Steam Deck är handhållen spelkonsol från Valve

Permalänk
Medlem

Det kostar 679€ = ca 7000kr
Om man kan köpa från USA så kostar det 649$ = ca 5600kr

Bara jag som blir triggad på det stora prisskillnaden. Jag antar det tillkommer en fraktavgift på 200kr till det också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Coolt! Men problemet är väl det att lösningar som detta knappast används av den breda massan.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Om det där med 2230 M2 stämmer och det inte är helt omöjligt att öppna upp maskin själv låter det ju helt klart mer ekonomiskt att köpa den billigaste varianten av Steam Deck och byta ut SSD:n själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Om det där med 2230 M2 stämmer och det inte är helt omöjligt att öppna upp maskin själv låter det ju helt klart mer ekonomiskt att köpa den billigaste varianten av Steam Deck och byta ut SSD:n själv.

Ja, men tänk på att just 2230 ssder är lite dyrare och svårare att få tag på. Det är absolut ett prispåslag på de två dyrare modellerna, men inte så mycket egentligen med tanke på priset av en 2230 enhet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alact:

Det kostar 679€ = ca 7000kr
Om man kan köpa från USA så kostar det 649$ = ca 5600kr

Bara jag som blir triggad på det stora prisskillnaden. Jag antar det tillkommer en fraktavgift på 200kr till det också...

Du glömmer moms/VAT. Du kan aldrig jämföra dollarpriser rakt av då de aldrig räknar in detta då det skiljer från delstat till delstat.

Skrivet av Pulver:

Om det där med 2230 M2 stämmer och det inte är helt omöjligt att öppna upp maskin själv låter det ju helt klart mer ekonomiskt att köpa den billigaste varianten av Steam Deck och byta ut SSD:n själv.

Tycker mig läst någonstans att man troligen bryter garantin. Anslutningen sitter inte tillgängligt.

M.2 2230 kan bli lite krångligt att hitta också: https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?36303=27594

Men det är ett intressant alternativ, vem vet vad som sitter i de andra modellerna och kan man spara lite på priset kan det säkert vara intressant med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ja, men tänk på att just 2230 ssder är lite dyrare och svårare att få tag på. Det är absolut ett prispåslag på de två dyrare modellerna, men inte så mycket egentligen med tanke på priset av en 2230 enhet.

Skrivet av anon5930:

Tycker mig läst någonstans att man troligen bryter garantin. Anslutningen sitter inte tillgängligt.

M.2 2230 kan bli lite krångligt att hitta också: https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?36303=27594

Men det är ett intressant alternativ, vem vet vad som sitter i de andra modellerna och kan man spara lite på priset kan det säkert vara intressant med.

Ja, sitter anslutningen på "fel" sida av moderkortet och man måste skruva isär hela apparaten i småbitar är det ju inte så roligt, men om det bara är att öppna upp baksidan med några skruvar kan det vara värt att bryta garantin (enligt mig)

Det går ju köpa 512Gb från ComputerSalg för ca 1500:- (och 1Tb för 2200:-) så det är ju intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Jag ser inget datum för mig. Bara att det är bokat idag. Vart står det?

(Din kanske kommer i december då? Tänkte aldrig på att din inte har datum?!)

Jag har sett alla varianterna, förutom någon som fått december 2021 som leverans. Antingen står det inget eller står det q1 eller q2 2022.

Inte för att vara foliehatt, men det skulle inte förvåna mig om det är ett simpelt prtrick för att styra upp noiset om steamdeck bland internetplebsen säkert 30% av tweetsen till steam handlar om denna förvirring.

En typisk none-issue some inte är en dålig nyhet men som genererar intresse och buzz, haha

Skulle gissa att dem flesta som beställde igår får det i December, om allt sammanfaller korrekt. Det vore rättvist om inte annat :- )

(Slutar också tala om ev leveranstider, skall sägas att denna tråd handlar väl om produkten)

Värt btw om 64gb går att byta, garantin känns väl sådär om den bryts but still....skönt att det finns företag som inte superlimmar allt " bara för att" nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast det lär ju vara bästa stället att ha det på? Du kan inte ha det på sidorna för där har du händerna, du kan inte ha den neråt för du gör det omöjligt att vila den mot typ bord eller benen etc. utan en kabel som hamnar ivägen..

Vart skulle du säga hade varit bättre ställe och varför? Kom ihåg att den här väger märkbart mer än en switch exempelvis så att hålla den uppe längre period utan att vila den mot något kommer antagligen vara väldigt jobbigt för armarna..

Skulle oavsätt säga undersidan, att ha den på ovansidan kommer bara resultera i en trasig port om den används flitigt medans den laddar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alact:

Det kostar 679€ = ca 7000kr
Om man kan köpa från USA så kostar det 649$ = ca 5600kr

Bara jag som blir triggad på det stora prisskillnaden. Jag antar det tillkommer en fraktavgift på 200kr till det också...

I USA anges priser utan moms.
5600kr * 1,25= 7000kr.

Vid import tillkommer även skatt och tullavgift. Blir betydligt dyrare att importera från USA.

Permalänk
Medlem

IGN

Gamespot

Skrivet av johanandersson:

I IGN videon säger man att SSD'n inte är utbytbar, samt dom två större modellerna har NVME 7:48 till 8:07. I Gamespot videon säger dom att lilla disken är en långsam emmc samt att man bör överväga någon av dom större innan köp då man blir inlåst till den långsammare hastigheten 1:03 - 1:35. (kanske går men inte officiellt, får väl se)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

3-4 timmar med en Switch Lite. (Lite mer med en ”stor”.)
Som har lite drygt en fjärdedel så stort batteri, så Steam Deck verkar dra fyra-fem gånger så mycket ström som Switchen. (Själva SoCen kanske till och med mer eftersom skärm och nätverk borde vara likartade).

Så det här är en annan typ av lösning - mycket större
och tyngre, dyrare, inga joy-cons för lokal multiplayer eller Just Dance/Ring Fit Adventure/osv.

Men å andra sidan är mitt spelbibliotek på Steam tillgängligt. Och inte behöva betala för att ha tillgång till nätspel……

Det är jättekul att se Valve försöka, och det finns definitivt en publik av PC-användare som har Steam och redan kör Switch för att det är en bra kombo. Åtminstone en del av dem är nog intresserade. Och den konkurrerar väl med low-mid end gaming laptops. Lägre prestanda, men lättare och billigare.

Hoppas den säljer bra nog för att bli ett komplement på marknaden!

Skrivet av Commander:

Mycket beror på spel till spel. Zelda BOTW klarar sig runt 2.5-3h på OG Switch

Så ungefär 2.,5-4h speltid beroende på modell.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av norrby89:

Skulle oavsätt säga undersidan, att ha den på ovansidan kommer bara resultera i en trasig port om den används flitigt medans den laddar.

Jag blir nyfiken på hur det skulle ske. Det vanliga är ju att man vilar botten mot ett bord eller liknande om man blir trött i armarna av att hålla enheten.
Om laddningsuttaget då sitter i botten riskerar man belasta kabel och uttag onormalt.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Om det där med 2230 M2 stämmer och det inte är helt omöjligt att öppna upp maskin själv låter det ju helt klart mer ekonomiskt att köpa den billigaste varianten av Steam Deck och byta ut SSD:n själv.

Man får hoppas att det inte är allt för svårt att öppna enheten. Med tanke på att kontrollerdelarna sitter inbyggda och de kan slitas ut och behöva bytas.

Permalänk

One X Player ett alternativ

One X Player är hyfsat jämförbar prestandamässigt (2TFlops FP32) och kör moderna spel som Apex i 45-75 FPS i 720p medium. Och då är ändå Intels Xe-drivers kända att vara dåligt optimerade. Så givet att de får till kompatibiliteten kan det bli riktigt bra. Eller så köper man en One X Player istället. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag blir nyfiken på hur det skulle ske. Det vanliga är ju att man vilar botten mot ett bord eller liknande om man blir trött i armarna av att hålla enheten.
Om laddningsuttaget då sitter i botten riskerar man belasta kabel och uttag onormalt.

Förstår inte varför man skulle vila den mot bordet dock? Hade som litet barn inga problem alls med min sega game gear på 400 gram så om man som vuxen/äldre inte klarar av denna så är detta nog bara ett klart täcken på att ta en paus.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av norrby89:

Förstår inte varför man skulle vila den mot bordet dock? Hade som litet barn inga problem alls med min sega game gear på 400 gram så om man som vuxen/äldre inte klarar av denna så är detta nog bara ett klart täcken på att ta en paus.

Okej, det är ju bra och du har ju en poäng

Frågan kvarstår dock varför du anser att det är en sämre placering med laddningsuttaget på toppen av konsolen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Ja, sitter anslutningen på "fel" sida av moderkortet och man måste skruva isär hela apparaten i småbitar är det ju inte så roligt, men om det bara är att öppna upp baksidan med några skruvar kan det vara värt att bryta garantin (enligt mig)

Det går ju köpa 512Gb från ComputerSalg för ca 1500:- (och 1Tb för 2200:-) så det är ju intressant

Jag är lite kluven, ser egentligen inte detta som ett jättebekymmer, att bryta garantin, så frågan är om inte instegsmodellen kanske vore den bästa egentligen. Fungerar det att ansluta en egen M.2 2230 NVMe enhet så är det enda man missar den officiella väskan och den marginellt bättre skärmen i den dyraste modellen.

Min förhoppning är att vi får se olika mods och utbytesdelar. Säg adaptiva triggers, kraftigare/effektivare batterier eller för den delen bättre skärmar. Och då kommer garantin ändå ryka.

Kioxia ser jag personligen inte som något bekymmer, inte så kända i Sverige men desto mer i utlandet.

Permalänk
Inaktiv

Första halvan handlar mestadels om Steam Deck och portabla spelkonsoller överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pareklund:

One X Player är hyfsat jämförbar prestandamässigt (2TFlops FP32) och kör moderna spel som Apex i 45-75 FPS i 720p medium. Och då är ändå Intels Xe-drivers kända att vara dåligt optimerade. Så givet att de får till kompatibiliteten kan det bli riktigt bra. Eller så köper man en One X Player istället. 🙂

problemet med oneXplayer är att det inte går att köpa längre. Indigogo där den var listat går inte köpa från längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är lite kluven, ser egentligen inte detta som ett jättebekymmer, att bryta garantin, så frågan är om inte instegsmodellen kanske vore den bästa egentligen. Fungerar det att ansluta en egen M.2 2230 NVMe enhet så är det enda man missar den officiella väskan och den marginellt bättre skärmen i den dyraste modellen.

Min förhoppning är att vi får se olika mods och utbytesdelar. Säg adaptiva triggers, kraftigare/effektivare batterier eller för den delen bättre skärmar. Och då kommer garantin ändå ryka.

Kioxia ser jag personligen inte som något bekymmer, inte så kända i Sverige men desto mer i utlandet.

Väska följer väl med även på 64Gb versionen ? Fast det kanske skulle vara en lite "finare" väska med 512Gb ?

I vilket fall så tillverkar även Western Digital M.2 2230 diskar och om det visar sig vara "lätt" att byta ut dem på Steam Deck lär de bli mer tillgängliga från fler affärer och tillverkare.

Det är ju även ett halvår kvar, så man kan ju ha lite is i magen och vänta in bra priser eller beställa från typ Kina eller liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pulver:

Väska följer väl med även på 64Gb versionen ? Fast det kanske skulle vara en lite "finare" väska med 512Gb ?

I vilket fall så tillverkar även Western Digital M.2 2230 diskar och om det visar sig vara "lätt" att byta ut dem på Steam Deck lär de bli mer tillgängliga från fler affärer och tillverkare.

Det är ju även ett halvår kvar, så man kan ju ha lite is i magen och vänta in bra priser eller beställa från typ Kina eller liknande.

Hm, var väl ingen väska alls från början för instegs? Samma väska för 256GB och 512GB. Blir lite fundersam om de bumpat upp det som ingår eller om jag bara minns fel.

Jo precis, ett bra tag kvar och sannorlikheten att Valve får ut dessa tidigare är nog rätt liten, jag räknar själv på förseningar faktiskt. Men så länge anslutningen går att använda är nog 64GB en rätt fin deal.

Edit: Såvida de inte smygändrat artikeln som vanligt så har väskan ingått hela tiden:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm, var väl ingen väska alls från början för instegs? Samma väska för 256GB och 512GB. Blir lite fundersam om de bumpat upp det som ingår eller om jag bara minns fel.

Jo precis, ett bra tag kvar och sannorlikheten att Valve får ut dessa tidigare är nog rätt liten, jag räknar själv på förseningar faktiskt. Men så länge anslutningen går att använda är nog 64GB en rätt fin deal.

Edit: Såvida de inte smygändrat artikeln som vanligt så har väskan ingått hela tiden:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/95948?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTU5NDgiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI0OTdlNTYxZmU1ZGZmNDIzNDkwNGUxODMzN2FmNGJkYiJ9

Väskan ingick från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Okej, det är ju bra och du har ju en poäng

Frågan kvarstår dock varför du anser att det är en sämre placering med laddningsuttaget på toppen av konsolen?

För att om man använder den så kommer du sätta högre belastning på kabeln och kontakten i konsolen, vilket kommer resultera i att den börjar glappa och så småningom slutar fungera helt. Finns en anledning till att mer eller mindre alla mobiler laddas på undersidan. Sista jag minns som i större utsträckning inte hade laddning på undersidan va väll Sony och dom flesta vet hur de gick för dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av norrby89:

För att om man använder den så kommer du sätta högre belastning på kabeln och kontakten i konsolen, vilket kommer resultera i att den börjar glappa och så småningom slutar fungera helt. Finns en anledning till att mer eller mindre alla mobiler laddas på undersidan. Sista jag minns som i större utsträckning inte hade laddning på undersidan va väll Sony och dom flesta vet hur de gick för dom.

Aha, du tänker på vinkeln på konsolen gör att den ”drar” i kabeln likt ett fiskespö, medans bottenladdning gör att kabeln faller mer naturligt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Angående om SSD är lödd eller inte, så står det tydligt på den officiella tech sidan att den är "socketed".

EDIT:
Något som reflekterat över homaggen till Jurrasic Park på den officiella sidan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Aha, du tänker på vinkeln på konsolen gör att den ”drar” i kabeln likt ett fiskespö, medans bottenladdning gör att kabeln faller mer naturligt?

Precis, sure typ-c är av den bättre sorten speciellt jämfört med föregångaren men ändrar inte faktumet med att det kommer hända förr eller senare även med typ-c.

Liksom vart sitter den på psvita? Vart sitter den på switchen?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beltet:

Angående om SSD är lödd eller inte, så står det tydligt på den officiella tech sidan att den är "socketed".

EDIT:
Något som reflekterat över homaggen till Jurrasic Park på den officiella sidan:
https://cdn.cloudflare.steamstatic.com/steamdeck/images/fauxrassic-park.jpg

Det är det nog, men programmet på skärmen finns på riktigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fsn_(file_manager)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Låt oss hoppas att detta håller sig vid liv längre än andra hårdvarusaker ifrån Valve.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Låt oss hoppas att detta håller sig vid liv längre än andra hårdvarusaker ifrån Valve.

Beror naturligtvis helt på försäljningsvolymerna hur framtiden kommer att gestalta sig. Men ur nördsynpunkt är det här en jättekul produkt jämfört med om de hade valt att göra t.ex. en ultralätt gaming laptop. (Och sett ur den synvinkeln är prislappen mycket måttlig.) Skulle förvåna om inte sådana baserade på van Gogh chippet också kommer ganska snart för dem som föredrar en mer normal WindowsPC.
Men den initiala responsen verkar positiv!