Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Utombordare som dör vid hög belastning (Båt)

Permalänk
Avstängd

Utombordare som dör vid hög belastning (Båt)

Hej!

Förhoppningsvis kanske det finns en båtfantast här på forumet som kan hjälpa till, eller peka mig till ett bättre forum

Vi köpte en ny (begagnad) båt till vår sommarstuga med en två-taks Tohatsu Automixing på 70HK från 2003 om jag minns rätt. Sitter på en Bellona 16.

Andra helgen vi körde så märkte vi att motorn inte varvade upp ordentligt när man drog på, den toppade på 3K RPM istället för 4K. Efter mycket om och men testade vi att fylla på oljan då jag hade hittat något om att de kunde vara lite gnälliga med oljenivån, och det hjälpte faktiskt så då gick den bra igen och kunde nå toppfart.

Då till problemet, vi skulle testa åka vattenskidor, och när man drog på gasen ordentligt från stillastående för att komma upp på skidorna så dog motorn bara. Vi testade väl en 3 gånger och samma sak hela tiden, tillslut lyckades vi få slut på batteriet så vi inte ens kunde starta motorn.

Är det någon som har tips på vad som skulle kunna vara felet eller vad man borde börja med i felsökning? Känner ju ändå att den borde kunna klara av att dra vattenskidor när det är 70 HK och lätt båt Det känns ungefär som om motorn inte får tillräckligt med soppa när man drar på och så orkar den helt enkelt inte. Slangarna ser dock hela ut vid första anblick, och luftningsskruven är öppen på tanken.

Tack på förhand

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag någon som håller på att meka båtmotorer, men för mig låter det definitivt som om motorn inte får tillräckligt med bränsle. Utifrån det så lär man börja felsöka vad nu det kan bero på.

Om motorn är från 2003 så misstänker jag att det sitter förgasare på den och troligen är det i så fall rengöring eller justering av dessa som bör göras.

Kan också vara luftfilter som är igensatt. Som sagt var…. Något med bränsletillförseln som orsakar problemet är min teori.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Det är med största sannolikhet bränslefiltret som behöver rengöras. Hittade en sida som egentligen handlar om gräsklippare, men som förklarar bra vad som kan ske när olika delar felar i en motor.

https://www.ereplacementparts.com/repair-center/lawn-equipmen...

Annars är detta en bra början.

Skrivet av Aqua_HeaD:

Nu är inte jag någon som håller på att meka båtmotorer, men för mig låter det definitivt som om motorn inte får tillräckligt med bränsle. Utifrån det så lär man börja felsöka vad nu det kan bero på.

Om motorn är från 2003 så misstänker jag att det sitter förgasare på den och troligen är det i så fall rengöring eller justering av dessa som bör göras.

Kan också vara luftfilter som är igensatt. Som sagt var…. Något med bränsletillförseln som orsakar problemet är min teori.

Permalänk

99% av fallen tåpt munstycke i förgasaren/arna.

Behöver ordentlig rengöring ev täpt luftfilter kan få samma effekt om motorn får för mycket soppa.

Färgen på tändstiften brukar skvallra om hur bra förgasaren sköter sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Precis som föregående talare är inne på tror jag också att en rengöring av innandömets olika delar är en bra idé. Tvåtaktare är ju i grunden rätt icke-komplexa konstruktioner; och dylik behandling brukar göra susen på päronens gamla tvåtaktsklenod (som tenderar att strula varannanish säsong).

Du kan ju även kontrollera bränsleslang osv för att säkerställa att den inte har skit/hål i sig vilket orsakar att motorn inte orkar hela vägen.

Lycka till med båtlivet!

Visa signatur

Dekadens