Snabbkoll: Har du fått förfrågan om att deltaga i Steam Hardware Survey

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo precis. Man ska absolut inte blanda ihop SHS med åsiktsbaserade undersökningar.
Folk är oärliga/agerar inte som de tänker att de agerar etc. Medan SHS läser bara av vad man har i datorn.

Så otillförlitligheten som vi sett i valundersökningar är inte en faktor när vi tittar på SHS.

Exakt därför de borde jämföra data genom alla deras användare inte slumpmässiga.
Om alla steam användare skulle reggas under ett år skulle vi ha så mycket bättre data än slumpmässig data.
Det är ju det är min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Exakt därför de borde jämföra data genom alla deras användare inte slumpmässiga.
Om alla steam användare skulle reggas under ett år skulle vi ha så mycket bättre data än slumpmässig data.
Det är ju det är min poäng.

Men du kan få ett statistiskt tillförlitligt och nästan lika bra svar genom att kolla på en bråkdel av alla användare, det är deras poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Men du kan få ett statistiskt tillförlitligt och nästan lika bra svar genom att kolla på en bråkdel av alla användare, det är deras poäng.

Jo och det är ju det jag inte köper riktigt. Men känner att jag bara kommer repetera mig själv nu.

Men jag ser inte hur du kan få bra statistik från 100.000 användare när det finns 99 900 000 som aldrig blev tillfrågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jo och det är ju inte det jag köper riktigt. Men känner att jag bara kommer repetera mig själv nu.

Men jag ser inte hur du kan få bra statistik från 100.000 användare när det finns 99 900 000 som aldrig blev tillfrågade.

Du verkar ha svårt att ta till dig informationen som givits, alternativt en ovilja, för detta har ju förklarats mer än en gång nu.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SleeZy:

Exakt därför de borde jämföra data genom alla deras användare inte slumpmässiga.
Om alla steam användare skulle reggas under ett år skulle vi ha så mycket bättre data än slumpmässig data.
Det är ju det är min poäng.

Och min poäng är att det du säger inte stämmer förutsatt att Steam har en rimlig storlek på en slumpartat utvald sample av användarna.
Det blir inte mycket bättre då. Det minskar felmarginalen med någon enstaka procentenhet eller bråkdelar av procentenhet.

Om du vill ha en mindre kommersiell motsvarighet till de kalkylatorerna jag länkade innan så finns det en ganska bra men matigare genomgång här:
https://www.geopoll.com/blog/sample-size-research/

Din take på det är att du inte håller med. Men det du säger då är ju att resten av världen som jobbar med, tar fram, analyserar och tar beslut baserat på och livnär sig på den här typen av statistik har fel. Och de har fel i årtionden. Kollektivt, allihopa.
Det blir svårt att köpa, framförallt när de underlag du lagt fram för din tes hittills består av dina egna påståenden. I stil med ”det kan inte vara så” - det som saknas är ju ett varför, varför kan det inte vara så.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Du verkar ha svårt att ta till dig informationen som givits, alternativt en ovilja, för detta har ju förklarats mer än en gång nu.

Lite både och skulle jag nog säga.

För 100.000 är en väldigt liten befolkning att fråga när det finns ett urval av ett hundra miljoner.
Steam har över hundra miljoner användare. Det är därför jag tycker att steam bör använda sig utav all data månad till månad inte 100.000.

Som sagt jag går runt i cirklar. Men ja, jag ser inte hur 100.000 kan vara representativt, utav hundra miljoner. Skulle vi använda samma princip inom politiken så hade vi ju haft inbördeskrig för länge sedan.
(Ja jag vet att det inte fungerar så, men jag drar den liknelsen)

Edit:
De folk inte förstår är att 100.000 är en piss i havet jämfört med resterande 99 900 000 som aldrig kom till tals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det blir svårt att köpa, framförallt när de underlag du lagt fram för din tes hittills består av dina egna påståenden. I stil med ”det kan inte vara så” - det som saknas är ju ett varför, varför kan det inte vara så.

Jag säger inte, att inte kan vara så.

Men du inser ju själv att om du frågar 100.000 utav hundra miljoner (steam) så är det 99 900 000 som inte har blivit tillfrågade.
Det finns mycket data där som skulle ge mer EXAKT data över systemen som jämförs månad till månad.

Äh jag ger upp nu, jag vet vad ni vill få fram och jag har bara fått repetera mig om och om igen.
Jag är inte den bästa på artikulera mig, jag försöker få fram min poäng men det verkar ju svårt här.

Det ironiska i det hela, är att jag bryr mig inte speciellt mycket om steam survey. Jag snöade in mig på det här då jag ansåg att man kan inte säga att 100.000 utav hundra miljoner är representativt. Det är där jag hängt upp mig på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag säger inte, att inte kan vara så.

Men du inser ju själv att om du frågar 100.000 utav hundra miljoner (steam) så är det 99 900 000 som inte har blivit tillfrågade.
Det finns mycket data där som skulle ge mer EXAKT data över systemen som jämförs månad till månad.

Frågan är hur mycket mer exakt det blir. Troligtvis inte tillräckligt mycket annars hade de samlat in mer data, Valve tjänar inget på att ha en felaktig bild av verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Frågan är hur mycket mer exakt det blir. Troligtvis inte tillräckligt mycket annars hade de samlat in mer data, Valve tjänar inget på att ha en felaktig bild av verkligheten.

Mjo, det är ju det som vore intressant! Därav att jag tycker att de borde samla in all data per månad istället för slumpmässiga.
Även om det vore opt-in så får de ju troligen mer data än det slumpade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo, det är ju det som vore intressant! Därav att jag tycker att de borde samla in all data per månad istället för slumpmässiga.
Även om det vore opt-in så får de ju troligen mer data än det slumpade.

Vad tror du skulle hända om samtliga Steam-användare en gång per månad skulle få en fråga om man fick samla in deras data?

Tror många fler skulle rösta nej, och många fler skulle bli irriterade på de frekventa frågorna, vilket i sig skulle göra datan sämre.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pine-orange:

Frågan är hur mycket mer exakt det blir. Troligtvis inte tillräckligt mycket annars hade de samlat in mer data, Valve tjänar inget på att ha en felaktig bild av verkligheten.

För att uppnå en felmarginal på under en procent behövs ungefär 10-17 tusen respondenter av en population på 100 miljoner. Säg 20 000 för att vara på den säkra sidan och hamna under en procent.

Att döma av marknadsandelarna för mer udda produkter i SHS ser det ut som om de har minst 100 tusen. Troligen fler.

Däremot är det ju inte ofelbart. Data kan bli tainted. Det har hänt förut men det sticker ju ut och rättas i regel till i efterhand (som exemplet med VR headset i juni). Däremot har vi ju ett ”nutida” exempel i form av december som ser helt tokigt ut.

Det finns ju också det problemet som AMD påpekat:
På offentliga datorer, internetcaféer osv så kan samma dator får frågan flera gånger om.
I fallet som AMD pekade ut så rör det sig om kinas största internetcafekedja som tydligen uteslutande använder Intel-CPUer.

Och visst är det kedjan tillräckligt stor så påverkar det ju resultatet. Men då är det mer bara en fråga om att Valve inte borde mäta samma dator mer än en gång per månad. Snarare än att felet skulle ha rättat till sig med ett större sample size.

Det kan bli fel på många olika sätt, men på sätt som inte har med sample size att göra. Dock verkar många blanda ihop problemen eller lösningarna med sample size.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad tror du skulle hända om samtliga Steam-användare en gång per månad skulle få en fråga om man fick samla in deras data?

Tror många fler skulle rösta nej, och många fler skulle bli irriterade på de frekventa frågorna, vilket i sig skulle göra datan sämre.

Det var ju även därför jag skrev opt-in. Men det är ju såklart sant. Då jag själv är en utav de som tar bort allt med telemetri osv i övrigt. (windows, android)

Men sedan så är det väl även så att steam redan kan se denna data, i.a.f när det gäller spel installs osv. Så varför inte hårdvarudatan med?
De har nog tillgång till den med, men får inte använda den.

Men som i mitt fall, som aldrig blivit tillfrågad alls sedan 2004, skulle inte ha något emot att slå på data för steam surveys.

Men du har en bra poäng. Men de bör helt enkelt ha en "do you allow us to survey your hardware for steam survey monthly" box Ja/Nej. Enkelt så.
Men visst det hade varit lite lustigt om de flesta då istället tackar nej, och får mindre data istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

För att uppnå en felmarginal på under en procent behövs ungefär 10-17 tusen respondenter av en population på 100 miljoner. Säg 20 000 för att vara på den säkra sidan och hamna under en procent.

Att döma av marknadsandelarna för mer udda produkter i SHS ser det ut som om de har minst 100 tusen. Troligen fler.

Däremot är det ju inte ofelbart. Data kan bli tainted. Det har hänt förut men det sticker ju ut och rättas i regel till i efterhand (som exemplet med VR headset i juni). Däremot har vi ju ett ”nutida” exempel i form av december som ser helt tokigt ut.

Det finns ju också det problemet som AMD påpekat:
På offentliga datorer, internetcaféer osv så kan samma dator får frågan flera gånger om.
I fallet som AMD pekade ut så rör det sig om kinas största internetcafekedja som tydligen uteslutande använder Intel-CPUer.

Och visst är det kedjan tillräckligt stor så påverkar det ju resultatet. Men då är det mer bara en fråga om att Valve inte borde mäta samma dator mer än en gång per månad. Snarare än att felet skulle ha rättat till sig med ett större sample size.

Det kan bli fel på många olika sätt men det är inte, men på sätt som inte har med sample size att göra.

Det ser ut som att det har gått något fel med windows 10, windows 7 datan. De verkar ha vänt på dem.

Permalänk
Medlem

Har fått åtminstone 2 för nuvarande dator under de ~6 år jag haft den, troligtvis 3-4 dock (har inte gjort interna hårdvarukonfigurationsändringar annat än att lägga till hårddiskar).

Rätt säker på att jag fått det någon gång för tidigare 2 datorer jag haft steam på.

Alltid tackat ja.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SleeZy:

Men du har en bra poäng. Men de bör helt enkelt ha en "do you allow us to survey your hardware for steam survey monthly" box Ja/Nej. Enkelt så.
Men visst det hade varit lite lustigt om de flesta då istället tackar nej, och får mindre data istället.

Håller med om att det låter som en bättre lösning, om nu folk hade valt att opta in i tillräcklig utsträckning.

De skulle ju kunna testa helt enkelt. Jag antar att de har övervägt det (eller kanske till och med gjort det).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pine-orange:

Det ser ut som att det har gått något fel med windows 10, windows 7 datan. De verkar ha vänt på dem.

Tänker du just nu i juni eller på det jag nämnde om december?
För typ allt verkar tokigt i december.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker du just nu i juni eller på det jag nämnde om december?
För typ allt verkar tokigt i december.

https://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/
Jag tänker på nu i juni, förändringen från maj till juni för windows 10 och windows 7 är orimlig tycker jag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pine-orange:

https://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/
Jag tänker på nu i juni, förändringen från maj till juni för windows 10 och windows 7 är orimliga tycker jag.

Jo onekligen.
Det skulle möjligtvis kunna vara någon slags felavläsning av Windows 11.
Men jag vet inte hur många som är med i Insider i dev-ring år 2021, enda siffran jag hittar är 2015 då 7 miljoner användare deltog i samtliga rings vilket ungefär motsvarade 3% av alla Windows 10-användare. Och slår man ihop det med alla som fixade sitt Windows 11 på annat håll så kanske.

En teori iaf
Om det kvarstår i juli skulle jag nog känna mig mer säker på saken.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag säger inte, att inte kan vara så.

Men du inser ju själv att om du frågar 100.000 utav hundra miljoner (steam) så är det 99 900 000 som inte har blivit tillfrågade.
Det finns mycket data där som skulle ge mer EXAKT data över systemen som jämförs månad till månad.

Äh jag ger upp nu, jag vet vad ni vill få fram och jag har bara fått repetera mig om och om igen.
Jag är inte den bästa på artikulera mig, jag försöker få fram min poäng men det verkar ju svårt här.

Det ironiska i det hela, är att jag bryr mig inte speciellt mycket om steam survey. Jag snöade in mig på det här då jag ansåg att man kan inte säga att 100.000 utav hundra miljoner är representativt. Det är där jag hängt upp mig på nu.

Din poäng har nog inte undgått någon, men du argumenterar för att matematiskt bevisbar fakta är inkorrekt, vilket är en svår fajt att vinna. Om du är genuint intresserad av statistik och varför det går att uttala sig om hela populationen med stor säkerhet trots ett relativt litet slumpmässigt urval rekommenderar jag att du uppsöker någon typ av grundkurs i matematisk statistik. Utan att ha en bakgrund i statistik kan jag förstå att du inte tycker det är självklart att man skulle kunna göra något sådant och du kommer inte få all nödvändig bakgrund från ett par spridda foruminlägg i en diskussionstråd om SHS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Din poäng har nog inte undgått någon, men du argumenterar för att matematiskt bevisbar fakta är inkorrekt, vilket är en svår fajt att vinna. Om du är genuint intresserad av statistik och varför det går att uttala sig om hela populationen med stor säkerhet trots ett relativt litet slumpmässigt urval rekommenderar jag att du uppsöker någon typ av grundkurs i matematisk statistik. Utan att ha en bakgrund i statistik kan jag förstå att du inte tycker det är självklart att man skulle kunna göra något sådant och du kommer inte få all nödvändig bakgrund från ett par spridda foruminlägg i en diskussionstråd om SHS.

Mjo det kommer nog, då jag står inför valet av civ programmering eller fokusera mer på it säkerhet.
Valet är lite osäkert ännu.

Att omskola sig är inte lätt!

Senast jag läste statistik var en grundkurs 2005-2007 ca.

Så ptja kan ju lätt säga att jag glömt det mesta.

Men då du uppenbarligen kan det hela, kan du inte då förklara för mig varför 100.000 representerar de resterande 99 900 000?
Det finns ingen logik i det. 99 900 000 är en bra mycket större summa än 100.000. Snarare så är 100.000 minoritet.
Så exakt varför ska 100.000 representera dessa hundra miljoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo det kommer nog, då jag står inför valet av civ programmering eller fokusera mer på it säkerhet.
Valet är lite osäkert ännu.

Att omskola sig är inte lätt!

Senast jag läste statistik var en grundkurs 2005-2007 ca.

Så ptja kan ju lätt säga att jag glömt det mesta.

Men då du uppenbarligen kan det hela, kan du inte då förklara för mig varför 100.000 representerar de resterande 99 900 000?
Det finns ingen logik i det. 99 900 000 är en bra mycket större summa än 100.000. Snarare så är 100.000 minoritet.
Så exakt varför ska 100.000 representera dessa hundra miljoner?

Om du använder dig utav någon av UndaCs länkar kommer du kunna testa dig fram och övertyga dig själv om att det kan räcka med ett urval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo det kommer nog, då jag står inför valet av civ programmering eller fokusera mer på it säkerhet.
Valet är lite osäkert ännu.

Att omskola sig är inte lätt!

Senast jag läste statistik var en grundkurs 2005-2007 ca.

Så ptja kan ju lätt säga att jag glömt det mesta.

Men då du uppenbarligen kan det hela, kan du inte då förklara för mig varför 100.000 representerar de resterande 99 900 000?
Det finns ingen logik i det. 99 900 000 är en bra mycket större summa än 100.000. Snarare så är 100.000 minoritet.
Så exakt varför ska 100.000 representera dessa hundra miljoner?

Jag kan verkligen inte det hela och du kommer nog inte få något vettigare argument ur mig än just att "det är så". Jag har visserligen läst en grundkurs i matematisk statistik, men någon genuint intresse hade jag minsann inte, varpå jag inte tog med mig informationen du efterfrågar från den kursen. Efter att ha sett någon med koll förklara hur det ligger till nöjde jag mig helt enkelt med att enbart lägga själva slutsatsen på minnet och acceptera den utan att kunna varken förklara eller försvara den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du använder dig utav någon av UndaCs länkar kommer du kunna testa dig fram och övertyga dig själv om att det kan räcka med ett urval.

Jodå ska göra det.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag kan verkligen inte det hela och du kommer nog inte få något vettigare argument ur mig än just att "det är så". Jag har visserligen läst en grundkurs i matematisk statistik, men någon genuint intresse hade jag minsann inte, varpå jag inte tog med mig informationen du efterfrågar från den kursen. Efter att ha sett någon med koll förklara hur det ligger till nöjde jag mig helt enkelt med att enbart lägga själva slutsatsen på minnet och acceptera den utan att kunna varken förklara eller försvara den.

Alright.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SleeZy:

Så exakt varför ska 100.000 representera dessa hundra miljoner?

Om vi skippar matematiken och bara går på resonemanget:

Kortfattat:

Om det finns en begränsad mängd variabler (komponenter, operativsystem osv) som är fördelade per invånare och du slumpvis väljer ut ett antal invånare och frågar dem så kan man gradera det på en skala:

Frågar du 1 person av en miljon så säger givetvis ditt resultat dig ingenting.
Frågar du 100 personer så kanske du börjar få en indikation på något.
Frågar du 1 000 personer börjar du få resultat som är ganska nära den sanning du fått om du frågat hela miljonen.
Frågar du 10 000 personer så får du ett resultat som ligger så pass nära det resultat du skulle få om du frågade hela miljonen att det blir menlöst att fråga fler.

De andra har inte blivit frågade, men det finns en brytpunkt där det inte längre är lönt att fråga dem för att deras svar inte påverkar resultatet.

Detta har betydligt smartare folk än mig räknat på och man har kommit fram till beräkningsmodeller där man hittat var brytpunkterna går ungefär.

Efter att du nått brytpunkten börjar du att få ett jättestort spann på säg 11 001 till hela totalen där felmarginalen på alla praktiska sätt och vis är oförändrad. Och eftersom den redan var oförändrad vid 10 000 är det då alltså menlöst att ens bemöda sig med fler svar, därför slutar man.

(De två vanligaste anledningarna att man inte vill fråga fler/oftare förutom att det inte ger bättre resultat är:
Det blir för mycket data att hantera.
Det blir för "spammigt" att få frågan.
(Angående att det är spammigt att få frågan så kan man såklart kringgå det genom något slags passivt deltagande, men vi vet inte riktigt vad effekterna av ett sådant upplägg skulle vara eller varför Valve inte valt det så jag lämnar det därhän.))

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Mjo det kommer nog, då jag står inför valet av civ programmering eller fokusera mer på it säkerhet.
Valet är lite osäkert ännu.

Att omskola sig är inte lätt!

Senast jag läste statistik var en grundkurs 2005-2007 ca.

Så ptja kan ju lätt säga att jag glömt det mesta.

Men då du uppenbarligen kan det hela, kan du inte då förklara för mig varför 100.000 representerar de resterande 99 900 000?
Det finns ingen logik i det. 99 900 000 är en bra mycket större summa än 100.000. Snarare så är 100.000 minoritet.
Så exakt varför ska 100.000 representera dessa hundra miljoner?

Ta ett helt annat exempel då: det går att uppskatta det matematiska talet pi (som är ett irrationellt tal som fortsätter i all oändlighet och börjar på 3,1415926...) genom att slumpmässigt generera punkter som antingen faller innanför eller utanför en cirkel: https://academo.org/demos/estimating-pi-monte-carlo/

Till höger kan du trycka på Animate för att lägga till punkter automatiskt. Så här ser det ut med 3000st:

Med blott 3000 punkter och en bild som är långt ifrån fylld med blå/röda punkter har pi uppskattats till ett tal som är 0,7% över det verkliga talet. Lägger du till fler punkter (oändligt många, helst) kommer du så klart komma fram till det riktiga svaret, men det krävs betydligt färre än det för att komma väldigt nära.

Permalänk
Medlem

Aldrig fått det. Haft steam sen HL2 och användes mycket intensivt de första 10 åren. Öppnar nuförtiden aldrig steam, senaste gången kanske var 2017. Bättre klienter har sprungit ifrån steam som bara blivit mer och mer bloated.

Skulle vara intressant att vad det är som avgör varför vissa blir tillfrågade medan andra inte blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Skulle vara intressant att vad det är som avgör varför vissa blir tillfrågade medan andra inte blir det.

Min gissning ligger på slumpen

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ClintBeastwood:

Min gissning ligger på slumpen

Jo det är nog inte svårare än så.

Men om det är färre än 100000 tillfrågade (vilket det dock inte verkar vara) så kan jag tänka mig att de gör någon geografisk viktning också.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Klart jag gör, varför skulle jag se slumpmässigt plockad information som spegling av verkligheten?

Speciellt när man själv och så många andra aldrig får frågan, kanske bara är enstaka procent som får den överhuvudtaget?

Då är det ju ren gissning och sannolikhetsspel, inget man använder som fakta när man har 25 miljoner unika användare dagligen.

Skrivet av SleeZy:

Det fetade som jag inte håller med om.
Det är ju så enkelt att se, om vi säger att vi har 100 miljoner användare denna månaden. 10.000 av dessa får en förfrågan.
Då får du ju endast data för en ytterst liten del. Och att sedan använda denna data som korrekt blir ju fel.

Det lär ju finnas långt över 1 miljon med 1060 t.ex kanske 2 miljoner med 1050. 5 miljoner med 970. Osv osv. Dessa blir ju inte representerade i denna data.

Skrivet av SleeZy:

Jo och det är ju det jag inte köper riktigt. Men känner att jag bara kommer repetera mig själv nu.

Men jag ser inte hur du kan få bra statistik från 100.000 användare när det finns 99 900 000 som aldrig blev tillfrågade.

Inte direkt riktat mot er två, men för alla de som inte tror att på att en korrekt slumpmässigt valt urval inte speglar verkligheten.

Det går att testa pratiskt.

Kan ni programmera?

Skapa en större array med antal olika värden, dra sedan säg 1000 slumpmässigt, helst utan att lägga tillbaka, från den och jämför sedan urvalet med hela populationen. Testa att öka eller minska antalet ni drar.

Som exempel, riksdagsvalet 2018.

Citat:

6.476.725 giltiga röster
fördelade på
M 1.284.698 (19,84%)
C 557.500 (8,61%)
L 355.546 (5,49%)
KD 409.478 (6,32%)
S 1.830.386 (28,26%)
V 518.454 (8,00%)
MP 285.899 (4,41%)
SD 1.135.627 (17,53%)
FI 29.665 (0,46%)
ÖVR 69.472 (1.07%)

Och lite R kod, som man kan testakör här:

https://rdrr.io/snippets/

giltigaroster <- c( rep('M', 1284698), rep('C', 557500), rep('L', 355546), rep('KD', 409478), rep('S', 1830386), rep('V', 518454), rep('MP', 285899), rep('SD', 1135627), rep('FI', 29665), rep('OVR', 69472) ) samplesize = 1000; table(sample(giltigaroster,samplesize,replace = FALSE))/samplesize*100

Som alltid är det värt att påpeka urvalet skall vara korrekt gjort, gör man en opinionsundersökning så går det ju inte bara att ställa sig på Sergels Torg och fråga 1000 förbipasserande hur de kommer att rösta om man vill veta hur hela Sverige kommer att rösta.
Gör man en undersökning gällande hårdvara så kan man inte bara fråga kineser, det skulle bli aningen fel. Men hur Steam utför sin undersökning (antalet som utfrågas varje månad, hur dessa väljs, osv) är mig veterligen inte något de berättar.

När det gäller tex grafikkort i Steam undersökningen, så handlar det om väldigt små andelar och då kommer man behöva fråga fler för att det inte skall flukturera för mycket.

Det är ju klart att ju fler man frågar desto bättre blir uppskattningen, men det innebär ju också en mycket högre kostnad.

-----
Sen så tror jag lite mycket på undersökningar på sweclockers som på aftonbladets hemsida.... Men det är en annan sak...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nej

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]