Xiaomi går om Apple som världens näst största telefontillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, ok. Jag skall väl förtydliga. FTP var/är blockat i Safari.
E-sim räknas inte som dubbla simkort. Säg att man åker utanför EU, till Asien eller liknande. Då är det väldigt bra att kunna ha kvar sitt simkort med sitt eget nummer och trycka in ett lokalt simkort för surf. VÄLDIGT få kontantkort som stödjer E-sim.

Ha ditt egna nummer i e-SIM så har du alla möjligheter till o skaffa ett lokalt SIM-kort så e-SIM räknas absolut som dual-SIM.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Ja men om du tar appples budgettelefon och jämför med Samsung eller xaiomis så är apples ljusår bättre.

Apple har som sagt inga budget telefoner jämför man en se med något i samma prisklass är det inte så att Iphonen är överlägsen. Du kan inte jämföra en se för 5000kr med en Samsung galaxy a21 för 1200kr. Utan då är det ex galaxy s20fe som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Apple har som sagt inga budget telefoner jämför man en se med något i samma prisklass är det inte så att Iphonen är överlägsen. Du kan inte jämföra en se för 5000kr med en Samsung galaxy a21 för 1200kr. Utan då är det ex galaxy s20fe som gäller.

Nej, jag menar att en telefon för 1200kr kanske säljer i Indien som smör medans 5000 är på tog för mycket. Därför är Samsung stora i Indien medans Apple är små. Tar vi däremot en rrilare land så är förmodligen Apple mycket större 5000 är inte är mycket pengar för de. Alltså därav anledningen till att andra tillverkare är stora i fattigare länder vilket förmodligen bidrar till att inte Apple toppar dessa typ av listor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Dubbla sim kan du ha via e-sim som gör att du slipper ha två fysiska kort.

Laddtiden är inte någon särskilt stor skillnad på.

Sd-kort nej det är mycket få som har behov av att byta dessa.

Spela in samtal ja det kan jag hålla med fig om det saknar jag och finns vissa appar som är värdelösa. Tror dock inte alla android stödjer det

120Hz vet inte om jag kan säga att jag saknat det men visst. Däremot har ju iPhonen alltid varit snabbare och haft mindre lagt än android.

Kameror skulle jag säga att Apple ligger toppklass och har alltid gjort. Även om de inte är högst så är de top 10. Dessutom finns det appar som FiLMiC Pro som har mycket bra funktioner för film där är android riktigt efter eller har någon dålig kopia.

Summa Apple är mer premium rent generellt det är väl bara kolla runt i samhället. iPhone , Airpods
Apple Watch är status att ha. Xaiomi, några fula lurar från Samsung eller värdelös och ful androidklocka är kanske status på KTH men knappast annars

Vem tycker det är status att ha något som till och med barn springer runt med överallt? Ungdomarna på högstadiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vem tycker det är status att ha något som till och med barn springer runt med överallt? Ungdomarna på högstadiet?

Kändisar, skådisar, företagsledare, folk som jobbar med media, designerns, högt utbildade. Ja i princip alla de har iPhone.

De som har android är tekniker, ingenjörer , de som tycker iPhone är dyr, folk med IT-brallor , de som inte vet bättre utan köpte billigaste kina androidlurern.

Klart att status betyder olika för folk men tror nog att det första smäller högre för många

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Kändisar, skådisar, företagsledare, folk som jobbar med media, designerns, högt utbildade. Ja i princip alla de har iPhone.

De som har android är tekniker, ingenjörer , de som tycker iPhone är dyr, folk med IT-brallor , de som inte vet bättre utan köpte billigaste kina androidlurern.

Klart att status betyder olika för folk men tror nog att det första smäller högre för många

Jag struntar fullständigt i vad andra använder på det sättet men kollade runt lite nu bara för argumentet och det stämmer inte för världens rikaste man, för världens mest framgångsrike idrottare, etc. Du är också rätt inkonsekvent då du nämner högt utbildade och ingenjörer i olika delar, trots att ingenjörer utgör en betydande del av de högutbildade. Än större om man räknar bort utbildningar som inte tenderar leda till välavlönade arbeten. Detta gör inte direkt att du framstår som att du har så mycket koll utan mer argumenterar från en position om vad du vill ska vara sant.

Jag kvarstår med min åsikt att det är löjligt att anse att något så vanligt, så att till och med barn springer runt med det, har någon status att tala om. Lyckligtvis har jag aldrig hört någon uttala sig så om något telefonmärke i verkliga livet. Köp en lyxbil, en strandvilla, eller något annat som långt färre har om du är ute efter status genom saker. Ser man en smartphone som status har man nog en påtaglig avsaknad av just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Nej, jag menar att en telefon för 1200kr kanske säljer i Indien som smör medans 5000 är på tog för mycket. Därför är Samsung stora i Indien medans Apple är små. Tar vi däremot en rrilare land så är förmodligen Apple mycket större 5000 är inte är mycket pengar för de. Alltså därav anledningen till att andra tillverkare är stora i fattigare länder vilket förmodligen bidrar till att inte Apple toppar dessa typ av listor.

Egentligen tror jag inte folk bryr sig särskilt mycket om vad telefonen kostar här. De kikar på månadskostnaden.
Går man in på min operatörs hemsida (tre) så ser man att priserna ser ut som förr när telefonerna var billigare, men det är utspritt på 36 månader istället för 24 som typ var standard för några år sedan.
Samma sak gäller ju med avbetalningar, väldigt många föredrar att betala av över tid även om det medför avi avgifter och eventuell ränta.
Skulle man vara tvungen att betala kontant tror jag alla 14 000kr telefoner hade sålt i mycket lägre volymer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ha ditt egna nummer i e-SIM så har du alla möjligheter till o skaffa ett lokalt SIM-kort så e-SIM räknas absolut som dual-SIM.

Fast nä. Säg att du vill flytta över ditt nummer till en slit och släng mobil när du drar ut i regnskogen så är du körd för att du inte hade dubbla fysiska platser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Klart att status betyder olika för folk men tror nog att det första smäller högre för många

Sjuk status när vem som helst kan gå och ta en på ett abonnemang. Det är inte en Patek eller AP vi pratar om här.
Det är bara folk med dålig självkänsla som tror att en dyr telefon lyfter dem i ögonen på andra.

Ärligt talat så skiter de flesta i vilka telefoner andra personer har.
Det låter som att du drar fram bönemattan och dyrkar grannen när han köpt senaste iphonen.

För min egen del hade jag inte ens gått ifrån Android om jag fick den bästa iphonen gratis varje år.
Iaf inte förrän de släpper på tyglarna och låter mig använda telefonen som jag själv vill.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast nä. Säg att du vill flytta över ditt nummer till en slit och släng mobil när du drar ut i regnskogen så är du körd för att du inte hade dubbla fysiska platser.

Det är nog en väldigt minoritet som gör så. Själv har jag aldrig gjort det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Sjuk status när vem som helst kan gå och ta en på ett abonnemang. Det är inte en Patek eller AP vi pratar om här.
Det är bara folk med dålig självkänsla som tror att en dyr telefon lyfter dem i ögonen på andra.

Ärligt talat så skiter de flesta i vilka telefoner andra personer har.
Det låter som att du drar fram bönemattan och dyrkar grannen när han köpt senaste iphonen.

För min egen del hade jag inte ens gått ifrån Android om jag fick den bästa iphonen gratis varje år.
Iaf inte förrän de släpper på tyglarna och låter mig använda telefonen som jag själv vill.

Ja det är nog extremt få människor som är gamla nog för att ha egen inkomst o bor i ett i-land som ens kollar vilken telefon folk har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För min egen del hade jag inte ens gått ifrån Android om jag fick den bästa iphonen gratis varje år.
Iaf inte förrän de släpper på tyglarna och låter mig använda telefonen som jag själv vill.

Hur använder du telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, man kan vara säker att bara NSA spionerar och inga 14-åriga hackers, det är ett faktum att det finns färre exploits till Apple

Skulle tro att det har mer att göra att Googles affärsplan är datan som du som kund kommer med, medans Apple riktar sig mer (inte fullt) på själva enheterna för datan är mer i bakgrunden.

Var inte dum, det finns ingen enhet som är helt säker, men affärsplanerna skiljer sig åt ganska markant, därför är det sannolikt mer intressant att utrusta sina anställda med en mindre datadelningstung enhet...(Min S10a ringer hem ungefär var 5 minut )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av HazZarD:

jaså är det så illa, varför då ? nu är du bara elak.

Inte bara är MIUI extremt aggressivt med att döda appar i bakgrunden men man måste även använda en icke-MIUI file manager i våran app för att återställa backups, för MIUI cuckar helt och hållet. Utöver det så ändrar MIUI några standard Android API relaterade saker, vilket förstör även standard Android App Installer funktioner: https://github.com/android-police/apkmirror-public/issues/116

Jag är inte elak, men vi har så inåthelvete många personer som kommer in var och varannan vecka så upptäcker vi att det är en till sak MIUI har gjort som gör att vi måste dra någon dum jävla workaround fix för att lösa det

Visa signatur
Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Viochee:

Känns betydligt bättre än samsung... När jag jämför med fruns samsung... Mer inställningar osv

Det är ju lite som jag nämnde i kommentaren ovan, saker inte de flesta tänker på. Visst deras generella känsla i MIUI kanske känns bättre men de gör så otroligt korkade val när de t.ex. mixtrar med Android App Installer vilket gör att installationer inte fungerar som de ska, och även annat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Egentligen tror jag inte folk bryr sig särskilt mycket om vad telefonen kostar här. De kikar på månadskostnaden.
Går man in på min operatörs hemsida (tre) så ser man att priserna ser ut som förr när telefonerna var billigare, men det är utspritt på 36 månader istället för 24 som typ var standard för några år sedan.
Samma sak gäller ju med avbetalningar, väldigt många föredrar att betala av över tid även om det medför avi avgifter och eventuell ränta.
Skulle man vara tvungen att betala kontant tror jag alla 14 000kr telefoner hade sålt i mycket lägre volymer.

Håller med känns som enormt många har avbetalningar på sina telefoner.

Valt lågprisoperatör så dom säljer inte telefoner på detta sättet & köper kontant.

Själv sugen på Huawei P50 Pro och hoppas några missar att det är Appgallery & Hms så jag kan fynda en begagnad enhet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, globala versioner av telefonen har stöd för fler 4G/5G band så det är mer skillnad än bara vart man är registrerad! Bara o kolla upp din mobil så kommer du se skillnader i 4G och 5G på den internationella (så kallar gsmarena globala versionen) jämfört med kina versionen. Uppenbarligen är det något du gör, då jag och andra på Swedroid (t.ex.) har lyckats låsa upp telefoner utan problem

Jag har låst upp fler telefoner än jag kan minnas, bytt moderkort och andra komponenter också utan problem, det faktum att denna krånglar är mer än nog med bevis för mig att något är fel med deras skit system, jag vet exakt vilken hårdvara jag har.

Permalänk
Medlem

Min Mi 10T Pro har hitills fungerat hur bra som helst, köpt på Black Friday förra året. Kör med Microsoft Launcher Beta som också fungerar bra. Och uppdateringar fungerar också, har redan fått MIUI 12.5.5 med Google patch för Augusti 2021, alltså samma månad som patchen släpps. Det är snabbt. Och Android 12 finns i beta för telefonen för den som vill vara äventyrlig.

Batteritiden är outstanding, helt suveränt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||