Intel planerar köpa Globalfoundries

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar köpa Globalfoundries

Enligt uppgift tittar Intel på att utöka tillverkningskapaciteten genom att förvärva AMD:s avknoppade tillverkare, med prislapp kring 30 miljarder USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken plot twist!

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Avstängd

Är väl ett bevis att dom menar allvar när det kommer till deras GPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Proffsmobbare

Hur fungerar detta med gällande antitrust-regleringar för monopol? Något som riskerar att stoppa köpet?

Permalänk

Well, well, well. How the turntables....

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem

💸 all over the place för Intel med alla köp, om detta nu går igenom. Dock så har dom ju en hyfsat stor kassa 💲💶

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hur fungerar detta med gällande antitrust-regleringar för monopol? Något som riskerar att stoppa köpet?

Ibland känns det ju som att det används för att blocka utländska uppköp, här är ju bägge företagen amerikanska och dom verkar ju gilla enorma företag nu för tiden… Sen är det väl Samsung och TSMC som är dom stora foundry spelarna? Intel och gf är väl rätt små i jämförelse? Och eftersom AMD håller på att lämna gf så kan man väl inte se att det är konkurrenshämmande i det avseendet. Intel skulle ju kunna hävda motsatsen, att detta krävs för att hålla västerlänsk halvledartillverkning relevant.

Dock då skulle jag kunna tänka mig att man skulle kunna tvinga intel att hålla tillverkning hos gf öppen för tredjepart.

Permalänk

Varför ska alltid allt köpas upp av dessa gigantiska företag?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför ska alltid allt köpas upp av dessa gigantiska företag?

För att inom många områden inom tech kan du nu mer inte komma med mycket konkurrens utan enorma resurser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ViXoN:

Vilken plot twist!

Än större om AMD ångrat sig och ville köpa tillbaks.

Hade hellre sett EU köpa upp fabriken för att klara våra behov istället.

Permalänk
Medlem

Intels strategi: Var den enda kretsleverantörer utöver TSMC och Samsung så måste någon köpa Intels kretsar.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingenting när skattebetalare ska gå in och bekosta deras nya produktioner i EU och USA. Dags att köpa aktier.

Permalänk
Medlem

Intel som ägare låter intressant. Kanske kan ett förvärv leda till att datorn (CPU) från start bli mer komplett. Jag menar ha både snabb "vanlig processor" och grafikprocessor, i ett och samma. Sen är det också att - i dagsläget är Intels egen GPU ett skämt. Sen önskar jag att den snabba datorn blir strömsnålare. Mindre ström -> mindre värmeutveckling & färre delar -> kompaktare datorer .
Ja, ja - man ska inte ha för stora förväntningar på ryktet, men förhoppningar kan man ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Än större om AMD ångrat sig och ville köpa tillbaks.

Hade hellre sett EU köpa upp fabriken för att klara våra behov istället.

Dom sålde väl pga kapitalbrist? Det problemet är nog inte lika stort längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ibland känns det ju som att det används för att blocka utländska uppköp, här är ju bägge företagen amerikanska och dom verkar ju gilla enorma företag nu för tiden… Sen är det väl Samsung och TSMC som är dom stora foundry spelarna? Intel och gf är väl rätt små i jämförelse? Och eftersom AMD håller på att lämna gf så kan man väl inte se att det är konkurrenshämmande i det avseendet. Intel skulle ju kunna hävda motsatsen, att detta krävs för att hålla västerlänsk halvledartillverkning relevant.

https://www.eetasia.com/wp-content/uploads/sites/2/2021/03/bulletin20210224Fig01.png

Dock då skulle jag kunna tänka mig att man skulle kunna tvinga intel att hålla tillverkning hos gf öppen för tredjepart.

Som du säger så finns det redan två giganter inom halvledarfabrikation så jag har svårt att se hur detta skulle stoppas pga. anti-monopollagar.

Skrivet av Swedish Berserk:

Varför ska alltid allt köpas upp av dessa gigantiska företag?

För det är så de expanderar. Det ligger liksom i företags natur.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför ska alltid allt köpas upp av dessa gigantiska företag?

Just halvledarbranschen tror jag faktiskt det finns en massa politiska käbbel emellan dem aktörerna; USA vill centralisera all tillverkning hos sig själva för att förhindra att någon annan (Kina) köper upp "amerikansk teknik". Jag är säker på att det finns en politisk tryck bakom Nvidia's försök till ARM också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Intel som ägare låter intressant. Kanske kan ett förvärv leda till att datorn (CPU) från start bli mer komplett. Jag menar ha både snabb "vanlig processor" och grafikprocessor, i ett och samma. Sen är det också att - i dagsläget är Intels egen GPU ett skämt. Sen önskar jag att den snabba datorn blir strömsnålare. Mindre ström -> mindre värmeutveckling & färre delar -> kompaktare datorer .
Ja, ja - man ska inte ha för stora förväntningar på ryktet, men förhoppningar kan man ha.

Huh? Vad tror du GF är för något?
Varför skulle det här uppköpet leda till bättre cpuer, gpuer och apuer samt att GF (som nämnes i klartext i artikeln) inte har spjutspetskompetens så som bl.a TSMC och Intel - dvs vad de än tillverkar så är det strömtörstigare teknologi än vad Intel redan i dagsläget har.

Det här uppköpet är till 100% bara för att snabbt få utökad kapacitet och ev patent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som du säger så finns det redan två giganter inom halvledarfabrikation så jag har svårt att se hur detta skulle stoppas pga. anti-monopollagar.

Vill bara poängtera att när det kommer till antitrust/konkurrens-lagar så behöver det inte nödvändigtvis handla om monopol specifikt (som många här på forumet verkar haka upp sig på), det centrala är ju hur det påverkar konkurrens. Så t ex om AMD hade vart beroende av GF som tillverkare, så hade ett köp som detta vart problematiskt enligt dom regelverken då det hade kunnat setts som konkurrenshämnade, inte för hur det påverkar halvledarbranchen i stort men för konkurransen av processorer.

Permalänk
Medlem

Vad sålde AMD för och hur stor andel ägde dom?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Vad sålde AMD för och hur stor andel ägde dom?

AMD knoppade av sin foundry verksamhet som senare blev GF i omgångar (dom behöll en andel i det nya företaget). Så man kan ju säga att dom ägde hela, men GF idag är ju inte direkt samma verksamhet som den AMD drev.

https://www.anandtech.com/show/2635

https://www.anandtech.com/show/5627/globalfoundries-granted-i...

Permalänk
Medlem

Antar att Intel på detta sätt får in erfarenhet från att driva foundry-verksamhet, dvs få in det som GF redan gör och sakta anpassa det även till deras egna befintliga fabriker. Samtidigt får GF tillgång till nyare tech och kan med Intels hjälp uppgradera befintliga fabriker till nyare noder än vad de hade haft råd med själva.

Ser inte riktigt Intel och GF som konkurrenter, utan skulle kunna komplettera varandra väl.

Permalänk
Medlem

Jag skulle föredra omGF fortsatte som fristående aktör. Kanske som eget börsnoterat företag. Sedan kanske de skulle kunna samarbeta med intel och tex licensiera någon tillverknings nod från dem etc. Tror att flera aktörer behövs än tsmc sammsung intel etc

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Än större om AMD ångrat sig och ville köpa tillbaks.

Hade hellre sett EU köpa upp fabriken för att klara våra behov istället.

Ja och Ja!

Skrivet av Ryssfemma:

Det är väl ingenting när skattebetalare ska gå in och bekosta deras nya produktioner i EU och USA. Dags att köpa aktier.

Är en kostnad oavsett om det Bekostas eller Investeras, kanske bättre om EU går in och köper GF.
Menar att då har man säkrat tillverkning inom EU (Dresden) utan någon utomstående aktör, samt har full inblick.

Skrivet av hölmiz:

Jag skulle föredra omGF fortsatte som fristående aktör. Kanske som eget börsnoterat företag. Sedan kanske de skulle kunna samarbeta med intel och tex licensiera någon tillverknings nod från dem etc. Tror att flera aktörer behövs än tsmc sammsung intel etc

Kanske EU
Om nu ingen konkurrenslag hindrar EU från köp, klart bättre än att andra aktörer ska köpa.
Om inte annat så kanske det senare kan säljas till ett industri konsortium inom EU.

Bara en tanke...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Är det det här som brukar kallas "investera sig ur en kris"?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon