Importera .eml i Outlook 365

Permalänk
Medlem

Importera .eml i Outlook 365

Jag hjälper mina svärföräldrar att migrera från en gammal PC till en ny. Allt har gått bra, alla bilder och filer är kopierade till Onedrive...

Men - ett problem återstår. jag har lyckats starta upp deras telia-epostkonton i Outlook, körde som IMAP. Men tidigare körde de som POP, och då ligger alla deras gamla mejl sparade lokalt i deras gamla mejlprogram Mozilla Thunderbird. Jag har inte lyckats exportera mejlen i grupp - men har lyckats kopiera alla mejl som individuella .eml-filer. Finns det något sätt att få in dessa i "inkorgen" resp. "skickat" i den nya Outlook-klienten?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Nu kanske du anser att de ska köra Outlook, men du kan flytta hela profilen från Thunderbird till den nya datorn. Annars borde du väl kunna sätta upp kontot med IMAP i Thunderbird och kopiera upp mailen till servern. Notera dock att Telia inte direkt har GMail-storlek vad gäller utrymme, så man får nog hålla efter lite om det inte bara kommer enstaka mail.

Nu sitter jag med en Windows 10-burk så det kan förstås behöva justeras lite, men profilen bör ligga i:
C:\Users\[Användarnamn]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles

Sedan finns det en profiles.ini som anger vad programmet använder en nivå upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu kanske du anser att de ska köra Outlook, men du kan flytta hela profilen från Thunderbird till den nya datorn. Annars borde du väl kunna sätta upp kontot med IMAP i Thunderbird och kopiera upp mailen till servern. Notera dock att Telia inte direkt har GMail-storlek vad gäller utrymme, så man får nog hålla efter lite om det inte bara kommer enstaka mail.

Nu sitter jag med en Windows 10-burk så det kan förstås behöva justeras lite, men profilen bör ligga i:
C:\Users\[Användarnamn]\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles

Sedan finns det en profiles.ini som anger vad programmet använder en nivå upp.

Tack för hjälpen!

Jag anser att de skall använda Outlook, mest för att det är jag som är deras "data-support" och jag är mest van vid Outlook. Valet av telia.com är dock inte mitt utan deras. På sikt så skall jag försöka få över dem till outlook.com-adresser.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Tack för hjälpen!

Jag anser att de skall använda Outlook, mest för att det är jag som är deras "data-support" och jag är mest van vid Outlook. Valet av telia.com är dock inte mitt utan deras. På sikt så skall jag försöka få över dem till outlook.com-adresser.

Jag tror att det @ztenlund försöker säga är att dina föräldrar kanske skulle föredra att köra Thunderbird, som de är vana vid. Det skulle lösa ditt problem med importen av mail, och hur mycket skiljer sig Thunderbird från Outlook. Har kört Eudora, Thunderbird, Outlook och någon till som mail-klient genom åren och koncepten är ju alltid de samma.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Jag tror att det @ztenlund försöker säga är att dina föräldrar kanske skulle föredra att köra Thunderbird, som de är vana vid. Det skulle lösa ditt problem med importen av mail, och hur mycket skiljer sig Thunderbird från Outlook. Har kört Eudora, Thunderbird, Outlook och någon till som mail-klient genom åren och koncepten är ju alltid de samma.

Ja, ni har nog rätt. Jag behåller Thunderbird åt dem, även om det personligen bär mig emot... 😁

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Llhweiir:

Ja, ni har nog rätt. Jag behåller Thunderbird åt dem, även om det personligen bär mig emot... 😁

Det bär dig emot att köra Thunderbird, men det bär dig inte emot att köra Imap år 2021?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BMac:

Det bär dig emot att köra Thunderbird, men det bär dig inte emot att köra Imap år 2021?

Imap är väl ett stort steg upp från pop3?

Permalänk
Avstängd

I min mening ett mycket litet steg. Från JätteJättePissdåligt (pop3) till HeltGenomUselt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

I min mening ett mycket litet steg. Från JätteJättePissdåligt (pop3) till HeltGenomUselt

Ditt förslag är alltså att istället köra något ospecificerat proprietärt protokoll som inte stöds?

någon-->något
Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

I min mening ett mycket litet steg. Från JätteJättePissdåligt (pop3) till HeltGenomUselt

Från någon som använder POP3 för samtliga mailkonton och är rätt nöjd: vad är fel med POP3 och IMAP och vad ska man använda istället?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Personligen så spelar POP3S eller IMAPS ingen roll, det beror helt på om du vill lagra mailen lokalt eller på servern. (undvik dock POP3 eller IMAP som inte krypterar)

Personligen föredrar jag Mozilla Thunderbird eftersom den har en betydligt bättre skräpposthanterare än vad Outlook har. Dessutom upplever jag den som mindre tillkonstrad än vad Outlook är. Det kanske känns gammalmodigt med Thunderbird, men den gör jobbet på ett okomplicerat sätt.

Permalänk
Medlem

Nu blev det POP3 och Thunderbird... Ingen förändring mot för vad svärföräldrarna var vana vid. 🙂

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Från någon som använder POP3 för samtliga mailkonton och är rätt nöjd: vad är fel med POP3 och IMAP och vad ska man använda istället?

POP3 är okrypterat så alla nätverksmässigt mellan dig och servern på internet kan se och ändra de mail du skickar och tar emot. Det protokollet borde ha skrotats för länge sedan. IMAP är bättre ur den synpunkten.

Skrivet av Llhweiir:

Nu blev det POP3 och Thunderbird... Ingen förändring mot för vad svärföräldrarna var vana vid. 🙂

Varför POP3? IMAP är ju bättre på alla sätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kört pop3 med Telia i deras fall. Blir bara mer support och strul med imap på grund av den enkla anledningen att Telia inte ger en mycket utrymme att spara mejlen på. Man får helt enkelt vara tung på delete-knappen och samtidigt inte glömma tömma papperskorgen.

Det är när man blandar in att de vill ha mejlen i telefonen som imap blir till hjälp. Då brevlådan blir i synk mellan båda klienterna och servern.

Vet inte vad imap har för nackdelar om man kör det krypterat. Det har ju brett stöd i alla klienter. Istället för massa proprietära protokoll. Visst andra har stöd för att synka kontakter, kalender osv. Men det är inte så viktigt för mig som privatperson.

Jag skulle själv aldrig köra pop3, eftersom jag då bara har mejlen på ett ställe. Antingen fast i telefonen eller datorn. Jag vill läsa mejlen i både telefon, datorklient och webbmejl i synk. Men jag hade aldrig valt att köra telia som mejladress.

Jag har hjälpt någon att flytta från thunderbird, men kommer inte ihåg om jag lyckades. Men jag minns problemet du beskriver, att det blir en massa filer som inte går att importera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

POP3 är okrypterat så alla nätverksmässigt mellan dig och servern på internet kan se och ändra de mail du skickar och tar emot. Det protokollet borde ha skrotats för länge sedan. IMAP är bättre ur den synpunkten.

Det var ju långt ifrån övertygande. Att POP3 är ett klartextprotokoll är ett icke-problem i och med att man kan köra det över en TLS-anslutning om man behöver kryptering. Använder du samma argument för att vi ska skrota HTTP? Varför skulle IMAP vara bättre på den fronten? Det är ju också ett klartextprotokoll. Och vad har POP3 med mina skickade mail att göra?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det var ju långt ifrån övertygande. Att POP3 är ett klartextprotokoll är ett icke-problem i och med att man kan köra det över en TLS-anslutning om man behöver kryptering. Använder du samma argument för att vi ska skrota HTTP? Varför skulle IMAP vara bättre på den fronten? Det är ju också ett klartextprotokoll. Och vad har POP3 med mina skickade mail att göra?

Det framgick inte om även TLS användes i detta fall. I många klienter är det väl som standard okrypterat så det är lätt att råka sätta upp det så om man inte är försiktig.

För HTTP över TLS är folk redan tydliga och säger HTTPS. Känns därför som ett irrelevant exempel. Det är samma sak med en rad andra protokoll där man kan anta att folk menar klartext om inte den krypterade varianten nämns.

Rörande POP3 och skickade mail vill jag minnas att jag sett klienter som även uppdaterar "Skickat"-mappen från servern över POP3 så även om protokollet mycket riktigt inte är delaktigt när du skickar mail så riskerar det användas för att hämta informationen senare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q