Nya EU-regler kan göra det billigare att importera från utlandet

Permalänk
Sötast
Skrivet av Honk:

Ok, jag var kanske inte tydlig nog.
Givetvis menanade jag att man skall köpa lokalproducerat och inte en massa dynga från världens ände bara för att slavande kineser producerar det billigare.
Hade vi byggt en lokal miljömässig industri för enklare saker och importerat high tech enligt en bra miljömässig normer hade mycket fossilskit kunnat undvikas.
Samma sak gäller för mat och annat nödvändigt.
Lyxkonsumption utan egenvärde skall minimeras för planetens bästa... bl.a att folk reser på onödiga långväga semestrar bara för att de har resurserna.

För att kunna köpa lokalproducerad elektronik så behöver den så klart först produceras lokalt.
Sådana alternativ finns inte och då finns det inte heller mycket man kan göra som konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För att kunna köpa lokalproducerad elektronik så behöver den så klart först produceras lokalt.
Sådana alternativ finns inte och då finns det inte heller mycket man kan göra som konsument.

Du missar poängen.
Givetvis skall elektroniken importeras utan CO2 avtryck.
Sedan kan den sättas ihop lokalt med arbetstillfällen som positiv följd.
Och det berör allt... inte bara teknik och elektronik.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Vi borde sluta handla med kommunistdiktaturen Kina över huvud taget. Som om det inte är nog med att det är en kommunistdiktatur: De drivs till övervägande del av kol, vilket är den enskilt största utsläppskällan av växthusgaser i världen. Nyligen gick EU och tecknade frihandelsavtal med Vietnam, så att vi skall kunna översköljas av textilier, tillverkade av övervägande del kolenergi. Samtidigt som vi själv skall köra elbilar tillverkade av gigantiska mängder kolenergi (elbil från Kina ligger i topp i försäljningslistan i Sverige nu). Det är total galenskap att satsa på elbilar samtidigt som vi köper allsköns skit från Kina, snacka om att svälja myggor och sila kameler.

Om EU menade allvar med sin miljösatsning skulle de förbjuda import från länder vilka drivs av kol. Men istället får vi kinesiska elbilar. Vilket skämt.

.

Flera EU länder drivs av kol.

Borde samarbeta mer med Kina så att de och EU går tillsammans mot en renare framtid.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Testade att beställa några kablar från Aliexpress nu (där svensk moms las till automatiskt vid utcheckningen). Ska bli intressant att se om de glider rakt ned i brevlådan eller om jag får momsa dubbelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nej inte än. Kan göra..
Aliexpress går bra om man väljer inom EU. Men tyvärr så är det rätt hemskt att använda eftersom sidan inte har funktioner där man t.ex. utesluter Ryssland, USA och Kina helt från sökningarna.

Inte ens på ebay finns en bra funktion för att bara välja EU-länder. Ibland undrar man vad 17 dessa företag sysslar med.

På AliExpress går att välja vilket land paketet skickas från, 99 av 100 fall så är deras EU lager i Polen, Italien, Frankrike eller Tjeckien och då försvinner alla andra sökningar som inte skickas från dessa länder. Av någon anledning så skickas aldrig paket från deras lager i Spanien till Sverige så det är ingen ide att kolla den. Men sant sant det är inte perfekt här heller, stör mig på att man inte kan välja flera länder samtidigt utan man behöver gå igenom dem en i taget. Brukar själv direkt välja Polen och så löser allt sig.

Och på Ebay så kan man välja "Item Location" och välja "Europe" så skickas paketet från Europa och med största sannolikhet från ett land inom unionen, ibland smiter ett och annat Storbritannien igenom det är sant men det står tydligt från vilket land det skickas från.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sugu:

På AliExpress går att välja vilket land paketet skickas från, 99 av 100 fall så är deras EU lager i Polen, Italien, Frankrike eller Tjeckien och då försvinner alla andra sökningar som inte skickas från dessa länder. Av någon anledning så skickas aldrig paket från deras lager i Spanien till Sverige så det är ingen ide att kolla den. Men sant sant det är inte perfekt här heller, stör mig på att man inte kan välja flera länder samtidigt utan man behöver gå igenom dem en i taget. Brukar själv direkt välja Polen och så löser allt sig.

Och på Ebay så kan man välja "Item Location" och välja "Europe" så skickas paketet från Europa och med största sannolikhet från ett land inom unionen, ibland smiter ett och annat Storbritannien igenom det är sant men det står tydligt från vilket land det skickas från.

Tyvärr så stämmer det här ofta inte. Köpte för något år lite saker och allt kom från HK trots att det stod England. Fick börja skicka meddelanden till säljaren innan jag köpte bara för att verifiera. Då var UK med i EU så man ville ju slippa tullen.

Europe som setting skulle inte säga räcker, går att använda co.uk ändå där de numera har EU val.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Du missar poängen.
Givetvis skall elektroniken importeras utan CO2 avtryck.
Sedan kan den sättas ihop lokalt med arbetstillfällen som positiv följd.
Och det berör allt... inte bara teknik och elektronik.

Ja den kan nog sättas ihop lokalt, men inte med arbetstillfällen som följd eftersom Sverige har skyhög taxering på privat arbetskraft, dvs det skulle bli väldigt dyra produkter.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

I praktiken kan detta bli dyrare ifall man beställer lite dyrare prylar. Som det är idag får man betala Svensk moms på det deklarerade värdet och 75 Kr avgift, oftast är det ju så att de i Kina tex deklarerat ett betydligt lägre värde tex om man köper nått för 1000 Kr men det är deklarerat som 100 Kr då blir det totalt 100 Kr att betala enligt det gamla systemet men med det nya så tas det riktiga momsvärdet ut redan vid handelsplattformen vilket blir 250 Kr dvs totalt 150 Kr dyrare i detta exempel. Vid småplock så blir dock det nya systemet klart billigare. Köper man en kabel för 10 kr så blir det bara 2.50 Kr i avgift klart billigare än 77.50 Kr det kostade i det förra systemet.

Undrar hur detta kommer funka på handelsplattformar som eBay och Amazon där man ju kan ha flera adresser tex en adress i Sverige och en proxy shipper adress i USA. Om man väljer sin USA adress, kommer den Svenska momsen då inte att tas ut av plattformen? Det är frågan det? Det kan i värsta fall bli så att man först får betala momsen på plattformen och sen när försändelsen kommer till Sverige blir det moms igen dvs dubbel moms. Och hur blir det med tex olika handlare på ebay, tydligen ska småhandlare som inte kommer upp över 10000 Euro per år i försäljning kunna vara undantagna från detta, blir det så att tex eBay håller koll på hur mycket en enskild handlare skickat till olika länder så att systemet vet ifall det ska dras moms eller inte?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Honk:

Det är synd att avgifterna sänks rent miljömässigt.
Nu kommer folk börja importera en massa värdelöst skit igen och CO2 halterna från skitigt fossilbränsle bidrar ännu mer till klimatproblemen.
Vi borde med rent samvete bygga och köpa vårat skit så lokalt och nära det bara går men vissa high tech prylar måste dock importeras och detta borde ske så miljövänligt som möjligt.

EU ska införa ett nytt system, bland annat med "CO2 avgifter" på produkter som belastar miljön i andra länder så att de inte får någon konkurrensfördel prismässigt mot produkter som tillverkas miljövänligt, det är på gång och på EU nivå vilket är mycket bättre än nationella regler.
https://sverigesradio.se/artikel/eus-klimatpaket-presenteras-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Jag är 100% på att det var PostNords fel, eftersom paket kom fram till Sverige på 10 dagar. Sedan söp dom bort det i 3 månader och kunde inte ens hitta det på sina interna system.
Så du tror inte att jag grejar att skriva adressen rätt eller hur menar du med att kunden gjorde fel? Dessutom var jag ju inte PostNords kund, utan kund till den lokala posten där jag bor.
Adressen var korrekt, alla papper var korrekt, men PostNord valde att inte leverera paketet i tid och för det fick jag sitta och tjata på dom och fick inte en spänn tillbaks.
Så ja, jag gjorde fel, för jag var för snål för att använda något annat än posten för att skicka paketet.

Nej jag tror ingenting, men du tog saker i egna händer med andra ord och kontakta post ord fast du inte ens var deras kund?
Det var din lokala post som skulle ta hand om problemet och mest troligt dom som klantat sig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tycker det hela hanteras rätt så dåligt av Postnord nu för tiden, tar galet lång tid.

Den 8 april så köpte jag en DVD-box från UK Ebay, det skickades ganska så snabbt och nådde Sverige och sedan så försvann det. Över 3 månader senare så fick jag tidigare i veckan ett brev från Postnord om att jag skulle betala moms (75 + 48kr) vilket jag gjorde, och så fick jag paketet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att "det funkar" och att det är låg chans att bli påkommen är ju inte direkt ett argument för att det är moraliskt att bryta mot lagen.

Om du snattar en dubbeljapp så har du också gjort en fuling, och det kommer också sannolikt att funka, och det är ju så klart nice med gratis choklad, men bara att det funkar är ju inte ett argument för att det är rätt att göra så.

Absolut inte samma sak som att stjäla en chokladbit i en butik. Säljaren får faktiskt betalt, och med VPN blir skatten de facto frivillig. Observera att detta bara gäller programvara och licenser som går över "internet", beställer man fysiska diskar med samma programvara och licenser lär dessa antagligen fastna hos Postnord etc. Men vem beställer fysisk programvara idag anno 2021? Kanske LGR som är så urbota förtjust i retro-floppys?

Jag kan exempelvis sätta min VPN så att det ser ut som jag är i Ungern, och betalar då 28% extra i moms..
Om jag vore dum i huvudet.
VPN ger "valbar skatt" för medborgaren när denne köper digitala varor. Mer direktdemokrati än så vet jag inte om det finns.. Tipset är att sätta VPN i HK, så blir det inga extra fördyringar på ens köp. Se det som "tax-free"!
Finns antagligen fler ställen med noll sales tax, men HK funkar klockrent.
Har inga moraliska skrupler gällande "tax-free". Sover gott om natten, faktiskt godare.

Lite side-topic i ämnet, men ändå intressant och nära besläktat..

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Varför är PostNord ett skitföretag?
Tänk vad mycket leveranser dom har varje dag, mest av alla i sverige.
Att vara 100%ig måste vara omöjligt.
Jag har bara gott att säga om postnord men det kan ju vara så att lokalt nånstans kanske det är fel personer som jobbar.

Varför Postmord ör ett skitföretag? hur mycket tid har du…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Varför Postmord ör ett skitföretag? hur mycket tid har du…

Ja berätta dina erfarenheter

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Absolut inte samma sak som att stjäla en chokladbit i en butik. Säljaren får faktiskt betalt, och med VPN blir skatten de facto frivillig. Observera att detta bara gäller programvara och licenser som går över "internet", beställer man fysiska diskar med samma programvara och licenser lär dessa antagligen fastna hos Postnord etc. Men vem beställer fysisk programvara idag anno 2021? Kanske LGR som är så urbota förtjust i retro-floppys?

Jag kan exempelvis sätta min VPN så att det ser ut som jag är i Ungern, och betalar då 28% extra i moms..
Om jag vore dum i huvudet.
VPN ger "valbar skatt" för medborgaren när denne köper digitala varor. Mer direktdemokrati än så vet jag inte om det finns.. Tipset är att sätta VPN i HK, så blir det inga extra fördyringar på ens köp. Se det som "tax-free"!
Finns antagligen fler ställen med noll sales tax, men HK funkar klockrent.
Har inga moraliska skrupler gällande "tax-free". Sover gott om natten, faktiskt godare.

Lite side-topic i ämnet, men ändå intressant och nära besläktat..

???

Det är inte valbart att betala skatt eller inte i det land man bor i. Precis som det inte är valbart att betala 0 kr eller 4 kr för en Piggelin för att det är det man vill att det ska kosta.

Vill du inte betala svensk moms ska du inte köpa grejer i Sverige, och det står dig då fritt att flytta, givet att du hittar ett land som släpper in dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja den kan nog sättas ihop lokalt, men inte med arbetstillfällen som följd eftersom Sverige har skyhög taxering på privat arbetskraft, dvs det skulle bli väldigt dyra produkter.

Vi vet alla att miljöomställningen kommer att kosta svett blod och tårar för att inte tala om dyrare levnadskostnader.
Det är tyvärr priset vi får betala för att rädda oss själva och vår älskade planet från värmedöden.
Men miljötekniken kommer att ta stora steg när vi väl har ställt om samhället och kommit in på den banan och då sjunker priserna kraftigt tillbaka till "normala" nivåer.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag är i konflikt här.
Klart jag vill ha det billigare.
Klart som fan jag inte vill ge pengar till skitföretaget Postnord.

Men... jag vill inte se mer skit transporteras från kina ut i världen.

Vart tror du merparten av materialet dinna cpuer är gjord av kommer från? Tyvärr är hela världen beroende av Kina atm om så för kisel eller för elektronik och annat krimskrams =/

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vart tror du merparten av materialet dinna cpuer är gjord av kommer från? Tyvärr är hela världen beroende av Kina atm om så för kisel eller för elektronik och annat krimskrams =/

Mmm.. du sade det själv där vad jag menar. Krimskrams.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Såhär är det, tidigare har man kunna skicka "gåvor" under ett visst belopp in till EU, beloppet har varierat lite men inte mycket.

Vad EU har gjort nu är att från FÖRSTA kronan så tar de ut VAT (dvs. moms), detta ungår ingen oavsett belopp.

Vad detta innebär i slutändan är att införsel av produkter som kommer UTANFÖR EU, dvs. producerat utanför EU ligger under denna schablon.

Ta som exempel, beställ en el-cyckel från aliexpress, även om den skickas från ett EU varuhus så åker du ändå på VAT på detta nu då "origin" är inte från en EU stat.

Detta är bara ett till sätt att få in pengar till den stora massan av skit som EU sammarbetet överser. Inget annat. Det har varit debatt om detta länge men till slut fick någon klåfingrig jävel vad de ville och så vart det som det vart. Hur det hjälper oss i slutändan? Jag vet inte. Men så är det i alla fall just nu.

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

???

Det är inte valbart att betala skatt eller inte i det land man bor i. Precis som det inte är valbart att betala 0 kr eller 4 kr för en Piggelin för att det är det man vill att det ska kosta.

Vill du inte betala svensk moms ska du inte köpa grejer i Sverige, och det står dig då fritt att flytta, givet att du hittar ett land som släpper in dig.

Det blir valbart i praktiken med VPN. Ungefär som östtyskar kunde ta sig till Västtyskland genom knep och knåp. Även om Erich Honnecker blev heligt sur då. VPN är som en virtuell flytt.

Observera att grejorna inte köps i Sverige, dessa köps från utlandet via internet. Och VPN.
Sverige har inte ett skvatt med transaktionen att göra då.

Edit: Finns inte jättemycket licenser att köpa till bra pris i Sverige, vet inte vilken programvara det i så fall skulle röra sig om . Men hursom: Postnords krångeli-krångel slipper man!

Vill du betala 25% extra står det dig givetvis fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeaD:

Såhär är det, tidigare har man kunna skicka "gåvor" under ett visst belopp in till EU, beloppet har varierat lite men inte mycket.

Vad EU har gjort nu är att från FÖRSTA kronan så tar de ut VAT (dvs. moms), detta ungår ingen oavsett belopp.

Vad detta innebär i slutändan är att införsel av produkter som kommer UTANFÖR EU, dvs. producerat utanför EU ligger under denna schablon.

Ta som exempel, beställ en el-cyckel från aliexpress, även om den skickas från ett EU varuhus så åker du ändå på VAT på detta nu då "origin" är inte från en EU stat.

Detta är bara ett till sätt att få in pengar till den stora massan av skit som EU sammarbetet överser. Inget annat. Det har varit debatt om detta länge men till slut fick någon klåfingrig jävel vad de ville och så vart det som det vart. Hur det hjälper oss i slutändan? Jag vet inte. Men så är det i alla fall just nu.

Det fetade stämmer inte. Skickas varan inom EU tillkommer inga skatter eller tullar. EU är bland annat en frihandelsunion/tullunion. Var varan är tillverkad spelar ingen roll, så fort den har kommit in i EU.
(Finns vissa undantag, exempelvis Åland och Kanarieöarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej jag tror ingenting, men du tog saker i egna händer med andra ord och kontakta post ord fast du inte ens var deras kund?
Det var din lokala post som skulle ta hand om problemet och mest troligt dom som klantat sig.

Nej, min lokala post sa att det var mottagaren som måste kontakta PostNord, vilket han också gjorde och fick samma värdelösa svar som jag. Problemet var inte här, eftersom den lokala posten hade vidarebefordrat paketet till PostNord som sedan söp bort det i tre månader. Så problemet ligger 100% med PostNord.
Att du försöker försvara dom är bortom allt förstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Vi vet alla att miljöomställningen kommer att kosta svett blod och tårar för att inte tala om dyrare levnadskostnader.
Det är tyvärr priset vi får betala för att rädda oss själva och vår älskade planet från värmedöden.
Men miljötekniken kommer att ta stora steg när vi väl har ställt om samhället och kommit in på den banan och då sjunker priserna kraftigt tillbaka till "normala" nivåer.

Det finns förvisso temporär inflation, men de inflationssiffror som presenteras är redan historia, det har redan skett. Att en hög inflationssiffra sjunker är vanligt, men inte att den når negativt och priser sjunker kraftigt tillbaka.

Alla riksbanker följer ett 2% inflationsmål, dvs priser ska kontinuerligt stiga.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hoppas eBay får denna avtal.

Före Postnord tog 75 kr i hanterings avgift, så köpte jag småsaker som Arduino elektronik komponenter till 10-20 kr, inkl fri frakt hela tiden, det var jättekul att ha nya småsaker som landade i postlådan varje dag, till nästan ingen pengar.

Slutade helt att eBay handla efter införingen av dessa höga avgifter då det inte var lönt mera.

Om det återgår till det gamla system (men att vi måste betala moms direkt, vilket är helt okej) utan några extra dyra hanteringsavgifter, så kommer jag att småhandla igen som jag gjorde förut.

Permalänk
Medlem

Det här har de planerat länge för att ta dina cash på ett snyggt o snällt sätt

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det fetade stämmer inte. Skickas varan inom EU tillkommer inga skatter eller tullar. EU är bland annat en frihandelsunion/tullunion. Var varan är tillverkad spelar ingen roll, så fort den har kommit in i EU.
(Finns vissa undantag, exempelvis Åland och Kanarieöarna).

Gå in på Aliexpress och testa göra en order på något från ett EU varuhus och se vad som händer med slutsumman. Givetvis köp inget utan bara kolla vad det blir i kassan.

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Nej, min lokala post sa att det var mottagaren som måste kontakta PostNord, vilket han också gjorde och fick samma värdelösa svar som jag. Problemet var inte här, eftersom den lokala posten hade vidarebefordrat paketet till PostNord som sedan söp bort det i tre månader. Så problemet ligger 100% med PostNord.
Att du försöker försvara dom är bortom allt förstånd.

Du behöver inte bli arg på mig där bakom skärmen jag försvarar inte PostNord men folk har en tendens att överdriva.
Men är det din enda dåliga erfarenheter?
Jag skickar tar emot väldigt mycket och har haft noll bekymmer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Det är synd att avgifterna sänks rent miljömässigt.
Nu kommer folk börja importera en massa värdelöst skit igen och CO2 halterna från skitigt fossilbränsle bidrar ännu mer till klimatproblemen.
Vi borde med rent samvete bygga och köpa vårat skit så lokalt och nära det bara går men vissa high tech prylar måste dock importeras och detta borde ske så miljövänligt som möjligt.

Det här håller ju om hela resurskedjan finns lokalt men en hel del moderna prylar saknar vi ju materialet för. Ta en processor t.ex. ska vi tillverka den här så måste vi ändå importera en massa materiel för tillverkningen och då är ju samma transportkedja där i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det fetade stämmer inte. Skickas varan inom EU tillkommer inga skatter eller tullar. EU är bland annat en frihandelsunion/tullunion. Var varan är tillverkad spelar ingen roll, så fort den har kommit in i EU.
(Finns vissa undantag, exempelvis Åland och Kanarieöarna).

Jasså? jag har fått flertalet varor med sändaradress nederländerna som jag fått betala avgiften på för att postnord (eller någon annan) har stämplat ett märke "urpsrung utanför EU". tror där stod någong kod också jag fick googla och enligt sidan jag hittade på tillverkat verkade det som att så var läget. även om det är ett "mellanlager" I eu land får du pröjsa VAT/import/postnords hanteringavgift.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Har du missat allt som rapporterats om detta inkompetenta företag?
Nä, men ärligt, sedan posten gick ihop med danska posten och blev postnord så har det gått rejält utför med servicen, punktligheten och antalet lyckade leveranser. Många hävdar att det dels har med konstiga interna omorganisationer och nerskärningar för att stoppa en blödande dansk post att göra. Detta har jag inga källor på så det kan lika gärna vara falskt.
Oavsett så har jag personligen haft MYCKET problem med just postnord. Visst blir det också ibland fel från de andra leverantörerna, men inte alls med den frekvens postnord lyckas med. Och att säga att de hanterar mycket paket är ingen ursäkt, det är just det de ska kunna hantera och vara bra på. Jag har bott lite i andra länder och kan därför direkt jämföra både den tyska och österrikiska posten. Alltså ett jätteland och ett land som i folkmängd är något under Sverige. Båda fungerar så mycket bättre än postnord och det hörde verkligen till ovanligheterna att något gick galet. Blev t.ex. aldrig av med något. Allt kom fram. Inte något man kan säga att postnord lyckas med.
Sen lokalt säger du... må så vara, men ett jättecenter som vi har här nere i söder med Toftanäs som ständigt gör fel, håller på paket i veckor och i vissa fall shabblar bort dem helt slår på hela regionen. Till och med min lokala brevbärare säger att det barkat helt åt skogen med det företaget. Det säger inte lite, haha!

Tyskland är väl mindre till ytan än Sverige? Det är lättare att tillhandahålla mer koncentrerade tjänster kostnadseffektivt. Det är därför det är så svårt att få samhällsservicen att funka till rimligt pris i Norrland jämfört med Stockholm. Lite samma med Österrike, densiteten är markant högre. Sen är jag så ovanlig att PostNord faktiskt fungerat bra för mig, men jag verkar vara en av få lyckligt lottade, eller så är de mycket bättre i t.ex. Stockholm än i många andra delar av landet.