DLSS med dynamisk upplösning testat, och förklarat av Nvidia

Permalänk
Cylon

DLSS med dynamisk upplösning testat, och förklarat av Nvidia

DLSS 2.1 introducerade stöd för dynamiska upplösningar, vi har satt de två första tillgängliga titlarna på prov och passade på att prata med Nvidia om ämnet.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Jag såg på DF video och flinade lite då jag såg hur bra DOOM Eternal med 360p ändå såg ut i DLSS.

Väntar på officiellt stöd för den nya versionen till en del spel jag kör, för jag vill inte trigga några anti-cheat eller liknande saker som kanske förstör mina achievements.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för detta testet 👍

Btw.. Jag gillar när ni gör lite mindre artiklar och tester som detta.
Ibland händer det att det kommer något som många av oss är nyfikna på och då är ett "litet" test väldigt tacksamt då vi inte behöver vänta på era excellenta längre tester.

Permalänk
Medlem

Som med RT, man ser skillnaderna side by side men i verkliga livet är det bara chansa hej vilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Som med RT, man ser skillnaderna side by side men i verkliga livet är det bara chansa hej vilt.

Nja.
Jag har pressat Ultra Nightmare över 100 h och vet därför rätt bra hur hela spelet ser ut. Jag blir ständig överraskad över hur stor förbättring RT gör i DE jämfört med t ex Cyberpunk som knappt går att spela med full RT ens med mitt 3080.

Permalänk
Medlem

Rent allmänt, hur snabb är den dynamiska upplösningen på att kicka in? Dvs är det märkbara framedrops innan upplösningen sänks och framerate går upp igen, eller sker övergången utan att det märks?

Personligen gillar jag dock inte utseendet på uppskalade pixlar. Hade varit mer intresserad av att kunna köra skärmen i native upplösning och att DLSS aktiverades dynamiskt enbart när det behövdes.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Stort tack till er som vanligt gör ett grymt bra jobb

Permalänk
Chefredaktör 🕹

För den som redan läste testet innan vi fick med frågorna till Nvidia:
Deras förtydliganden gäller i stort sett tre saker
1 skillnaden mellan DLSS Ultra Performance, Performance, Balanced och Quality är enbart intern upplösning. Skärpefilter, filtrering, rörelsevektorer etc är i övrigt oförändrade.
2 pluginsen till unreal engine och unity har stöd för kombon med dynamisk upplösning i befintligt skick
3 kanske den största grejen: DLSS och dynamisk upplösning kan skala hela vägen från 50 till 100%*

*detta innebär att dynamisk upplösning inte lirar med motsv dlss ultra performance och att taket inte är 67% upplösning (motsv Dlss quality) så som det implementerats i avengers och doom eternal.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Frux:

Rent allmänt, hur snabb är den dynamiska upplösningen på att kicka in? Dvs är det märkbara framedrops innan upplösningen sänks och framerate går upp igen, eller sker övergången utan att det märks?

Personligen gillar jag dock inte utseendet på uppskalade pixlar. Hade varit mer intresserad av att kunna köra skärmen i native upplösning och att DLSS aktiverades dynamiskt enbart när det behövdes.

Det beror på spelmotorn i sig, det är inte dlss som sköter det så att säga. I doom eternal känns det rappt så id softwares inplementation verkar vettig iaf.

Angående det sistnämnda förslaget där. Enligt Nvidia ska det gå som du kan se i mitt inlägg ovan.