Rykte: Core i9-12900K får 16 kärnor och turbofrekvensen 5,3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Om Intel fortsätter med det här namnschemat kommer vi att få se 100900K om några år. Efter det kommer 1010900K och längre fram i tiden 1100900K. Kul att uttala det.

Vad är "några år" för dig? Jag kommer iallafall knappast leva sådär länge, och mycket möjligt att Intel inte heller gör det. Förstår inte vad som är problemet med Intels namnschema.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Om Intel fortsätter med det här namnschemat kommer vi att få se 100900K om några år. Efter det kommer 1010900K och längre fram i tiden 1100900K. Kul att uttala det.

De kan ju alltid ta bort nollorna i slutet och i så fall lägga till ett bokstavsprefix för de tuffare CPU:erna för servrar.
Förenklar lite iallafall för håller med om att det redan nu börjar bli lite långt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sunefred:

@Cylon snälla, börja inte rapportera om dessa ny processorer som 16 kärnors, det är ytterst missvisande för de personer som inte är insatta och bara tittar på siffror (motivering nedan). Vi kommer leva med Intel Hybrid CPU-er ett tag framöver och lika bra att göra rätt från början.

Flera gånger när Alder Lake nämns dyker det upp kommentarer om "Bulldozer". Förutom att dessa två kör x86 kod och använder kisel kunde de inte vara mer olika...

Det AMDs marketing kallade "kärnor" i Bulldozer kallade deras egna CPU-designer för CPU-trådar. Definitionen för om två CPU-trådar ska räknas som SMT eller som två separata kärnor är huruvida de delar minst en av "fetch", "decode" och "execute". I Zen/Core delas alla tre dessa steg, i Bulldozer delades 2 av 3 (de 2 första).

Är till och med så att alla x86 CPUer har ett API där OS kan fråga: hur många kärnor och CPU-trådar har du? FX8350 rapporterade precis som väntat: 4C/8T, 11900K rapporterar 8C/16T medan 5950X rapporterar 16C/32T.

Alder Lake bli lite udda här då Gracemont kärnorna saknar SMT och de läckta resultaten pekar på att Golden Cove kärnorna kommer ha det påslaget. När OS fråga 12900K kommer den då rapportera 16C/24T, vilket är helt korrekt då den ur alla rimliga definitioner verkligen har 16 kärnor.

Bäst vore ändå att man rapporterar en CPU som 12900K på det sätt många benämner ARM CPUer med motsvarande koncept, tar man t.ex. M1 och Snapdragon 888 är de CPUer med 4+4 kärnor, d.v.s. 12900K är en 8+8 kärnors CPU.

Skrivet av sunefred:

"Gracemont" är en Atom baserad kärna som förväntas ha ungefär 25% av prestandan mot "Golden Cove". Utöver det så har den en begränsad x86 implementation som gör att den inte kan schema-läggas på lika villkor som en kärna med komplett uppsättning. I spel och andra krävande applikationer vill man förmodligen helt utesluta dessa CPU-er, så för applikationer som Sweclockers medlemmar bryr sig om så är detta helt enkelt en 8 kärnors/16 trådars CPU.

Nu har vi inga officiella siffor än, men allt som läckt pekar på att Gracemont ska rätt mycket matcha Skylake i "IPC", så blir inte i närheten några 25 % av prestanda av Golden Cove.

Ryktet kring Golden Cove lägger den på 15-20 % över Willow Cove, vilket i sin tur lägger den ~40 % över Skylake.

Det betyder att Gracemont, p.g.a. avsaknad av SMT, borde prestera ~50 % (SMT används inte i Golden Cove kärnan) till
~80 % (SMT används i Golden Cove kärnan) räknat per CPU-tråd. Alternativt: Gracemont borde vid strax under 4 GHz prestera ungefär som dagens Cypress Cove / Zen3 när dessa använder SMT och är klockade mid-4 GHz räknat per CPU-tråd.

Största komplicerade faktorn är just att jämföra CPUer med och utan SMT, sett till total kapacitet borde rimligen Gracemont hamna lite lägre efter då de "stora" kärnor har två CPU-trådar per fysisk kärna. I exemplet ovan borde det blir att en Gracemont-kärna (strax under 4 GHz) presterar ~40 % av en Golden Cove (runt 5 GHz) räknat över båda CPU-trådarna.

Skrivet av sunefred:

Notera att Windows 10 har en schemaläggare som inte kan hantera assymetrisk kärn-uppsättning så man kan misstänka att en applikation/tråd antingen får den ena sorten eller den andra. I Windows 11 så vet vi att Intel och Microsoft har jobbat hårt med att uppdatera schemaläggaren. Hur detta kommer att fungera kommer vara avgörande för nyttan av "Gracemont".

I någon mening måste Windows 10 kunna hantera detta då man stödjer Qualcomm/Microsofts SQ2/SQ3 krets som sitter i Surface Pro X, sedan har vi också Lakefield som nämns i artikeln (men den kretsen har HW-begränsningar som gör det svårt att riktigt veta hur bra/dålig schemaläggaren faktiskt är). Men givet att det tog ett par år innan man riktigt trimmat in Linux-kärnan och MacOS/iOS kärnorna för konceptet får vi anta att det finns putsning kvar att göra i Windows 10.

De som bäst hanterar konceptet är Apple, mycket därför att de redan 2009 (Snow Leopard) lanserade något de kallar "Grand Central Dispatch". Applikationer som utnyttjar GCD är näst intill triviala för OS-kärnan att hantera på ett optimalt sätt på heterogena system.

Intel verkar ändå ha insett problematiken då allt pekar på att Alder Lake kommer ha HW-stöd för att hjälpa OS-schemaläggaren. Både Windows och Linux ha stöd för tekniken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Skulle personligen inte valt att uppgradera till 12th gen, även om jag inte hade en 5900x, misstänker starkt att vi kommer att se många barnsjukdomar som innebär ett konstant uppdaterande av bios och Windows 11 i minst 6 månader innan vi ser det mesta vara löst. Lägg också till att "snabb" DDR5 lär vara dyr och ett krav för att se ett mer relevant prestandahopp i spel (jämfört Zen 3 och tidigare Intel) så känns Raptor Lake (13th gen) som då det kan bli vettigt att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Får lite Bulldozer vibbar. Intel kallar den för 16 kärning, men i själva verket har du bara 8 när du spelar och 8 andra när du surfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Får lite Bulldozer vibbar. Intel kallar den för 16 kärning, men i själva verket har du bara 8 när du spelar och 8 andra när du surfar.

Precis, så jag skulle nog snarare kalla det 8 kärnor med 24 trådar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Får lite Bulldozer vibbar. Intel kallar den för 16 kärning, men i själva verket har du bara 8 när du spelar och 8 andra när du surfar.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis, så jag skulle nog snarare kalla det 8 kärnor med 24 trådar.

Om ni går upp och läser Yoshman kommentar i tråden så ger han en förklaring och detta är precis som han beskriver inte Bulldozer jag ser väldigt positivt på Alder Lake och tror verkligen att Alder Lake blir vändpunkten för Intel och att vi nu kommer få se ett Intel som gasar framåt med ny fart och energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vad är "några år" för dig? Jag kommer iallafall knappast leva sådär länge, och mycket möjligt att Intel inte heller gör det. Förstår inte vad som är problemet med Intels namnschema.

Nyheten handlar om 12900K. Intel släpper nya processorer varje år (typ).
12900K - 2021
13900K - 2022?
14900K - 2023?
15900K - 2024?
16900K - 2025?
17900K - 2026?
18900K - 2027?
19900K - 2028?
Om de inte byter namnschema kommer alltså modellen efter detta heta 100900K och jag tycker 7 år är några år. För övrigt var det ett skämt så du behöver inte bli kränkt över att jag driver med Intel. Det är inget "problem" med deras namnschema, det är bara onödigt många siffror som gör det krångligare att uttala än vad det behöver vara.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Nyheten handlar om 12900K. Intel släpper nya processorer varje år (typ).
12900K - 2021
13900K - 2022?
14900K - 2023?
15900K - 2024?
16900K - 2025?
17900K - 2026?
18900K - 2027?
19900K - 2028?
Om de inte byter namnschema kommer alltså modellen efter detta heta 100900K och jag tycker 7 år är några år. För övrigt var det ett skämt så du behöver inte bli kränkt över att jag driver med Intel. Det är inget "problem" med deras namnschema, det är bara onödigt många siffror som gör det krångligare att uttala än vad det behöver vara.

Du vet att 20 kommer efter 19?

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Nyheten handlar om 12900K. Intel släpper nya processorer varje år (typ).
12900K - 2021
13900K - 2022?
14900K - 2023?
15900K - 2024?
16900K - 2025?
17900K - 2026?
18900K - 2027?
19900K - 2028?
Om de inte byter namnschema kommer alltså modellen efter detta heta 100900K och jag tycker 7 år är några år. För övrigt var det ett skämt så du behöver inte bli kränkt över att jag driver med Intel. Det är inget "problem" med deras namnschema, det är bara onödigt många siffror som gör det krångligare att uttala än vad det behöver vara.

Som sagt ovan, så efter 19 kommer 20, inte 100.

Har inte blivit kränkt av nån. Skulle aldrig bli kränkt av att nån skämtar om Intel. Men verkar som väldigt många säger sig ha problem med nuvarande namnschemat, vilket jag inte förstår.

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar hur användbara "småkärnorna" kommer att bli egentligen? Det ser ju ut som att dom inte kommer att vara helt kompatibla med nuvarande mjukvara, så frågan är väl vad som egentligen kommer att kunna köra på dom kärnorna. Windows 11 lär ju kunna köra, men förutom OS, vad?
Det lär ju ta ett tag innan mjukvaror uppdaterar så att dom kan köra på kärnorna, och innan dom gör det så är det ju inte stabilt att köra något på dem, varför w11 för säkerhetsskull inte kommer tillåta det. (antagligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Hmm, undrar hur användbara "småkärnorna" kommer att bli egentligen? Det ser ju ut som att dom inte kommer att vara helt kompatibla med nuvarande mjukvara, så frågan är väl vad som egentligen kommer att kunna köra på dom kärnorna. Windows 11 lär ju kunna köra, men förutom OS, vad?
Det lär ju ta ett tag innan mjukvaror uppdaterar så att dom kan köra på kärnorna, och innan dom gör det så är det ju inte stabilt att köra något på dem, varför w11 för säkerhetsskull inte kommer tillåta det. (antagligen)

Lär dröja ett tag till recensioner kommer...
Men om vi spekulerar från rykten.

Säg om du tar en Core i7-12700K som enligt denna nyhet skulle ha
4 st Energieffektiva "Gracemont" kärnor.
Om dessa Gracemount kärnor blir ungefär lika användbara som kärnorna i en Core™ i5-7600 Processor så tycker jag att det låter ganska användbart ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfish:

Du vet att 20 kommer efter 19?

Skrivet av ajp_anton:

Som sagt ovan, så efter 19 kommer 20, inte 100.

Har inte blivit kränkt av nån. Skulle aldrig bli kränkt av att nån skämtar om Intel. Men verkar som väldigt många säger sig ha problem med nuvarande namnschemat, vilket jag inte förstår.

Woosh.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Med tanke på att det är 8 högprestandakärnor och 8 högeffektivitetskärnor så bör det ju inte rå på en 5950X men det är säkert ett hyfsat steg upp från 11900K och 10900K i produktivitetslaster.

För just spel har jag inga större förväntningar, det lär inte vara mycket bättre än tidigare generationer om det ens är bättre.

Men kanske ska man inte jämföra så, det finns säkert användningsområden som de kommer lämpa sig till bättre än traditionella kärnuppsättningar.

Permalänk
Medlem

Vet inte, gillar inte den här utvecklingen. Jag är inte påläst kring det här så jag tar det från min egen känsla.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Min 11900 slår stenhårt i effektbudgettaket, och låser jag upp den blir det fantastisk värmeutveckling. Samma gäller för AMD, dock inte lika illa. Nu spelar få av oss Cinebench, men det är då det syns tydligt (och vid annan rendering förstås).

Att ha ett gäng starka kärnor för gaming, och ett gäng effektiva för att kicka in vid väldigt parallelliserade jobb kommer visa sig vettigt, tror jag (andra CPU-jedis kan säkert utveckla bättre).

Man kan ju ta och jämföra min 12-kärninga Ryzen 3900X med totalt ca 9700 miljoner transistorer (inkl io-die då) men det är eg för 16 kärnor, så 606 miljoner transistorer per kärna och en Thoroughbred-B som ligger på 37.6 miljoner transistorer. En faktor på 16.1
Enkel-tråds-prestandaskillnad Ryzen @ 4.5 Ghz / Thoroughbred-B @ 2.5 GHz (gzip) 0.11 / 0.034 = 3.23 men med 16 gånger så många kärnor skulle man få nära 5 gånger prestandan med flera mindre förutsatt att man har ett problem som skalar bra med många kärnor.

Nu är ju detta en grov jämförelse då båda dessa är optimerade för prestanda och man kan givetvis optimera antal transistorer för cache och io på annat sätt men det ger ändå en fingervisning om potentialen.

Permalänk

leaksen så får dessa bättre cinebench resultat än 5950x och 5900x. Men får se hur det blir i spel.. latensen om spelet räkar använda en långsam kärna som sitter en bit bort?????

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem