Smugglare ertappas med 256 Intel-processorer under västen

Permalänk
Melding Plague

Smugglare ertappas med 256 Intel-processorer under västen

Insvept i plastfolie och Intel Core 10000-processorer försöker smugglare diskret förflytta hårdvara med värde motsvarande 1 miljon kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha.. WAIT, WHAT ?!?

Detta måste ju vara ett aprilskämt eller något... i juli. 😂😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det var för personligt bruk

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Haha kommer bli en intressant diskussion på kåken bland smugglarna. Vad åkte du för? Heroin och du då? jag smugglade människor, nya killen vad tog dem dig för? Jag smugglade processorer... Jaha nu döper vi om dig till Märta du är nu vår nya fru.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Inaktiv

Grattis, smugglar det köparna inte vill ha och åker dit för det.

Permalänk
Medlem

Tog dom 256 med flit eller det var bara roligt sammanträffande?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Just siffran får det att låta som ett skämt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gelantious:

Tog dom 256 med flit eller det var bara roligt sammanträffande?

Borde det bli lite straffrabatt; strafflindring för nördigt uppförande vid handhavande av datorprodukter

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tog dom 256 med flit eller det var bara roligt sammanträffande?

Är uppenbart att smugglarna är datornördar som inte kunde motstå ett litet internt skämt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Borde det bli lite straffrabatt; strafflindring för nördigt uppförande vid handhavande av datorprodukter

Skrivet av Gorian:

Är uppenbart att smugglarna är datornördar som inte kunde motstå ett litet internt skämt

Alternativt en nördig tulltjänsteman som såg till att 257 blev 256 och samtidigt fick en gratis uppgradering

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Detta kommer bli ett ’intern’skämt.
Vad åkte du dit för? - Smugglade Intel inside…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

kunde dom inte svalt processorerna i lnlidande i en kondom så kunde det bokstavligen bli 'Intel Inside"

Permalänk
Medlem

Bara 256 små bitar fastsatta med lite folie?
Det kan inte ha blivit många kilo Byte per person, nå de hade kanske fått höra att dessa är RISC-fritt att smuggla.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panthro:

kunde dom inte svalt processorerna i lnlidande i en kondom så kunde det bokstavligen bli 'Intel Inside"

Enda sättet de lär komma in är nog bakvägen...
Mindre trevligt med hörnen. Linda in de med lite knark. 2 i 1, man bryter ju redan mot lagen trots allt.

Permalänk
Medlem

"…tekniksajten HKEPC rapporterar om en tvivelaktig kärnverksamhet…"

Arvid plockar hem en rejäl skopa egna nördpoäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Haha.. WAIT, WHAT ?!?

Detta måste ju vara ett aprilskämt eller något... i juli. 😂😂

Ja så låter det ju vid första anblicken. MEN glöm inte att USA har exportrestriktioner mot många länder.
Nordkorea, Iran, Cuba m.fl.

Amerikanska företag får alltså inte sälja något starkare än en miniräknare till dessa länder!
Andra länder får inte ens mellanlanda i USA om de säljer något av det otillåtna till något av dessa länder.

Jag har hört teorier om att de skulle kunna användas för att styra kärnvapen.
Ni kanske minns PS2 som skulle användas för det?
https://www.pcmag.com/news/20-years-later-how-concerns-about-...

Jobbade tidigare på ett medicintekniskt företag och där var det OK att skicka med en dator med modern hårdvara då datorns värde var tillräckligt lågt i förhållande till produkten i sig (50 miljoner) och det var inom medicinteknik.

Så ja smuggling har absolut ett syfte.

Vet inte exakt hur det ser ut idag då det var några år sen.

Skrivet av Johan_G3:

Bara 256 små bitar fastsatta med lite folie?
Det kan inte ha blivit många kilo Byte per person, nå de hade kanske fått höra att dessa är RISC-fritt att smuggla.

Haha dagens bästa

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Vilken tur att det inte var AMD då är risken att pins blivit böjda.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan nämns.
Men prylarna kan ju såklart även vara stulna.
Det är ju vettigt att sälja stöldgods på annan plats än just där man knyckt det

Permalänk
Medlem

Alla vet ju att det största värdet du kan lagra i en unsigned char är 255, så 256 blev overflow och han åkte dit

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilken tur att det inte var AMD då är risken att pins blivit böjda.

Dom hade man ju lätt kunnat fästa utan någon plastfolie. Bara att drämma till med en hammare så sitter dom...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det regler för hur mycket hårdvara du får släpa med dig på flyget? Jag förstår inte riktigt skadan om jag landar på Arlanda med en väska full med RTX kort?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Finns det regler för hur mycket hårdvara du får släpa med dig på flyget? Jag förstår inte riktigt skadan om jag landar på Arlanda med en väska full med RTX kort?

Ja, i den form att varan kostar pengar när du köper den. "Om resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 700 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 300 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen!" Källa: https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/frago...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyphoon:

Dom hade man ju lätt kunnat fästa utan någon plastfolie. Bara att drämma till med en hammare så sitter dom...

Kan säga att det gör ont att få in koppar, har lyckas få in kopparflis.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Alla vet ju att det största värdet du kan lagra i en unsigned char är 255, så 256 blev overflow och han åkte dit

0-255 ger ju faktiskt 256 platser under västen...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, i den form att varan kostar pengar när du köper den. "Om resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 700 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 300 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen!" Källa: https://www.tullverket.se/sv/privat/handlaiettannatland/frago...

Det va ju verkligen ingen stor summa om man åker på till exempel shoppingresa.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Synd att det inte var cell-e-rån. Kanske lite låg nivå på det skämtet, om man inte är ifrån Götelaborg.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Synd att det inte var cell-e-rån. Kanske lite låg nivå på det skämtet, om man inte är ifrån Götelaborg.

Vi älskar göteborgskämt

Vad heter Sveriges obekvämaste flygplats?
Skavsta

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det va ju verkligen ingen stor summa om man åker på till exempel shoppingresa.

Detta gäller om du kommer utanför EUs tullunion

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilken tur att det inte var AMD då är risken att pins blivit böjda.

Ser framför mig att någon försöker smuggla i form av en spikmatta... ( Vad då? Jag är ju Yogi, det här är min spikmatta ser ni väl?!... )

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Joppis:

0-255 ger ju faktiskt 256 platser under västen...

Visar hur inkluderande datorvärlden är: även nollor är högst signifikanta!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer