Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telperion:

Det där är ju bara att märka ord. Det är definitivt sant att Covid har haft värre effekter än säsongsinfluensa för att många har ett immunologiskt försvar mot influensa medan ingen hade något försvar mot Covid. Det visas bland annat genom att vaccinerna minskar risken för allvarlig sjukdom med över 90%.

Vad jag menar är att det är än så länge oklart vetenskapligt talat (dvs., att kunna förutse med hjälp av vetenskapliga modeller) vilka som kommer att drabbas hårdast av viruset, vilka som kommer att få det som en vanlig förkylning och vissa som blir helt asymptomatiska. Visst, högre ålder är starkt korrelerat med högre risk för värre sjukdomsförlopp, ungefär som med alla sjukdomar äldre kan drabbas av.

Tillåt mig få märka ord igen: ingen hade alltså försvar mot Covid-19 och ändå så får någonstans 90% av alla drabbade enbart milda/kliniskt icke-signifikanta symptom. Återigen vill jag återkomma till att vetenskapen än så länge inte kan förutse vilka i lägre åldersgrupper kommer att få allvarliga problem vid eventuell infektion, och därför rekommenderas vaccinering.

Allt snack jag ser är bara massa bortförklaringar för att "slippa" vaccinera sig. Kort och gott sagt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad jag menar är att det är än så länge oklart vetenskapligt talat (dvs., att kunna förutse med hjälp av vetenskapliga modeller) vilka som kommer att drabbas hårdast av viruset, vilka som kommer att få det som en vanlig förkylning och vissa som blir helt asymptomatiska. Visst, högre ålder är starkt korrelerat med högre risk för värre sjukdomsförlopp, ungefär som med alla sjukdomar äldre kan drabbas av.

Tillåt mig få märka ord igen: ingen hade alltså försvar mot Covid-19 och ändå så får någonstans 90% av alla drabbade enbart milda/kliniskt icke-signifikanta symptom. Återigen vill jag återkomma till att vetenskapen än så länge inte kan förutse vilka i lägre åldersgrupper kommer att få allvarliga problem vid eventuell infektion, och därför rekommenderas vaccinering.

Allt snack jag ser är bara massa bortförklaringar för att "slippa" vaccinera sig. Kort och gott sagt!

Jag vet inte ens vad du svamlar om. Man kan inte titta på bara en person och säga att de överlevde och därför är sjukdomen ofarlig, utan man måste se till hela bilden där det är mycket tydligt att Covid haft betydligt högre dödlighet än säsongsinfluensa, och ett starkt skäl till det är att det helt saknats immunitet bland befolkningen. Vilket vi försöker åtgärda med vaccin, eftersom det är betydligt säkrare än att vänta tills alla hunnit bli infekterade så att vi kan se vilka som klarar sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telperion:

Jag vet inte ens vad du svamlar om. Man kan inte titta på bara en person och säga att de överlevde och därför är sjukdomen ofarlig, utan man måste se till hela bilden där det är mycket tydligt att Covid haft betydligt högre dödlighet än säsongsinfluensa, och ett starkt skäl till det är att det helt saknats immunitet bland befolkningen. Vilket vi försöker åtgärda med vaccin, eftersom det är betydligt säkrare än att vänta tills alla hunnit bli infekterade så att vi kan se vilka som klarar sig.

Vi pratar om helt andra saker. Jag är självfallet 100% ense om att COVID-19 är värre än vanlig säsongsinfluensa.

Jag kommenterade en annans inlägg som berätta om en person som försökte prata bort vaccinering genom att förminska COVID-19 genom att bara säga, "Amen, det är ju ny sjukdom. Klart som korvspad, det slår till då!" Och då kommentera jag att bara för något är nytt betyder inte att automatiskt är "dunderfarligt", men inte heller "signifikant ofarligt".

Jag tog Sars-Cov-1 som är nära besläktat med Sars-Cov-2 där förstnämnda har högre dödlighet än Sars-Cov-2 som i sin tur ÄNDÅ har högre dödlighet än vanlig säsongsinfluensa.

Jag argumenterade FÖR vaccinering då det INTE står skrivet på en panna efter naturlig infektion av COVID-19 om huruvida man fick likvärdig mängd av antikroppar mot COVID-19 jämfört med vaccinering mot COVID-19 där det faktiskt står skrivet på papper om hur bra skydd det ger för majoriteten av människor.

Alltså: jag är FÖR vaccinering och jag är EMOT alla som försöker prata bort vaccinering genom att försöka förminska sjukdomen genom saker som, "Amen ny sjukdom juuuu!!!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Alltså: jag är FÖR vaccinering och jag är EMOT alla som försöker prata bort vaccinering genom att försöka förminska sjukdomen genom saker som, "Amen ny sjukdom juuuu!!!".

Det låter som en ganska idiotisk tolkning eftersom det faktum att det saknas immunitet förmodligen är det bästa argumentet för vaccination eftersom det är det effektivaste och säkraste sättet vi har att bygga upp immunitet bland befolkningen. Men om du hellre vill svamla om helt irrelevanta saker antar jag att det är upp till dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Telperion:

Det låter som en ganska idiotisk tolkning eftersom det faktum att det saknas immunitet förmodligen är det bästa argumentet för vaccination eftersom det är det effektivaste och säkraste sättet vi har att bygga upp immunitet bland befolkningen. Men om du hellre vill svamla om helt irrelevanta saker antar jag att det är upp till dig.

Jag förstår inte vad det är du hänger upp dig på hela tiden. Nedläggning av ad hominem ombes.

Jag är för vaccinering och jag är emot folk som vägrar vaccinera sig för att de antingen försöker förminska sjukdomen (därav ej nödvändigt att vaccinera sig enligt deras tolkning) eller försöker förminska vaccineringens effektivitet (t.ex., säga, "Vi vet inte hur länge det håller så varför ens ta det då?!").

Jag har pratat om den enorma hjärngympan vissa antivaxxers och vissa vaccintvekare försöker köra så att de kan "slippa" vaccinera sig. Hur är det irrelevant? Dessa är de svåraste att få att vaccinera sig för att uppnå favoritordet "immunitet" i befolkningen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jämför svininfluensan som var helt ny när den kom, den kommer fortfarande tillbaka emellanåt, men skrivs det någonsin om den mer, nä, för den får inga större konsekvenser längre. Dit kommer vi antagligen nå med covid-19 också i slutändan, så jag tror inte alls på årliga vaccinationer i förlängningen. Kan vara så att vi behöver någon justerade tredje dos innan tillräckligt många globalt hunnit bli vaccinerade/eller haft sjukdomen.

Nej Svininfluensan var en mutation av influensa. Förkylningsvirus har miljoner mutationer, det är därför man inte kan bli förkyld en gång och sen immun. Varje år kommer det ett gäng nya mutationer av influensa virus och man tar fram vaccin mot den farligaste eller mest smittosamma.

Om det bara var en "typ" av covid-19 skulle det dö ut denna sommar. Nu kommer det tyvärr en mutation som kallas delta.
DVS: Man är inte immun mot den även om man är vaccinerad mot eller sjuk av urvarianten.

Det finns sedan länge två coronavirus som räknas som "förkylningar", för de ger inte mycket allvarliga symptom än så.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Danderydsstudien har pågått ett år nu och fortfarande verkar genomgången Corona ge ett bra skydd, även mot Delta:

”Sammanfattningsvis kan vi säga att vi ser ett generellt gott antikroppssvar ett år efter mild covid-19. En osäkerhet har tidigare varit om immuniteten efter naturlig infektion av originalviruset även skyddar mot de nya virusvarianterna, såsom Alpha och Delta. Det är betryggande att vi ser att antikropparna binder även dessa mer smittsamma virusvarianter”

https://www.ds.se/om-oss/press2#/pressreleases/antikroppar-ef...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Danderydsstudien har pågått ett år nu och fortfarande verkar genomgången Corona ge ett bra skydd, även mot Delta:

”Sammanfattningsvis kan vi säga att vi ser ett generellt gott antikroppssvar ett år efter mild covid-19. En osäkerhet har tidigare varit om immuniteten efter naturlig infektion av originalviruset även skyddar mot de nya virusvarianterna, såsom Alpha och Delta. Det är betryggande att vi ser att antikropparna binder även dessa mer smittsamma virusvarianter”

https://www.ds.se/om-oss/press2#/pressreleases/antikroppar-ef...

Det är ju sannerligen goda nyheter! Alla borde vaccinera sig och även umgås så mycket som möjligt i sommar och förhoppningsvis bli milt sjuka i Delta i sommar. Då kommer delta inte ha mycket spelrum i höst.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av effekten av vaccin mm så är detta en mycket informativ twittertråd:

https://twitter.com/jburnmurdoch/status/1416805569122426888

John Burn-Murdoch jobbar på Financial Times med att presentera statistik med (någorlunda) lättolkad grafik. Finns en del matnyttig info om utvecklingen både i västvärlden och i övriga världen. Bland annat så kan man se effekten av att vaccinera de mest utsatta, samt effekten av att ha sämre täckning i lägre åldrar.

Permalänk
Medlem

Skulle gå och lägga mig, men tänkte att jag kunde lika gärna se om där kommit upp några lediga tider i mitt närområde, sist jag kollade var där inget ledigt alls.

Vips så var en tid bokad för dos 1 imorgon klockan 11.
Ibland går det fort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

SVT rapporterar om ineffektivitet hos det Kinesiska Sinovac. Dock svårt att länka direkt till notisen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Citat:

114 läkare döda i covid i Indonesien – på mindre än en månad

Dödsfallen bland läkarna i Indonesien har ökat drastiskt, rapporterar Reuters.

Trots en vaccinationstäckning på 95 procent bland vårdpersonalen har 114 läkare avlidit i sviterna av covid-19 mellan den 1-17 juli.

Totalt har 545 läkare i Indonesien avlidit sedan pandemins start.

Majoriteten av sjukvårdspersonalen har vaccinerats med det kinesiska vaccinet Sinovac. På begäran av regeringen ska nu vårdpersonalen få en kompletterande spruta av Modernas vaccin.

Indonesien har rapporterat fler nya fall av coronavirus än någon annan land i världen under de senaste dagarna. De flesta fallen är av delta-varianten.

Jag börjar förstå mina Thailändska vänners misstro mot Sinovac...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Sinovac var hyfsat bra när det kom, men verkar inte vara lika effektivt mot delta-varianten. Även de andra vaccinen verkar ha försämrat förmåga mot delta; t ex Pfizer 88% & AZ 60% skydd mot symptomatisk smitta efter två doser, men ändå 96% och 92% skydd mot sjukhusinläggning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinovac_Biotech
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Delta_variant
https://thethaiger.com/coronavirus/sinovac-not-effective-agai...
https://www.thaipbsworld.com/thai-study-finds-2-doses-of-sino...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakwetu:

Sinovac var hyfsat bra när det kom, men verkar inte vara lika effektivt mot delta-varianten. Även de andra vaccinen verkar ha försämrat förmåga mot delta; t ex Pfizer 88% & AZ 60% skydd mot symptomatisk smitta efter två doser, men ändå 96% och 92% skydd mot sjukhusinläggning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinovac_Biotech
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Delta_variant
https://thethaiger.com/coronavirus/sinovac-not-effective-agai...
https://www.thaipbsworld.com/thai-study-finds-2-doses-of-sino...

Exakt det där skulle jag säga är viktigaste, visst, ingen smitta alls är det bästa men man kan inte få allt här i världen (än).

Så länge folk inte behöver läggas in utan kan ta det som en mindre förkylning och såklart undvika att smitta vidare till sårbara/ickevaccinerade grupper så kan vården fortsätta att behandla andra mycket mer behandlingsbara sjukdomar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur petiga de är med att man tar andra dosen precis 7 veckor efter första?
Skulle gärna ta den tidigare så man får skydd mot Delta, men Uppsala kör fortfarande med 7 veckor. Blir man nekad om man bokar in sig t.ex. 5 eller 6 veckor efter första?
Gävle har ju ändrat till 4 veckor, men känns onödigt att vaccinturista dit när det finns tusentals lediga tider i Uppsala.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Någon som vet hur petiga de är med att man tar andra dosen precis 7 veckor efter första?
Skulle gärna ta den tidigare så man får skydd mot Delta, men Uppsala kör fortfarande med 7 veckor. Blir man nekad om man bokar in sig t.ex. 5 eller 6 veckor efter första?
Gävle har ju ändrat till 4 veckor, men känns onödigt att vaccinturista dit när det finns tusentals lediga tider i Uppsala.

Skulle tippa på att så länge det inte blir en anstormning av 18 åringar så kommer alla följa Gävle, skulle tro det ändras under veckan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Ser ut som du kan pröva att boka en tidigare tid. Om det blir för nära blir du avbokad.

Boka tid för dos 2 i Uppsala län

Ungefär 7 veckor efter din första vaccination ska du ta din andra dos. Du får ett meddelande på 1177.se när det är dags att boka tid.

Se lediga tider och boka tid för dos två.

För att doserna ska räcka till alla, och vaccinet ska få bästa möjliga effekt för dig, vill Folkhälsomyndigheten att man ska ta doserna med cirka 7 veckors mellanrum.

Om du bokar en tid för dos två som infaller för nära din första dos, kommer tiden att avbokas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

För att doserna ska räcka till alla, och vaccinet ska få bästa möjliga effekt för dig, vill Folkhälsomyndigheten att man ska ta doserna med cirka 7 veckors mellanrum.

Om du bokar en tid för dos två som infaller för nära din första dos, kommer tiden att avbokas.

Då är det alltså en definitionsfråga vad man kan tolka som "cirka 7 veckor". Det kan vara 6 veckor och 4 dagar, 6 veckor och 2 dagar...

Synd att de dragit ut på tiden så mycket mellan doserna med tanke på att första dosen knappt skyddar mot Delta. Samtidigt lättar de mer och mer på restriktionerna. Det är nästan som de avsiktligt sysslar med selective breeding för att Delta ska kunna spridas så mycket som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Sinovac var hyfsat bra när det kom, men verkar inte vara lika effektivt mot delta-varianten. Även de andra vaccinen verkar ha försämrat förmåga mot delta; t ex Pfizer 88% & AZ 60% skydd mot symptomatisk smitta efter två doser, men ändå 96% och 92% skydd mot sjukhusinläggning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sinovac_Biotech
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Delta_variant
https://thethaiger.com/coronavirus/sinovac-not-effective-agai...
https://www.thaipbsworld.com/thai-study-finds-2-doses-of-sino...

Jag vill minnas att det var väldigt blandat resultat. De flesta siffror kom från länder som använde det och den rapporterade effektiviteten varierade en hel del, men det tedde sig som att det var neråt 50%. De thailändare jag känner vill inte ha sinovac/coronavac.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Mycket kort artikel om att "COVID-19 är dödligare än vanlig influensa(='the flu')":
https://sciencebasedmedicine.org/covid-19-is-deadlier-than-th...

Artikeln börjar då med att jämföra dödssiffror av COVID-19 kontra vanlig influensa.

CDC rapporterade att 491 barn (17 år eller yngre) har dött hittills av COVID-19 (räkna då från och med 2020). Jämförelsevis så dog bara ett barn av vanlig influensa under perioden 2020-2021 i USA enligt CDC.

Detta ger då skenet av att COVID-19, åtminstone i USA, är upp till nästan 500 gånger dödligare än vanlig influensa.

Avslutningsvis skriver artikeln att,"A disease that killed 500 children the past year is much worse than a disease that killed one child. Writers who suggests otherwise are woefully misinformed. So are their readers."

Fråga därför om Du känner någon med barn (17 år eller yngre) vill ta sådan risk med sitt barn. Av alla döda i USA står "barnkategorin" för 0,1% av alla dödsfall. Jag vet inte om man kan ta 0,001/500 för att få motsvarande data i hur stor "risk" det är då för barn (17 år eller yngre) att istället dö av vanlig influensa.

Eller visar divisionen ovan hur stor andel av personer som kommer att dö av vanlig influensa i USA kommer att vara barn?

Hursomhelst så är COVID-19 dödligare än vanlig influensa. Be andra att vaccinera sig för jag antar att Du redan har vaccinerat dig eller bokat tid för det eller kämpar med att få tid inbokad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hade en orelaterad diskussion, blev nyfiken och tänkte fråga här; Experimenterades det någonsin i Sverige med att förbjuda kontanter iom pandemin?

Skrivet av AplAy:

Be andra att vaccinera sig för jag antar att Du redan har vaccinerat dig eller bokat tid för det eller kämpar med att få tid inbokad!

Sitter lugnt i båten här och väntar på att vi får fler doser av Pfizer så 30+ får boka.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Avstängd

"Vi håller på att förlora vaccinkapplöpningen"
Källa: https://theness.com/neurologicablog/index.php/were-losing-the...

Pandemin upphör med ett av två möjliga utfall:
1) Tillräckligt många dör så att endast fullt vaccinerade finns kvar.
2) Tillräckligt många ser till att bli fullt vaccinerade så färre dör.
- Bara att välja!!!

Vaccinkapplöpningen är just nu att Deltavarianten kan fördröja immunförsvarets respons varav nuvarande mRNA-vaccin skyddar mot för tidig död medan de som inte vaccinerat sig löper högre risk att bli inlagda på sjukhus som följd av infektion från Deltavarianten till skillnad från Alfavarianten.

Det är Stockholmsveckan på Gotland nu till helgen. Jag hörde från en snubbe som ska dit - vaccintvekare och helt ickevaccinerad - att de har minskat kapaciteten dock. Många unga som skall dit som endast nyligen har kunna bokat tid för vaccinering för två-tre veckor sedan. Därmed kommer mängden vaccinering på plats vara svag medan smittspridningen lär vara på topp.

Räkna med en stor ökning inlagda på sjukhus efter Stockholmsveckan på Gotland. Mellan 99-100% av alla kommande inlagda kommer att vara ickevaccinerade personer enligt nuvarande data.

Trevlig fortsatt semester!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Hade en orelaterad diskussion, blev nyfiken och tänkte fråga här; Experimenterades det någonsin i Sverige med att förbjuda kontanter iom pandemin?

Nej, men man höjde gränsen för nfc betalningar till 400kr rätt tidigt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Räkna med en stor ökning inlagda på sjukhus efter Stockholmsveckan på Gotland. Mellan 99-100% av alla kommande inlagda kommer att vara ickevaccinerade personer enligt nuvarande data.

Räkna med ingen större ökning av inlagda! Du behöver inte sprida rädsla. Inte ens på charterorterna där folk hänger på nattklubbar och dansar, flåsar, sjunger, skriker så resulterar det numer i stora volymer inlagda (däremot smittade men sub-30-åringar blir oftast inte så sjuka att de behöver läggas in och de äldre de träffar när de är smittsamma är vaccinerade redan)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Räkna med ingen större ökning av inlagda! Du behöver inte sprida rädsla. Inte ens på charterorterna där folk hänger på nattklubbar och dansar, flåsar, sjunger, skriker så resulterar det numer i stora volymer inlagda (däremot smittade men sub-30-åringar blir oftast inte så sjuka att de behöver läggas in och de äldre de träffar när de är smittsamma är vaccinerade redan)

Hade fler redan vaccinerat sig så hade jag inte behövt hålla på med detta "rädslatrams"... Fler är tydligen mer rädda för två sprutor än det systemiska viruset och uppenbarligen går det hela åt fel håll med Deltavarianten, nu även Lambdavarianten och vad nu nästa bokstav i grekiska alfabetet är.

Visst är det tröttsamt och så är alla nya varianter också!!!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Räkna med ingen större ökning av inlagda! Du behöver inte sprida rädsla. Inte ens på charterorterna där folk hänger på nattklubbar och dansar, flåsar, sjunger, skriker så resulterar det numer i stora volymer inlagda (däremot smittade men sub-30-åringar blir oftast inte så sjuka att de behöver läggas in och de äldre de träffar när de är smittsamma är vaccinerade redan)

haha shit, ironi på hög nivå. Läs Aftonbladet det är KAOS på Cypern och Agia Napa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hade fler redan vaccinerat sig så hade jag inte behövt hålla på med detta "rädslatrams"... Fler är tydligen mer rädda för två sprutor än det systemiska viruset och uppenbarligen går det hela åt fel håll med Deltavarianten, nu även Lambdavarianten och vad nu nästa bokstav i grekiska alfabetet är.

73,8% vaccinerade med första dos av vuxna befolkningen och vaccineringarna fortsätter, så skulle påstå att vi inte har något problem med folk rädda för sprutor i det här landet. Helt otroligt att vi når över 70% skulle jag vilja säga. För svininfluensan nådde vi 60% vaccinationsgrad.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-sta...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

haha shit, ironi på hög nivå. Läs Aftonbladet det är KAOS på Cypern och Agia Napa!

På sjukhusen? Ja, det är kaos vad gäller smittspridning bland ungdomar, men det verkar resultera i få sjukhusvistelser och snyftartikeln i aftonbladet igår ger jag inte mycket för…

”Det är en väldigt kaotisk situation. När man ska in på klubbar är det inga restriktioner alls. Både jag och min flickvän har blivit väldigt sjuka. Det är yrsel, ont i halsen, huvudvärk, tappad luktsinne, ont i bihålorna.”

…så personen åkte ner och festade i trång lokal och blev sjuk… mmm, konstigt du…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dmGrP1/svenskar-vallfard...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Cango:

1h 22min
Om vi ska posta länkar så vill vi gärna ha lite mer kött på benen för att kunna driva en diskussion.

Vad handlar videon om?
Vad av videons innehåll känner du är ett värdigt underlag för diskussion?
Finns det några viktiga tidsstämplar?

Osv osv. Att bara posta en länk till en video vara längd matchar en film ger oss inte mycket att gå på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Mycket kort artikel om att "COVID-19 är dödligare än vanlig influensa(='the flu')":
https://sciencebasedmedicine.org/covid-19-is-deadlier-than-th...

Artikeln börjar då med att jämföra dödssiffror av COVID-19 kontra vanlig influensa.

CDC rapporterade att 491 barn (17 år eller yngre) har dött hittills av COVID-19 (räkna då från och med 2020). Jämförelsevis så dog bara ett barn av vanlig influensa under perioden 2020-2021 i USA enligt CDC.

Detta ger då skenet av att COVID-19, åtminstone i USA, är upp till nästan 500 gånger dödligare än vanlig influensa.

Avslutningsvis skriver artikeln att,"A disease that killed 500 children the past year is much worse than a disease that killed one child. Writers who suggests otherwise are woefully misinformed. So are their readers."

Fråga därför om Du känner någon med barn (17 år eller yngre) vill ta sådan risk med sitt barn. Av alla döda i USA står "barnkategorin" för 0,1% av alla dödsfall. Jag vet inte om man kan ta 0,001/500 för att få motsvarande data i hur stor "risk" det är då för barn (17 år eller yngre) att istället dö av vanlig influensa.

Eller visar divisionen ovan hur stor andel av personer som kommer att dö av vanlig influensa i USA kommer att vara barn?

Hursomhelst så är COVID-19 dödligare än vanlig influensa. Be andra att vaccinera sig för jag antar att Du redan har vaccinerat dig eller bokat tid för det eller kämpar med att få tid inbokad!

Några tankar kring det du skriver. 491 dödsfall bland barn är förstås mycket, men ha i åtanke att USA är ett land med mer än 330 miljoner invånare. Risken för ett barn att avlida i Covid-19 måste ändå betraktas som väldigt låg. Du jämför även mot influensa där endast ett dödsfall bland barn rapporterats. Vågar inte säga hur det varit i USA, men i Sverige ledde Corona-restriktionerna till att influensan i det närmaste utrotades under den säsongen. Ska man diskutera en sjukdoms dödlighet måste man även väga in hur många som faktiskt smittats av den aktuella sjukdomen.