Permalänk

Koppla in mobilt modem till router

Hej jag försöker få igång Wifi på landstället och har just nu endast tillgång till mobilt bredband via ett modem, jag har letat runt lite för att komma på nån lösning men nu är jag fast. Finns det någon router med usb port för att koppla in modemet i? Eller kan man använda nån Usb hona till nätverkskabel Hane(om det finns sånna)? tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

@Bearhug123

- Vad använder du för produkter (USB Modem) idag - Märke, modell etc.
- Hur stor yta önskar du täcka med WiFi med hjälp av den lösning du eftersträvar?
- Budget?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Beror på vilka krav du har. Blir inte mycket billigare än så här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3000165

Kolla här om ditt modem passar: https://www.asus.com/event/networks_3g4g_support/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

Det finns många färdiga lösningar, men du kan även ansluta modemstickor direkt till Asus dyrare routrar. Jag vet inte på vilken nivå funktionen börjar, men den finns i alla fall på Asus RT-AC66U, RT-AC68u och uppåt.
En annan variant är att koppla in en Android-telefon till en Asus-router och använda den som modem. Jag skrev om det i en annan tråd.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Det finns ett annat sätt som är billigare – att använda en Android-telefon som modem tillsammans med en nyare ASUS-router. Då kan du dessutom sedan fortsätta använda din router den dag du får fast bredband. Du kan dessutom lägga till fler ASUS-routrar och köra ett meshsystem via AiMesh-funktionen.

Jag har använt en ASUS-router (AC-68U) länge eftersom den gett mig möjlighet att utnyttja failover via en USB-modemsticka för 4G. De få gånger mitt fasta bredband har krånglat har routern automatiskt växlat över till modemstickan och jag har kunnat fortsätta jobba (jag har jobbat hemifrån i många år). När det fasta bredbandet har funkat igen har routern automatiskt växlat tillbaka. Jag har testat flera olika USB-modemstickor för 4G, men ingen har gett hastigheter över 50 Mbit/s.

Det trevliga med ASUS-routern är alla nya funktioner och förbättringar som helt plötsligt bara har dykt upp i programvaran i samband med uppdateringar. En underlig sak är att ASUS själva kanske borde ha pushat för dessa nyheter eftersom några av funktionerna har varit väldigt bra.

En oerhört intressant funktion som troligen (jag är inte helt säker, men det var då jag upptäckte den) dök upp förra året och jag upptäckte av en slump när jag skulle ändra inställningarna för modemstickan var att ASUS lagt till möjligheten att ansluta en Android-telefon till routern och använda den som modem. Den här inställningen finns nu under
Avancerade inställningar > WAN > fliken Internetanslutning > Grundläggande konfig

Gör så här:
Aktivera USB-läge och välj sedan Android-telefon i listrutan vid Välj USB-enhet.
Växla till fliken Dubbel WAN och välj USB i listrutan vid Primär LAN.
Anslut Android-telefonen till routerns USB3-port och aktivera sedan Internetdelning via USB i telefonens menyer.
Telefonen fungerar nu som modem och strömförsörjs av routern.

Jag har själv testat detta med min Sony Xperia XZ1 Compact och det har funkat fint. Eftersom jag har obegränsade mobildata och får hastigheter upp till 200/35 Mbit/s via 4G har jag faktiskt funderat på att koppla ur mitt fasta bredband helt. Pingen ligger på 20–30 ms och det funkar fint eftersom jag inte spelar på mina datorer. När vi på Sveriges framsida får tillgång till 5G köper jag en 5G-telefon och använder som modem.

Min flera år gamla telefon stöder CAT15, vilket ger en teoretisk maxhastighet på 800 Mbit/s via 4G. Jag har ställt telefonen i en ”öppen” laddningsdocka (Sony DK60) med USB C-kontakt, vilket gör det enkelt att rikta in telefonen, men det finns hur många varianter som helst, till exempel https://www.amazon.se/-/en/dp/B078CYDW8C/ref=sr_1_1?dchild=1&... med tillhörande fantastiska ”översättning”.

Varför inte börja med att låna/köpa en lite finare ASUS-router och en begagnad Android-mobil och testa? Du kanske till och med har en gammal Android-telefon liggande? Kolla bara att den stöder någon av de högre CATXX-standarderna för 4G.
Jag vet inte vilka av ASUS routrar som har den här funktionen, men den finns till och med i min AC-68U som har funnits ganska länge. Det kanske även kan vara värt att kolla om funktionen finns i programvaran för något av ASUS färdiga meshsystem. Någon här på forumet har kanske möjlighet att kolla det?
Den här lösningen är kanske inte lika snygg och smidig som en komplett allt-i-ett-lösning, men du får en router som är precis så avancerad som du vill och som dessutom funkar lika bra den dag du får tillgång till bredband via fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Det finns många färdiga lösningar, men du kan även ansluta modemstickor direkt till Asus dyrare routrar. Jag vet inte på vilken nivå funktionen börjar, men den finns i alla fall på Asus RT-AC66U, RT-AC68u och uppåt.

Funktionen finns på deras routrar från 269kr. Det är liksom standard idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Funktionen finns på deras routrar från 269kr. Det är liksom standard idag.

Finns den bara på Asus routrar eller även på routrar av andra märken?

Permalänk
Inaktiv

Vi har diskuterat TP Links MR400 och MR600 i denna tråden nyligen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1639349-tp-link-archer...

Har själv en sån och den stödjer både 4G SIM och WAN (fiber osv). Men de är ganska dyra jämfört med de där billiga Asus-routrarna som kan använda USB-modem.

En jäkla djungel på vad som ger bäst prestanda där man bor, hur mycket variabler som helst. Men jag misstänker att TS största bekymmer är att öht få internet och då är prestanda ett senare bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Finns den bara på Asus routrar eller även på routrar av andra märken?

Finns väl på dom flesta andra märken idag, men man bör alltid dubbelkolla innan köp.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Finns väl på dom flesta andra märken idag, men man bör alltid dubbelkolla innan köp.

Då är det ju bara standard hos Asus ...?

Permalänk
Inaktiv

De enklare, ”klassiska” USB-stickorna ger inte så hög hastighet – jag har själv testat 4 olika modemstickor för 4G och har som bäst fått en nedladdningshastighet på 45 Mbit/s samtidigt som jag får upp till 200 Mbit/s med min mobil som lanserades för snart 4 år sedan.
Hastigheten verkar till största delen bero på modemets maskinvara och det kan därför vara prisvärt att använda/köpa en begagnad Android-telefon och en begagnad Asus-router om mottagningen är bra. Då får man en välfungerande (och enkelt utbyggbar) lösning till ett ok pris.

Om mottagningen är dålig kan man behöva extra antenner på taket och då är en router med inbyggt 4G-modem och anslutning för extra antenner ett bättre val som tyvärr kräver mer jobb för att få det att funka bra.

(Jag har faktiskt sagt upp mitt fasta bredband eftersom lösningen med en mobiltelefon och router fungerar så bra. Jag får normalt 140/35 Mbit/s och en ping på 20 ms och nedladdningshastigheten har nog bara gått under 100 Mbit/s någon enstaka gång. Det är inte heller fel att spara drygt 3 800 kr om året.)

@Bearhug123: vilken typ av modem har du och vilka nedladdningshastigheter får du med modemet respektive mobilen?

Permalänk
Skrivet av anon36896:

De enklare, ”klassiska” USB-stickorna ger inte så hög hastighet – jag har själv testat 4 olika modemstickor för 4G och har som bäst fått en nedladdningshastighet på 45 Mbit/s samtidigt som jag får upp till 200 Mbit/s med min mobil som lanserades för snart 4 år sedan.
Hastigheten verkar till största delen bero på modemets maskinvara och det kan därför vara prisvärt att använda/köpa en begagnad Android-telefon och en begagnad Asus-router om mottagningen är bra. Då får man en välfungerande (och enkelt utbyggbar) lösning till ett ok pris.

Om mottagningen är dålig kan man behöva extra antenner på taket och då är en router med inbyggt 4G-modem och anslutning för extra antenner ett bättre val som tyvärr kräver mer jobb för att få det att funka bra.

(Jag har faktiskt sagt upp mitt fasta bredband eftersom lösningen med en mobiltelefon och router fungerar så bra. Jag får normalt 140/35 Mbit/s och en ping på 20 ms och nedladdningshastigheten har nog bara gått under 100 Mbit/s någon enstaka gång. Det är inte heller fel att spara drygt 3 800 kr om året.)

@Bearhug123: vilken typ av modem har du och vilka nedladdningshastigheter får du med modemet respektive mobilen?

Det här är på Åland mitt ute i skogen så hastigheten är inte viktigt, typ 10-20 Mbit/s med en Huawei E7732 och inget mobil internet funkar knappt där ute, så stickan i datorn är enda vi har just nu

Permalänk

Har aldrig hållt på med routrar förut så mest försökt hitta nån med en usb port till ett rimligt pris, men alla jag kollar på har bara nätverkskabel uttag.

Permalänk
Inaktiv

Modemstickorna ger som sagt betydligt lägre hastigheter än en någorlunda OK mobil.
Om du är nöjd med hastigheten räcker det med att köpa en router som kan användas tillsammans med en modemsticka. Jag har ju själv använt Asus-routrar i mellanprisklass med modemstickor och vet att det funkar fint.
Jag har själv också använt E3372 och den gav bara en femtedel av den nedladdningshastighet jag fick med mobilen. Om du får klart högre hastigheter med en mobil kan det kanske vara värt att titta på en sådan lösning? Det går ju att köpa begagnade prylar och oerhört många brukar ha en inte alltför gammal Android-mobil liggande.
Vilken hastighet får du om du kör Speedtest i din mobil?

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Modemstickorna ger som sagt betydligt lägre hastigheter än en någorlunda OK mobil.
Om du är nöjd med hastigheten räcker det med att köpa en router som kan användas tillsammans med en modemsticka. Jag har ju själv använt Asus-routrar i mellanprisklass med modemstickor och vet att det funkar fint.
Jag har själv också använt E3372 och den gav bara en femtedel av den nedladdningshastighet jag fick med mobilen. Om du får klart högre hastigheter med en mobil kan det kanske vara värt att titta på en sådan lösning? Det går ju att köpa begagnade prylar och oerhört många brukar ha en inte alltför gammal Android-mobil liggande.
Vilken hastighet får du om du kör Speedtest i din mobil?

Är inte på åland än så kan inte kolla. Har nog någon gammal android, menar du isåfall bara sätta i sim kort där i och sen dela nätverket? stängs det inte av efter ett tag eller går det att ställa in så det är på hela tiden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bearhug123:

Är inte på åland än så kan inte kolla. Har nog någon gammal android, menar du isåfall bara sätta i sim kort där i och sen dela nätverket? stängs det inte av efter ett tag eller går det att ställa in så det är på hela tiden?

Du ville ju koppla via en router så det var inte riktigt det jag tänkte på. Men, det funkar faktiskt också.

Det finns flera olika alternativ om ni är flera som vill kunna dela på bredbandet. Här är några av de alternativ jag kommer på rent spontant (det finns säkert fler alternativ som övriga här kan hjälpa till med):
* Du kan använda hotspotläget med Wi-Fi på en Android-mobil. Då funkar din mobil som en enkel router. Om mobilen hela tiden är ansluten till laddaren bör inte funktionen stängas av. Jag har aldrig testat detta med en iPhone och vet inte om/hur det funkar där. Det här kräver förstås att du inte har en alltför gammal 4G-mobil som ger bra hastigheter. Den här lösningen ger troligen även sämre Wi-Fi-räckvidd än om du använder en klassisk router.
* Du kan koppla en modemsticka till en router som stöder detta och dela bredbandet via den. Modemstickorna ger inte alltid så höga hastigheter, men om du är nöjd med din nuvarande hastighet kan det bli en billig lösning (från 269 kr enligt wh2ne tidigare i tråden).
* Du kan koppla en Android-mobil till en router som stöder detta och dela bredbandet via den. En ok Android-mobil ger ofta betydligt bättre hastigheter än modemstickorna. Testa vilka hastigheter din telefon ger innan du börjar fundera på en sådan här lösning.
* Du kan använda en allt-i-ett-lösning i form av en komplett 4G-router som är en kombination av ett 4G-modem och en router. Du kan köpa allt från mycket små, enkla och kompakta saker till enheter som ser ut som en vanlig router och har massor av avancerade funktioner. https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/mob...

Både modemstickorna och allt-i-ett-lösningarna är olika snabba och kan skilja rejält i pris.
Om du får betydligt högre hastigheter via en mobil än via din modemsticka kan du kanske få en klart snabbare lösning genom att använda mobilen tillsammans med en begagnad router med rätt funktioner.

Det går inte att säga exakt vad du behöver – det varierar bland annat beroende på vilket hastighet du kan få lokalt, vilken hastighet du själv vill ha, vad det får kosta och hur enkelt det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearhug123:

Det här är på Åland mitt ute i skogen så hastigheten är inte viktigt, typ 10-20 Mbit/s med en Huawei E7732 och inget mobil internet funkar knappt där ute, så stickan i datorn är enda vi har just nu

Om mobila internet inte fungerar så kommer sticken också ha problem. Men största problemet på Åland är masterna och radioskuggorna som finns lite varstans på Ön. Med masterna är att om du har otur och stugan hamnar mellan två master så är teckningen kass p.g.a. att enheten kommer att sitta och hoppa mellan masterna hela tiden och kommer inte ge en stabil teckning. Har varit med om det och sitter funderar på att starta en tråd om hur man ska lösa det på bästa sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan