Permalänk
Medlem

1440p 144hz Curved med G-Sync?

Har ni några tips på prisvärdiga skärmar som har dessa funktioner? Tycker det känns lite knapert när jag söker runt! Sitter förövrig på en 3080.

Permalänk
Medlem

Om du utökar ditt sökområde med g-sync compatible så lär du hitta fler skärmar att välja på. G-sync compatible är skärmar med freesync som har blivit validerade av Nvidia att hålla en viss kvalite och att adaptiv synk fungerar som tänkt.

Här finns en lista på alla validerade skärmar.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Permalänk
Medlem

Dell AW3420DW från Dells egna butik kanske? Cirka 8000kr tror jag. Du kanske kan hitta på en rabattkod någonstans också.
Bra garanti på Dell

Permalänk
Forumledare

@Zevile: Vilken storlek vill du ha? Vad får den kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Zevile: Vilken storlek vill du ha? Vad får den kosta?

Runt 30 tum kanske. Inget för stort! Budget på 5000-10000:-!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zevile:

Har ni några tips på prisvärdiga skärmar som har dessa funktioner? Tycker det känns lite knapert när jag söker runt! Sitter förövrig på en 3080.

"G-Sync" kan betyda flera saker. Men listan över G-sync skärmar med Nvidias G-syncmodul och G-Sync-skärmar som är G-Sync Compatible och alltså bygger på VESA Adaptive hittar du här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Generellt är 1440p-skärmar – i betydelsen att de har 2560x1440-panel – endast krökta hos en del modeller med VA-panel. Sorterar man Nvidias lista är det nästan enbart IPS-modeller med 2560x1440-panel. Då är det (jag känner intte till några undantag) endast plana paneler med IPS och majoriteten av alla G-Sync-skärmar på listan är just IPS.

Men det finns några 32-tummare med VA-panel på listan. Där finner jag två med krökta paneler: Acer Predator Z321QU och AOC AG322QCG. Dessa är båda utgångna modeller och säljs inte längre.

Edit: Samsung Odyssey G7 är den enda 2560x1440, krökta (VA) som är officiellt G-Syncstämplad. Finns i 27 och 32.

Krökta VA- och IPS-paneler med G-Sync finns det däremot flera av i form av Ultrawide-skärmar, alltså 34–35-tummare med 3440x1440-panel. Om det nu är krökningen som är din prioritet.

Just kombinationen av G-Sync (på Nvidias godkända lista), 2560x1440-panel och krökning är inget som verkar finnas idag eller ens fanns i någon mängd förut heller. Så du är korrekt i din frågeställning. Det du söker efter finns inte.

Däremot kan du finna många krökta 2560x1440-skärmar med VA-panel om du skippat kravet på officiell G-Sync. Men då är den adaptiva synken inte garanterat på samma sätt och kan faktiskt vara icke-fungerande i praktiken. Endast djuplodade tester kan avslöja om det fungerar bra eller inte.

Så det är en fråga om vad du prioriterar? G-Sync? krökning? 1440p? IPS? VA? Minimalt med eftersläp? Korrekta färger?