Qnap tar kinesisk Zhaoxin-processor till NAS för europeiska kunder

Permalänk
Melding Plague

Qnap tar kinesisk Zhaoxin-processor till NAS för europeiska kunder

Zhaoxins x86-processorer är ovanliga utanför hemlandet, men nu bygger Qnap in en modell i enklare företagsinriktade NAS-enheter som kan köpas även utanför Kina.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bäst att inte lagra sina Nalle Puh-avsnitt på den! Jag antar att det är VIA:s licens? Finns det någon tidsgräns på den? Vore också intressant att veta varför den inte bara använder en ARM.

Permalänk
Medlem

Hmm...
Är inte så värst billig, om man betänker val av CPU.

Proshop har den för +14000 kr, då utan lagringsmedia.

För den som är intresserad av spec. så följ Proshop länken, ovan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av grovlimpa:

Bäst att inte lagra sina Nalle Puh-avsnitt på den! Jag antar att det är VIA:s licens? Finns det någon tidsgräns på den? Vore också intressant att veta varför den inte bara använder en ARM.

Jo precis Zhaoxin "får" licensen genom VIA. I regel har x86-licenser rent historiskt förnyats var femte eller tionde år.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kinesisk processor som licensieras från Taiwan och i grunden utvecklad i USA (Centaur) av bolag med taiwanesiska ägare och tillverkas i Taiwan. Ja ett taiwanesiskt företag är nog glada att använde de...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Bäst att inte lagra sina Nalle Puh-avsnitt på den! Jag antar att det är VIA:s licens? Finns det någon tidsgräns på den? Vore också intressant att veta varför den inte bara använder en ARM.

Rent krasst har de bara licens för att Intel dömts inkräkta på patent från Centaur Technologies.

Permalänk
Medlem

Har hört att det sitter kameror i lysdioderna & mikrofoner i fötterna!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Inte särskillt välkorrade slides.

"Dual Opreation Systems"
"optional entrprise ZFS QuTS hero"

Sedan lite tveksamt varför man ska ha 4K-grafik i en NAS. De trycker på att det finns en HDMI-utgång, men användningsområdet är det ett stort frågetecken kring.

Enligt specarna har den 2 x 2,5 Gbit/s nätverk (eller 25 GbE som det står på bilden...), men på blockdiagrammet på sida 3 så är det 1x1 Gbit/s... kanske de löst med något PCI-kort eller någon annan onboard-lösning, vem vet?

Vet inte riktigt vilket "entrprise" som vill köpa en sån här. Eller är det en SMB-produkt? Simple Message Block eller Small/Medium Business?

Känns som att enda anledningen att köpa denna är att man gillar obskyr hårdvara.

Permalänk
Medlem

Antar att den inte säljer så bra i Kina där de hellre väljer inhemskt (ex Terramaster), och därför försöker de kränga den till européer som blundar för säkerhet

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Det är ju mjukvaran som gör NASen. Därför är det Synology för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte särskillt välkorrade slides.

"Dual Opreation Systems"
"optional entrprise ZFS QuTS hero"

Sedan lite tveksamt varför man ska ha 4K-grafik i en NAS. De trycker på att det finns en HDMI-utgång, men användningsområdet är det ett stort frågetecken kring.

Enligt specarna har den 2 x 2,5 Gbit/s nätverk (eller 25 GbE som det står på bilden...), men på blockdiagrammet på sida 3 så är det 1x1 Gbit/s... kanske de löst med något PCI-kort eller någon annan onboard-lösning, vem vet?

Vet inte riktigt vilket "entrprise" som vill köpa en sån här. Eller är det en SMB-produkt? Simple Message Block eller Small/Medium Business?

Känns som att enda anledningen att köpa denna är att man gillar obskyr hårdvara.

Du stavar själv fel 😃

Qnap är ju största konkurrenten efter Synology bland konsumenter och små företag, deras programvara är nog hyfsat kompetent, QuTS Hero eller vad de kallar det används säkert på deras rackmodeller också.

Den har gott om PCI Express så ja, det är kort eller diskreta kretsar på moderkortet. Det står för övrigt 2.5, de är bara att punkten flyter ihop med 2an på de lågupplöst nerskalade slidsen.

Edit: Jag vet inte inte hur de satt upp PCI Express-fördelningen, men utöver de x2 som kan användas till NVMe-SSDer så har den x8. När man läser Qnaps hemsida så har den expansionsplats med plats för två kort, fysiskt är det PCIe x4-platser, men elektriskt kanske det är x2. Inbyggda M.2-platserna kör x1, och det skulle ju lämna x4 för två (eller en krets med stöd för två portar) 2,5 GbE-kretsar.

Att de inte skulle vara lämplig för typ videoströmning är väl för att den Via-baserade grafikkretsen inte lär ha så bra drivrutins och programvarustöd. Är för övrigt inte så förvånad att företag vänder sig till ett företag som samarbetar med Via när Via själva inte erbjuder något längre och utbudet från Intel i viss mån försämrats för denna marknad.

Edit: Synology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du stavar själv fel 😃

Fast nu stavade DU fel

Synology heter dom

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Fast nu stavade DU fel

Synology heter dom

Alla stavar fel här (Vilket var poängen, jag hade inte tid att granska vad jag skrev och gjorde själv ett par tre missar)

Även du som kommer och använder dom istället för de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alla stavar fel här (Vilket var poängen, jag hade inte tid att granska vad jag skrev och gjorde själv ett par tre missar)

Även du som kommer och använder dom istället för de.

Men det är inte en felstavning

Dom ersätter ju de och dem i dagligt tal.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Men det är inte en felstavning

Dom ersätter ju de och dem i dagligt tal.

Man kan inte ha felstavningar i tal, men nu skrev du skrift. I skrift stavar man ord. I skrift är det ett språkfel, i tal är det inte.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Svenskalektionen kan med fördel ta slut här. Det är trots allt sommarlov (förutom att det har föga med ämnet att göra).

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm...
Är inte så värst billig, om man betänker val av CPU.

Proshop har den för +14000 kr, då utan lagringsmedia.

För den som är intresserad av spec. så följ Proshop länken, ovan.

NAS-enheter är väl dock sällan ens i närheten av prisvärda sett till vad som faktiskt sitter inne i lådan?
Är inte helt övertygad om att denna faktiskt sticker ut så värst på den punkten.

Exempelvis så är det väl så att när antalet diskplatser ökar (som denna med 6 platser) så skenar priset helt oproportionerligt till följd av att tillverkarna bestämt sig för att det är ett annat produktsegment där de genast tar betydligt mer betalt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att Qnap verkar vara lite skumt. Om man vill ha något som värnar om säkerhet och integritet så använder man Synology.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på QNAPs säkerhetsproblem bara nyligen så är det inget jag tagit i med tång personligen.

Bygga eget med TruNAS ger mer för mig iallafall. Men ska jag köpa något färdigt så finns det bara ett seriöst alternativ: Synology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har alltid tyckt att Qnap verkar vara lite skumt. Om man vill ha något som värnar om säkerhet och integritet så använder man Synology.

Håller helt med och detta beslut gör ju inte saken böttter. Har kört Synology och är rätt nöjd med de även om de inte är billigast, bäst hårdvara eller alla funktioner i mjukvaran så är de stabila

Permalänk
Medlem

Hade ju valt en 673a ist för denna men klart intressant att se hur reviews blir.

En del kommentarer ovan alltså...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har alltid tyckt att Qnap verkar vara lite skumt. Om man vill ha något som värnar om säkerhet och integritet så använder man Synology.

Jag hoppas du är medveten om att du pratar om två taiwanesiska företag med tillverkning i Fastlandskina?

Ska du värna om säkerhet får du nog ha väldigt få funktioner...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Du stavar själv fel 😃

Absolut, det är lite pinsamt. Men jag postar en kommentar på ett Internetforum ihopslängd på några minuter, det här är en presentation tänkt att användas för marknadsföring i något betydligt större kontext. Jag är inte den som sitter och hackar ner på att folk gör enstaka stavfel i ett Sweclockers-inlägg eller ett mail heller.

Något enstaka stavfel var hur som helst inte poängen, det var många stavfel, i stor text, och dessutom var det bara några av en lång serie av underliga fel på slidesen som jag reagerade på.

Skrivet av Petterk:

Qnap är ju största konkurrenten efter Synology bland konsumenter och små företag, deras programvara är nog hyfsat kompetent, QuTS Hero eller vad de kallar det används säkert på deras rackmodeller också.

Den har gott om PCI Express så ja, det är kort eller diskreta kretsar på moderkortet. Det står för övrigt 2.5, de är bara att punkten flyter ihop med 2an på de lågupplöst nerskalade slidsen.

Jo, jag känner till vilka Qnap är. Poängen är att jag skulle inte köra Synology, Thecus eller något annat liknande NAS-märke heller i något som liknar en "enterprise"-miljö. Enterprise-NAS är något helt annat, typ NetApp och liknande.

Tyckte därför det var kul att samtidigt påpeka att detta inte är enterprise, och att de inte ens kan stava till det.

Å andra sidan kanske jag har en annorlunda definition av "enterprise" än vad Qnap har.

Skrivet av Petterk:

Edit: Jag vet inte inte hur de satt upp PCI Express-fördelningen, men utöver de x2 som kan användas till NVMe-SSDer så har den x8. När man läser Qnaps hemsida så har den expansionsplats med plats för två kort, fysiskt är det PCIe x4-platser, men elektriskt kanske det är x2. Inbyggda M.2-platserna kör x1, och det skulle ju lämna x4 för två (eller en krets med stöd för två portar) 2,5 GbE-kretsar.

Poängen lite med mitt inlägg var att denna informationen inte verkar framgå av slidesen, om något så får man intrycket att M.2-enheterna ansluts med x2. Man har väl plockat något standard-diagram från Ziaoxin som kanske inte riktigt stämmer med hur denna NAS är konfigurerad.

Skrivet av Petterk:

Att de inte skulle vara lämplig för typ videoströmning är väl för att den Via-baserade grafikkretsen inte lär ha så bra drivrutins och programvarustöd. Är för övrigt inte så förvånad att företag vänder sig till ett företag som samarbetar med Via när Via själva inte erbjuder något längre och utbudet från Intel i viss mån försämrats för denna marknad.

Jo, och igen, poängen är lite att de i slidesen marknadsför produkten som särskilt lämplig just för videoströmning, bland annat med den totala irrelefanten att den har 4K-grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, jag känner till vilka Qnap är.

Mja? Då hade du inte behövt skriva

Finns gott om folk som kör det hos mindre företag, att man tar funktioner från "enterprise"-system betyder inte Fortune 500 där tusentals användare/enheter ska använda grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

NAS-enheter är väl dock sällan ens i närheten av prisvärda sett till vad som faktiskt sitter inne i lådan?
Är inte helt övertygad om att denna faktiskt sticker ut så värst på den punkten.

Exempelvis så är det väl så att när antalet diskplatser ökar (som denna med 6 platser) så skenar priset helt oproportionerligt till följd av att tillverkarna bestämt sig för att det är ett annat produktsegment där de genast tar betydligt mer betalt.

Där finns QNAP NAS med fler än 6 hårddiskar med AMD X64 CPU'er, inkluderarat Ryzen för under 14000 kr, ja även under 10000 kr.

Att då ta mer för en NAS med en CPU som enligt "Enligt Tom's Hardware är omkodning en tung uppgift för Kaixian 6000-serien", något jag ser som att det ger buggar och en kort period av uppdatering av mjukvara.

Ser inte att resonemanget stämmer precis.

Sorry!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har alltid tyckt att Qnap verkar vara lite skumt. Om man vill ha något som värnar om säkerhet och integritet så använder man Synology.

Skrivet av Petterk:

Jag hoppas du är medveten om att du pratar om två taiwanesiska företag med tillverkning i Fastlandskina?

Ska du värna om säkerhet får du nog ha väldigt få funktioner...

Touché

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Hade ju valt en 673a ist för denna men klart intressant att se hur reviews blir.

En del kommentarer ovan alltså...

Helt klart ett bättre alternativ för runt 4000 kr mindre, bättre prestanda och inga problem med handpålägg i mjukvaran.

Kan för mitt liv inte komma på vad som motiverar ett pris på +14000 kr för TSV-675 med Zhaoxins Kaixian U6580, då där finns så många andra mer prisvärda.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Där finns QNAP NAS med fler än 6 hårddiskar med AMD X64 CPU'er, inkluderarat Ryzen för under 14000 kr, ja även under 10000 kr.

Att då ta mer för en NAS med en CPU som enligt "Enligt Tom's Hardware är omkodning en tung uppgift för Kaixian 6000-serien", något jag ser som att det ger buggar och en kort period av uppdatering av mjukvara.

Ser inte att resonemanget stämmer precis.

Sorry!

Det övergripande resonemanget håller jag fast vid, men om CPUn är så pass svag så har du nog rätt i att den är något värre än vanligt sett till prisvärdhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag hoppas du är medveten om att du pratar om två taiwanesiska företag med tillverkning i Fastlandskina?

Ska du värna om säkerhet får du nog ha väldigt få funktioner...

Det förändrar inget för det jag skrev tidigare.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det förändrar inget för det jag skrev tidigare.

Går inte att följa dig om inte poängen är FUD.