Valve Steam Deck och Nintendo Switch – en närmare titt på likheter och skillnader

Permalänk
Melding Plague

Valve Steam Deck och Nintendo Switch – en närmare titt på likheter och skillnader

Olika spel, olika prisnivåer och olika hårdvara, men den färska handhållna datorn från Valve tränger sig in på samma marknad som Nintendos tidigare ohotade konsolfamilj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sak som jag tycker talar väldigt mycket för Steam Deck, om du redan spelar på stationär dator, är att du kan nyttja cloud saves. Det är ju riktigt smidigt att kunna spela på datorn, spara och sedan fortsätta på Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

En sak som jag tycker talar väldigt mycket för Steam Deck, om du redan spelar på stationär dator, är att du kan nyttja cloud saves. Det är ju riktigt smidigt att kunna spela på datorn, spara och sedan fortsätta på Steam Deck.

Verkligen, och kunna nyttja samma spelbiblioteket, inte behöva köpa spelen på nytt.

Något jag funderat på, är ju Steam in-Home streaming, undra om min starka stationära kan se till att göda konsolen med finfin grafik, samtidigt som batteriet sparas, eftersom riktiga datorn gör jobbet.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Avslutningsvis är Steam Deck en relativt dyr historia, men Valve menar att det är svårt att nå en lägre prisnivå och för den som vill spela PC-spel på språng är lösningar som nämnda GPD Win Max ändå dyrare.

Jag vet inte om jag håller med om detta. Den är ju dyrare än en Switch, men för den prestandan är det svårt att hitta en stationär PC billigare. Så jag är fascinerad över det låga priset på en PC, även bortsett från bärbarheten, som gör PC tillgängligt även för barn. Sen kostar spel till Switch runt 700 nästan hela tiden samtidigt som Steamspel kan fås mycket billigare, nästan gratis när de kommer på Humble Bundle.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Verkligen, och kunna nyttja samma spelbiblioteket, inte behöva köpa spelen på nytt.

Något jag funderat på, är ju Steam in-Home streaming, undra om min starka stationära kan se till att göda konsolen med finfin grafik, samtidigt som batteriet sparas, eftersom riktiga datorn gör jobbet.

Ja för oss som redan har ett bibliotek med spel så blir det en relativt billig konsoll =D

In-Home streaming, eller Remote Play som det numera heter, ska funka precis som andra enheter. Jag själv kör med Raspberry Pi och telefonen. Raspberry Pi på TVn funkar klockrent, telefonen har för liten skärm för att det ska vara riktigt njutbart. Jag vill minnas att jag läst att batteriet ska hålla i den övre delen av tidsspannet om man kör Remote Play. Så det är ett smidigt sätt att spela krävande spel utan att batteriet tar slut när det är som mest spännande.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nintendo Switch som jag spelat mycket på och som jag gillar. En sak som stör mig dock, som jag inte såg i artikeln, är att det inte går att koppla trådlösa BT-hörlurar till Switchen. Riktigt störande när konsolen har BT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vet inte om jag håller med om detta. Den är ju dyrare än en Switch, men för den prestandan är det svårt att hitta en stationär PC billigare. Så jag är fascinerad över det låga priset på en PC, även bortsett från bärbarheten, som gör PC tillgängligt även för barn. Sen kostar spel till Switch runt 700 nästan hela tiden samtidigt som Steamspel kan fås mycket billigare, nästan gratis när de kommer på Humble Bundle.

Exakt detta, bärbar konsol med modern hårdvara (ganska mycket snabbare än switch prestansamässigt) med fritt spelrum för emulatorer (switch inkluderat ) och dessutom som du säger humble bundle eller som jag för några veckor sedan klickade hem 1000+ titlar för palestina. Dessutom kan man ju lira igenom vad än råkar ha i sin backlogg...

Jag börjar seriöst landa i potentialen av ett köp. Framförallt när man tänker på emulering

Permalänk
Medlem

Spelbibliotek stöd är något som talar för Steam Deck då jag även kan spela från mitt epic bibliotek, GOG, samt spela emulatorer och scummvm mm om den är så öppen som dom säger.
Nackdelen jämför med Nintendo switch är optimeringar då switch är optimerad för att använda hårdvaran fullt ut medan steam deck kör vanliga PC spel samt via wine/proton vilket slösar på hårdvaran.
PC brukar ju missa uppskattningsvis 40% av vad hårdvaran egentligen är kapabel till jämfört med en optimerad plattform så blir att vänta och se hur den verkliga prestandan blir i olika spel, jag är inte säker på att det blir så stor skillnad som man vill tro när man ser specifikationerna.

Permalänk
Inaktiv

Lägre dpi på Steam Deck i och med större skärm men "samma" upplösning jämfört med Switch och Switch Lite. "Samma" jämfört med OLED-modellen. Personligen hade jag gärna sett 120Hz och VRR och behållt upplösningen, alternativt köra en 16:9 panel istället. 16:10 är fint men inte för nyare spel, såvida inte branschen åter börjat stödja då.

Sedan är jag lite förvånad att den inte har AX (Wifi 6) faktiskt. Men men, min är bokad redan, inget som är en deal breaker direkt.

Permalänk
Medlem

Om man väljer att installera ett annat OS där man kan använda EPIC launcher så har man ju ett potentiellt 2 gratis spel i månaden (for life?). Och var man medlem tidigt har man ju ett spel bibliotek på kring 60-70? spel som man inte betalat ett öre för. Och då
har man inte räknat med gratis spelen från andra launchers och företag. SteamDeck kan just bli den billigaste konsolen att äga i längden? Hur många spel ges bort gratis till Nintendo Switch per år?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Om man väljer att installera ett annat OS där man kan använda EPIC launcher så har man ju ett potentiellt 2 gratis spel i månaden (for life?). Och var man medlem tidigt har man ju ett spel bibliotek på kring 60-70? spel som man inte betalat ett öre för. SteamDeck kan potentiellt bli den billigaste konsolen att äga i längden?

Gratis multiplayer också. (Jag bara vägrar betala för att plocka bort ett spärr, kommer aldrig hända!)

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med Switch i handhållet läge är vikten. Det är inte mycket vikt att plocka upp, men handlederna är måttligt roade efter en halvtimme, särskilt om den inte vilas mot något.

Steam Deck väger 68% mer. Det blir nog till att spela den vilande/liggandes på något.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av johanandersson:

Jag vet inte om jag håller med om detta. Den är ju dyrare än en Switch, men för den prestandan är det svårt att hitta en stationär PC billigare. Så jag är fascinerad över det låga priset på en PC, även bortsett från bärbarheten, som gör PC tillgängligt även för barn. Sen kostar spel till Switch runt 700 nästan hela tiden samtidigt som Steamspel kan fås mycket billigare, nästan gratis när de kommer på Humble Bundle.

Intressanta tankar! Det finns ju många dimensioner i det hela och jag försöker också belysa att det till syvende och sist är personliga preferenser som är viktigast och helt avgörande för om Steam Deck är dyrare och vilken som är bäst.

För den som inte är rädd för att testa alternativt operativsystem och köra Game Pass, eller som redan har ett stort Steam-bibliotek, är ju självklart en spelkostnad om 700 en klar nackdel för den billigare "startavgiften" med Switch-konsolen. För den som är lite osäker kring hur mycket en portabel maskin kommer att användas, är det rejäl skillnad på drygt 2 000 kronor (för Switch Lite) och 4 300 för Steam Deck. För den som ser det som en dator och hittar sätt att nyttja den på samma sätt (i spelsammanhang), kan det ju helt klart vara jättebilligt. Många olika sätt att se på det, och kul diskussioner i tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Om man väljer att installera ett annat OS där man kan använda EPIC launcher så har man ju ett potentiellt 2 gratis spel i månaden (for life?). Och var man medlem tidigt har man ju ett spel bibliotek på kring 60-70? spel som man inte betalat ett öre för. Och då
har man inte räknat med gratis spelen från andra launchers och företag. SteamDeck kan just bli den billigaste konsolen att äga i längden? Hur många spel ges bort gratis till Nintendo Switch per år?

Windows 11 (eller 10, beroende på hur det faktiskt blir med att installera på en enhet med skärm under 9") kommer installeras på min när jag fått hem den. Eventuellt ge SteamOS en timme att visa upp sig.

1300+ Steamspel, 300+ GOG spel, 150-200 Epic spel, 50-100 EA spel, 50 Ubisoftspel men framförallt Game Pass kommer ge mig mer spelmöjligheter, portabelt än jag någonsin kommer ha tid för. Sedan saker som ScummVM, emulation och streaming via allt möjligt.

För normala användare har nog Nintendo en god chans fortfarande, men för min del så kommer Switch användas mindre med titlar som finns på både PC och Switch.

Väntar smått otåligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Om man väljer att installera ett annat OS där man kan använda EPIC launcher så har man ju ett potentiellt 2 gratis spel i månaden (for life?). Och var man medlem tidigt har man ju ett spel bibliotek på kring 60-70? spel som man inte betalat ett öre för. Och då
har man inte räknat med gratis spelen från andra launchers och företag. SteamDeck kan just bli den billigaste konsolen att äga i längden? Hur många spel ges bort gratis till Nintendo Switch per år?

Jag använder Heroic Games Launcher i Linux för Epic spelbibliotek det fungerar hyfsat men det kan krävas lite trixande för att vissa spel ska fungera.
https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher
Det finns även AppImage om man inte vill installera det.
Det är troligen även möjligt att installera Lutris.
https://lutris.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Mitt största problem med Switch i handhållet läge är vikten. Det är inte mycket vikt att plocka upp, men handlederna är måttligt roade efter en halvtimme, särskilt om den inte vilas mot något.

Steam Deck väger 68% mer. Det blir nog till att spela den vilande/liggandes på något.

Som switch ägare måste jag hålla med, det kommer att bli tungt....efter en timme med switch börjar man leta efter ett stöd för armarna, tänk om den vägt 68% mer......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

En av dem är en öppen och mycket flexibel plattform, den andra är en underhållningsmaskin. Det finns bara ett alternativ enligt mig såvida man inte är en nintendofantast. Du får så mycket mer med Steam Deck och stöttar ett av de bättre företagen istället för ett av de värsta.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Gratis multiplayer också. (Jag bara vägrar betala för att plocka bort ett spärr, kommer aldrig hända!)

Många Free-To-Play spel till Switch likt Fortnite har gratis multiplayer. De enda undantagen är främst Nintendos egna titlar.

Däremot tycker jag inte att 200 SEK/år är något att bråka om jfm priserna hos Sony och Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många Free-To-Play spel till Switch likt Fortnite har gratis multiplayer. De enda undantagen är främst Nintendos egna titlar.

Däremot tycker jag inte att 200 SEK/år är något att bråka om jfm priserna hos Sony och Microsoft.

200 kronor är inte så mycket. Men det är en väldigt enkel princip att inte betala för att de ska stänga av en brandvägg.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta med detta lilla åbäke för min del är Steam OS, och att initiativet kan hjälpa till att driva spelande på Linux framåt. Men tyvärr driver den samtidigt på spelande med handkontroller också, vilket enbart är 100% otäckt och hemskt, så jag är kluven.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag vet inte om jag håller med om detta. Den är ju dyrare än en Switch, men för den prestandan är det svårt att hitta en stationär PC billigare. Så jag är fascinerad över det låga priset på en PC, även bortsett från bärbarheten, som gör PC tillgängligt även för barn. Sen kostar spel till Switch runt 700 nästan hela tiden samtidigt som Steamspel kan fås mycket billigare, nästan gratis när de kommer på Humble Bundle.

Spelen som reas ut på steam/humble kostar dock inte 700 på switchen.
Blickar man lite bakåt kan man ju nypa äldre titlar för 2-300kr på rea.

Men något nästan gratis är ju förstås svårare att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Sen kostar spel till Switch runt 700 nästan hela tiden samtidigt som Steamspel kan fås mycket billigare, nästan gratis när de kommer på Humble Bundle.

Finns spel från 1 SEK och uppåt till Switch. Visst är Steamspel ofta billigare, men Nintendos titlar reas ut emellanåt. Gäller bara att hålla koll på Dekudeals!

https://www.dekudeals.com/recent-drops

För övrigt dyker det även upp Switch-titlar på Humble Bundle ibland.

Själv köpte jag Metro: Last Light Redux för 26 SEK för inte alltför länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Verkligen, och kunna nyttja samma spelbiblioteket, inte behöva köpa spelen på nytt.

Något jag funderat på, är ju Steam in-Home streaming, undra om min starka stationära kan se till att göda konsolen med finfin grafik, samtidigt som batteriet sparas, eftersom riktiga datorn gör jobbet.

Det kommer du definitivt kunna. Funkar idag utmärkt redan med en Raspberry pi. Jag har till och med fått det att funka över vpn. Med betoning på "funka". VPN lösningen var inte ultimat. Och det var på en mobil uppkoppling. Så prestandan var låg. Kommer definitivt prova det igen med Steam deck över en bra wifi uppkoppling.

Skrivet av Wittwang:

Intressanta tankar! Det finns ju många dimensioner i det hela och jag försöker också belysa att det till syvende och sist är personliga preferenser som är viktigast och helt avgörande för om Steam Deck är dyrare och vilken som är bäst.

För den som inte är rädd för att testa alternativt operativsystem och köra Game Pass, eller som redan har ett stort Steam-bibliotek, är ju självklart en spelkostnad om 700 en klar nackdel för den billigare "startavgiften" med Switch-konsolen. För den som är lite osäker kring hur mycket en portabel maskin kommer att användas, är det rejäl skillnad på drygt 2 000 kronor (för Switch Lite) och 4 300 för Steam Deck. För den som ser det som en dator och hittar sätt att nyttja den på samma sätt (i spelsammanhang), kan det ju helt klart vara jättebilligt. Många olika sätt att se på det, och kul diskussioner i tråden

Jag förbokade en p.g.a att jag gillar öppenhet, inbyggda kontroller, Linux och att den har hyfsad hårdvara till hyffsat pris. Jag förväntar mig inga underverk i spelprestanda, men kommer använda den till enklare spel, emulering samt lite Linux trixande.

Permalänk
Inaktiv

Hur stor är målgruppen för sånt här? Själv känner jag PC och konsol gör allt redan. Kan möjligtvis se behovet för folk som reser väldigt mycket och inte har samma möjlighet att koppla in laptop för en late night sesh men det känns som en väldigt liten procent av gamers

Edit. Iofs är ju switch väldigt populär (vilket jag heller inte förstår)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hur stor är målgruppen för sånt här? Själv känner jag PC och konsol gör allt redan. Kan möjligtvis se behovet för folk som reser väldigt mycket och inte har samma möjlighet att koppla in laptop för en late night sesh men det känns som en väldigt liten procent av gamers

Edit. Iofs är ju switch väldigt populär (vilket jag heller inte förstår)

det är nice att kunna ligga i sängen och spela (gillar dock inte fläkt ljudet) sitter man i bilen med ungarna är det bara sätta den i hållaren och ge ungarna var sin kontroller. (skärmar i bilen är sjutton den bästa som finns vid långa resor med barn)
sitter dom på flyget åker matbrickan ner och dom tar var sin kontroller.
övriga konsoler eller datorer är väldigt mycket mer omständligt om man vill kunna göra detta.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Går du i köptankar kring en portabel konsol? Är du i så fall mest sugen på en Switch, Steam Deck eller någon annan lösning?

Har redan en switch och en GPD Win 2. Så det räcker för tillfället.
Men är imponerad av priset, Kostar ungefär vad jag betalade för min Win 2 när dom sålde ut dom inför släppet av Win 3.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

En stor skillnad är spelen, Nintendo Switch spel är unika och visst finns det emulatorer men änsålänge har jag inte lyckats få någon av titlarna till att rulla ens nära så bra som det gör på en Switch.

Det tråkiga med Switch är att det inte händer mycket på spel fronten, det går riktigt segt! Vi köpte en Switch när den släpptes 2017, sålde den ca 1 år senare eftersom det var spel starvation, andra konsoler användes MYCKET mer aktivt. Vi har haft samtliga Nintendo konsoler så vi hade ju ett Wii U man kunde spela tripple A spelen på, Mario Kart och Zelda. Nu 4 år senare köpte vi en billig beg Swtich för att få lite bättre bildkvalité och flyt, vi är fortfarande förvånade av hur lite det hänt på spelfronten. Visst kommer det ut spel men det är få tripple A spel och när det är så handlar det oftast om re-releser som Nintendo vill att vi ska betala en andra, tredje eller kanske fjärde gån för.

Angånde vikten har jag svårt att förstå att det skulle spela någon roll om konsolen väger 400 eller 700 gram. En skruvdragare väger generellt runt 1.5 KG och Surfplatta runt 500-700 gram. Fördelen man har men en handhållen konsol är att man kan vila den på ett bord eller i knäet framför sig dessutom kan man ofta koppla den till skärm\TV.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hur pass bra fungerar Switch emulator med 3e part kontroller osv? Fungerar ens gyro m.m?
Har länge kikat på konsol till barnen som ska vara enkelt och bra spel. Kan man både få konsol , Och mobil-pc som jag sen kan hooka upp på en skärm+tngbord o mus så vore det guld för mitt egna spelbiblioket. Dock så ska det fungera bra med emulator.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Det är kul att se alla projekt från Valve som lett fram till Steam Deck.

Med Steam Machine lärde man sig att blanda in för många tillverkare i början kan vara en nackdel och att pris inte får vara för högt eftersom konsumenter är vana vid prispressade konsoler. Man insåg också att det bristande Linux-stödet var en stor svaghet och att prestandan generellt var för dålig. Support för kontroller var för dåligt och Steam Controller passade inte alla.

Nu har vi Steam Deck där (förhoppningsvis) alla problem är lösta. Proton, Steam Input, alla kontrollmetoder du kan tänka dig och ett AMD som uppdaterar drivare direkt i Linux-kärnan. Valve sätter ihop maskinen själv istället för att förlita sig på tredjepart och priset är konkurrenskraftigt. Det är lustigt för en dockad Steam Deck är i princip det vi ville ha med Steam Machine, med skillnaden att den är bärbar nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hur stor är målgruppen för sånt här? Själv känner jag PC och konsol gör allt redan. Kan möjligtvis se behovet för folk som reser väldigt mycket och inte har samma möjlighet att koppla in laptop för en late night sesh men det känns som en väldigt liten procent av gamers

Edit. Iofs är ju switch väldigt populär (vilket jag heller inte förstår)

Det är ju 100 gånger jobbigare att bära med sig en laptop som man ska hiva upp och koppla in. Det är knappt jämförbart med enkelheten hos Switch och nu Steam Deck.

PC gör det mesta redan, vad gäller konsol så är det enligt mig endast Switchen som tillför något eftersom den är portabel. Det blir ett komplement till din PC på ett helt annat sätt än övriga konsoler. Steam Deck kommer landa i precis samma segment fast bättre hårdvara och med tillgång till hela ditt Steambibliotek. Tror faktiskt målgruppen är rätt stor. Alla som gillar Switchen och kanske vill spela på resande fot, i soffan, i sängen, på toan, osv är potentiella kunder. Sneglar även lite mot asien där mobilspel är extremt stort, känns som att en Steam Deck skulle kunna gå hem där också.

Jag personligen har massor av plattformspel och liknande på Steam som jag gärna vill spela, men aldrig kommer mig för när jag sitter framför min PC, där det alltid lutar mer åt AAA-spel. Men med Steam Deck så skulle dessa spel vara perfekta. Tror inte jag är ensam om att ha en sådan backlogg heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX