Red Dead Redemption 2 får stöd för Nvidia DLSS – SweClockers testar

Permalänk
Medlem

Efter att ha lurkat runt lite bland olika miljöer så måste jag säga att jag absolut ser en prestandavinst med DLSS, det är dock en märkbar skillnad på bildkvalitén. Det förvånar mig fortfarande att spelet kan vara så jäkla tungdrivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zixxel:

Efter att ha lurkat runt lite bland olika miljöer så måste jag säga att jag absolut ser en prestandavinst med DLSS, det är dock en märkbar skillnad på bildkvalitén. Det förvånar mig fortfarande att spelet kan vara så jäkla tungdrivet

Fast samtidigt förstår jag inte riktigt varför folk tycker det är så tungdrivet - det är ju för bövelen det snyggast spelet som gjorts enligt mig För första gången sedan Quake 2 var nytt i slutet av 90-talet och man såg det med dåtidens hetaste grafikkort var ju detta ett spel som enligt mig medan jag spelade det var typ snyggare än verkligheten - klart det kräver hårdvara!

Dessutom var det grym story och värld - kanske ska få bli ett av de få (rör sig om två eller tre spel senaste tio åren) som jag ska bemöda mig att spela om nu när man kan köra det med denna teknik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zixxel:

Efter att ha lurkat runt lite bland olika miljöer så måste jag säga att jag absolut ser en prestandavinst med DLSS, det är dock en märkbar skillnad på bildkvalitén. Det förvånar mig fortfarande att spelet kan vara så jäkla tungdrivet

Kör du i 4K? Eller med icke-optimerade inställningar?
Skillnaden på prestanda kan vara stor mellan olika inställningar, även om man i princip inte ser skillnad.
Jag ligger ändå på 85-115 fps (i 1440p) för det mesta, utan DLSS alltså, och även om jag är kräsen så tycker jag det flyter på riktigt bra. Din dator borde ju orka en aning mer än min. Jag kör i princip med de högsta rimliga inställningarna.

Permalänk
Medlem

Varför testar ni med ett 3080? Ni kunde lika gärna ha testat med två 3090 i SLI. 2080, 3060-3070 hade varit klart mer relevant.

Permalänk
Medlem

I alla spel jag provat hittills har DLSS quality varit att föredra över native med AA, gissar man kan vrida upp DLSS med mer pixlar men jag leker bara med 2560x1600 och då är quality alldeles lagom som sagt

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av x86:

Varför testar ni med ett 3080? Ni kunde lika gärna ha testat med två 3090 i SLI. 2080, 3060-3070 hade varit klart mer relevant.

Det som är intressant är ju skalningen, inte de exakta prestandasiffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Fast samtidigt förstår jag inte riktigt varför folk tycker det är så tungdrivet - det är ju för bövelen det snyggast spelet som gjorts enligt mig För första gången sedan Quake 2 var nytt i slutet av 90-talet och man såg det med dåtidens hetaste grafikkort var ju detta ett spel som enligt mig medan jag spelade det var typ snyggare än verkligheten - klart det kräver hårdvara!

Dessutom var det grym story och värld - kanske ska få bli ett av de få (rör sig om två eller tre spel senaste tio åren) som jag ska bemöda mig att spela om nu när man kan köra det med denna teknik

Jag skulle väl påstå att ett spel som körs i 1440p och har svårt att ligga 60+ FPS med hårdvaran i signaturen kan kallas tungdrivet. - Det är absolut ett av de klart snyggaste spelen och livfulla världar jag skådat på länge, vilket inte direkt minskar vad som krävs av hårdvaran för att leverera det.

Skrivet av Thomas:

Kör du i 4K? Eller med icke-optimerade inställningar?
Skillnaden på prestanda kan vara stor mellan olika inställningar, även om man i princip inte ser skillnad.
Jag ligger ändå på 85-115 fps (i 1440p) för det mesta, utan DLSS alltså, och även om jag är kräsen så tycker jag det flyter på riktigt bra. Din dator borde ju orka en aning mer än min. Jag kör i princip med de högsta rimliga inställningarna.

1440p här med, kör i princip allting på ultra/max, det som verkligen käkar bildrutorna är MSAA, vilket jag vill ha på minst x4 då jag upplever det som blurrigt annars. Med DLSS så blev det bättre på en del punkter men det blev alldeles för träligt gällande detaljer på avstånd.

Permalänk
Medlem

På min 1440p skärm fick jag bäst resultat genom att använda DSR i nvidia-kontrolpanelen och sätta min upplösning ingame till 4K, sen aktivera DLSS Performance mode och låta den "downsampla" resultatet till 1440p. Aldrig sett så skarpt och fint ut och behåller ändå 60+ fps average.

DLSS Quality mode i native 1440p gav bara sämmre bildkvalité tyckte jag, så därför chansade jag och testade 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag fick lite artifakter i håret direkt med DLSS -- trodde jag, då de var kvar när jag stängde av det och körde med TAA igen. Är detta något som varit i spelet innan?
Framför allt när man rör kameran så ser håret konstigt ut, tills den stannar då det blir normalt igen.

På tal om kameran, vet någon om det går att få bort den laggiga känslan när man rör kameran i tredjepersons-perspektiv? Går man samtidigt som man vrider kameran så blir det en fördröjningseffekt då kameran fortsätter röra sig långt efter att musen har stannat.

Samma sak hände mig efter att jag testade DLSS. Jag löste det genom att ändra uppskalningen till 1.25 och stänga av dlss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

På min 1440p skärm fick jag bäst resultat genom att använda DSR i nvidia-kontrolpanelen och sätta min upplösning ingame till 4K, sen aktivera DLSS Performance mode och låta den "downsampla" resultatet till 1440p. Aldrig sett så skarpt och fint ut och behåller ändå 60+ fps average.

DLSS Quality mode i native 1440p gav bara sämmre bildkvalité tyckte jag, så därför chansade jag och testade 4K.

Spännande! Detta ska testas när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi känner att det blir lite överkurs att dra in tredjepartsverktyg i just den här typen av tester.

Däremot så kan ju de verktygen få ett eget test vid tillfälle.

Tredjepartsverktyg? Räknas Nvidia controlpanel som det när det är Nvidia teknik?

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Qubeista:

Tredjepartsverktyg? Räknas Nvidia controlpanel som det när det är Nvidia teknik?

Reshade tänkte jag på. Men också att börja tweaka variabler utanför spelet som är så pass extremt subjektiva.

Därav: en separat artikel som visar vad de gör kan vara rimligt. Att blanda in det i varje speltest: mindre rimligt.