Nya EU-regler kan göra det billigare att importera från utlandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är i konflikt här.
Klart jag vill ha det billigare.
Klart som fan jag inte vill ge pengar till skitföretaget Postnord.

Men... jag vill inte se mer skit transporteras från kina ut i världen.

Jag förstår inte resonemanget riktigt. Nästan allting kommer från Kina, det är världens fabrik.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pomelo:

Jag är lite skeptisk till att detta kommer att fungera i praktiken. Tycker mig ha sett flera exempel t.ex. här på Sweclockers på försändelser från andra EU-länder som Postnord krävt moms och avgift för. Så hur ska Postnord kunna se skillnad på dessa IOSS-paket och andra paket när de verkar ha svårt att göra det redan idag?
Å andra sidan verkar det fungera för paket från Wish...

Försändelser tilldelas ett ID-nummer kopplat till IOSS som anges till fraktbolaget när varan skeppas iväg. Detta nummer verkar vara lite som ett kolli-nummer,
Edit: Efter vidare efterforskning och information i tråden är det inte ett unikt nummer per paket, utan ett nummer kopplat till säljaren/handlaren.
...så när paketet anländer i Sverige och scannas in ser man då även att det är IOSS-registrerat, och då hanteras det utefter det. Godkänner Tullverket det som angetts kopplat till IOSS-numret skeppas det vidare och Postnord behöver inte göra mer än att leverera det som vilket annat paket som helst

Detta infördes den 1a juli, så försändelser som skickats innan dess omfattas inte av det. Det verkar inte heller vara något krav för handlare att ansluta sig mot IOSS som jag förstår det, men flera stora plattformar har valt att införa det. Dock lite förbehåll där för att jag kan ha missuppfattat. Det går fortfarande att sköta tull och moms "på det vanliga" viset.

Det är väldigt likt hur Wish avtal med Postnord fungerat (som nu försvinner och ersätts av detta).

Permalänk
Medlem

"Minimiavgiften infördes till följd av ökad import från Kina vilket fick både Tullverket och Postnord att sätta ned foten."

Var snarare den rödgröna regeringen med Magdalena Andersson i spetsen som satte ner foten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte så att det är omöjligt att importera varor över 150 €, bara att man då får gå genom samma förvarande som innan, d.v.s. en hanteringsavgift på 100 kr (om värdet är större än 1600 kr, vilket är ungefär 150 €), moms och i förekommande fall tull.

Handlar du ett grafikkort för 3000 kr från Kina så är inte en hanteringsavgift på 100 kr lika kännbar, jämfört med om du skulle importera, säg, en ask med tandpetare för 1 kr och behöver betala en hanteringsavgift på 75 kr för det.

Sedan, att göra det du beskriver, med att kringgå moms genom att köra genom ett VPN för att luras, är sannolikt olagligt. Ganska osannolikt att åka dit för, men ändå.

Internetshoppar beräknar sales tax beroende på delstaten/landet IP-adressen kunden har kommer från. Bra att veta när man köper programvara. Klart att det är en fuling, men why not? Det funkar ju.

Sant att 100 spänn på 3000 är rätt obetydligt. Observera att "utomlands" är tredje land. Mycket kan köpas i Tyskland utan tullkrångel till betydligt lägre priser än i Sverige. Speciellt datortillbehör. På datortillbehör ser det ut som att svenska återförsäljare har fruktansvärt hög avans. Har en massa DVD-skivor jag ska föra över till min filserver. Gamla läsaren (15 år gammal minst) funkar inte längre. Köpte en extern brännare från Tyskland för €13+€5 i frakt. 190 spänn alltså. Billigaste som fanns i Sverige låg på 355+19=374. Halva priset i Tyskland, bara som ett litet exempel.
Kablage är också typ halva priset på, listan kan göras lång. Man behöver inte handla från Kina och ställa till det för sig med tullkrångel med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Har du missat allt som rapporterats om detta inkompetenta företag?
Nä, men ärligt, sedan posten gick ihop med danska posten och blev postnord så har det gått rejält utför med servicen, punktligheten och antalet lyckade leveranser. Många hävdar att det dels har med konstiga interna omorganisationer och nerskärningar för att stoppa en blödande dansk post att göra. Detta har jag inga källor på så det kan lika gärna vara falskt.
Oavsett så har jag personligen haft MYCKET problem med just postnord. Visst blir det också ibland fel från de andra leverantörerna, men inte alls med den frekvens postnord lyckas med. Och att säga att de hanterar mycket paket är ingen ursäkt, det är just det de ska kunna hantera och vara bra på. Jag har bott lite i andra länder och kan därför direkt jämföra både den tyska och österrikiska posten. Alltså ett jätteland och ett land som i folkmängd är något under Sverige. Båda fungerar så mycket bättre än postnord och det hörde verkligen till ovanligheterna att något gick galet. Blev t.ex. aldrig av med något. Allt kom fram. Inte något man kan säga att postnord lyckas med.
Sen lokalt säger du... må så vara, men ett jättecenter som vi har här nere i söder med Toftanäs som ständigt gör fel, håller på paket i veckor och i vissa fall shabblar bort dem helt slår på hela regionen. Till och med min lokala brevbärare säger att det barkat helt åt skogen med det företaget. Det säger inte lite, haha!

Inte för att vara sån men ibland undrar man om vissa människor är "strul magneter". Har aldrig någonsin haft problem med Post Nord trots att jag handlat från USA, England, Tyskland, Kina, Vietnam, Italien och vid ett tillfälle Island. Jag hade kunnat yla om att det tar för lång tid etc etc men då handlar det ju mer om MINA orealistiska förväntningar många gånger.🙂 Har däremot haft problem med bland annat UPS ett flertal gånger efter att dom "försökt leverera vid dörren men ingen var hemma".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ingen extra avgift, inga 2-3 veckor extra väntetid, vad finns det att inte gilla med det här?

Kommer paketet från EU så kommer Postnord inte vilja ha moms/avgift.

Wish har ett avtal med Postnord, där betalar man allt redan vid köp så det tillkommer inget.

Likväl är det inte svårt att hitta exempel på EU-paket där Postnord ändå krävt en avgift.
Tack @landmarks

Permalänk
Medlem

Härligt slipper man använda butiker i Sverige med ocker priser!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Härligt slipper man använda butiker i Sverige med ocker priser!

Pratar vi om att handla utanför EU går det väldigt ofta på ett ut om du handlar från utlandet istället för i Sverige/EU (inte bara Sverige som har ockerpriser)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Dom är helt värdelösa. Bor utomlands, skickade ett paket till en bekant i Sverige, det tog tre månader efter att det kom fram till Sverige tills dom levererade det. Dom visste inte ens vart det var under merparten utav den tiden och jag kontaktade dom flera gånger och fick olika ursäkter varje gång.
Hur kan ett sånt värdelöst företag då driva en nationell post tjänst? Post ombudsmannen är lika värdelös, för dom har inga tänder. Det gick heller inte att få några pengar tillbaka, eftersom dom inte visste vad som hänt men paketet.
Dessutom var det skickat registrerat och skulle ha varit framme på max 15 dagar.
PostNord bör få gå i konkurs och något annat bör ta över.

Har du råkat ut för sådana fel upprepande gånger?
Ja det låter som en dålig erfarenhet men är du säker på att allt är 100% postnord fel? många ggr man granskar sånt här beror mycket på kunder som inte gör rätt helt enkelt och strular till det för sig själv. "nån annan fixar" mentalitet.
Nu menar jag inte att just du är det utan du kan nog har råkat ut för detta som är helt postnord fel men jag tror du förstår vad jag menar när många har "liknande" problem men det i själva verket är deras eget fel men skyller på andra.

Skrivet av ooh85:

Har vid flera tillfällen fått "öppnade" (läs sönderslitna) paket via postnord, verkar främst hända under sommaren så har säkert med skitpersonal att göra.

Aldrig hänt mig jag både skickar och tar emot mycket. Som du säger låter som ett "lokalt sommarproblem" nått Postnord borde ta tag i.

Skrivet av d94pam:

Har du missat allt som rapporterats om detta inkompetenta företag?
Nä, men ärligt, sedan posten gick ihop med danska posten och blev postnord så har det gått rejält utför med servicen, punktligheten och antalet lyckade leveranser. Många hävdar att det dels har med konstiga interna omorganisationer och nerskärningar för att stoppa en blödande dansk post att göra. Detta har jag inga källor på så det kan lika gärna vara falskt.
Oavsett så har jag personligen haft MYCKET problem med just postnord. Visst blir det också ibland fel från de andra leverantörerna, men inte alls med den frekvens postnord lyckas med. Och att säga att de hanterar mycket paket är ingen ursäkt, det är just det de ska kunna hantera och vara bra på. Jag har bott lite i andra länder och kan därför direkt jämföra både den tyska och österrikiska posten. Alltså ett jätteland och ett land som i folkmängd är något under Sverige. Båda fungerar så mycket bättre än postnord och det hörde verkligen till ovanligheterna att något gick galet. Blev t.ex. aldrig av med något. Allt kom fram. Inte något man kan säga att postnord lyckas med.
Sen lokalt säger du... må så vara, men ett jättecenter som vi har här nere i söder med Toftanäs som ständigt gör fel, håller på paket i veckor och i vissa fall shabblar bort dem helt slår på hela regionen. Till och med min lokala brevbärare säger att det barkat helt åt skogen med det företaget. Det säger inte lite, haha!

Jo jag har läst mycket men tänker samtidigt att det är problemen som hörs, inte dom lyckade leveranserna.
Jag bor uppe i norr, jag fått både stora och små leveranser och allt är punktligt och inget strul. Man får ju tom notis när bilen ens leverans finns på ger sig iväg på sin rutt så man kan planera att vara hemma vid rätt tidpunkt.
Jag har en gång fått leverans att fönster på några 100kg med schenker och det var under all kritik, mest pga chafören verkade vara orutinerad. ett sånt tungt paket blir svårt att dra med palldragare, så fel kan nog ske på alla företag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Testpilot

Vore ju ytterst trevligt om det fanns butiker inrikes som kunde lagerhålla saker istället... Vill inte behöva vända mig till Amazon, Banggood, DHGate eller DealXtreme varje gång jag behöver reservdelar till 3D-skrivaren eller dylikt.

Betalar hellre en mindre premie och stödjer svensk handel ärligt talat, men problemet är att antingen finns inte sakern öht i Sverige eller så sätter den enda ÅF som har i lager så otroligt högt pris att det inte blir gångbart (exempel är Nozzels för 3D-skrivaren jag har: 10-pack för 119kr på Amazon, eller 179kr STYCK hos någon obskyr ÅF på prisjakt, det händer ju liksom bara inte att man köper "svenskt" då...).

Sedan gränsen om €150 är ju skattretande också, enda detta kommer medföra är import av småskit igen bara eller att försäljare av t.ex. 3D-skrivare kommer få dela upp ordern i flera delar (typ ramen i ett paket för €129, sedan printer-head för €59 o.s.v. – Och sedan skicka allt i olika paket). Men detta gäller ju såklart bara saker som går att dela upp såhär med, eller så skiter säljaren i det och låter köparen betala alla extra påslag som Postnord kommer kräva ut.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Internetshoppar beräknar sales tax beroende på delstaten/landet IP-adressen kunden har kommer från. Bra att veta när man köper programvara. Klart att det är en fuling, men why not? Det funkar ju.

Att "det funkar" och att det är låg chans att bli påkommen är ju inte direkt ett argument för att det är moraliskt att bryta mot lagen.

Om du snattar en dubbeljapp så har du också gjort en fuling, och det kommer också sannolikt att funka, och det är ju så klart nice med gratis choklad, men bara att det funkar är ju inte ett argument för att det är rätt att göra så.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Maaxan:

Pratar vi om att handla utanför EU går det väldigt ofta på ett ut om du handlar från utlandet istället för i Sverige/EU (inte bara Sverige som har ockerpriser)

Beror helt på vad för produkter vi snackar om.

Blir sällan billigare att köpa datordelar från utlandet, med undantaget någon deal i Tyskland ibland. Men kollar man på reservdelar till diverse saker som laptop-fläktar, 3D-skrivardelar eller sonika – Då är det en helt annan bollpark att handla utanför EU från "kina-sajterna" framförallt. Kan vara så pass mycket billigare som en 1/10 av priset på Banggood/DHGate kontra hos svensk ÅF, eller att du får ett tio-pack för samma pris som singulära saker.

Jag förstår att svenska butiker (eller inom EU generellt) lär tjäna pengar. Men jag betvivlar mig att de behöver en 1000% markup för att "göra upp" för kostnaden att lagerhålla en skokartong med slangar eller muttrar för relativt populära produkter, speciellt om det är standardiserade saker som kan användas för mer märken/produkter (t.ex. "thread converters" för Boomarm/kondensator-mikrofoner).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv

ochså var miljöaktivisterna igång igen, mer el mindre allt ni konsumerar idag kommer från kina, snart även maten......

