Microsoft tar Windows till virtuella molndatorer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar Windows till virtuella molndatorer

Windows 365 är inte efterträdare till Windows 11, utan namnet på en företagsorienterad tjänst för att hyra virtuella system i Microsofts serverhallar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har man inte kunna göra detta i azure sedan länge?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sluta äg ditt OS, SaaS är det nya heta!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En annan rätt underbar sak Microsoft gick ut på twitter, Clippy
https://twitter.com/Microsoft/status/1415370520888061955?s=20

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Har man inte kunna göra detta i azure sedan länge?

Jo, sen finns diverse VDI-lösningar man kan använda för exakt det ändamålet. Men enligt artikeln så ska denna lösning vara mer lättanvänd och därmed falla både större och mindre organisationer i smaken.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Azure virtual desktop finns redan idag, dock en rätt seg historia(eu west) idag då ms datahallar i sverige inte tillhandahåller vm-hostning än så länge. Men det är ett problem som borde lösas när de går i full drift under Q3. Bortsett från hög latens idagsläget så är konceptet rätt trevligt och enkelt att administrera och använda. Tror starkt på att köra remoteappar för att avlasta den lokala klienten. Erbjuda remoteskrivbord är också en bra lösning för temporär personal.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hur står det sig mot Horizon tro?

Om företaget har prylar onprem osv?

Låter mer som en webbyrå ska ha detta?

Men produktions företag ska nog hålla sig bprta.

Eller någon som har erfarenhet?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Hur står det sig mot Horizon tro?

Om företaget har prylar onprem osv?

Låter mer som en webbyrå ska ha detta?

Men produktions företag ska nog hålla sig bprta.

Eller någon som har erfarenhet?

VMware Horizon är precis som de där.
Levererar de själv genom jobbet och är ansvarig över infrastrukturen.

Sen har man AppVolume , DEM etc etc.

Nåväl, sålänge cloudact slår mot Microsoft är de många som aldrig kommer gå över till det där.

Fanns iofs redan innan men gick under namnet WVD.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Spännande! Kan nog bli ett riktigt trevligt alternativ istället för att köpa in laptops för 15k+moms.

Om kostnaden är någorlunda human då. Vad kan timkostnaden för en maskin med 16GB ram och 8 cores ligga på måntro?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jan-banan:

Har man inte kunna göra detta i azure sedan länge?

En skillnad är att detta har en fast kostnad medan den andra beror på hur mycket man använder.

Permalänk
Medlem

En tidigare klient envisades med att ha virtuella utvecklingsmaskiner som man connectade till med remote desktop. Det var katastrof. Fördröjningen mellan att man tryckte på en tangent tills tecknet syntes på skärmen sabbade allt flyt när man skrev. Det var bättre att skriva saker i notepad lokalt och sedan klistra in det genom remote desktop på den virtuella maskinen.
Hoppas detta är bättre

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trihxeem:

En tidigare klient envisades med att ha virtuella utvecklingsmaskiner som man connectade till med remote desktop. Det var katastrof. Fördröjningen mellan att man tryckte på en tangent tills tecknet syntes på skärmen sabbade allt flyt när man skrev. Det var bättre att skriva saker i notepad lokalt och sedan klistra in det genom remote desktop på den virtuella maskinen.
Hoppas detta är bättre

Då hade ni kass latens, min arbetsmaskin är en VDI och har varit det i över ett år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

En skillnad är att detta har en fast kostnad medan den andra beror på hur mycket man använder.

Finns både och i azure.
Reservera en maskin in1-3år och få rabatt.
Eller pay-as-you-go

Permalänk
Medlem

Inb4 företag kommer och säger att du inte får använda dina mjukvaror du köpt för att du inte köper dem en extra gång (GeForce now)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kan vara intressant och se hur det fungerar när det släpps. Jag arbetar inte med Azure och servrar men jag tror detta är första steget till ett Windows 365 till konsumenter. Det är ju en fingervisning vad som kommer till vanligt folk till slut.

Windows 365 var nog en av orsakerna till att de släpper ett Windows 11 där de förenklar OSet och startmenyn, m.m. För att göra det enklare att kunna administrera på servrar med streaming till företagen. Och även konsumenter till slut.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Har också en VDI i Azuer på jobbet redan. Funkar bra. Kul att man kan köra den i webbläsaren på nästan vilken dator som helst, men skulle gärna se en dedikerad linux-klient.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Detta kan vara bra för datorer som inte kan köra Windows 11.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sluta äg ditt OS, SaaS är det nya heta!

FYI, du har aldrig ägt ditt OS, du köper rätten tillv att använda det, följt av en miljon sidor villkor som du accepterar (EULAn som du skrollar igenom). Så det här är ingen skillnad egentligen, förutom att det är en prenumeration, men med den följer ju underhållning av OS:et och support, vilket en klar majoritet behöver, inte sant mina köra Sweclockers-lokala-PC-supporten-människor?

Personligen tycker jag det här är en fantastisk idé. Jag jobbar på ett infrastruktor-företag som underhåller ca 1500 klienter. Tänk att kunna byta ut Win10 mot Win365 på de flesta av dessa och kunna hantera dem centralt på ett effektivare sätt. Inga ominstallationer av datorer behövs. Drömmen!

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla försämringar som över tid tryckts in i Windows Update, vilket gör Windows 10 obrukbart utan Sledgehammer, så har det länge varit uppenbart att det är hit MS vill komma. Fasta månadsavgifter och full kontroll på allt.

När MS får för sig att växla över till detta som standardlösning för allmänheten så är det sista spiken i Windowskistan för min del.

Visa signatur

5950X, 3090