Permalänk
Medlem

Hjälp med design och hårdvara

Tjena,

Jag har fått i uppdrag av en nära vän att hjälpa till med deras hemmanätverk. Har en del kunskaper inom det, men har jobbat mest i större skala och utan "häftiga moderna lösningar". Så jag efterfrågar gärna er kunskap!

Tanken är att dom vill ha schyst nätverk hemma i huset samt till garage och verkstad på gården där dom även vill ha kameror.

Har gjort en liten skiss hur jag tänker själva designen för projektet. Har kikat mest på prylar från TP-link och Arlo (Typ TP-links M9 och Arlos diverse kameror). Kom gärna med tips/idéer/sågningar/funderingar om mina tankar verkar vettiga.

Tex, är det schysta prylar? Är det rimliga avstånd? Känns det rimligt att köra trådlöst, kommer det funka, varningstecken?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffrd:

Tjena,

Jag har fått i uppdrag av en nära vän att hjälpa till med deras hemmanätverk. Har en del kunskaper inom det, men har jobbat mest i större skala och utan "häftiga moderna lösningar". Så jag efterfrågar gärna er kunskap!

Tanken är att dom vill ha schyst nätverk hemma i huset samt till garage och verkstad på gården där dom även vill ha kameror.

Har gjort en liten skiss hur jag tänker själva designen för projektet. Har kikat mest på prylar från TP-link och Arlo (Typ TP-links M9 och Arlos diverse kameror). Kom gärna med tips/idéer/sågningar/funderingar om mina tankar verkar vettiga.

Tex, är det schysta prylar? Är det rimliga avstånd? Känns det rimligt att köra trådlöst, kommer det funka, varningstecken?
Tack!

https://i.imgur.com/5AQW9Ia.png

Jag tänker mig trådlös länk från huvudhuset till båda externa husen. D.v.s. skippa 2 hopp till bortre huset. Sen en mottagare i respektive hus och switch bredvid mottagaren.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag tänker mig trådlös länk från huvudhuset till båda externa husen. D.v.s. skippa 2 hopp till bortre huset. Sen en mottagare i respektive hus och switch bredvid mottagaren.

Absolut, det låter rimligt! Det knepiga är mest att han gärna vill ha trådlös koppling till "verkstad" där han vill ha kameror uppsatta. Men det lär ju gå att få till på något sätt.. Kikat lite på "mikroTik wireless wire" som jag ska undersöka lite närmare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffrd:

Tjena,

Jag har fått i uppdrag av en nära vän att hjälpa till med deras hemmanätverk. Har en del kunskaper inom det, men har jobbat mest i större skala och utan "häftiga moderna lösningar". Så jag efterfrågar gärna er kunskap!

Tanken är att dom vill ha schyst nätverk hemma i huset samt till garage och verkstad på gården där dom även vill ha kameror.

Har gjort en liten skiss hur jag tänker själva designen för projektet. Har kikat mest på prylar från TP-link och Arlo (Typ TP-links M9 och Arlos diverse kameror). Kom gärna med tips/idéer/sågningar/funderingar om mina tankar verkar vettiga.

Tex, är det schysta prylar? Är det rimliga avstånd? Känns det rimligt att köra trådlöst, kommer det funka, varningstecken?
Tack!

https://i.imgur.com/5AQW9Ia.png

En AP "omvandlar" wifi till trådat.
Det du troligtvis är ute efter är Repeaters eller Mesh-nätverk

Permalänk
Medlem

Med så korta avstånd hade jag nog grävt ner lite enkelt ett plaströr med kabel(ar) i. Behöver inte vara spec djupt.

Därefter till switch / router i respektive byggnad.

Kör du router i garaget samt verkstaden sedan så kan det gå att konfa så att wifi hamnar på samma subnät.

Dvs, allt blir ett och samma nätverk, trots flera routrar. Om det inte är viktigt så är det ännu enklare(repeater med nya subnät).

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

En AP "omvandlar" wifi till trådat.
Det du troligtvis är ute efter är Repeaters eller Mesh-nätverk

Tvärtom, en AP omvandlar trådat till WiFi. Det du tänker på är en brygga.

Det många kallar router är egentligen en router och en AP i samma paket.

Personligen skulle jag göra litet annorlunda med en "master" på huset och en mottagar-brygga på respektive sidobyggnad samt kabel i respektive byggnad till en bra placerad accesspunkt eller två för respektive byggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Tvärtom, en AP omvandlar trådat till WiFi. Det du tänker på är en brygga.

Det många kallar router är egentligen en router och en AP i samma paket.

Personligen skulle jag göra litet annorlunda med en "master" på huset och en mottagar-brygga på respektive sidobyggnad samt kabel i respektive byggnad till en bra placerad accesspunkt eller två för respektive byggnad.

WIFI är två vägs, då en AP både har en sändare och mottagare, så att jag skrev wifi till trådat stämmer också. Men ville inte dra iväg på en lång harang. Skrev "omvandling" för att det är lättare.

Men absolut, en brygga finns. Men det är oftast en AP och en switch i samma enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffrd:

Absolut, det låter rimligt! Det knepiga är mest att han gärna vill ha trådlös koppling till "verkstad" där han vill ha kameror uppsatta. Men det lär ju gå att få till på något sätt.. Kikat lite på "mikroTik wireless wire" som jag ska undersöka lite närmare!

Jag trodde det var exakt vad jag föreslog.

En trådlös förbindelse från huvudhus till garaget.
Ytterligare en från huvudhus till det större huset.

Sen inom respektive huskropp har han trådat.
Möjligtvis kan han vilja sätta upp en eller 2 Accesspunkter i respektive extrahus om han inte vill dra sladd där.
Kan tänka mig att det kan bli lite dyrt däremot, men jag tror att överföringshastighet med bryggor mellan husen inte blir så bra

Kan behöva utredas lite vad som finns, samt vad han är beredd att betala.

Med så korta avstånd antar jag det är möjligt att dra trådat mellan husen i luftledning, men är då får man ha i åtanke att det inte rekommenderas om de inte ligger på samma proppskåp...nån kanske kan förklara det där bättre än mig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan dragit fiber, med tanke på hur små avstånden är så, sätt upp ett litet nätverksskåp på väggen i varje hus och terminera fibern där, sedan om det behövs kan man ju dra kabel i varje byggnad och sätta upp vägguttag där det behövs.

Hade nog personligen kört Cisco eller Juniper eftersom jag har bäst koll på den hårdvaran, men Ubiquiti är väldigt populärt för hemmabyggen av denna typ (vad jag har sett runt om på internet).

Tror du missat det mest avgörande, budgeten?

Permalänk
Medlem

Tack alla som varit med och tyckt till! Har klurat vidare lite, och kommit fram till en ny skiss, några tankar kring den? Tanken är att köra mesh för verkstaden och koppla upp kamerorna på detta trådlöst.

Vet inte riktigt budgeten, men gubben är mer intresserad av att få en bra lösning än att snåla. Dock inte så intresserad av fiber, ny teknik, säkerhetsbolag osv. Lite mer "så här har det alltid funkat och så ska det fortsätta".

Tänker mig också om man kan köra på någon schyst riktad antenn för utomhusbruk och få till något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffrd:

"så här har det alltid funkat och så ska det fortsätta"

Men har det alltid funkat? Eftersom dom har "anlitat" dig att fixa det.
Förstår dock vad du menar, men den meningen lät lite udda med tanke på tråden.

Problemet med trådlöst är att man kan bara skapa teoretiska planer pga att det finns för många okända faktorer som kan påverka signalstyrka och kvalité.
Det är inte förrän du faktiskt installera utrustningen på plats som du märker om allt kommer att lira ihop.

Jag röstar för att kabel alltid är bättre. Du behöver inte gå all in med fiber som har föreslagits tidigare i tråden.
Det räcker med utp-kabel för utomhus som du sedan gräver ner i marken. En för vardera uthus som du sedan terminerar i ett uttag.
Sedan en liten enkel switch + en AP i varje hus.

Kabel exempel:
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=418833&categor...

Enkel billig switch:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142

AP:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5669956

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffrd:

Vet inte riktigt budgeten, men gubben är mer intresserad av att få en bra lösning än att snåla. Dock inte så intresserad av fiber, ny teknik, säkerhetsbolag osv. Lite mer "så här har det alltid funkat och så ska det fortsätta".

Den bästa lösningen är helt klart att dra kabel, fiber (vilket jag hade gjort) eller koppar, fiber är ju inte heller en ny teknik utan en välbeprövad sådan som har används i större usträckning sedan 70- och 80-talet.

Den teknik som behövs för en trådlös förbindelse mellan dessa hus är förmodligen betydligt nyare än att dra fiber

Med tanke på avstånden så hade jag alla dagar i veckan rekommenderat fiber (som inte är något nytt direkt) eller koppar framför något trådlöst.

Hade man haft en större tomt med ett hus, låt oss säga 1km bort, kanske en trådlös riktantenn varit en bättre/enklare lösning.

Permalänk
Medlem

Hej igen, tack!

Förlåt om jag var otydlig, grejen är så att dom har klippt kopparkabeln som går ut till boendet, nu kör dom en trådlös variant som absolut inte är optimal men det är vad som finns att tillgå. Dom har inte fått fiber än, och verkar inte vara intresserade av att skaffa det heller. Även om det finns möjlighet att koppla upp sig så är dom inte intresserade. Dom får ut ungefär ~20/20mbit på trådlöst nu och dom tycker det räcker för deras användande.

Egentligen är väl dom enda kraven:
1. Internet ska fungera i huset.
2. Ska upp med kameror i verkstaden.

Vad tror ni om en sån här lösning? Lite mer hederlig och konkret:

Använder då:

Allt-i-allo-pryl
https://www.inet.se/hitta?q=Ubiquiti%20UniFi%20Dream%20Machin...

AP
https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Switch
https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108

Kamera
https://www.inet.se/produkt/5480031/ubiquiti-uvc-g3-bullet

Tänker att lagring av kamera-materialet lär bli nästa problem, typ bygga ihop någon form av nas där allt lagras, eller använda cloud-tjänst.. Vet inte heller hur mycket 20mbit pallar med att konstant leverera kameramaterial heller. Ska kika vidare på vilka lösningar som finns i Ubiquiti-världen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffrd:

Hej igen, tack!

Förlåt om jag var otydlig, grejen är så att dom har klippt kopparkabeln som går ut till boendet, nu kör dom en trådlös variant som absolut inte är optimal men det är vad som finns att tillgå. Dom har inte fått fiber än, och verkar inte vara intresserade av att skaffa det heller. Även om det finns möjlighet att koppla upp sig så är dom inte intresserade. Dom får ut ungefär ~20/20mbit på trådlöst nu och dom tycker det räcker för deras användande.

Egentligen är väl dom enda kraven:
1. Internet ska fungera i huset.
2. Ska upp med kameror i verkstaden.

Vad tror ni om en sån här lösning? Lite mer hederlig och konkret:

https://i.imgur.com/oWwxLKr.png

Använder då:

Allt-i-allo-pryl
https://www.inet.se/hitta?q=Ubiquiti%20UniFi%20Dream%20Machin...

AP
https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Switch
https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108

Kamera
https://www.inet.se/produkt/5480031/ubiquiti-uvc-g3-bullet

Tänker att lagring av kamera-materialet lär bli nästa problem, typ bygga ihop någon form av nas där allt lagras, eller använda cloud-tjänst.. Vet inte heller hur mycket 20mbit pallar med att konstant leverera kameramaterial heller. Ska kika vidare på vilka lösningar som finns i Ubiquiti-världen!

Om 2 kameror ska rulla ut varsin ström så kommer 20 mbit inte vara tillräckligt om ni samtidigt vill kunna titta på en film eller så (misstänker jag iaf). Testa i så fall dessa kameror innan du drar sladdar och gör nått för att få dem i andra huset. Annars står du där med 2 kameror som är värdelösa eftersom de inte kan strömma upp sin bild till en server.

Men vad är det för kameror och hur kommer de användas? Laddar de upp material när de slås igång baserat på en rörelsesensor, eller kommer kamororna endast skicka upp material till en lokal server och därmed slippa laddas upp till internet?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@Maffrd
För att klargöra, "klippt kopparna", "Dom har inte fått fiber än" och "får ut 20/20 på trådlösa idag".
Menar du att dom har klippt/avslutat sin fasta telefoni och idag använder ett mobilt bredbands-abonnemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Maffrd
För att klargöra, "klippt kopparna", "Dom har inte fått fiber än" och "får ut 20/20 på trådlösa idag".
Menar du att dom har klippt/avslutat sin fasta telefoni och idag använder ett mobilt bredbands-abonnemang?

Exakt! Telia har avvecklat kopparn i området, i dagsläget har dom enbart möjlighet till mobilt bredband. Tror också det är därför dom är skeptiska till att skaffa fiber eftersom dom känner sig övergivna av Telia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maffrd:

Exakt! Telia har avvecklat kopparn i området, i dagsläget har dom enbart möjlighet till mobilt bredband. Tror också det är därför dom är skeptiska till att skaffa fiber eftersom dom känner sig övergivna av Telia..

Det är dock, ur min mening, irrelevant vad det har för hastigheter av internet när det kommer till att dra ett stabilt och genomtänkt nätverk mellan olika hus.

Låt mig förklara, om de t.ex. vill spela in det kamerorna tar upp via en NVR (Network Video Recorder) så kanske inte det trådlösa räcker till om man slänger upp några kameror, helt beroende på vilken kvalitet man spelar in i så klart.

Visst är det möjligt, framförallt med en uppsättning färre kameror, men då måste du nog först titta på vilka kameror och räkna ut vad dessa kan ta i bandbredd för önskad kvalitet, och bygga nätverket utifrån vilken bandredd de kameror som ska användas behöver och räkna in dagligt användande av andra enheter.

Sedan är ju trådlöst betydligt mer osäkert än trådat, känner de sig säkra med att andra kan hoppa in och "läsa av" de kameror som sätts upp?

Jag hade nog kört något liknande detta och dragit kabel (koppar eller fiber) mellan husen, behövs en switch till i det andra huset är det bara att slänga på en till.

Eftersom ekonomin inte var ett problem hade jag inte snålat med sämre lösningar, t.ex. LAN över elnätet i husen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maffrd:

Hej igen, tack!

Förlåt om jag var otydlig, grejen är så att dom har klippt kopparkabeln som går ut till boendet, nu kör dom en trådlös variant som absolut inte är optimal men det är vad som finns att tillgå. Dom har inte fått fiber än, och verkar inte vara intresserade av att skaffa det heller. Även om det finns möjlighet att koppla upp sig så är dom inte intresserade. Dom får ut ungefär ~20/20mbit på trådlöst nu och dom tycker det räcker för deras användande.

Egentligen är väl dom enda kraven:
1. Internet ska fungera i huset.
2. Ska upp med kameror i verkstaden.

Vad tror ni om en sån här lösning? Lite mer hederlig och konkret:

https://i.imgur.com/oWwxLKr.png

Använder då:

Allt-i-allo-pryl
https://www.inet.se/hitta?q=Ubiquiti%20UniFi%20Dream%20Machin...

AP
https://www.inet.se/produkt/5412029/ubiquiti-unifi-6-lite-acc...

Switch
https://www.inet.se/produkt/5400753/netgear-prosafe-gs108

Kamera
https://www.inet.se/produkt/5480031/ubiquiti-uvc-g3-bullet

Tänker att lagring av kamera-materialet lär bli nästa problem, typ bygga ihop någon form av nas där allt lagras, eller använda cloud-tjänst.. Vet inte heller hur mycket 20mbit pallar med att konstant leverera kameramaterial heller. Ska kika vidare på vilka lösningar som finns i Ubiquiti-världen!

Lagringen för kamera kör du via ett enkelt USB-minne i kamerahuben. Jag har äldre Arlokameror och då var molntjänsten dessutom gratis upp till 14 dagar och max 5 kameror men nu tror jag allt kostar, men inte säker.

Har du elkabel mellan byggnaderna så kan du alltid testa med en powerline, trådat via elnätet. Finns även med en mindre wifi-repeater.
https://www.dustinhome.se/product/5010978839/powerline-plw100...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lagringen för kamera kör du via ett enkelt USB-minne i kamerahuben. Jag har äldre Arlokameror och då var molntjänsten dessutom gratis upp till 14 dagar och max 5 kameror men nu tror jag allt kostar, men inte säker.

Jag tycker det är en intressant lösning dessutom en billigare än vad som nämnts, men med tanke på vilken uppkoppling de har skulle jag personligen inte skeppe upp något ut i molnet, utan hålla det lokalt.

Verkar dock som att detta kanske inte stämmer om man går på en av de enklare/billigare men också sämmre lösningarna:

Citat:

Vet inte riktigt budgeten, men gubben är mer intresserad av att få en bra lösning än att snåla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Jag tycker det är en intressant lösning dessutom en billigare än vad som nämnts, men med tanke på vilken uppkoppling de har skulle jag personligen inte skeppe upp något ut i molnet, utan hålla det lokalt.

Verkar dock som att detta kanske inte stämmer om man går på en av de enklare/billigare men också sämmre lösningarna:

Det låter inte som att vi pratar om några surfarkungar här som streamar allt i tid och otid utan de är nöjda med möjlighet till enklare surf på fler ställen via ett trådlöst nätverk.
Jag körde powerline tidigare och det fungerade riktigt bra för den uppgiften även om man var tvungen att starta om det några gånger per år då det hängde sig.

Om det nu ska upp lite filmer från kameror upp i molnet så är det så löjligt lite så även med dålig fart så kommer det inte märkas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det låter inte som att vi pratar om några surfarkungar här som streamar allt i tid och otid utan de är nöjda med möjlighet till enklare surf på fler ställen via ett trådlöst nätverk.
Jag körde powerline tidigare och det fungerade riktigt bra för den uppgiften även om man var tvungen att starta om det några gånger per år då det hängde sig.

Om det nu ska upp lite filmer från kameror upp i molnet så är det så löjligt lite så även med dålig fart så kommer det inte märkas.

Kan hålla med i stort, jag hade dock inte tagit risken om jag fått uppgiften att bygga ett nät åt någon som kör mobilt bredband, dessa typer av uppkoppling är av min erfarenhet väldigt kännsliga.

Men just powerline biten kan ju vara en bra lösning om man vill undkomma att dra kabel över tomten eller att man är bunden vid en lägre budget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Kan hålla med i stort, jag hade dock inte tagit risken om jag fått uppgiften att bygga ett nät åt någon som kör mobilt bredband, dessa typer av uppkoppling är av min erfarenhet väldigt kännsliga.

Men just powerline biten kan ju vara en bra lösning om man vill undkomma att dra kabel över tomten eller att man är bunden vid en lägre budget.

Man åker till butiken, köper en powerline och testar, funkar den så kör man och om man inte är nöjd så får man lämna tillbaka produkten. Väldigt enkel och billig lösning om det nu räcker men absolut inget av toppklass.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gonace:

Det är dock, ur min mening, irrelevant vad det har för hastigheter av internet när det kommer till att dra ett stabilt och genomtänkt nätverk mellan olika hus.

Låt mig förklara, om de t.ex. vill spela in det kamerorna tar upp via en NVR (Network Video Recorder) så kanske inte det trådlösa räcker till om man slänger upp några kameror, helt beroende på vilken kvalitet man spelar in i så klart.

Visst är det möjligt, framförallt med en uppsättning färre kameror, men då måste du nog först titta på vilka kameror och räkna ut vad dessa kan ta i bandbredd för önskad kvalitet, och bygga nätverket utifrån vilken bandredd de kameror som ska användas behöver och räkna in dagligt användande av andra enheter.

Sedan är ju trådlöst betydligt mer osäkert än trådat, känner de sig säkra med att andra kan hoppa in och "läsa av" de kameror som sätts upp?

Jag hade nog kört något liknande detta och dragit kabel (koppar eller fiber) mellan husen, behövs en switch till i det andra huset är det bara att slänga på en till.
https://i.imgur.com/EocBJSa.jpg

Eftersom ekonomin inte var ett problem hade jag inte snålat med sämre lösningar, t.ex. LAN över elnätet i husen.

För att spinna vidare på din poäng... ett trådlöst system för övervakning/larm är hur enkelt som helst att störa ut..

.

Trådade lösningar är alltid de säkraste och mest pålitliga i drift/prestanda.. Åskskydd/överspänningsskydd bör man ha dels på 230V sidan men även på nätverkskablaget om man inte vill rycka alla kablar för att man hör åskan mullra lite i horisonten.
Dessa har bra produkter både för nätverk och 230V.. https://www.apc.com/shop/se/sv/categories/power/surge-protect...