Bra förslag, kunde varit en högre beloppsgräns

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är i konflikt här.
Klart jag vill ha det billigare.
Klart som fan jag inte vill ge pengar till skitföretaget Postnord.

Men... jag vill inte se mer skit transporteras från kina ut i världen.

Skrivet av Thunderbolt:

Lite synd att taket inte är högre än 150 euro och nu kommer det åter igen välla in massa billigt skit som högst tvivelaktiga elektroniksmåsaker som enbart genererar mer avfall och brandfaror.
Som en hårfön som en medarbetare kom till mig på jobbet för den slutat fungera (var använd 2 gånger) vars kabelarea var närmare en telefonsladd än något annat, att den inte hade börjat brinna är ett mirakel!

Ja det borde nästan vara tvärt om för att minska på plastnerskräpningen. Små skit skall in komma in i drivor, blir bara med som hamnar på tippen.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Gör inte handlaren rätt hos tex Aliexpress, så finns risk att du åker på dubbel moms
fick detta bekräftat av postnord, screenshots eller dyl ska inte gälla för att visa att du faktiskt redan har betalat moms

Hon jag pratade med fick prata med nån chef för att kunna svara på mina frågor, då detta var den 1:e eller 2:a juli jag ringde

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pomelo:

Likväl är det inte svårt att hitta exempel på EU-paket där Postnord ändå krävt en avgift.
Tack @landmarks

Så är det absolut, det krävs ju att allt hanteras korrekt från båda sidor och även då kan den mänskliga faktorn ställa till det om inte annat. Fyller handlaren i fel eller otillräckligt blir det direkt vanlig tull. Missar de att inkludera numret, samma där. Det finns gott om faktorer som i praktiken kan ställa till det även om det ska fungera i teorin. Jag kan tänka mig att det blir lite knackigare till en början, men det blir intressant att se hur det hanteras om inte annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Beror helt på vad för produkter vi snackar om.

Blir sällan billigare att köpa datordelar från utlandet, med undantaget någon deal i Tyskland ibland. Men kollar man på reservdelar till diverse saker som laptop-fläktar, 3D-skrivardelar eller sonika – Då är det en helt annan bollpark att handla utanför EU från "kina-sajterna" framförallt. Kan vara så pass mycket billigare som en 1/10 av priset på Banggood/DHGate kontra hos svensk ÅF, eller att du får ett tio-pack för samma pris som singulära saker.

Jag förstår att svenska butiker (eller inom EU generellt) lär tjäna pengar. Men jag betvivlar mig att de behöver en 1000% markup för att "göra upp" för kostnaden att lagerhålla en skokartong med slangar eller muttrar för relativt populära produkter, speciellt om det är standardiserade saker som kan användas för mer märken/produkter (t.ex. "thread converters" för Boomarm/kondensator-mikrofoner).

Absolut. I mitt fall är det oftast mc-delar (renoverar äldre hojar) som är betydligt billigare i USA men när man väl har den i handen är det mer eller mindre samma pris man betalar inom EU (exakt samma del). Dom där ocker priserna i Sverige du pratar om på ser man tyvärr allt för ofta. Man undrar hur fn dom lyckas sälja något.

Permalänk
Medlem

Tror alla välkomnar ett avskaffande av hanteringsavgiften, men jag funderar på hur det ska garanteras att den moms som konsumenten betalar in också kommer svenska staten till del när det är säljaren själv (någon i Kina typ..) som ska rapportera in hur mycket moms som kunderna betalat in.

Permalänk

Låter ju bra. Fick nyss sura mail från postnord där de ville ha 1kr för för lågt debiterad moms + 75kr i avgift, vore ju en samhällsvinst att slippa detta.

Oavsett priserna så är det även det enorma utbudet på reservdelar som lockar, sakerna finns helt enkelt inte i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är i konflikt här.
Klart jag vill ha det billigare.
Klart som fan jag inte vill ge pengar till skitföretaget Postnord.

Men... jag vill inte se mer skit transporteras från kina ut i världen.

Skrivet av Honk:

Det är synd att avgifterna sänks rent miljömässigt.
Nu kommer folk börja importera en massa värdelöst skit igen och CO2 halterna från skitigt fossilbränsle bidrar ännu mer till klimatproblemen.
Vi borde med rent samvete bygga och köpa vårat skit så lokalt och nära det bara går men vissa high tech prylar måste dock importeras och detta borde ske så miljövänligt som möjligt.

Ingen större skillnad på om det kommer direkt från Kina eller mellanlandar på Jula/Rusta/Kjell o Co/Clas Ohlson va?

Senast det var käbbel om det här klagade man på att de inte var bra för miljön att handla paket på ex Aliexpress. Det är fel av ett par anledningar.

1. Vare sig du köper varan direkt från Kina eller i svensk butik så har den transporterats hit.
2. Du släpper ut lika mycket/mer koldioxid när du tar bilen 8km för att handla samma vara i svensk butik.
3. Du släpper ut lika mycket/mer koldioxid när du åker och hämtar ut ditt paket på ombudet än hela transporten från Kina till ombudet.

Det är på samma idiotiska nivå som när Carl Bildt gick ut och skröt om att Sverige minskat sina utsläpp för x:te året på raken. Inte så svårt när man flyttar produktionen utomlands. Om man räknade med svenskarnas import, dvs utsläpp för de produkter svenskarna köpt men där utsläppen skett utomlands, så hade utsläppen ökat.

Har vi räddat miljön om vi tar en bit av norrland, producerar allt där istället för utspritt i landet, kallar det "produktionsland" och sen säger att "Sverige har inga utsläpp! Fyfan för produktionsland som släpper ut så mycket!!!!"

Mitt största problem med att det varit som det varit det senaste är: det har tagit längre tid (veckor) med förtullning etc INRIKES än hela resan hit... Förr kunde man få hem grejerna på ca 2 veckor, nu tar det allt som oftast 4+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tror alla välkomnar ett avskaffande av hanteringsavgiften, men jag funderar på hur det ska garanteras att den moms som konsumenten betalar in också kommer svenska staten till del när det är säljaren själv (någon i Kina typ..) som ska rapportera in hur mycket moms som kunderna betalat in.

Folk ovanför dig har redan skrivit att de har åkt på dubbel moms när det inte blev inrapporterat på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Härligt slipper man använda butiker i Sverige med ocker priser!

Skrivet av Honk:

Det är synd att avgifterna sänks rent miljömässigt.
Nu kommer folk börja importera en massa värdelöst skit igen och CO2 halterna från skitigt fossilbränsle bidrar ännu mer till klimatproblemen.
Vi borde med rent samvete bygga och köpa vårat skit så lokalt och nära det bara går men vissa high tech prylar måste dock importeras och detta borde ske så miljövänligt som möjligt.

Översta citatet är exakt varför hela miljögrejen inte går/kommer gå bra. Det kommer kosta, och de flesta är inte beredda att betala priset. På samma sätt kostar "demokrati", dvs inte låta tillverka saker i en diktatur som är på god väg att ta över hela världen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Några ordrar lagd på Ali och avgifterna verkar vara inräknade, återstår att se hur det fungerar i praktiken,

Permalänk
Sötast
Skrivet av Honk:

Det är synd att avgifterna sänks rent miljömässigt.
Nu kommer folk börja importera en massa värdelöst skit igen och CO2 halterna från skitigt fossilbränsle bidrar ännu mer till klimatproblemen.
Vi borde med rent samvete bygga och köpa vårat skit så lokalt och nära det bara går men vissa high tech prylar måste dock importeras och detta borde ske så miljövänligt som möjligt.

Är tveksam till detta...

Ända skillnaden jag sett sedan momsförändringen för ett par år sedan är vem som tjänar pengarna. Varorna fraktas oavsett.

Tidigare:
Du köpte varan A från företag X i kina och betalade 30kr, frakt inräknat och det skickades från Kina och fraktades hit.

Nu:
Du köper varan A från företag X i sverige, som köper varan från företag Y i kina. Du betalar 90kr+frakt och varorna fraktas oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Inte för att vara sån men ibland undrar man om vissa människor är "strul magneter". Har aldrig någonsin haft problem med Post Nord trots att jag handlat från USA, England, Tyskland, Kina, Vietnam, Italien och vid ett tillfälle Island. Jag hade kunnat yla om att det tar för lång tid etc etc men då handlar det ju mer om MINA orealistiska förväntningar många gånger.🙂 Har däremot haft problem med bland annat UPS ett flertal gånger efter att dom "försökt leverera vid dörren men ingen var hemma".

Haha, ja ibland kan man börja undra om det är vad man är. Men som sagt så tycker ju till och med brevbäraren här (och mitt lokala servicecenter också för den delen) att just postnord har blivit otroligt struligt. Förr var jag den första att berömma posten (innan den "blå tiden") för då hade jag i princip aldrig strul. Det var bättre förr helt enkelt. 😂
UPS däremot har faktiskt fungerat klockrent för mig. Så kanske du också har en släng av magnetism? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte resonemanget riktigt. Nästan allting kommer från Kina, det är världens fabrik.

Men som tur är så köps inte all skit in.
ÖoB är ju ett skräckexempel på kinesisk skit som aldrig borde ha importerats.
Vem behöver en handfläkt som ser ut som en mjukglass eller kaktus?
Blir det lättare att köpa skit från kina så kommer det bara att komma in mer skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du råkat ut för sådana fel upprepande gånger?
Ja det låter som en dålig erfarenhet men är du säker på att allt är 100% postnord fel? många ggr man granskar sånt här beror mycket på kunder som inte gör rätt helt enkelt och strular till det för sig själv. "nån annan fixar" mentalitet.
Nu menar jag inte att just du är det utan du kan nog har råkat ut för detta som är helt postnord fel men jag tror du förstår vad jag menar när många har "liknande" problem men det i själva verket är deras eget fel men skyller på andra.

Jag är 100% på att det var PostNords fel, eftersom paket kom fram till Sverige på 10 dagar. Sedan söp dom bort det i 3 månader och kunde inte ens hitta det på sina interna system.
Så du tror inte att jag grejar att skriva adressen rätt eller hur menar du med att kunden gjorde fel? Dessutom var jag ju inte PostNords kund, utan kund till den lokala posten där jag bor.
Adressen var korrekt, alla papper var korrekt, men PostNord valde att inte leverera paketet i tid och för det fick jag sitta och tjata på dom och fick inte en spänn tillbaks.
Så ja, jag gjorde fel, för jag var för snål för att använda något annat än posten för att skicka paketet.

Permalänk
Medlem

Vi borde sluta handla med kommunistdiktaturen Kina över huvud taget. Som om det inte är nog med att det är en kommunistdiktatur: De drivs till övervägande del av kol, vilket är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser i världen. Nyligen gick EU och tecknade frihandelsavtal med Vietnam, så att vi skall kunna översköljas av textilier, tillverkade av övervägande del kolenergi. Samtidigt som vi själv skall köra elbilar tillverkade av gigantiska mängder kolenergi (elbil från Kina ligger i topp i försäljningslistan i Sverige nu). Det är total galenskap att satsa på elbilar samtidigt som vi köper allsköns skit från Kina, snacka om att svälja myggor och sila kameler.

Om EU menade allvar med sin miljösatsning skulle de förbjuda import från länder vilka drivs av kol. Men istället får vi kinesiska elbilar. Vilket skämt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Tror alla välkomnar ett avskaffande av hanteringsavgiften, men jag funderar på hur det ska garanteras att den moms som konsumenten betalar in också kommer svenska staten till del när det är säljaren själv (någon i Kina typ..) som ska rapportera in hur mycket moms som kunderna betalat in.

Jag tror kineserna blir tvungna att lära sig detta om de ska sälja till EU, vilket de säkert vill, så det ska nog gå bra.

Bättre än att Sverige hittar på ett eget system som ingen utlänning orkar läsa på om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Är tveksam till detta...

Ända skillnaden jag sett sedan momsförändringen för ett par år sedan är vem som tjänar pengarna. Varorna fraktas oavsett.

Tidigare:
Du köpte varan A från företag X i kina och betalade 30kr, frakt inräknat och det skickades från Kina och fraktades hit.

Nu:
Du köper varan A från företag X i sverige, som köper varan från företag Y i kina. Du betalar 90kr+frakt och varorna fraktas oavsett.

Ok, jag var kanske inte tydlig nog.
Givetvis menanade jag att man skall köpa lokalproducerat och inte en massa dynga från världens ände bara för att slavande kineser producerar det billigare.
Hade vi byggt en lokal miljömässig industri för enklare saker och importerat high tech enligt en bra miljömässig normer hade mycket fossilskit kunnat undvikas.
Samma regler skall gälla för mat och annat nödvändigt.
Lyxkonsumption utan egenvärde skall minimeras för planetens bästa... bl.a att folk reser på onödiga långväga semestrar varje år bara för att de har resurserna.
Sist men inte minst, inget får produceras utan en fungerande återvinningscykel och negativt CO2 avtryck.
Jag vet att det låter som drömmerier men skall planeten räddas krävs det rejäla krafttag och uppoffringar.

Visa signatur

Honk