Xiaomi går om Apple som världens näst största telefontillverkare

Permalänk
Medlem

Du får väl undvika vem du vill men att tro att det är bara kineser som spionersr är bara korkat.

Skrivet av LaZi3b0y:

Så för att NSA och Apple kanske spionerar eller lagrar mer data än vad man anser vara rimligt så ska vi inte undvika Xiaomi?
Eller vad är det du vill säga?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Xaiomi och Samsung har båda rena budgetskräpet som de säljer liksom premium.

Vad är det som är premium med Apple då?
Senast jag använde Apple så saknades:
Möjligheten att använda FTP
Ladda ned torrents
Inga dubbla simkort
Inga 120/144hz displayer
Ingen laddning över 20W (Androidlurar har upp mot 66W laddning)
Ingen splitscreen
Inga gästkonton
Inga sd-kort
Använda andra filhanterare
Går ej spela in samtal utan tredjepartsappar
Sämre kameror (beroende på modell)

Ser inget premium med Apple alls. Visst, det finns användningsområden för iPhones också, men att kalla Android budgetskräp är ju rena skämtet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Xiaomi borde få samma behandling som Huawei

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad är det som är premium med Apple då?
Senast jag använde Apple så saknades:
Möjligheten att använda FTP
Ladda ned torrents
Inga dubbla simkort
Inga 120/144hz displayer
Ingen laddning över 20W (Androidlurar har upp mot 66W laddning)
Ingen splitscreen
Inga gästkonton
Inga sd-kort
Använda andra filhanterare
Går ej spela in samtal utan tredjepartsappar
Sämre kameror (beroende på modell)

Ser inget premium med Apple alls. Visst, det finns användningsområden för iPhones också, men att kalla Android budgetskräp är ju rena skämtet.

Inget av det där används av den stora massan, du har bara tagit upp väldigt specifika fall (förutom dubbla sim).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inget av det där används av den stora massan, du har bara tagit upp väldigt specifika fall (förutom dubbla sim).

Öh snabbladdning, splitscreen, 120hz, dubbla simkort, sd-kort, spela in samtal och kameror används väl samtliga av den bred massan mig veterligen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du får väl undvika vem du vill men att tro att det är bara kineser som spionersr är bara korkat.

Är väl ingen här som har sagt att det bara är kineser som spionerar?
Om man värnar om sin integritet/data och då inte undviker en aktör som man misstänker utövar spionage eller överdriven datainsamling bara för att andra aktörer gör likadant känns väl också ganska korkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rayfix:

Tyvärr har vi bara Exynos Samsung i Sverige, inte Qualcomm Snapdragon

Fattar inte varför Samsung envisas med Exynos i Europa, det är en sämre processorfamilj än Snapdragon.
Skaffade en Redmi Note 10 pro under veckan från komplett.se. Väldigt kompetent telefon för 2990 kr.
Fruktansvärt nöjd med den. Saknar 5G, men det är skit samma för när 5G väl är utbyggt så är det ändå dags för ny lur.

Har haft Samsung-lurar i 10 år, första Xiaomi-telefonen för min del, och jag är positivt överraskad. Samsung får skärpa till sig om det ska bli fler Samsung-lurar för min del i framtiden.

Minns fortfarande 1980-talet när Samsung var ett lågprismärke från Korea som man var väldigt tveksam till att köpa. Ungefär samma är det väl med Xiaomi år 2021. Jag var tveksam i alla fall. Men det visade sig vara helt i onödan.

Tror Samsung hette Samsung-Goldstar eller Tristar på 1980-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Xiaomi borde få samma behandling som Huawei

Instämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inget av det där används av den stora massan, du har bara tagit upp väldigt specifika fall (förutom dubbla sim).

Givetvis.
Sedan när Apple impleneterar det så är det nytt och revolutionerande.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag har en hypotes om att det finns betydligt fler iPhone användare än vad det finns Xiaomi. Jag skulle vilja påstå att en iPhone användare har sin telefon i fler år än alla andra tillverkare. Vet flera personer som fortfarande använder iPhone 6s som släpptes 2015. Tror inte det finns många Xiaomi eller Samsung användare som har telefoner från 2015. Visst säljer Apple färre telefoner per år. Men det tror jag de kompenserar genom att ha betydligt fler telefoner i användning som bidrar till köp i App store och mer sålda Airpods

Frågan är om folk har sina applelurar länge för de trivs eller för att lurarna har högt inköpspris? Det verkar vara samma sak med datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Xiaomi borde få samma behandling som Huawei

Verkligen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Senaste jag köpte var en Xiaomi MI 10T Pro som jag köpte för 3768:- från Tele2 förra året.
Snapdragon 865, 8GB ram, 256GB minne, 144hz skärm, 5G, stereohögtalare, 33W-snabbladdning och mer än godkänd kamera.

Liknande specs från Samsung kostade +10k. Oslagbart pris/prestanda.

Gick precis över till en Galaxy S21, men den är under mina förväntningar och jag kommer gå tillbaka till en Xiaomi.

På vilket sätt är den under dina förväntningar? Bara att den är dyrare i förhållande till vad du får eller att den fungerar sämre/likvärdigt med din gamla?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

På vilket sätt är den under dina förväntningar? Bara att den är dyrare i förhållande till vad du får eller att den fungerar sämre/likvärdigt med din gamla?

Väldigt seg laddning jämfört med Xiaomin (Drog 0-70% på 30 min på ett 5000 maH batteri) Plus att Exynos-chippet sög mycket mer batteri än vad jag är van vid.
Fullständig nedlusad av bloatware. Det var ~24 GB använt telefonen när jag startade den, varav många appar som inte går att plocka bort utan Root eller ADB.
Byggkvaliteten var det inget fel på. Det finns många plus med S21an, men just seg laddning av batteriet och väldigt mycket bloatware är en dealbreaker för mig.

Jag tycker det som imponerade mest med S21an var mikrofonen. Gick ute på staden och det blåser förbi en raggarbil som spelar musik likt en konsert, jag hörde inte ens personen jag pratade med när de blåste förbi.
Personen på andra änden hade inte hört ett dugg utav dräggen som for förbi, eller när det körde förbi motorcyklar. Så den verkar aktivt filtrera bort mycket oljud i bakgrunden.

Förövrigt skaffade jag en Xiaomi Mi 11 idag. Återstår att se om den lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tror Samsung hette Samsung-Goldstar eller Tristar på 1980-talet.

Det var LG om hette Goldstar, Samsung var Samsung redan på 80-talet.

Har en Xiaomi Mi10T Pro och är riktigt nöjd, galet bra batteritid och till det snabbladdning. Inte haft problem med något, bara fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Vägledare

Nu blir inte min Apple-investering glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Xiaomi borde få samma behandling som Huawei

Kommer inte att gå länge för dom blir bannat i USA och andra handelspartners.

Permalänk
Medlem

Självklart, det påpekade även jag men det verkar inte gillas av vissa, främst apple fanatiker.

Skrivet av LaZi3b0y:

Är väl ingen här som har sagt att det bara är kineser som spionerar?
Om man värnar om sin integritet/data och då inte undviker en aktör som man misstänker utövar spionage eller överdriven datainsamling bara för att andra aktörer gör likadant känns väl också ganska korkat?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

144hz 8GB ram, 108mp kamera för runt 4000 när jag låste mig på comviq (blackfriday)..
Inte så konstigt att dom växer, man får enormt mycket för pengarna och deras batterier är extremt bra(håller två dagar om jag glömmer ladda på natten).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tror Samsung hette Samsung-Goldstar eller Tristar på 1980-talet.

Nje, Samsung har alltid hetat Samsung.
Från första början höll de dock på med livsmedelstillverkning, blandannat nudlar.

Enligt Samsungs grundare så betyder Samsung tre stjärnor enligt något gammalt Koreanskt ord.
Tre skall innebära något stort och kraftfullt medans stjärnorna i sin tur skall symbolisera något som varar för alltid, likt stjärnorna på himmelen.

Däremot går det en gammal skröna om att LG skulle stå för Lucky Goldstar vilket det inte gör, det står för Life´s Good.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nje, Samsung har alltid hetat Samsung.
Från första början höll de dock på med livsmedelstillverkning, blandannat nudlar.

Enligt Samsungs grundare så betyder Samsung tre stjärnor enligt något gammalt Koreanskt ord.
Tre skall innebära något stort och kraftfullt medans stjärnorna i sin tur skall symbolisera något som varar för alltid, likt stjärnorna på himmelen.

Däremot går det en gammal skröna om att LG skulle stå för Lucky Goldstar vilket det inte gör, det står för Life´s Good.

/Lifooz

Då var det antagligen Tristar som var Samsungs varumärke i EU/USA på 80-talet.
Min liknelse mellan Xiaomi 2021 och Samsung på 80-talet var att folk misstrodde/misstror märkena på liknande sätt.
Koreanska grejor var lågbudgetskräp på den tiden, "fint folk" skulle ha japanskt och helst Sony på den tiden. Eller ännu hellre Nakamichi. Idag verkar många ha samma meningar om kinesiska märkesprodukter. De blandar väl ihop dessa med noname-skräpet som säljs på Wish och Ali kanske.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det finns många olika segment, så är det kanske lite skevt att jämföra alla mot varandra? typ Cloetta säljer mest bilar i hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Med tanke på att det finns många olika segment, så är det kanske lite skevt att jämföra alla mot varandra? typ Cloetta säljer mest bilar i hela världen.

Bra synpunkt. Men hur skulle man annars jämföra? Tror det blir för knepigt att dela upp tillverkarnas utbud i olika segment för jämförelser, speciellt i en kort tidningsartikel. Klart att det säljs fler billiga telefoner än flaggskepp.

Du drog in bilar, så ett bilexempel är Toyota. Vet inte om de är störst än idag, men var det för några år sedan. De flesta Toyotor är rätt vardagliga bilar, inget man direkt lyfter ögonbrynen för. Men de är dock störst.

Vardagliga mobiler är det samma med. Det som "svensson" har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Däremot går det en gammal skröna om att LG skulle stå för Lucky Goldstar vilket det inte gör, det står för Life´s Good.

/Lifooz

Eller?

https://en.wikipedia.org/wiki/LG_Corporation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Givetvis.
Sedan när Apple impleneterar det så är det nytt och revolutionerande.

iPhone har stöd för dubbla sim-kort sedan 2018, ett e-sim och ett nano-sim. Kina som enda marknad har iPhone-variant med 2 vanligt simkort.

Permalänk
Medlem

Där satte du mig på pottan, är 100% på att jag läste att det där inte stämde.
Ah well, då måtte jag ha läst en uppdiktad artikel.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Då var det antagligen Tristar som var Samsungs varumärke i EU/USA på 80-talet.
Min liknelse mellan Xiaomi 2021 och Samsung på 80-talet var att folk misstrodde/misstror märkena på liknande sätt.
Koreanska grejor var lågbudgetskräp på den tiden, "fint folk" skulle ha japanskt och helst Sony på den tiden. Eller ännu hellre Nakamichi. Idag verkar många ha samma meningar om kinesiska märkesprodukter. De blandar väl ihop dessa med noname-skräpet som säljs på Wish och Ali kanske.

Det kan nog stämma, har dålig koll på de varumärken diverse producenter använt i USA.
Förvisso smart kanske att använda Tristar som skräpmärke på det de sålde då för att sedan kunna byta till sitt riktiga namn när de blivit bättre på sina saker.

Ah, visst är det så, Samsung har ju blivit premium-varumärke nu medans Xiaomi kan räkna sig som budget-mellansegmente-varumärke.

Var det inte samma sak med Oneplus? Att de började med billiga lurar som presterade bra men sedan höjde priset när märket började sprida sig mer och blev erkänt?

Ah, Nakamichi minns jag, jag hade en av deras förstärkare men sålde iväg den.
Har även haft förstärkare och högtalare från Sony, och Pioneer.

Favoriten är dock Pioneer, och nu har jag ärvt farfars gamla Pioneer-setup där förstärkaren är en Pioneer-A-X530, den ryter rätt bra i de Pioneer-högtalare jag har till den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

man är övervakad oavsett vilket märke på telefon man kör idag. iphone görs också i kina..

Skillnaden är väl syftet bakom. Finns en anledning många företag enbart kör Apple till sina anställda, och det har inget att göra med pris eller prestanda, utan säkerhet.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skillnaden är väl syftet bakom. Finns en anledning många företag enbart kör Apple till sina anställda, och det har inget att göra med pris eller prestanda, utan säkerhet.

Ja, man kan vara säker att bara NSA spionerar och inga 14-åriga hackers, det är ett faktum att det finns färre exploits till Apple

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Gick från Samsung Galaxy S10+ till Xiaomi Poco X3 Pro. Kostade 2500kr och CPU och minne är nästan samma men batteri är betydligt bättre. Klarar ett par dagar utan större problem. Exynos i Samsung är så oeffektiv. Dessutom är snapdragon lite snabbare. Dubbelt med lagring också med 256GB och snabbare lagring. Helt otrolig telefon för 2500kr från tyska Amazon.

Du nedgradera dig alltså till en LCD skärm?

Permalänk

Skulle aldrig byta bort iphone som det ser ut idag. Men hade jag gjort det så hade det blivit Xiaomi.
Har flera prylar från dem som jag är riktigt nöjd med. Inte minst derad Mi Power bank pro 3 med 20000mAh för 500kr. Sneglar på en Mi Electric scooter pro 2 också

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits