EU röstar igenom förslag om tillfällig massövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

ProtonMail är baserade i Schweiz och de är inte med i EU.

Däremot kan då operatörer inom EU åläggas att stänga IP-range för ProtonMail.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyphoon:

https://www.youtube.com/watch?v=CLo3e1Pak-Y

Snart är vi här...

EDIT:
Skulle inte förvåna mig om 7-10 år att det blir övervakningskameror likt detta inne i citykärnan samt i utsatta områden med argumentet för att hålla koll och kunna idenfiera buset som det är så mycket problem med nu.

Vi ser redan åtgärder som slår brett på samtliga invånare bara för att en grupp inte kan bete sig.

Tack 7-klövern, Reinfeldt och våra kassa politiker som lämnat över makten helt till EU.

Som om inte folket röstade för EU. Som om folket inte hade ett val. Som om SD har inget med att göra heller..
Dessutom så har inte EU all makt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Resultet kommer i alla fall bli mer av detta https://www.kontextpress.se/politik/babak-karimi-jag-misshand...

Inslagna dörrar och folk oskyldigt anklagade för att ett filter triggat en bild varning felaktigt.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Givetvis kommer alla TOR-noder att bli ålagda att köra övervakning..

Fast det är inte så dumt. Mycket kriminellt sker på Tor-nätverket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Däremot kan då operatörer inom EU åläggas att stänga IP-range för ProtonMail.

Blir VPN-tunnel dit då. Vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är svårt att argumentera emot för då låter det som att du inte bryr dig om att barn far illa. Samma sak när det skylls på terrorism eller liknande.

Ja terrorism är ju alltid tacksamt att skriva om. Hade man verkligen velat minska antalet dödsfall så är det helt andra åtgärder man bör vidta. (Gäller västvärlden, i Afrika t.ex. är läget annorlunda)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tricks för att få igenom massövervakningen. Barn argumentet är bara svepskäl.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Glöm inte trängselskatten som sedan blev permanent. Tack MP.

Ja, och där blev vi manipulerade. Under försöket (som var tillfälligt då) tilläts inga vägarbeten i Stockholm. Efter försöket så fanns ett stort uppdämt behov av gamla o nya vägarbeten. Därefter var det omröstning om trängselskattens införande där bara de som bodde i Stockholm fick rösta.

Permalänk
Medlem

Detta är ett exempel på där massövervakning ledde till att polisen i Sverige misshandlade en oskyldig, för att "skydda barn"
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/poliserna-slog-mig-15-gang...
https://www.kontextpress.se/politik/babak-karimi-jag-misshand...
https://www.kontextpress.se/politik/polischefen-om-babaks-fal...

Sen har vi det återkommande problemet "ändamålsglidning" där musik- och film-branschen kommer att älska detta verktyg Kommer inte bli förvånad om vi får nya varianter av "advokatbrev"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av FattarNiInte:

Mycket kriminellt sker på Tor-nätverket.

Precis som i de svenska förorterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

För er inte så insatta, det här kommer bli permanent när prövotiden nått sitt slut. Precis som mycket annat som införs av EU.
Möjligt att de utökar detta ytterligare när väl människor vant sig också. Vanlig strategi.

Tråkig utveckling detta.

Sen ska de som är för detta köra sin veka debattretorik som, ”Fråga barnen hur de känner”.

Permalänk
Medlem

Tvingar de krypterade tjänster att implementera bakdörrar drar jag fan ur ethernetkabeln och sätter aldrig in den igen.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Blir VPN-tunnel dit då. Vi får se vad som händer.

Det är inte bara dina anslutningar dit som klipps. Användare som skickar mejl från utomstående kommer inte nå fram heller...

Men tror inte vi kommer dit om inte full CCCP införs...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det där är väldigt svartvitt och missar totalt rimlighetsprincipen. Det är osannolikt att det här skulle göra något mot pedofiler alls, däremot öppnar det ju upp en pandoras ask mot vanligt folk och för åsiktsregistrering som dessutom då ska utföras av privata aktörer som definitivt inte har vanligt folks bästa intresse i åtanke.

Registrering av din aktivitet på nätet håller privata aktörer på med redan så den biten behöver du inte vara orolig över, i detta fallet vad jag förstod så är det bara vid brott som en anmälan till myndigheterna ska upprättas.

Men jag håller med dig privata aktörer är av ondo!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla kommentarer, dom är för många.
Men.
Detta är alltså tillfälligt, max tre år säger dem..
Men.
Vad händer efter tre år? Har alla pedofiler åkt fast då och inga fler kommer att födas med denna sexuella läggning? Eller orkar man inte bry sig om barnen efter tre år?

Självklart är denna period bara satt till tre år för att folk inte ska göra uppror nu samt vänja sig. Självklart kommer denna massövervakning vara kvar alternativt blivit ännu mer integritetskränkande i nästa version om tre år.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

De just såna här lagförslag från politiker som får krypto att behålla sitt värde.

Permalänk
Inaktiv

Nu slarvade jag med att bara läsa första sidan och sista sidan av inlägg.

Många nämnder massövervakning och antyder staten

Hur många reagera på denna meningen i artikeln
citat: Det innebär att företag likt Facebook, Microsoft och Google får massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande kommunikation.

Det är inte polis eller staten som ska gå igenom e-posten.. det är google, facebook, microsoft osv.. som ska agera polis.
Google har sedan några år redan AI som läser igenom all e-post för att fiska info för riktad reklam.. så de har redan infrastrukturen på plats, de behöver bara lägga till nya nyckelord.... Lika så Facebook har det samma.

Jag tycker det är helt okej av polis, säpo och andra polisiära organ jagar brottslingar.
Men privata företag ska inte få tillåtelse att göra sådant här, för de kommer inte nöja sig med nyckelord för kriminella utan de får chansen att legitimt scanna e-post för att använda informationen till mer än avtalat.
Ingen myndighet kommer att övervaka vad google, facebook osv osv vad de verkligen passar på att göra.

Polis ska jaga brottslingar... inte IT-jättarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Nu slarvade jag med att bara läsa första sidan och sista sidan av inlägg.

Många nämnder massövervakning och antyder staten

Hur många reagera på denna meningen i artikeln
citat: Det innebär att företag likt Facebook, Microsoft och Google får massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande kommunikation.

Det är inte polis eller staten som ska gå igenom e-posten.. det är google, facebook, microsoft osv.. som ska agera polis.
Google har sedan några år redan AI som läser igenom all e-post för att fiska info för riktad reklam.. så de har redan infrastrukturen på plats, de behöver bara lägga till nya nyckelord.... Lika så Facebook har det samma.

Jag tycker det är helt okej av polis, säpo och andra polisiära organ jagar brottslingar.
Men privata företag ska inte få tillåtelse att göra sådant här, för de kommer inte nöja sig med nyckelord för kriminella utan de får chansen att legitimt scanna e-post för att använda informationen till mer än avtalat.
Ingen myndighet kommer att övervaka vad google, facebook osv osv vad de verkligen passar på att göra.

Polis ska jaga brottslingar... inte IT-jättarna

Förstår hur du tänker men det är inte vad som avses.
För att polis med andra myndigheter ska kunna dra ut information som kan användas mot någon måste det finnas en lag som säger att de får använda den, samt att den framkommit på ett lagligt sätt. Där av exempelvis husrannsakan där polis, skatteverket, kronofogden med flera kan beslagta material som bevis, men om de bara går in i bostaden eller kontoret och tar sakerna blir det stöld och bevisen ogillas.

Tekniken för att läsa av användares vanor finns redan och utvecklas i ständig takt, mycket genom användning av exempelvis Google Home, Alexa, våra telefoner med flera. Det finns ju anledningar till att det vi pratar eller tittar på plötsligt dyker upp i reklamflödet. Så tekniken finns redan, det ska bara legaliseras vilket man kan ha åsikter om i dagsläget. Som jag skrivit tidigare är lagar reaktiva, vilket är bra att komma ihåg här. Bara för att det tillåts framåt betyder inte att det inte varit möjligt tidigare.

Om inte Google, Microsoft med flera får läsa av innehållet i det som produceras på deras tjänster kan det heller inte lämnas över till berörd myndighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

Förstår hur du tänker men det är inte vad som avses.
För att polis med andra myndigheter ska kunna dra ut information som kan användas mot någon måste det finnas en lag som säger att de får använda den, samt att den framkommit på ett lagligt sätt. Där av exempelvis husrannsakan där polis, skatteverket, kronofogden med flera kan beslagta material som bevis, men om de bara går in i bostaden eller kontoret och tar sakerna blir det stöld och bevisen ogillas.

Tekniken för att läsa av användares vanor finns redan och utvecklas i ständig takt, mycket genom användning av exempelvis Google Home, Alexa, våra telefoner med flera. Det finns ju anledningar till att det vi pratar eller tittar på plötsligt dyker upp i reklamflödet. Så tekniken finns redan, det ska bara legaliseras vilket man kan ha åsikter om i dagsläget. Som jag skrivit tidigare är lagar reaktiva, vilket är bra att komma ihåg här. Bara för att det tillåts framåt betyder inte att det inte varit möjligt tidigare.

Om inte Google, Microsoft med flera får läsa av innehållet i det som produceras på deras tjänster kan det heller inte lämnas över till berörd myndighet.

E-post går ju lika krypterad som postens vykort... så polisiära organen i världen med sina signalspanings organ kan snappa den kommunikationen utan google eller microsofts hjälp. Och om det är krypterad e-post så kan inte ens företagen hjälpa till om de inte lagt in bakdörrar i krypteringsnycklarna. och har de gjort det, så kan de lämna över de bakdörrarna... typ som microsoft cisco med flera gjorde till NSA

När det gäller chatt tjänster som facebook messenger, så tror jag inte den är direkt krypterad, för då skulle den vara popopis bland kriminella redan.. samt facebook skulle inte ha tillgång till chattkonversationerna..

Så det är mer att jag tänker... varför ska IT-jättarna agera poliser om signalspaning redan i dagsläget kan avläsa samma kommunikation.. Jag tror ju inte tjänster som signal osv kommer öppnas upp så att företagen bakom kan läsa konversationerna.

Permalänk
Medlem

Usch. Jag gillar inte vad jag läser.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Förstår hur du tänker men det är inte vad som avses.
För att polis med andra myndigheter ska kunna dra ut information som kan användas mot någon måste det finnas en lag som säger att de får använda den, samt att den framkommit på ett lagligt sätt. Där av exempelvis husrannsakan där polis, skatteverket, kronofogden med flera kan beslagta material som bevis, men om de bara går in i bostaden eller kontoret och tar sakerna blir det stöld och bevisen ogillas.

Tekniken för att läsa av användares vanor finns redan och utvecklas i ständig takt, mycket genom användning av exempelvis Google Home, Alexa, våra telefoner med flera. Det finns ju anledningar till att det vi pratar eller tittar på plötsligt dyker upp i reklamflödet. Så tekniken finns redan, det ska bara legaliseras vilket man kan ha åsikter om i dagsläget. Som jag skrivit tidigare är lagar reaktiva, vilket är bra att komma ihåg här. Bara för att det tillåts framåt betyder inte att det inte varit möjligt tidigare.

Om inte Google, Microsoft med flera får läsa av innehållet i det som produceras på deras tjänster kan det heller inte lämnas över till berörd myndighet.

I Sverige har vi väl fri bevisprövning, alltså även om det tagits fram otillåtet så kan man använda det. Det är inte som i USA. Någon för gärna rätta mig eller förklara bättre.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

I grund och botten måste man vara emot all typ av massövervakning, då den sällas används till vad den var avsedd för. Tungt kriminella och dylikt använder andra medel såsom dark web och krypterade chattar, där kan det vara ok som Frankrike gjorde att avlyssna dessa tjänster och komma åt dessa individer och inte bara "Svensson" som råkade tjäna 100 kr svart.

Men det är inte bara att skylla på EU och nya "lagar", det är långt mer en fråga om hur dessa lagar implementeras.

Problemet anser jag, är hur de kommer att tolkas och användas i det här landet med sitt bristande integritetsskydd.
I det stora EU-landet Tyskland tex är de personliga uppgifter såsom inkomst, skatt, bilregistret etc inte allmänna offentliga uppgifter, den personliga integriteten är mao mycket bättre skyddad där.

(I Tyskland såg jag i en bok uttrycket "den genomskinliga svensken, pga bristen på integritet, mycket talande tycker jag).

Ta tex även det här med pengatvätt lagarna - finns ju hela EU, och det är väl bra för att komma åt de "stora fiskarna", men i det här landet så går det till överdrift som allt annat - långt ifrån lagom - här ska några futtiga hundralappar/tusenlappar dokumenteras i oändlighet innan de kan sättas in på banken, i den mån det finns någon kontanthantering överhuvudtaget.

Sedan tvättar bankerna sina svarta pengar utan samvetsförebråelse. Ja, Sverige är fantastiskt...

På kontinenten tex börjar man kanske ställa frågor när man kommer upp mot motsvarande 50000 SEK. De klarar tydligen även att se skillnad på folk och folk, om ni förstår vad jag menar.

Dessa befogenheter som Sverige har till sitt förfogande gör att det även lättare att skicka böter till svenskar som kanske gjort någon trafikförseelse nere på kontinenten.

Jag vet tex genom motormännen att det är väldigt populärt att skicka böter till just svenskar för att ha kört in i vissa (många) italienska städer som har tillåter en begränsad mängd bilar under vissa tider på dygnet, detta är inte lika enkelt att göra till andra länder som inte har Sveriges omfattande och system av inkassobolag och kronofogde med betydligt större befogenheter än liknande demokratiska länder.

I Tyskland tex får du inga betalningsanmärkningar för att inte ha betalat tex parkeringsböter, du får en förhöjd avgift som de kommer att försöka driva in om du bor i Tyskland men det är en långt mer komplicerad uppgift som tar sin tid och du får som sagt var inga betalningsanmärkningar.

Varför tror ni tex att den s.k. trängselskatten i Stockholm, går att undkomma för många utländska bilar, jo för det är svårare att förfölja folk i länder med ett starkare integritetsskydd.
Medans en svensk som missat att betalat in beloppet, även det var 11 SEK, får en förseningsavgift på först 300 SEK och sedan ytterligare 500 SEK, helt sanslöst i ett s.k. demokratiskt land.

Men det är inte bara trängselskatten som utländska fordonsägare kan komma undan. Den ägare av ett utländskt fordon som har fått en p-bot i Sverige kan lugnt låta bli att betala – Transportstyrelsen skickar vare sig betalningspåminnelse eller begär indrivning av obetalda felparkeringsavgifter när det gäller några utländska fordon (inte ens för norrmän som felparkerar i tex Strömstad, för norrmännen vägrar att driva in dem, medan norrmännen gladeligen skickar böter till svenskar och Sverige driver in dem pga det här systemet. (och folk törs inte låta bli att betala pga kronofogde och betalningsanmärkningar).

Andra länder skyddar nämligen sina medborgare i en långt högre grad. I Sverige behöver bara Svensson frukta staten medans de tungt kriminella har ett paradis, sjukt...

Därför är jag mer rädd hur den här lagen och liknande kommer att genomföras i Sverige och till vilka syften, än i de flesta andra medlemsländer.

OK, det blev en lång utflykt lite utanför temat, men jag var tvungen att ge exempel på vad jag menar och varför jag blir rädd om den ska genomföras i Sverige.

(Däremot har jag inga som helst sympatier för pedofiler och dylikt, höll själv på att råka ut för en när jag var liten, men jag anser att det här är fel sätt att bekämpa dem på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

I Sverige har vi väl fri bevisprövning, alltså även om det tagits fram otillåtet så kan man använda det. Det är inte som i USA. Någon för gärna rätta mig eller förklara bättre.

Nej du har rätt men det är EU vi pratar om, inte ett enskilt land.

Skrivet av Procompius:

På kontinenten tex börjar man kanske ställa frågor när man kommer upp mot motsvarande 50000 SEK. De klarar tydligen även att se skillnad på folk och folk, om ni förstår vad jag menar.

Faktiskt inte, förklara gärna. Om du tycker att 50 000 eller där om är där gränsen bör vara eller när penningtvättslagen hanteras så är det nog så att du inte har så bra koll på hur det faktiskt fungerar.

Citat:

Jag vet tex genom motormännen att det är väldigt populärt att skicka böter till just svenskar för att ha kört in i vissa (många) italienska städer som har tillåter en begränsad mängd bilar under vissa tider på dygnet, detta är inte lika enkelt att göra till andra länder som inte har Sveriges omfattande och system av inkassobolag och kronofogde med betydligt större befogenheter än liknande demokratiska länder.

Så du säger att man som land inte ska önska att ens medborgare gör rätt för sig? Det är väl en brist att andra länder snarare inte är lika väl utvecklade och kan följa upp?

Citat:

I Tyskland tex får du inga betalningsanmärkningar för att inte ha betalat tex parkeringsböter, du får en förhöjd avgift som de kommer att försöka driva in om du bor i Tyskland men det är en långt mer komplicerad uppgift som tar sin tid och du får som sagt var inga betalningsanmärkningar.

Det får man inte i Sverige heller. Processen för just parkeringsböter är en påminnelse, sedan inkasso och där efter kronofogden. Vid valfri instans har man rätt att bestrida ärendet om man anser det vara fel. Det fina med Sverige är att man alltid har rätt att få sin inställning prövad.

Citat:

Varför tror ni tex att den s.k. trängselskatten i Stockholm, går att undkomma för många utländska bilar, jo för det är svårare att förfölja folk i länder med ett starkare integritetsskydd.
Medans en svensk som missat att betalat in beloppet, även det var 11 SEK, får en förseningsavgift på först 300 SEK och sedan ytterligare 500 SEK, helt sanslöst i ett s.k. demokratiskt land.

Utöver upprepning av tidigare kommentar, det är tråkiga ordval du använder. Förföljelse pågår i Polen just nu mot homosexuella. Länder med andra eller sämre avtal är inget Sverige ska sträva efter. Vad det hela har med "demokratiskt land" får du gärna utveckla. Kör du i stockholm så räkna med tullarna, betalar du inte tullarna räkna med konsekvenser.

Citat:

Men det är inte bara trängselskatten som utländska fordonsägare kan komma undan. Den ägare av ett utländskt fordon som har fått en p-bot i Sverige kan lugnt låta bli att betala – Transportstyrelsen skickar vare sig betalningspåminnelse eller begär indrivning av obetalda felparkeringsavgifter när det gäller några utländska fordon (inte ens för norrmän som felparkerar i tex Strömstad, för norrmännen vägrar att driva in dem, medan norrmännen gladeligen skickar böter till svenskar och Sverige driver in dem pga det här systemet. (och folk törs inte låta bli att betala pga kronofogde och betalningsanmärkningar).

Varför uppmuntra till att inte göra rätt för sig?

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Nej du har rätt men det är EU vi pratar om, inte ett enskilt land.

Faktiskt inte, förklara gärna. Om du tycker att 50 000 eller där om är där gränsen bör vara eller när penningtvättslagen hanteras så är det nog så att du inte har så bra koll på hur det faktiskt fungerar.

Så du säger att man som land inte ska önska att ens medborgare gör rätt för sig? Det är väl en brist att andra länder snarare inte är lika väl utvecklade och kan följa upp?

Det får man inte i Sverige heller. Processen för just parkeringsböter är en påminnelse, sedan inkasso och där efter kronofogden. Vid valfri instans har man rätt att bestrida ärendet om man anser det vara fel. Det fina med Sverige är att man alltid har rätt att få sin inställning prövad.

Utöver upprepning av tidigare kommentar, det är tråkiga ordval du använder. Förföljelse pågår i Polen just nu mot homosexuella. Länder med andra eller sämre avtal är inget Sverige ska sträva efter. Vad det hela har med "demokratiskt land" får du gärna utveckla. Kör du i stockholm så räkna med tullarna, betalar du inte tullarna räkna med konsekvenser.

Varför uppmuntra till att inte göra rätt för sig?

Jag uppmanar för första inte någon att inte "göra rätt" för sig, men man måste kunna kritisera saker man anser vara felaktiga.

För övrigt sluta upp med med det där uttrycket "göra rätt för sig" det låter oerhört puritanskt.

Jag menar inte att man ska göra dessa saker med avsikt, men att fela pga missförstånd, glömska etc är mänskligt... och varför ska man då drabbas av större konsekvenser som svensk, bara för att det här lander har det här systemet.

Ta tex det här italienska infartsförbudet, det är lite svårtytt och enligt motormännen är många helt ovetande om detta, jag förstår italienska mer eller mindre men det gör inte alla...

För övrigt antar jag att du har kört bil i Italien om du uttalar dig, då vet du vad jag talar om...

Min mor höll även på att glömma en trängselavgift i Stockholm, men ringde transportstyrelsen för att checka om det fanns obetalda avgifter och det fanns en om skulle betalas inom några dagar, så hon hann - men anser du då att det skulle vara berättigat att ta ut en avgift på 300 SEK, när avgiften var på 11 SEK??? JAG KALLAR DET OCKER!

Du menar alltså att alla regler och lagar bara ska accepteras? I demokratier brukar man även protestera om något uppfattas som fel eller överförmynderi, titta på tex Frankrike.

Men enligt dig ska tydligen alla påbud från "överheten" accepteras... inte underligt att det ser ut som det gör i det här landet. Sätt åt "Svensson" för minsta misstag och låt de kriminella gängen härja fritt, ja där är Sverige verkligen unikt med sin statistik.

I Sovjet hade du väl angett alla grannar också, man måste ju göra rätt för sig...

Jag anser tex inte att trängselskatten i Stockholm är berättigat, jag betalar den självfallet, men anser att det är kriminellt att ta ut en avgift på Essingeleden, för att komma från norra sidan till södra, jag känner inte till någon annan stad där dylikt förekommer. För det andra går inte ens pengarna till stockholmarna.

Det är även intressant att du mer eller mindre kallar Norge och Tyskland mindre utvecklade, jag skulle personligen kalla framförallt Tyskland mer civiliserat och kultiverat eller för att citera Horace Engdahl "ett Sverige för vuxna".

För övrigt undrar jag i hur många länder du arbetat/studerat i för att kunna uttala dig, jag har har erfarenhet av åtskilliga (Polen är inte ett av dessa, men jag talar tyska, engelska och spanska flytande så du får dra den slutsatsen själv och har dessutom mycket kontakt med Frankrike, och är tämligen insatt i respektive lands system), och har märkt att den personliga integriteten och personskyddet är betydligt starkare i dessa länder.

Ja, men nu har jag inte tid att utveckla det här längre...

Permalänk
Medlem

Utdrag från artikeln:
"Undantaget tvingar inte tjänsterna att genomsöka meddelanden, men det finns ett uppföljande förslag om att göra det obligatoriskt. Det skulle bland annat i praktiken tvinga end-to-end-krypterade meddelandetjänster att implementera en bakdörr. Det är dock framskjutet till senare i höst efter undersökningar visat att en majoritet av tillfrågade motsätter sig förslaget."

Stämmer detta verkligen? Att företag som erbjuder kryperade lösningar i framtiden, om förslaget går igenom, kan tvingas implementera bakdörrar för myndigheter att använda?
Det kommer väl ställa till en massa problem med konfidentiell företagsinformation?
Räcker att tillgången till en sådan bakdörr hamnar i "fel" händer som redan inträffat ett antal gånger vad jag förstått t.ex https://www.tomshardware.com/news/cisco-backdoor-hardcoded-ac...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Utdrag från artikeln:
"Undantaget tvingar inte tjänsterna att genomsöka meddelanden, men det finns ett uppföljande förslag om att göra det obligatoriskt. Det skulle bland annat i praktiken tvinga end-to-end-krypterade meddelandetjänster att implementera en bakdörr. Det är dock framskjutet till senare i höst efter undersökningar visat att en majoritet av tillfrågade motsätter sig förslaget."

Stämmer detta verkligen? Att företag som erbjuder kryperade lösningar i framtiden, om förslaget går igenom, kan tvingas implementera bakdörrar för myndigheter att använda?
Det kommer väl ställa till en massa problem med konfidentiell företagsinformation?
Räcker att tillgången till en sådan bakdörr hamnar i "fel" händer som redan inträffat ett antal gånger vad jag förstått t.ex https://www.tomshardware.com/news/cisco-backdoor-hardcoded-ac...

Efter vad jag förstår finns sådana lagar i USA redan. Jag undrar dock vad som gäller för end-to-end-krypterade tjänster där klientens källkod är öppen? En rad "backdoor_enable = 1" högst upp i källkoden som användaren själv kan ändra eller kommentera bort? Dvs är/blir en sådan lag ett problem så länge man kan använda öppen kod?

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Procompius:

Jag uppmanar för första inte någon att inte "göra rätt" för sig, men man måste kunna kritisera saker man anser vara felaktiga.

För övrigt sluta upp med med det där uttrycket "göra rätt för sig" det låter oerhört puritanskt.

Men vad är det du kritiserar då? Det finns ett ypperligt fungerande system här men du tycker inte det ska användas?

Citat:

Jag menar inte att man ska göra dessa saker med avsikt, men att fela pga missförstånd, glömska etc är mänskligt... och varför ska man då drabbas av större konsekvenser som svensk, bara för att det här lander har det här systemet.

Det är helt oväsentligt vilken nationalitet man har. Reglerna är samma oavsett om man är svensk, tysk, est eller thailändare. Det är ett svenskt system för majoritet svenskar - det är en brist om det inte går att följa upp i andra länder, inte en styrka.

Citat:

Ta tex det här italienska infartsförbudet, det är lite svårtytt och enligt motormännen är många helt ovetande om detta, jag förstår italienska mer eller mindre men det gör inte alla...

För övrigt antar jag att du har kört bil i Italien om du uttalar dig, då vet du vad jag talar om...

Nej det är inte svårtytt om man tar reda på saker och accepterar att allt inte är som hemma Dalsland. Jag har kört många mil i de flesta EU-länder om vi drar en rak linje från Finland/Estland och rakt ned och sedan väljer alla länder västerut. Milano och London är fascinerande jobbigt att köra i, medan exempelvis Paris och Berlin är rätt smidiga trots allt.

Citat:

Min mor höll även på att glömma en trängselavgift i Stockholm, men ringde transportstyrelsen för att checka om det fanns obetalda avgifter och det fanns en om skulle betalas inom några dagar, så hon hann - men anser du då att det skulle vara berättigat att ta ut en avgift på 300 SEK, när avgiften var på 11 SEK??? JAG KALLAR DET OCKER!

I och med att vägtullarna i sig har så låga avgifter är risken hög att människor skiter i det, samlar det på hög tills de kommer upp i nån liten summa och tar det då. Med tanke på att en lejonpart av skattemedlet är till för Förbifart Stockholm och finansieras av de som bor i och kring Stockholm är det en sund lösning att se till så att människor betalar även de små summorna i tid - man glömmer det knappast två gånger. Då det är enkelt att registrera sig och sina fordon på Transportstyrelsen så att beloppen dras automatiskt så är risken högre enbart för de som inte bor i Stockholm. Jag förstår att det kan upplevas som orimligt att straffas för att man inte betalar i tid men rekommenderar istället att innan man ger sig in i städer (även Göteborg och fler städer har vägtullar - en registrering räcker) läser på om vad som gäller och anpassar sig efter förutsättningarna.

Citat:

Du menar alltså att alla regler och lagar bara ska accepteras? I demokratier brukar man även protestera om något uppfattas som fel eller överförmynderi, titta på tex Frankrike.

Om de är klubbade, ja. Frankrike är knappast en föregångare, enda de gör är synas och höras. Får det effekt? Bara negativt med igenproppade vägar så andra inte kommer fram, människor som misshandlas eller dör. Är man emot en lag, rösta på ett parti som tycker likadant. Det är så demokrati fungerar. Du verkar leva i en bild av att din åsikt är fakta, exempelvis om du tycker att 120km/h är fel så kan du köra i 140km/h och när du blir stoppad så är det inte demokrati.

Citat:

Men enligt dig ska tydligen alla påbud från "överheten" accepteras... inte underligt att det ser ut som det gör i det här landet. Sätt åt "Svensson" för minsta misstag och låt de kriminella gängen härja fritt, ja där är Sverige verkligen unikt med sin statistik.

Det är inte riktigt sant men du får gärna tro det Om du tycker att andra länder är så bra så är det väl bara att flytta? Jag har själv bott i både Frankrike, England, Norge, Österrike och en sommar i Italien. Alla dessa länder kan rekommenderas för en fin upplevelse.

Citat:

Jag anser tex inte att trängselskatten i Stockholm är berättigat, jag betalar den självfallet, men anser att det är kriminellt att ta ut en avgift på Essingeleden, för att komma från norra sidan till södra, jag känner inte till någon annan stad där dylikt förekommer. För det andra går inte ens pengarna till stockholmarna.

Stockholm är ganska unikt då det från början byggdes på ett gäng öar och sedan dess vuxit till hur det ser ut idag. Det är givetvis ett stort problem att köra samman E4, E18 och E20 samt flytta Stockholmsborna från A till B. Kollektivtrafiken går (gick åtminstone innan Covid-19) på max kapacitet, Arlanda bygger ut etc. Infrastrukturen i Stockholm är ordentligt eftersatt. Därför byggs exempelvis Förbifart Stockholm. Leden finansieras till 80% av de som kör genom tullarna i Stockholm

Citat:

Finansiering: cirka 80 procent via trängselskatt och 20 procent från staten.

https://vaxer.stockholm/projekt/forbifart-stockholm/

Kostnaden ligger på knappt 38 miljarder idag
https://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/vi-bygger-och-...

Kontentan blir mindre synlig trafik, mindre köer för stockholmarna. Så jag vet inte vad du syftar till när pengarna inte går till dem

Citat:

Det är även intressant att du mer eller mindre kallar Norge och Tyskland mindre utvecklade, jag skulle personligen kalla framförallt Tyskland mer civiliserat och kultiverat eller för att citera Horace Engdahl "ett Sverige för vuxna".

De är u-länder i min bok i jämförelse med Sverige. Finns en anledning till att Norge kallas för den sista Sovjet-staten

Citat:

För övrigt undrar jag i hur många länder du arbetat/studerat i för att kunna uttala dig, jag har har erfarenhet av åtskilliga (Polen är inte ett av dessa, men jag talar tyska, engelska och spanska flytande så du får dra den slutsatsen själv och har dessutom mycket kontakt med Frankrike, och är tämligen insatt i respektive lands system), och har märkt att den personliga integriteten och personskyddet är betydligt starkare i dessa länder.

Det är möjligt men du verkar inte riktigt förmögen att förstå vad du tittar på. Som jag nämnde ovan så har jag bott i några av EU-länderna samt Norge (då räknar jag minst två år för att säga bo). Det är dock inte så relevant utan jag arbetar i eget företag inom vad som bäst kan kallas för internationell arbetsmarknadspolitik med fokus på horisontella värderingar. Jag kan under inga omständigheter hålla med dig, integritet och personskydd är snarare starkare här än i många andra länder. Problemet du lyfter fram är snarare att möjligheten och teknologin inte finns på samma vis för att följa upp. Det är under inga omständigheter samma sak.

Permalänk
Medlem

Ja, det är tyvärr allmänt känt att personskyddet i Sverige är uselt med sånna grejor, därför alla spelbolag, snabblån och inkassobolag frodas här. De får alltid sina pengar på ett eller annat sätt, de gör aldrig en dålig affär!

Permalänk

Tillfälligt my ass.