Permalänk
Skrivet av Sparre:

Vilka stolar har du testat annars?
Som jag skrev tidigare i tråden får jag också träsmak av många vanliga kontorsstolar men i min Volvo V70 sitter jag perfekt. Så jag beställde en KAB controller som verkar likna bilstolar. Långt mycket dyrare än vad du siktar på. Nu ska KAB-stolen äntligen komma nästa vecka så att jag kan komma med ett utlåtande om den.
Än så länge alternerar jag mellan en enormt sunkig begagnad KAB-stol från 1998, en trästol med helt platt sits + 1cm tjock memory foam kudde, Knoll Chadwick som liknar Herman Miller Aeron med nät i både ryggstöd och sits.

Köp inte första bästa stol med mjuk dyna bara. Jag testade en Malmstolen R7 som verkade ha mjukare dyna och den var väldigt obekväm efter ett tag. Definitivt den sämsta kontorsstolen jag någonsin har använt.
Men en extra dyna kanske kan hjälpa dig om stolen är okej i övrigt? Amazon har en del att välja på.

Tack för svaret, jag har provat
Långfjäll: https://www.ikea.com/se/sv/p/langfjaell-konferensstol-gunnare...
Marcus: https://www.ikea.com/se/sv/p/markus-kontorsstol-vissle-moerkg...
+ Ngn random skitstol från IKEA för 200-ish kronor, som var fullkomligt värdelös (min första "kontors"stol).

En kompis tipsade om Razer Tarok Ultimate: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-och-gam....

Kan den vara någonting att ha?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera följande:
1. Provsitt en eller flera kontorsstolar från välkända tillverkare som RH, Kinnarps, Håg osv.
2. Beställ en dyna och testa med nuvarande stol, t ex https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07SZ1X9GS/

Jag är skeptisk till gamingstolar i största allmänhet. Du skulle kunna provsitta den i någon timme om du har möjlighet.

Permalänk
Skrivet av Sparre:

Jag skulle rekommendera följande:
1. Provsitt en eller flera kontorsstolar från välkända tillverkare som RH, Kinnarps, Håg osv.
2. Beställ en dyna och testa med nuvarande stol, t ex https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07SZ1X9GS/

Jag är skeptisk till gamingstolar i största allmänhet. Du skulle kunna provsitta den i någon timme om du har möjlighet.

Blev du nöjd med din KAB som du hade beställt? Jag har börjat läsa i tråden och är också på jakt efter en skön stol som tål längre sittningar, men har insett att det är en djungel att leta i.

Jag hade en kontorsstol från Mio förut som var helt okej men som blev sliten/nedsutten, bytte till en billig variant ifrån Jysk där jag nu får samma problem. Förra veckan beställde jag en Herman Miller Cosm High som andra forum/tipsvideos pratat om, men jag kommer att lämna tillbaka den. Stolen är supersnygg osv men jag som är 187cm har knävecken 10cm framför sittdynan och nackstödet hamnar dessutom i axelhöjd. Herman Millers Embody-modell har också varit en kandidat, dock saknar den nackstöd vilket är ett måste för mig.

Har kollat lite på KAB Controller, KAB Executive, AJs "Swansea", och Sverigestolen 818 men har skitsvårt att bestämma mig. Samtidigt är det krångligt att åka till en massa olika leverantörer såhär i Corona-tider för att provsitta.

Nu har jag skickat in intresseanmälan till Sono, tidigare Ergoff, för att testa några av deras modeller i deras showroom och hoppas hitta ett alternativ som kan passa mig, problemet är ju bara att man såklart är begränsad till deras utbud.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Herman Miller Mirra 2 för 2 veckor sedan och kan bara säga att jag är super nöjd med mitt köp.
Självklart måste man ha med sig att jag betalade 10k SEK för stolen, så min åsikt är troligen ganska färgad om inte annat p.g.a. det. Skulle dock utan tvekan rekommendera stolen till någon som har problem med ryggen, för mig har det gjort väldigt stor skillnad efter ett 8 timmars pass jämfört med tidigare.
Här ska även tilläggas att jag tidigare använt gaming stol, ikea Marcus och Kinnarp Plus som referens.

Det som jag tycker är så bra med stolen är följande:
- Luftig, jag svettas inte efter några timmars sittande.
- Svankstödet, väldigt trevligt att kunna justera både höjd och styrka. Ger mig ett otroligt bra stöd jämfört med tidigare stolar.
- Tryckfördelning, det känns verkligen som att meshen fördelar trycket mycket jämnt. I tidigare stolar kunde jag uppfatta vissa punkter som ömma, det händer inte längre i denna stol.
- Ryggstödet, axlarna tvingas inte framåt av konstiga delar på stolen utan man kan sitta med god hållning utan att "stolen är i vägen".
- Gungan i ryggen, jag trodde först att det skulle vara jobbigt med ett 'flexibelt ryggstöd' men med 'rätt' inställning på motståndet är det väldigt trevligt att kunna gunga en bit bakåt och ha lite olika hållning mot gungan under längre sittperioder.
- Armstöden, jag använder inte dessa men de är inte i vägen då man kan justera dem väldigt mycket. På tidigare stolar kunde de slå i bordet och kräva en sämre ergonomisk höjd på bordet.

Jag provsatt även Aeron innan jag bestämde mig för Mirra 2 och anledningen till att jag bestämde mig för Mirran var att jag uppfattade Aeron som hårdare och mindre bekväm.
Har även hittat en getto-mod att sätta fast ett nackstöd på stolen som jag ska prova så småningom, fast jag ärligt talat inte känt behovet av ett nackstöd under mina 2 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Blev du nöjd med din KAB som du hade beställt?

Någorlunda. Både ryggstöd och sits är rejält skålade på Controllern. Jag ser inte vitsen med det på en kontorsstol och ibland blir sitsen obekväm för mig när den trycker för mycket på sidorna. En bra dag när jag inte irriterar mig på sitsen så är det definitivt den bekvämaste kontorsstolen som jag någonsin har använt.

+
Bra stöd för svanken
Inget som glappar, stolen känns mycket stabil

-
Stolen stank kemiskt väldigt starkt första dagen. Luktar fortfarande lite någon vecka senare. En ny stol från RH är tämligen luktfri.
Väldigt tung, skulle gissa på minst 25 kg.
Varm. (Jag tänkte att jag alltid skulle ha max 22 grader inomhus men det har blivit varmt den senaste veckan när solen ligger på. Det kändes absurt att ställa luftvärmepumpen på kylning i februari och jag ville inte vädra när det är ett stort bygge i närheten som slamrar.)

Skulle vara intressant att höra vad andra som har testat KAB Controller tycker om den.

En fundering: när jag skulle köpa in stolar till labbmiljö på jobbet så fick jag låna några olika stolar för att testa en längre period. Hade varit guld värt om man kunde göra likadant med en vanlig kontorsstol. Är det någon som erbjuder den tjänsten?

Permalänk
Skrivet av Sparre:

Någorlunda. Både ryggstöd och sits är rejält skålade på Controllern. Jag ser inte vitsen med det på en kontorsstol och ibland blir sitsen obekväm för mig när den trycker för mycket på sidorna. En bra dag när jag inte irriterar mig på sitsen så är det definitivt den bekvämaste kontorsstolen som jag någonsin har använt.

+
Bra stöd för svanken
Inget som glappar, stolen känns mycket stabil

-
Stolen stank kemiskt väldigt starkt första dagen. Luktar fortfarande lite någon vecka senare. En ny stol från RH är tämligen luktfri.
Väldigt tung, skulle gissa på minst 25 kg.
Varm. (Jag tänkte att jag alltid skulle ha max 22 grader inomhus men det har blivit varmt den senaste veckan när solen ligger på. Det kändes absurt att ställa luftvärmepumpen på kylning i februari och jag ville inte vädra när det är ett stort bygge i närheten som slamrar.)

Skulle vara intressant att höra vad andra som har testat KAB Controller tycker om den.

En fundering: när jag skulle köpa in stolar till labbmiljö på jobbet så fick jag låna några olika stolar för att testa en längre period. Hade varit guld värt om man kunde göra likadant med en vanlig kontorsstol. Är det någon som erbjuder den tjänsten?

Tack för svar! Var själv lite sugen på Controllern (och även Executive- samt K4-modellen) men punkterna du tar upp låter lite avskräckande. Det är dock precis den typen av input jag ville ha innan eventuellt köp 👍 Det låter lite som att 24-timmars stolarna kanske inte riktigt är helt optimala för hemmakontoret, speciellt med tanke på värmeutvecklingen.

Just nu börjar jag luta mer åt AJs "Swansea" eller Sverigestolen 818 men skulle vilja provsitta dem innan jag bestämmer mig. Helst skulle jag vilja ha en stol med Mesh som sittdyna, men det verkar vara Herman Millers grej och som jag skrev tidigare i tråden upplevde jag deras Cosm High som för liten.

Jakten fortsätter 🙂

Felstavat modellnamn
Permalänk
Medlem

Bytte från en Kinnarps 9000 till en Herman Miller Aeron. Min rygg har aldrig mått bättre. Med tanke på att de har 12 år garanti så känns prislappen inte så farlig, speciellt då man sitter så mycket.

Permalänk
Medlem

Har tidigare kollat på en Herman Miller Aeron men har svårt att motivera en sådan prislapp. Jag har nu också skaffat ett sitt/stå bord så tanken är att stå större delen av arbetsdagen, frågan är då om det behövs en top-of-the-line kontorsstol som HM Aeron då eller om man kan komma undan med billigare modeller, tänker typ IKEA Järvfjället alternativt begagnad Malmstolen 4000. Har förövrigt inte kunnat hitta många användarkommentarer om Malmstolen 4000, mest bara sälj från random företag som säljer stolen. Är det förövrigt något man bör tänka på när man köper begagnad stol på distans?

Jag har annars kollat på en ny Malmstolen 4000 men även den svider rejält i plånboken, speciellt då min plan är att sitta så lite som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har tidigare kollat på en Herman Miller Aeron men har svårt att motivera en sådan prislapp. Jag har nu också skaffat ett sitt/stå bord så tanken är att stå större delen av arbetsdagen, frågan är då om det behövs en top-of-the-line kontorsstol som HM Aeron då eller om man kan komma undan med billigare modeller, tänker typ IKEA Järvfjället alternativt begagnad Malmstolen 4000. Har förövrigt inte kunnat hitta många användarkommentarer om Malmstolen 4000, mest bara sälj från random företag som säljer stolen. Är det förövrigt något man bör tänka på när man köper begagnad stol på distans?

Jag har annars kollat på en ny Malmstolen 4000 men även den svider rejält i plånboken, speciellt då min plan är att sitta så lite som möjligt.

Jobbar hemifrån där jag har en Malmstolen 4000 sedan ett halvår tillbaka och är nöjd (189cm/77kg). Har på tidigare jobb haft Kinnarps (osäker på modeller) och de har inte passat mig så bra, men det kan ju lika gärna bero på att jag inte hade en aning om hur man skulle ställa in stolarna. Hemma har jag haft en Marcus och varit ganska nöjd med den. Mycket stol för pengarna.

Jag tycker det är svårt att rekommendera stol. Vilken stol som passar bäst är nog väldigt individuellt. Om man skall rekommendera någon är det väl en stol som har bra funktioner för att lätt anpassa sig för olika kroppstyper och behov.
Testa stolen innan köp!
Är man som jag och inte kan ett pillejota om korrekt sittställning är det guld att besöka ett företag som har den kompetensen. Innan jag köpte Malmstolen 4000 så besökte jag två olika firmor, Kinnarps och fd Ergo. På Ergo fick jag provsitta några olika fabrikat & modeller tills dess att vi var överens. Jag uppskattade att personalen kom med synpunkter och bra info; Jag har t.ex. skippat armstöd helt eftersom de är helt meningslösa för mig. Trodde inte det skulle bli så bra som det faktiskt blev.

När det gäller sitta/stå: Avvakta med köp av ny stol tills du ser behovet. Många är de som står upp och jobbar den första tiden, för att redan efter en månad endast sitta ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jobbar hemifrån där jag har en Malmstolen 4000 sedan ett halvår tillbaka och är nöjd (189cm/77kg). Har på tidigare jobb haft Kinnarps (osäker på modeller) och de har inte passat mig så bra, men det kan ju lika gärna bero på att jag inte hade en aning om hur man skulle ställa in stolarna. Hemma har jag haft en Marcus och varit ganska nöjd med den. Mycket stol för pengarna.

Jag tycker det är svårt att rekommendera stol. Vilken stol som passar bäst är nog väldigt individuellt. Om man skall rekommendera någon är det väl en stol som har bra funktioner för att lätt anpassa sig för olika kroppstyper och behov.
Testa stolen innan köp!
Är man som jag och inte kan ett pillejota om korrekt sittställning är det guld att besöka ett företag som har den kompetensen. Innan jag köpte Malmstolen 4000 så besökte jag två olika firmor, Kinnarps och fd Ergo. På Ergo fick jag provsitta några olika fabrikat & modeller tills dess att vi var överens. Jag uppskattade att personalen kom med synpunkter och bra info; Jag har t.ex. skippat armstöd helt eftersom de är helt meningslösa för mig. Trodde inte det skulle bli så bra som det faktiskt blev.

När det gäller sitta/stå: Avvakta med köp av ny stol tills du ser behovet. Många är de som står upp och jobbar den första tiden, för att redan efter en månad endast sitta ned.

Eftersom jag själv länge suktat efter en 4000 måste jag fråga: hur upplever du längden på sitsen efter ett tags användning? Jag har provsuttit och t.o.m. haft en hemma på lån ett par dagar och jag upplevde sitsen som alldeles för kort. Då är jag ändå en halv decimeter kortare än dig. Oavsett hur jag justerade dynan i position så kändes det antingen som att det fanns noll stöd och att man enbart satt på sittbenen, eller att jag "halkade av" i bakkant med dynan så långt fram som möjligt.

Förutom det så var den underbart skön, men det fick mig att tveka eftersom det är mycket pengar för en stol och ingen möjlighet till öppet köp i.o.m. "måttbeställning".

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Eftersom jag själv länge suktat efter en 4000 måste jag fråga: hur upplever du längden på sitsen efter ett tags användning? Jag har provsuttit och t.o.m. haft en hemma på lån ett par dagar och jag upplevde sitsen som alldeles för kort. Då är jag ändå en halv decimeter kortare än dig. Oavsett hur jag justerade dynan i position så kändes det antingen som att det fanns noll stöd och att man enbart satt på sittbenen, eller att jag "halkade av" i bakkant med dynan så långt fram som möjligt.

Förutom det så var den underbart skön, men det fick mig att tveka eftersom det är mycket pengar för en stol och ingen möjlighet till öppet köp i.o.m. "måttbeställning".

Jag har inga som helst problem med sitsen och jag kan inte påstå att jag tycker att den förändrats under tiden heller. Jag får in ett finger mellan sitskant och knäveck.
Kanske har jag kortare lår än vad du har - har dock aldrig blivit kallad tax, så det låter inte så troligt.

I början hade jag stolen i ett låst läge, men numer är den alltid i ett fritt läge (kommer inte ihåg vad funktionen kallas. gunga?); Oanvänd är ryggstödet framåtlutat, men när jag sitter i den följer den med ryggen och sitsen anpassar sig också.

Det är väldigt mycket pengar och om du inte är nöjd efter att ha haft den hemma ett par dagar finns ju alltid risken att man sitter där och grämer sig. Det är väl inte jättebra andrahandsvärde på stolar. Många gånger jag ser framförallt Kinnarps för en spottstyver på blocket och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Jag har inga som helst problem med sitsen och jag kan inte påstå att jag tycker att den förändrats under tiden heller. Jag får in ett finger mellan sitskant och knäveck.
Kanske har jag kortare lår än vad du har - har dock aldrig blivit kallad tax, så det låter inte så troligt.

I början hade jag stolen i ett låst läge, men numer är den alltid i ett fritt läge (kommer inte ihåg vad funktionen kallas. gunga?); Oanvänd är ryggstödet framåtlutat, men när jag sitter i den följer den med ryggen och sitsen anpassar sig också.

Det är väldigt mycket pengar och om du inte är nöjd efter att ha haft den hemma ett par dagar finns ju alltid risken att man sitter där och grämer sig. Det är väl inte jättebra andrahandsvärde på stolar. Många gånger jag ser framförallt Kinnarps för en spottstyver på blocket och liknande.

Nej jag vet inte om jag har onormalt långa lår, men jag vill minnas att jag utan problem fick in hela handen mellan sits och knäveck. Eftersom sitsen är så rundad blir den effektiva sittytan ännu mindre. Kollar man officiella produktbilder med vad som ser ut att vara en kortare person syns det också ganska tydligt, men det var betydligt värre än så där för mig. Upplevde inte alls samma sak med Kinnarps-stolar, men då var också t.ex. ryggstödet mycket sämre.

Kollar man på bilder med kortare personer / kvinnor så ser det betydligt mer rimligt ut i mina ögon. Får intrycket av att den är anpassad för just den gruppen i första hand. Hade varit schysst om det fanns två olika storlekar på sitsar.

Nej, som du säger så finns det ju inget andrahandsvärde direkt. Man får nog räkna med att minst 50% (troligen mer) av värdet försvinner direkt vid köp. Får väl helt enkelt sikta på något annat. Tack för svar

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Nej jag vet inte om jag har onormalt långa lår, men jag vill minnas att jag utan problem fick in hela handen mellan sits och knäveck. Eftersom sitsen är så rundad blir den effektiva sittytan ännu mindre. Kollar man officiella produktbilder med vad som ser ut att vara en kortare person syns det också ganska tydligt, men det var betydligt värre än så där för mig. Upplevde inte alls samma sak med Kinnarps-stolar, men då var också t.ex. ryggstödet mycket sämre.

Nej, som du säger så finns det ju inget andrahandsvärde direkt. Man får nog räkna med att minst 50% (troligen mer) av värdet försvinner direkt vid köp. Får väl helt enkelt sikta på något annat. Tack för svar

Bra bild! Jag var tvungen att försöka fota min egen sittställning för att jämföra.. Jag sitter i stort sett alltid med fötterna på stolsbenen och bakåtlutad. Då blir det minimalt med utrymme mellan sits och knäveck, men sitter jag som herrn på bilden så blir det ett större glapp. Framförallt om jag skall ha benen rakt ned på golvet. Går säkert att åtgärda genom att skjuta sitsen framåt, men det hade du ju testat. Klart man svarar om man kan - hoppas att du hittar rätt till slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Bra bild! Jag var tvungen att försöka fota min egen sittställning för att jämföra.. Jag sitter i stort sett alltid med fötterna på stolsbenen och bakåtlutad. Då blir det minimalt med utrymme mellan sits och knäveck, men sitter jag som herrn på bilden så blir det ett större glapp. Framförallt om jag skall ha benen rakt ned på golvet. Går säkert att åtgärda genom att skjuta sitsen framåt, men det hade du ju testat. Klart man svarar om man kan - hoppas att du hittar rätt till slut!

I see. Har en del problem med ryggen och föredrar att sitta relativt rak med fötterna plant på golvet. Låren ska väl helst ha mindre än 90 graders vinkel och Malmstolen har ju även en tilt framåt några grader som var riktigt skön att varva med. Då blir det dock ännu mindre effektiv sittyta. Egentligen vet jag inte om det spelar någon roll eller om det bara är en vanesak, men för mycket pengar att chansa med.

Tack, jo det hoppas jag med Det är en jäkla djungel det här med skrivbordsstol ... Har provsuttit ett gäng nu nu och hade 4000 haft några centimeter till på sitsen hade det kunnat vara drömstolen. Surt att de inte erbjuder flera storlekar som flera andra tillverkare gör.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Testade malmstolen så sent som igår, tyckte den kändes svinbra. Framförallt ryggstödet. Kan poängtera att jag har taxben, så är du en välbärgad tax så är det fet rekommendation på Malmstolen.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer angående Malmstolen 4000. Har nog bestämt mig för att skaffa just den nu, även om jag ska försöka stå så mycket som möjligt när jag jobbar så kommer jag ju ändå sitta en hel del efter jobbet och på helgerna så det kommer nog bli en bra investering, men det får nog vänta ett tag tills ekonomin finns där. Frågan är bara om det är värt att köpa en ny eller om begagnade funkar minst lika bra. Problemet med begagnat är ju att det antagligen inte finns någon garanti om man skulle behöva det.

Permalänk
Skrivet av fragande:

I see. Har en del problem med ryggen och föredrar att sitta relativt rak med fötterna plant på golvet. Låren ska väl helst ha mindre än 90 graders vinkel och Malmstolen har ju även en tilt framåt några grader som var riktigt skön att varva med. Då blir det dock ännu mindre effektiv sittyta. Egentligen vet jag inte om det spelar någon roll eller om det bara är en vanesak, men för mycket pengar att chansa med.

Tack, jo det hoppas jag med Det är en jäkla djungel det här med skrivbordsstol ... Har provsuttit ett gäng nu nu och hade 4000 haft några centimeter till på sitsen hade det kunnat vara drömstolen. Surt att de inte erbjuder flera storlekar som flera andra tillverkare gör.

Bor du i Göteborgstrakten kan jag rekommendera att ringa till Malmstolen och be om att få provsitta deras modeller. De håller till i Sisjön och jag var där tidigare idag. Nedan är en liten summering vad jag lärde mig kring deras utbud.

I mitt fall är jag på jakt efter en stol för hemmabruk, och med det sagt rekommenderades antingen 4000-serien eller 7000 serien av "Malmstolen". Det som främst skiljer dem åt är själva gungmekanismen.

4000-serien har en knäledsgunga, vilket innebär att vinkeln mellan ryggstöd+sittdyna är konstant när man lutar sig bakåt. Håll ut tummen och pekfingret som ett "L" och vinkla handleden fram och tillbaka så förstår ni vad jag menar.

7000-serien har en syncroglide-gunga, vilket innebär att vinkeln mellan ryggstöd+sittdyna är dynamisk. En vanlig synkrongunga (som många andra tillverkare använder) lutar ryggstödet bakåt utan att vinkeln på sittdynan förändras, medan Malmstolens lösning (Syncroglide) lutar sittdynan till ca hälften av ryggstödet. Med andra ord, lutar du dig 10 grader bakåt följer sittdynan efter med ca 5 grader.

4000 går att komplettera med tiltskydd (så att den inte kan tippa framåt) om man skulle vilja det, detta gäller även om man vill köpa till i efterhand. Gemensamt för båda modellerna är att man kan välja med/utan armstöd samt med/utan nackstöd.

En annan positiv sak är att sittdynorna går att få med DUX-teknik. Det är stoppning som har kombinerats med fjädrar likt uppbyggnaden i sängmadrasser vilket skapar en jämnare viktfördelning, samt att dynan blir mjukare utan att den "sätter sig" över tid som skumgummi gör.

Båda modellerna gick att justera på flera sätt, bland annat motståndet i gungfunktionen, stolsryggen i höjdled, sittdynan i djupled samt att de hade fyra spännband på baksidan i stolsryggen för att justera följsamheten från halsrygg till ländrygg utefter individuella premisser.

Personligen blev jag väldigt positivt överraskad av båda modellerna och kommer troligtvis att köpa en av dem. Knäledsgungan (4000) liknar den typen av stolar jag är van vid, men spontant upplevde jag att jag satt ännu lite bättre i Syncroglide-stolen (7000). Det känns som en svår avvägning att välja mellan att sitta ergononiskt korrekt, jämfört med att sitta på ett sätt man känner sig bekväm med, så den känslan kanske bara var i demomiljö eftersom de två inte alltid går hand i hand. Efter ett par minuters provsittning skulle jag dock säga: Långt statiskt sittande = 4000, vid växlande mellan stående/sittande = 7000 (obs, min personliga åsikt).

Vi diskuterade även Mesh-stolar lite grann. Ett par fördelar är att de är snygga, tunna och har bra luftgenomströmning, medan en av nackdelarna är att Mesh-materialet initialt formar sig efter kroppen och övergår i ett konstant tryck. Det hämmar bland annat blodcirkulationen samt att man belastar samma ytor på kroppen medan man sitter i den, vilket kan ge förslitningsskador på sikt.

Jag är förresten 187cm/90kg.

Småjusteringar
Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Tack för alla kommentarer angående Malmstolen 4000. Har nog bestämt mig för att skaffa just den nu, även om jag ska försöka stå så mycket som möjligt när jag jobbar så kommer jag ju ändå sitta en hel del efter jobbet och på helgerna så det kommer nog bli en bra investering, men det får nog vänta ett tag tills ekonomin finns där. Frågan är bara om det är värt att köpa en ny eller om begagnade funkar minst lika bra. Problemet med begagnat är ju att det antagligen inte finns någon garanti om man skulle behöva det.

Satt o skrev ett långt meddelande om 4000 och 7000 medan du skrev ovan.. Läs gärna ikapp om det kan vara till hjälp i ditt beslut 🙂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Satt o skrev ett långt meddelande om 4000 och 7000 medan du skrev ovan.. Läs gärna ikapp om det kan vara till hjälp i ditt beslut 🙂.

Absolut, uppskattas och ska kolla in 7000 nu också.

Permalänk
Medlem

Har haft IKEA Markus med skinnsits i mitt privatkontor och som jag har varit ganska nöjd med. Konstskinnet på nackstödet börjar lossa men sitsen har varit OK. Dock när jag börja pandemi-jobba hemifrån så blir det varmt i baken och för mycket störande i privatkontoret så tog ett sovrum i besittning att bli mitt arbetskontor hemma, skaffade höj/sänkbart skrivbord och en ny IKEA Makus fast denna gång med tygsits. Var redan vid inköpet lite tveksam till stolen men är ju bra pris så...

Nu efter en bra period så har jag fått ordentligt ont i svanskotan och stoppningen i tygsitsen är klart sämre än motsvarande i skinn. Kanske kan vara skinnet som gör en del.
Ska noteras att efter helgen utan arbete så känns baken bra/bättre så det är ingen permanent skada

Nåt måste göras!
Provat att sitta på en dunkudde och hjälper lite men inte tillräckligt och det förstör sittställningen också.
Funderat på om man skulle klä om dynan med någon "Tempur" foam, fast det riskerar kosta en del och blir det bra?!
Så kanske en ny och bättre stol är mer rätt?!

Var triggad av KAB Controller men sen vidare i tråden kanske inte att den är så bra som arbetsstol, mer för en operator.
Malmstolen 4000 känns vettig med DUX....

Permalänk
Skrivet av jocke4u:

Har haft IKEA Markus med skinnsits i mitt privatkontor och som jag har varit ganska nöjd med. Konstskinnet på nackstödet börjar lossa men sitsen har varit OK. Dock när jag börja pandemi-jobba hemifrån så blir det varmt i baken och för mycket störande i privatkontoret så tog ett sovrum i besittning att bli mitt arbetskontor hemma, skaffade höj/sänkbart skrivbord och en ny IKEA Makus fast denna gång med tygsits. Var redan vid inköpet lite tveksam till stolen men är ju bra pris så...

Nu efter en bra period så har jag fått ordentligt ont i svanskotan och stoppningen i tygsitsen är klart sämre än motsvarande i skinn. Kanske kan vara skinnet som gör en del.
Ska noteras att efter helgen utan arbete så känns baken bra/bättre så det är ingen permanent skada

Nåt måste göras!
Provat att sitta på en dunkudde och hjälper lite men inte tillräckligt och det förstör sittställningen också.
Funderat på om man skulle klä om dynan med någon "Tempur" foam, fast det riskerar kosta en del och blir det bra?!
Så kanske en ny och bättre stol är mer rätt?!

Var triggad av KAB Controller men sen vidare i tråden kanske inte att den är så bra som arbetsstol, mer för en operator.
Malmstolen 4000 känns vettig med DUX....

Jag har inte haft möjlighet att provsitta KAB-stolarna, men 24-timmars certifieringen verkar ha lite mer att göra med slitagestyrka (det finns en branschbenämning för detta och en skala på hur slittåligt materialet är som jag inte minns just nu), samt att stolen ska bibehålla form/stöttning när flera personer sitter i dem under långa arbetspass. Därmed behöver det inte vara en garanti att de är mjuka och bra för oss som söker en bra arbetsstol för hemmajobb i Corona-tider i kombination med sena gamingkvällar i densamma. Observera dock att detta är en subjektiv reflektion utifrån min egen research.

Personligen föll mina slantar på Malmstolen 4000. Vet att jag nämnde 7000 också i mitt föregående inlägg och den verkade också jättebra, men jag föredrar knäledsgunga framför synkrongunga/syncroglide. Har dock inte fått min stol än, men när jag provsatt blev jag i alla fall väldigt positivt inställd till den.

Vet inte om jag nämnde det, men Sono (tidigare Ergoff) säljer inte längre till privatpersoner efter årsskiftet 20/21. De kan dock erbjuda provsittningar till privatpersoner mot en avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_downhill:

Jag har inte haft möjlighet att provsitta KAB-stolarna, men 24-timmars certifieringen verkar ha lite mer att göra med slitagestyrka (det finns en branschbenämning för detta och en skala på hur slittåligt materialet är som jag inte minns just nu), samt att stolen ska bibehålla form/stöttning när flera personer sitter i dem under långa arbetspass. Därmed behöver det inte vara en garanti att de är mjuka och bra för oss som söker en bra arbetsstol för hemmajobb i Corona-tider i kombination med sena gamingkvällar i densamma. Observera dock att detta är en subjektiv reflektion utifrån min egen research.

Personligen föll mina slantar på Malmstolen 4000. Vet att jag nämnde 7000 också i mitt föregående inlägg och den verkade också jättebra, men jag föredrar knäledsgunga framför synkrongunga/syncroglide. Har dock inte fått min stol än, men när jag provsatt blev jag i alla fall väldigt positivt inställd till den.

Vet inte om jag nämnde det, men Sono (tidigare Ergoff) säljer inte längre till privatpersoner efter årsskiftet 20/21. De kan dock erbjuda provsittningar till privatpersoner mot en avgift.

Jag har "turen" att ha eget konsultbolag med egentligen blir det samma som privatperson rörande visning - det är jag och inte >10 stolar det handlar om. Köpa på Sono är nog inga konstigheter däremot.
Samma här, vad jag tror är jag inte intresserad av synkrogunga utan "traditionell" gunga i vissa lägen.
Såg att Malmstolen även har ett "Coccyx sits" för svanskotan men tror det handlar om mer permanent skada på svanskotan, min blir nog mest trött och känner dessutom inte av det på IKEA Markus med skinnsits.

Klickar nog hem en 4000, fan åka till Gbg (ca 12 mil ToR) kan man ju göra men det blir på arbetstid och uteblivna debiterbara timmar

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Tack för alla kommentarer angående Malmstolen 4000. Har nog bestämt mig för att skaffa just den nu, även om jag ska försöka stå så mycket som möjligt när jag jobbar så kommer jag ju ändå sitta en hel del efter jobbet och på helgerna så det kommer nog bli en bra investering, men det får nog vänta ett tag tills ekonomin finns där. Frågan är bara om det är värt att köpa en ny eller om begagnade funkar minst lika bra. Problemet med begagnat är ju att det antagligen inte finns någon garanti om man skulle behöva det.

