Fråga kring moms vid import

Permalänk
Medlem

Fråga kring moms vid import

Hej!
Jag beställde nyligen en klocklåda av en säljare utanför EU på plattformen Etsy. EU uppdaterade sitt regelverk kring import 1 juli där min tolkning var att säljare/plattformar som registrerar sig kan ta ut momsen vid försäljningstillfället. Så här står det på deras hemsida: "Last month we announced that starting July 1, Etsy will collect import VAT on physical goods under €150 that are shipped to the EU from an outside country." // "This new VAT will be shown to EU buyers as part of the listing price if the item is under €150.
We’ll automatically collect this VAT from the buyer at the time of purchase, then send it to local tax authorities, so you don’t have to worry about handling it yourself.".
https://www.etsy.com/se-en/seller-handbook/article/updated-ju...
På produktsidan står det "VAT included (where applicable)" vilket jag tolkar som att momsen läggs på priset med hänvisning till deras hjälptext. Priset på varan ändrades också mellan 30 juni och 1 juli med omkring 25%. Nu till problemet, det pris jag har fått från DHL inkluderar moms utöver den hanteringsavgift som givetvis ska betalas. Min tanke är alltså att jag får betala momsen två gånger. Är det någon kunnig som kan svara på om det är en missuppfattning från min sida eller om det blivit fel någonstans? Jag har varit i kontakt med både DHL och Etsy. DHL kan inte säga mer än att baserat på den information de fått så ska jag betala moms. Etsy vidhåller att allt gått rätt till och om jag fått betala något utöver det jag betalat dem så står det utanför deras ansvar.

Permalänk
Medlem

Beställde du alltså 1:a juli eller senare?

Permalänk
Medlem

Med Aliexpress så får man som köpare betala moms och hanteringsavgift på köp utanför EU.
Med amazon så ska säljarna använda deras transportkanaler då blir det inget extra att betala. Men ibland missar de och då betalar Amazon fakturan åt en efteråt.

Vet inte hur det funkar med etsy.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Beställde du alltså 1:a juli eller senare?

Precis, tror jag beställde 7 juli.

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart att alla parter inte har orkat bry sig om att ställa om sina system i tid för ändringen.
Jag skulle inte betalat extra i allafall om det inte är något jag behöver akut. Skulle låta försändelsen gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Med Aliexpress så får man som köpare betala moms och hanteringsavgift på köp utanför EU.
Med amazon så ska säljarna använda deras transportkanaler då blir det inget extra att betala. Men ibland missar de och då betalar Amazon fakturan åt en efteråt.

Vet inte hur det funkar med etsy.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32351-nya-eu-regler-kan-gor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det är ju uppenbart att alla parter inte har orkat bry sig om att ställa om sina system i tid för ändringen.
Jag skulle inte betalat extra i allafall om det inte är något jag behöver akut. Skulle låta försändelsen gå tillbaka.

Så din tolkning är att momsen läggs på vid två separata tillfällen? Dels vid köp och dels vid tull?

Permalänk
Medlem

Troligen är DHL importer of record och ansvarig för importmomsen. Etsy skulle ha varit ansvarig för att betala in momsen. Baserat på svaren har inte Etsy gett DHL rätt instruktioner.

Det är nog svårt att korrigera mot Tullverket i efterhand om importen hanterats felaktigt men riktigt dåligt av Etsy att inte ta ansvar eftersom de sålt en vara och även ansvarat för transport och import genom extern part. Förutsatt att du får betala momsen två ggr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pravus:

Troligen är DHL importer of record och ansvarig för importmomsen. Etsy skulle ha varit ansvarig för att betala in momsen. Baserat på svaren har inte Etsy gett DHL rätt instruktioner.

Det är nog svårt att korrigera mot Tullverket i efterhand om importen hanterats felaktigt men riktigt dåligt av Etsy att inte ta ansvar eftersom de sålt en vara och även ansvarat för transport och import genom extern part. Förutsatt att du får betala momsen två ggr.

Min gissning är att säljaren på grund av nya rutiner missat att dela Etsys IOSS nummer till DHL som då tagit ut moms som vanligt. Den första jag pratade med på Etsy menade att jag skulle få motsvarande belopp tillbaka om jag kunde visa kvitto från DHL men nu när jag kontaktat deras kundtjänst igen säger de att allt gått rätt till och att jag inte betalat moms utan "sales tax". Det kan vara ett missförstånd från min sida men min tolkning är att jag nu får betala momsen två gånger.

EDIT: Jag har nu kikat på paketet och IOSS numret stod på en lapp under fraktsedeln....

Permalänk
Skrivet av Johan321:

EDIT: Jag har nu kikat på paketet och IOSS numret stod på en lapp under fraktsedeln....

Är det så att säljaren skrivit dit IOSS-numret för hand? I så fall såg nog inte DHL det, för DHL går nog på vad som finns lagrat elektroniskt i datasystemet. Om IOSS-numret lagts in elektroniskt låter det som att du borde klaga på DHL, annars på Etsy/säljaren. Så här i början kanske en del inte känner till att man ska ange IOSS-numret och då blir det felaktigt så att momsen får betalas två gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det så att säljaren skrivit dit IOSS-numret för hand? I så fall såg nog inte DHL det, för DHL går nog på vad som finns lagrat elektroniskt i datasystemet. Om IOSS-numret lagts in elektroniskt låter det som att du borde klaga på DHL, annars på Etsy/säljaren. Så här i början kanske en del inte känner till att man ska ange IOSS-numret och då blir det felaktigt så att momsen får betalas två gånger.

IOSS-numret var handskrivet på följesedeln från Etsy som satt under fraktsedeln. Jag kontaktade Etsy igen och de kunde inte betala tillbaks några pengar men jag blev generöst kompenserad med presentkort så för mig är saken avslutad. Det verkar uppenbarligen ha varit en miss från säljaren men skönt att det löste sig på ett ok sätt tillslut.

Permalänk
Skrivet av Johan321:

IOSS-numret var handskrivet på följesedeln från Etsy som satt under fraktsedeln.

Är det alltså så att DHL har levererat paketet och att du fick en räkning på moms från DHL i efterskott? I så fall finns det kanske en till lösning. Du kanske kan bestrida fakturan från DHL med hänvisning till att avsändaren uppgav att moms skulle inbetalas via IOSS-systemet och att DHL inte sagt något annat till dig innan du fick paketet och att DHL:s krav på dig därför är ogiltigt, så får DHL och avsändaren lösa det sinsemellan. Tror du att det är tillåtet att göra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är det alltså så att DHL har levererat paketet och att du fick en räkning på moms från DHL i efterskott? I så fall finns det kanske en till lösning. Du kanske kan bestrida fakturan från DHL med hänvisning till att avsändaren uppgav att moms skulle inbetalas via IOSS-systemet och att DHL inte sagt något annat till dig innan du fick paketet och att DHL:s krav på dig därför är ogiltigt, så får DHL och avsändaren lösa det sinsemellan. Tror du att det är tillåtet att göra så?

Precis! DHL har agerat helt korrekt utifrån den information de fått. Det hade säkert varit möjligt att försöka bestrida fakturan men det är inget jag orkar lägga energi på då jag upplever att jag redan blivit gott kompenserad.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
Är det någon som vet hur IOSS-reglerna och moms fungerar i praktiken numera?
Funderar på att köpa något från Ebay, från utanför EU. Moms (VAT) läggs på redan vid köpet, men kan man verkligen tro att man inte blir tvungen att betala moms till tullverket, post nord eller liknande när det kommer till Sverige? Dubbel moms dvs?
Har det att göra med exakt vilket land utanför EU, eller exakt vilket säljare på Ebay t.ex?

Går att läsa sig till svar som säger båda delarna. Dels att det bara är fråga om moms vid försäljning. Dels de som råkat ut för dubbla avgifter, likt detta fallet: https://omni.se/eus-nya-regler-kan-tvinga-kunder-att-betala-d...
Någon som provat?

Permalänk
Skrivet av wk1207:

Lånar tråden lite.
Är det någon som vet hur IOSS-reglerna och moms fungerar i praktiken numera?
Funderar på att köpa något från Ebay, från utanför EU. Moms (VAT) läggs på redan vid köpet, men kan man verkligen tro att man inte blir tvungen att betala moms till tullverket, post nord eller liknande när det kommer till Sverige? Dubbel moms dvs?
Har det att göra med exakt vilket land utanför EU, eller exakt vilket säljare på Ebay t.ex?

Jag tror att det finns risk för två sorters fel. Ibland kanske inte avsändaren vet hur eller var man anger momsregistreringsnumret för IOSS-momsen och då tar Postnord ut moms igen. En del avsändare kanske inte ens känner till IOSS-systemet. Om säljaren verkar ha många kunder i EU är det nog större sannolikhet att han känner till IOSS-systemet och därför gör rätt. Ibland kanske Postnord gör fel och debiterar moms en gång till trots att avsändaren gjort allt rätt och då kanske det går att lösa genom att ringa till Postnords kundtjänst.

Jag har fått en massa IOSS-försändelser med DHL från japanska Amazon, men Amazon skickar försändelserna som DDP (avsändaren betalar tull+moms), så om det skulle bli dubbelmoms skickas räkningen till Amazon utan att jag får veta något och därför vet jag inte om det någon gång skulle ha blivit dubbelmoms på någon försändelse till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag tror att det finns risk för två sorters fel. Ibland kanske inte avsändaren vet hur eller var man anger momsregistreringsnumret för IOSS-momsen och då tar Postnord ut moms igen. En del avsändare kanske inte ens känner till IOSS-systemet. Om säljaren verkar ha många kunder i EU är det nog större sannolikhet att han känner till IOSS-systemet och därför gör rätt. Ibland kanske Postnord gör fel och debiterar moms en gång till trots att avsändaren gjort allt rätt och då kanske det går att lösa genom att ringa till Postnords kundtjänst.

Jag har fått en massa IOSS-försändelser med DHL från japanska Amazon, men Amazon skickar försändelserna som DDP (avsändaren betalar tull+moms), så om det skulle bli dubbelmoms skickas räkningen till Amazon utan att jag får veta något och därför vet jag inte om det någon gång skulle ha blivit dubbelmoms på någon försändelse till mig.

Tack för snabbt svar!

Så du menar att det beror till stor del enskilde säljaren fyller i och markerar paketet? Då får man väl börja med att fråga säljaren och sen hoppas på det bästa.