EVGA släpper moderkortet Z590 Dark med prislappen 6 500 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför lägga flera miljoner på en bil när en för 50-100 tusen räcker?

Du får ingen NY bil under 100 tusen idag (om du inte menar leksaksbil/modell bil).

Eller menar du att EVGA säljer begagnade moderkort för 6500 kr?

Ska du bara ha en begagnad dator som kan starta Windows så kan du hitta en komplett dator under tusenlappen eller kanske få en till skänks gratis.

Eller för den delen skaffa en Raspberry Pi och köra Linux.
Kan fungera som en enklare desktop dator.

Det finns väl några bilmodeller under 200 tusen.
Men annars om man säger prisklass 200 - 400 tusen så kan du ha lite olika alternativ att välja på och troligtvis hitta något du gillar bättre än om du väljer efter enbart lägsta pris.
(Tyvärr) är priser runt halvmiljonen ganska mellanklassbil idag om vi pratar om NYA bilar.

Men om man bara ska från A till B och kan tänka sig något begagnat i tillräckligt bra skick så kan man komma under 50kkr också.

Å andra sidan finns det folk som inte ens har en traditionell dator längre utan använder smartphone och/eller surfplatta istället.
Ska man bara läsa lite nyheter och betala räkningarna så behövs det inte moderkort för 6kkr heller.

Permalänk
Medlem

Hur är det med supporten på dessa dyra kort, uppdaterar de firmware lika ofta som på de mer vanliga korten?

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Moderkort för 6500:- är mer än vad hela min dator kostar, då köper jag hellre ett fordon, det håller längre.

Skrivet av Gilgamesh:

Jag kan inte se att jag någonsin går tillbaka till något större än m-ITX, känns onödigt då Multi-GPU är dött, iaf för en spel PC.

Nja mITX brukar vara dyrare än ATX, så jag håller mig till mATX som jag gjort de senaste 10 åren även om ett mITX har allt man behöver, så gör det inget om det tar lite plats.
Vill jag ha nåt litet så är det ju för portabiliteten och då finns laptops, paddor och telelurar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Moderkort för 6500:- är mer än vad hela min dator kostar, då köper jag hellre ett fordon, det håller längre.

Nja mITX brukar vara dyrare än ATX, så jag håller mig till mATX som jag gjort de senaste 10 åren även om ett mITX har allt man behöver, så gör det inget om det tar lite plats.
Vill jag ha nåt litet så är det ju för portabiliteten och då finns laptops, paddor och telelurar.

svårt att få i ett RTX 3080 i något mindre utan att priset skenar iväg, tex en laptop, och då behöver vi inte gå in på paddor och telelurar.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ja, det hade jag missat... fattar inte, varför bara 2 ram-slots? Detsamma med dubbla fläktar på kortet. Känns inte alls som något positivt i min värld.

2 ram slotts för minnes overklockning, fläktar för kylningen, detta är ett renodlat overklockning moderkort för luft, vatten och kväve.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Ett riktigt moderkort gjort för OC, annat än dessa gimmicks övriga tillverkare håller på med Kul att se att någon fortfarande satsar till 100%.

Enda som kommer i närheten i nuläget är nog X570 Aorus Extreme, Asrock Aqua och ASUS APEX (dessa verkar försvinna?).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför lägga tusentals kronor på 0-5% prestanda? Jag kan förstå om man saknar funktioner som portar eller annat på billiga kort, men detta kostar ju mer än en vettig processor, varför köper folk detta?

Detta moderkort är för de som köper 3090 och sådant inget för oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

2 ram slotts för minnes overklockning, fläktar för kylningen, detta är ett renodlat overklockning moderkort för luft, vatten och kväve.

Finns det någon faktisk vinst att bara ha två slots över att bara ha två minnen i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

för den bilen för flera miljoner eventuellt håller sitt värde eller ökar i värde.

Och är mer stöldbegärlig, både hel och i delar.

Permalänk
Medlem

En trevlig detalj med EVGA-korten är att de flesta kontakterna är vinklade så kablarna inte står som svansar rakt upp från kortet utan ligger i samma plan som kortet och en annan är att minnen och kopparkylflänsarna är i samma riktning som luftflödet från fläktarna (om man har fläktar fram- och baktill), EDIT: eller i alla fall som den stora kopparkylflänsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför lägga flera miljoner på en bil när en för 50-100 tusen räcker?

Varför inte komma med ett sakligt argument varför just detta moderkort är värt pengarna istället för ett generiskt med samma styrkrets och mindre än halva priset?

För jag undrar faktiskt, på riktigt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av medbor:

Finns det någon faktisk vinst att bara ha två slots över att bara ha två minnen i?

Ja, buildzoid har ett gäng långa videos där han går igenom det i stor detalj.

Men för att dra det simpelt så är 1dpc en fördel när man ska rita ut banorna på kretskortet, man får kortare banor som ger lägre latens och bättre integritet vid högre frekvenser.

Sen gör detta moderkortet fler grejer som bättre spännings reglering och fler/bättre kondensatorer som hjälper till med filtrering som i normala fall inte görs på andra moderkort då ytan läggs på annat.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför inte komma med ett sakligt argument varför just detta moderkort är värt pengarna istället för ett generiskt med samma styrkrets och mindre än halva priset?

För jag undrar faktiskt, på riktigt.

För att det är bra grejer, komponenter, design, BIOS osv. Det är grejer för entusiaster och sånt kostar. Finns folk som köper dyra golfklubbor och jag vet inte hur pass bättre de spelar med såna än med typ ”prisvärda”. Jag har en polare med svindyra fiskespö, linor och allt som hör till och det är väldigt diskutabelt om han får mer fisk för det. Alla har vi våra laster..Det brukar vattnas i munnen när man tittar på Tvelanders rigg i signature (som inte syns för tillfället, det får han göra nånting åt) och ska jag vara ärlig så har jag råd att köpa något minst lika bra, men det handlar så klart om prioriteringar. Då hade jag kanske satsat på lågbudget semester för hela familjen..jag köper svindyr säsongskort för att se Rögles hemma matcher på bästa sittplats och jag skulle kunna komma undan mycket billigare..dessutom så lånar jag ut det till kompisar när det är derby mot Malmö för då vill jag stå i klacken🤘Och en del resor till bortamatcher blir det också trots att man betalar för kanaler som visar SHL(detta så klart pre-Covid)..
Alla har vi våra laster😉

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Dom borde släppt den i en kombo-deal med en phase changer kylare, hade sålt slut på 1 dag (obs, ironisk)

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför inte komma med ett sakligt argument varför just detta moderkort är värt pengarna istället för ett generiskt med samma styrkrets och mindre än halva priset?

För jag undrar faktiskt, på riktigt.

När man läser igenom manualen och specarna ser man att varje detalj är genomtänkt, att man kan överklocka minnen till 5333MHz, att man har flerfas spänningsregulatorer av högsta klass överallt, att alla komponenter i övrigt är speciellt utvalda med tanke på högsta kvalitet och högsta möjliga överklockningspotential (inte bara för minnena), att alla anslutningar är placerade så att kablar inte ska störa luftflödet, osv, osv. Allt som allt ett riktigt drömkort för de som siktar högt vad gäller överklockning och kylning. Definitivt värt det om man ska bygga en maximal maskin för överklockning. Ska man inte överklocka är det pga alla genomtänkta detaljer fortfarande inte ett dåligt köp.
BIOS är speciellt anpassat för bästa kontroll vid överklockning oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

öh klart den kan göra det, så alla dom med tex Ferraris låter dom stå och aldrig köras?

inte många med 2000mil om året, även om det såklart är det ända vettiga att använda ferarrin på vintern och landrovern på sommaren...?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"