Försök alternera mellan att stå och sitta. Det är varken bra att stå (statiskt) eller att sitta en längre period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Försök alternera mellan att stå och sitta. Det är varken bra att stå (statiskt) eller att sitta en längre period.

Det försöker jag absolut, därför jag skaffade höj/sänkbart skrivbord
Många möten funkar bra stående men när man ska "gå loss" så är sittande bättre.
Har även en fundering på att skaffa en stå-matta, kör nu med vanlig matta eller jogging-skor

Permalänk
Medlem

Då har man beställt en mintgrön Secretlabs Titan Evo i stl Small

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd!
Jag har köpt 2 stolar, KAB K4 Premium och Kinnarp Capella. Båda är bra, med olika styrkor.

KAB K4 Premium
--------------
Skålat säte som faktiskt passar mig väldigt bra (jag är 180 cm och 100 kg), men kan vara smaksak för andra och jag brukar inte gilla det i bilar.

+ Extremt stabil. Stolen väger mycket och känns som att den kommer hålla länge.
+ Kan flytta fram sätet (enda KAB modellen man kan göra det på)
+ Skön att sitta då skålade sätet kramar om en. Skålat säte som faktiskt passar mig väldigt bra (jag är 180 cm och 100 kg), men kan vara smaksak för andra och jag brukar inte gilla det i bilar.

- Luktar väldigt mycket första veckorna
- Svankstödet är på lite fel plats för mig
- Armstöd justering bara i höjdled, inte framåt eller åt sidan (likt Capella)

Kinnarp Capella
---------------
+ Kan justera allt, t.ex. armstöd vertikalt, sidledes, framåt/bakåt och rotera vänster/höger.
+ Skönt säte och rygg
+ Kan vid beställning välja tygval samt höjd på ryggstödet (jag tog Hög då jag är 180 cm lång).

- Glappar och låter lite när man sitter och nackstödet har lite glapp. Förvånad att det inte är bättre kvalitetskänsla likt KAB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompai:

Tack för denna tråd!
Jag har köpt 2 stolar, KAB K4 Premium och Kinnarp Capella. Båda är bra, med olika styrkor.

KAB K4 Premium
--------------
Skålat säte som faktiskt passar mig väldigt bra (jag är 180 cm och 100 kg), men kan vara smaksak för andra och jag brukar inte gilla det i bilar.

+ Extremt stabil. Stolen väger mycket och känns som att den kommer hålla länge.
+ Kan flytta fram sätet (enda KAB modellen man kan göra det på)
+ Skön att sitta då skålade sätet kramar om en. Skålat säte som faktiskt passar mig väldigt bra (jag är 180 cm och 100 kg), men kan vara smaksak för andra och jag brukar inte gilla det i bilar.

- Luktar väldigt mycket första veckorna
- Svankstödet är på lite fel plats för mig
- Armstöd justering bara i höjdled, inte framåt eller åt sidan (likt Capella)

Kinnarp Capella
---------------
+ Kan justera allt, t.ex. armstöd vertikalt, sidledes, framåt/bakåt och rotera vänster/höger.
+ Skönt säte och rygg
+ Kan vid beställning välja tygval samt höjd på ryggstödet (jag tog Hög då jag är 180 cm lång).

- Glappar och låter lite när man sitter och nackstödet har lite glapp. Förvånad att det inte är bättre kvalitetskänsla likt KAB.

Bra sammanfattning!

När jag var på Kinnarps för några månader sedan avrådde tom deras säljare från Kapellan av samma skäl, att den var snygg (relativt sett) men för ranglig / ostabil. Ung samma kroppsegenskaper som dig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tråden har fått lite klister och hamnat i "kringutrustningunderforumet".
Hoppas den fortsätter ge många goda köpråd till spekulanter för ändalyktanpassade sittlösningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Då har man beställt en mintgrön Secretlabs Titan Evo i stl Small
https://www.youtube.com/watch?v=RkZfDNALAfQ

Hur funkade det att beställa till Sverige och vad kostade det?

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har haft en KAB Executive (med armstöd och nackstöd i skinn) sedan början på maj någon gång och känner mig mycket nöjd. Jag är ganska lång (190 cm) och stor, så jag uppskattar mycket att den är stabilt byggd. Min gamla stol hade mer eller mindre fallit isär och det började bli rätt ömt i ryggen. Efter att ha bytt till den här är ryggsmärtan bortblåst i alla fall.

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung