Nya EU-regler kan göra det billigare att importera från utlandet

Permalänk
Melding Plague

Nya EU-regler kan göra det billigare att importera från utlandet

Med Import One Stop Shop kan moms tas ut direkt vid köptillfället och försändelser kan slippa Postnords hanteringsavgift på 75 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är i konflikt här.
Klart jag vill ha det billigare.
Klart som fan jag inte vill ge pengar till skitföretaget Postnord.

Men... jag vill inte se mer skit transporteras från kina ut i världen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lite synd att taket inte är högre än 150 euro och nu kommer det åter igen välla in massa billigt skit som högst tvivelaktiga elektroniksmåsaker som enbart genererar mer avfall och brandfaror.
Som en hårfön som en medarbetare kom till mig på jobbet för den slutat fungera (var använd 2 gånger) vars kabelarea var närmare en telefonsladd än något annat, att den inte hade börjat brinna är ett mirakel!

Permalänk
Medlem

€150-gränsen är värdelös. Alldeles för lågt satt. Exempelvis grafikkort omöjliggörs.

När det gäller licenser jag köper online, använder jag alltid VPN som är satt till HK. (Hong Kong). Då blir momsen noll. En slags "import", men inte av fysisk vara. 25% är ändå 25%.

Permalänk
Medlem

Håller med om att 150€ gränsen är för låg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fortfarande lika mycket meck med saker över €150.
Skulle jag importera något från ett land utanför EU så är det någon specifik, svårtillgänglig utrustning eller komponent, och det kostar helt säkert mera än €150.
Men där är vi ju inte ute i att skyffla sjuka mängder skräp ut ur Kina.

Folk kommer ju bara köpa billigt och brandfarligt skräp som vanligt.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem

Sambon har tex köpt massvis med smågrejer till att göra egna naglar med polygel osv. Det går att få tag på i Sverige men priserna är 2-3ggr så höga. Detta även med 75kr pålägg. Skulle bli skönt att slippa den summan. Det är också exakt samma märken och prylar som finns i Sverige så ingen B-variant.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

€150-gränsen är värdelös. Alldeles för lågt satt. Exempelvis grafikkort omöjliggörs.

När det gäller licenser jag köper online, använder jag alltid VPN som är satt till HK. (Hong Kong). Då blir momsen noll. En slags "import", men inte av fysisk vara. 25% är ändå 25%.

Det är inte så att det är omöjligt att importera varor över 150 €, bara att man då får gå genom samma förvarande som innan, d.v.s. en hanteringsavgift på 100 kr (om värdet är större än 1600 kr, vilket är ungefär 150 €), moms och i förekommande fall tull.

Handlar du ett grafikkort för 3000 kr från Kina så är inte en hanteringsavgift på 100 kr lika kännbar, jämfört med om du skulle importera, säg, en ask med tandpetare för 1 kr och behöver betala en hanteringsavgift på 75 kr för det.

Sedan, att göra det du beskriver, med att kringgå moms genom att köra genom ett VPN för att luras, är sannolikt olagligt. Ganska osannolikt att åka dit för, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är i konflikt här.
Klart jag vill ha det billigare.
Klart som fan jag inte vill ge pengar till skitföretaget Postnord.

Men... jag vill inte se mer skit transporteras från kina ut i världen.

Varför är PostNord ett skitföretag?
Tänk vad mycket leveranser dom har varje dag, mest av alla i sverige.
Att vara 100%ig måste vara omöjligt.
Jag har bara gott att säga om postnord men det kan ju vara så att lokalt nånstans kanske det är fel personer som jobbar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Blir ev mer köp av Kina prylar fast från mer etablerade märken som UGREEN, för väldigt mycket noname är ren skit.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag inte nödvändigtvis haft något större problem med att betala avgiften på 75 kr för importgods, även om det ibland har svidit lite när man köpt ett kontaktdon som kostar 20 kr. Det jag tycker är värst är processen och väntetiden som läggs på den redan ganska långa frakten från exempelvis Kina. Ibland har det tagit över en vecka innan tullverket släpper paketet efter betalning inkommit för moms/tull/avgift.

Permalänk
Medlem

Bra tycker jag. Betyder att man kan använda Aliexpress igen som enligt mig är mycket bättre än Wish. Jag håller med om att mycket elektronik är dåligt byggd men det finns mycket annat att köpa. Saker som kläder och annat. Det är inte alla som tycker det som finns på HM är intressant eller ens passar. Min fru köper nästan enbart kläder från Tyskland eller Kina för hon inte hittar något som hon gillar och passar här.

Ska man köpa elektronik, smink eller smycken måste man vara väldigt försiktig dock. Kan vara farliga metaller i smycken och skadliga kemikalier i smink etc.

Det finns en risk för att det inhandlas för mycket "krafs" m n den risken finns här med. Räcker man tar frun till dollar store så har vi plötsligt massvis med skräp som i stort sett är engångsprylar (de har dock några saker så m håller längre).

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det jag är mest intresserad av att importera utanför EU kommer från länder väster om oss, och i prisklasser norr om motsvarande 150€.

Hörlurar, förstärkare, ljudomvandlare, högtalare osv.. Utbudet här är sämre och mer svårnavigerat, framförallt när allt som skrivs om det är amerigocentriskt.

Permalänk
Medlem

Det är synd att avgifterna sänks rent miljömässigt.
Nu kommer folk börja importera en massa värdelöst skit igen och CO2 halterna från skitigt fossilbränsle bidrar ännu mer till klimatproblemen.
Vi borde med rent samvete bygga och köpa vårat skit så lokalt och nära det bara går men vissa high tech prylar måste dock importeras och detta borde ske så miljövänligt som möjligt.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket som fått stanna hos mygel-rånarjävlarna de senaste månaderna är detta högst välkommet.
75 spänn och 5 spänn i moms sug min vänstra skinka för fan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför är PostNord ett skitföretag?
Tänk vad mycket leveranser dom har varje dag, mest av alla i sverige.
Att vara 100%ig måste vara omöjligt.
Jag har bara gott att säga om postnord men det kan ju vara så att lokalt nånstans kanske det är fel personer som jobbar.

Jag har heller aldrig förstått hatet av Postnord. Jag har själv inga dåliga erfarenheter av dem...

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Det är synd att avgifterna sänks rent miljömässigt.
Nu kommer folk börja importera en massa värdelöst skit igen och CO2 halterna från skitigt fossilbränsle bidrar ännu mer till klimatproblemen.
Vi borde med rent samvete bygga och köpa vårat skit så lokalt och nära det bara går men vissa high tech prylar måste dock importeras och detta borde ske så miljövänligt som möjligt.

Förstår din tanke och omtanke, men tyvärr är det lite som ett dåligt drogberoende där man aldrig kan komma loss. Nikotin, Koffein, Heroin... kinesiska prylar. Allt är sånt man vill sätta stop för, men hur du än gör, om du inte drar en total rune-malte så blir det kinesprylar i någon form på något vis.

Ett tidigare kursupplägg var att inget som är från eller passerat de bannlysta länderna OCH USA Kina fick ha något med produkterna som skulle köpas in. Vi kunde inte hitta något alls, och då i en enkel telefon.

Mer on topic så är det väldigt fint att postnords fördröjande och tramsande nu är över, potentiellt. Man får lägga fler orders istället för att köra stora orders. Enbart den tid och tjafs man sparar är värt varenda krona det kostar att slippa postnords tramseri. Tullen har jag absolut inget mot att betala. Det är ju allt som oftast tramspengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Bra tycker jag. Betyder att man kan använda Aliexpress igen som enligt mig är mycket bättre än Wish. Jag håller med om att mycket elektronik är dåligt byggd men det finns mycket annat att köpa. Saker som kläder och annat. Det är inte alla som tycker det som finns på HM är intressant eller ens passar. Min fru köper nästan enbart kläder från Tyskland eller Kina för hon inte hittar något som hon gillar och passar här.

Samma här vill man ha färg får man handla utomlands då svensk mode är svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag inte nödvändigtvis haft något större problem med att betala avgiften på 75 kr för importgods, även om det ibland har svidit lite när man köpt ett kontaktdon som kostar 20 kr. Det jag tycker är värst är processen och väntetiden som läggs på den redan ganska långa frakten från exempelvis Kina. Ibland har det tagit över en vecka innan tullverket släpper paketet efter betalning inkommit för moms/tull/avgift.

Hos mig har det hänt en gång att en vara returnerades av Postnord utan att de nämnt ett enda skäll och enligt avsändaren fick de inte häller något skäll till varför varan returnerades. Postnord orkasde inte ens svara på min förfrågan. Det gjorde tullverket i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför är PostNord ett skitföretag?
Tänk vad mycket leveranser dom har varje dag, mest av alla i sverige.
Att vara 100%ig måste vara omöjligt.
Jag har bara gott att säga om postnord men det kan ju vara så att lokalt nånstans kanske det är fel personer som jobbar.

Dom är helt värdelösa. Bor utomlands, skickade ett paket till en bekant i Sverige, det tog tre månader efter att det kom fram till Sverige tills dom levererade det. Dom visste inte ens vart det var under merparten utav den tiden och jag kontaktade dom flera gånger och fick olika ursäkter varje gång.
Hur kan ett sånt värdelöst företag då driva en nationell post tjänst? Postombudsmannen är lika värdelös, för dom har inga tänder. Det gick heller inte att få några pengar tillbaka, eftersom dom inte visste vad som hänt med paketet.
Dessutom var det skickat registrerat och skulle ha varit framme på max 15 dagar.
PostNord bör få gå i konkurs och något annat bör ta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför är PostNord ett skitföretag?
Tänk vad mycket leveranser dom har varje dag, mest av alla i sverige.
Att vara 100%ig måste vara omöjligt.
Jag har bara gott att säga om postnord men det kan ju vara så att lokalt nånstans kanske det är fel personer som jobbar.

Har vid flera tillfällen fått "öppnade" (läs sönderslitna) paket via postnord, verkar främst hända under sommaren så har säkert med skitpersonal att göra.

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem

Fungerar detta redan om jag beställer från exempelvis Aliexpress? Någon som vet?

Jag beställde mycket saker tidigare, men slutade helt när avgiften infördes. Moms har jag inga problem med att betala

Permalänk

Som folk säger är jag ledsen för allt onödigt skit som folk köper och slänger. Det som däremot gör mig glad är att det nu kommer vara lättare att köpa reservdelar till min mobil. Finns mycket skit som är omöjligt att få tag på EU.
Sen visst postnord gör extremt mycket för samhället både med logistik och jobb men fuck de är så extremt duktiga på att ta isönder saker. Personligen har de slarvat bort/slått isönder 5k värt av grejer och alla som jobbat på lager vet att de är mästare på att köra isönder grejer/packa som tölpar.

Permalänk
Medlem

Jag är lite skeptisk till att detta kommer att fungera i praktiken. Tycker mig ha sett flera exempel t.ex. här på Sweclockers på försändelser från andra EU-länder som Postnord krävt moms och avgift för. Så hur ska Postnord kunna se skillnad på dessa IOSS-paket och andra paket när de verkar ha svårt att göra det redan idag?
Å andra sidan verkar det fungera för paket från Wish...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twk:

Fungerar detta redan om jag beställer från exempelvis Aliexpress? Någon som vet?

Jag beställde mycket saker tidigare, men slutade helt när avgiften infördes. Moms har jag inga problem med att betala

Nej inte än. Kan göra..
Aliexpress går bra om man väljer inom EU. Men tyvärr så är det rätt hemskt att använda eftersom sidan inte har funktioner där man t.ex. utesluter Ryssland, USA och Kina helt från sökningarna.

Inte ens på ebay finns en bra funktion för att bara välja EU-länder. Ibland undrar man vad 17 dessa företag sysslar med.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför är PostNord ett skitföretag?
Tänk vad mycket leveranser dom har varje dag, mest av alla i sverige.
Att vara 100%ig måste vara omöjligt.
Jag har bara gott att säga om postnord men det kan ju vara så att lokalt nånstans kanske det är fel personer som jobbar.

Har du missat allt som rapporterats om detta inkompetenta företag?
Nä, men ärligt, sedan posten gick ihop med danska posten och blev postnord så har det gått rejält utför med servicen, punktligheten och antalet lyckade leveranser. Många hävdar att det dels har med konstiga interna omorganisationer och nerskärningar för att stoppa en blödande dansk post att göra. Detta har jag inga källor på så det kan lika gärna vara falskt.
Oavsett så har jag personligen haft MYCKET problem med just postnord. Visst blir det också ibland fel från de andra leverantörerna, men inte alls med den frekvens postnord lyckas med. Och att säga att de hanterar mycket paket är ingen ursäkt, det är just det de ska kunna hantera och vara bra på. Jag har bott lite i andra länder och kan därför direkt jämföra både den tyska och österrikiska posten. Alltså ett jätteland och ett land som i folkmängd är något under Sverige. Båda fungerar så mycket bättre än postnord och det hörde verkligen till ovanligheterna att något gick galet. Blev t.ex. aldrig av med något. Allt kom fram. Inte något man kan säga att postnord lyckas med.
Sen lokalt säger du... må så vara, men ett jättecenter som vi har här nere i söder med Toftanäs som ständigt gör fel, håller på paket i veckor och i vissa fall shabblar bort dem helt slår på hela regionen. Till och med min lokala brevbärare säger att det barkat helt åt skogen med det företaget. Det säger inte lite, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej inte än. Kan göra..
Aliexpress går bra om man väljer inom EU. Men tyvärr så är det rätt hemskt att använda eftersom sidan inte har funktioner där man t.ex. utesluter Ryssland, USA och Kina helt från sökningarna.

Inte ens på ebay finns en bra funktion för att bara välja EU-länder. Ibland undrar man vad 17 dessa företag sysslar med.

På Ebay finns det, om du använder co.uk sidan. Då finns valet under Item location där kan du välja european union

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

På Ebay finns det, om du använder co.uk sidan. Då finns valet under Item location där kan du välja european union

Ah, nu har det tillkommit. Kanon, bra att du sa det..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ingen extra avgift, inga 2-3 veckor extra väntetid, vad finns det att inte gilla med det här?

Skrivet av pomelo:

Jag är lite skeptisk till att detta kommer att fungera i praktiken. Tycker mig ha sett flera exempel t.ex. här på Sweclockers på försändelser från andra EU-länder som Postnord krävt moms och avgift för. Så hur ska Postnord kunna se skillnad på dessa IOSS-paket och andra paket när de verkar ha svårt att göra det redan idag?
Å andra sidan verkar det fungera för paket från Wish...

Kommer paketet från EU så kommer Postnord inte vilja ha moms/avgift.

Wish har ett avtal med Postnord, där betalar man allt redan vid köp så det tillkommer inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ah, nu har det tillkommit. Kanon, bra att du sa det..

Nu? Har funnit i flera år. Fanns där innan UK gick ur EU t.ex.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig