Polis i Malaysia går hårt åt hårdvara med stor vält

Permalänk
Medlem

Hehe, lite väl populistiskt men genom att göra så här ser de till att ingen annan i landet kan nyttja riggarna.
Kan inte så mycket om ASICs men antar att förra generationens ASICs enbart är lönsamma om elen är gratis?

Gör inte Apple något liknande med fullt fungerande telefoner och plattor?
Apple är ett företag var infrastruktur är uppbyggt att producera och leverera elektronik så de om några borde verkligen ha både kompetens och kapacitet att sälja begagnat.
Tvivlar på att Malaysias polis har samma förutsättningar

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Vi är bättre på att ta hand om elektronikskrot, det plockas isär innan det förstörs. Det gör det lättare att återanvända vissa delar. Det är för övrigt mycket värre med annonser i Asien med.

https://www.svtplay.se/klipp/24066466/har-skickas-bilar-fylld... (hela avsnittet hade med mer om generell elektronik
Nja, lite tvek på det om detta fortfarande fortgår.

Permalänk
Medlem

Bättre att sätta dem i sin egna källare och börja tjäna storkovan.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Så svensk polis och Tullverket är också "idioter" som gör samma sak med smuggelsprit?

Nää då, det används till personalfest

Svårt att veta ifall något råkar försvinna vid förstöring. Knappast att det sitter 10 vittnen som håller koll.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Att återvinna elektronik är varken enkelt eller billigt och att bara sälja av beslagtaget gods är inte heller man gör hux flux med en dålig byråkrati, så alla som gnäller här i tråden för att de inte fick chansen att köpa begagnade lyxartiklar borde nog ta och kliva ner från sina höga hästar.
Malaysia =/= Sverige, olika förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

OK, vill inte diskutera detta egentligen, vilket framgår av min one-liner.

Men att försvara fel med argumentet att det görs andra fel inte är särskilt konstruktivt.

Jag lämnar det där.

Svepskäl och huka...Slå mig på fingrarna istället. Det tål jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Att återvinna elektronik är varken enkelt eller billigt och att bara sälja av beslagtaget gods är inte heller man gör hux flux med en dålig byråkrati, så alla som gnäller här i tråden för att de inte fick chansen att köpa begagnade lyxartiklar borde nog ta och kliva ner från sina höga hästar.
Malaysia =/= Sverige, olika förutsättningar.

Ja, som du säger är förutsättningarna dåliga för återanvändning ens om den byråkratiska viljan, så att säga, funnits. Beslagtagen utrustning, vem äger den? Staten? Vem ska få köpa den? Vem kontrollerar så att utrustningen fungerar, vad den är värderad och vem som köper den utan risk för att den cirkulerar billigt till ett kompisgäng med kontakter? Riskerar en sådan distribution att polisens och åklagarnas prioriteringar ändras, när det finns ekonomiska incitament i potten?

Nä. Det finns inga alternativ till att förstöra utrustningen. Återvinning sker i liten skala, är kostsamt och resursineffektivt - och vid dyrbara resurser återfinns liknande problem i vem som får ekonomisk nytta av beslagtagen utrustning.

Jag rekommenderar trådens kommentatorer en lite ökad verklighetsgrundning.

Skrivet av Damir2d:

Nää då, det används till personalfest

Svårt att veta ifall något råkar försvinna vid förstöring. Knappast att det sitter 10 vittnen som håller koll.

Som jag förstår upplägget finns det alltid några vittnen vid förstöringen, även i dess tidsödande process för att minimera att beslagtaget eller känsligt material försvinner på slutstationen. Det känns som fel led om man ska lägga rabarber på något, utan den sker tidigare i processen innan beslagtaget material noterats ordentligt.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande. Det är hårt tryck på grafikkort fortfarande...

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av REWplayFF:

Är vi i västvärlden mycket bättre menar du? Undra hur mycket energi vi ödslar på all reklam tex. Tror alla - bortsett spädbarn - kånkat på kassar av reklam, och dom väger...All den skiten ska fraktas fram och tillbaka, vecka efter vecka, år efter år, decennium efter decennium.
Gå runt på stan och i butiker och titta. Energislukande skärmar och skit med reklam och mer reklam. Bara stå i kö i matvarubutiken - jodå. En tv-skärm med reklam för varje enskild kassa.
Lägg till vapenindustrin, krigsföring, rymdprogram och alla slit-och-släng-produkter. Tro fan moder jord får jobba.
Peka finger åt andra är vi världsledande i, men granska och ifrågasätta oss själva är vi oerhört dåliga på.

Håller med. Inte lika intressant att sitta och räkna på hur mycket energi Googles serverhallar konsumerar heller eller hur mycket Amazon, Apple eller Tesla skitar ner här i världen.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Håller med. Inte lika intressant att sitta och räkna på hur mycket energi Googles serverhallar konsumerar heller eller hur mycket Amazon, Apple eller Tesla skitar ner här i världen.

Exakt. För vi är lite finare och bättre än alla andra. Kejsarens nya kläder osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Håller med som tidigare nämnt att det hade varit smartare att i så fall sälja dom för att få tillbaks en del av kostnaden. Hade dom använt strömmen för att ladda ett gäng Tesla's så hade dom nog inte bara beslagtagit bilarna och plattat till dom, hade det varit kontanter som beslagtogs av samma andrahands värde som riggarna så hade dom nog inte bara bränt allt... Har ingen aning vad värdet på grejerna kan vara, men med tanke på antalet så måste det väl ändå handla om några hundra tusen åtminstone, om inte mer?

Problemet med smuggelsprit (och många andra smugglade varor) är ju att det kan vara förfalskade, och därmed ändå måste förstöras och eventuellt till och med kan vara hälsofarligt. Självklart kan man ju ta tester på varje flaska för att se om dom utgör en hälsorisk, samt försöka spåra ursprunget för att säkerställa att dom inte är förfalskade, men det är en stor kostnad och tidskrävande. Sedan är ju problemet också att även om du kan bevisa att spriten innehåller exakt det de ska, och inte är förfalskade, vem vill köpa det när varenda flaska har öppnats för att testas, och vem ska betala för kostnaden för allt detta?
Det är en dålig jämförelse, då oavsett om det är äkta vara, och inte har förändrats på något
vis eller om det är förfalskat och/eller förgiftat, så är det säkraste, billigaste, enklaste och snabbaste lösningen att förstöra smuggelspriten oavsett.

Det är ingen perfekt jämförelse men inte dålig. För som jag skrev innan så om polisen i Malaysia skulle sälja delar eller all hårdvara men bara till lagliga användare så blir det också merarbete vilket kan göra att det är billigare att förstöra en att återanvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Nää då, det används till personalfest

Svårt att veta ifall något råkar försvinna vid förstöring. Knappast att det sitter 10 vittnen som håller koll.

Nej men jag tror att chansen för denna typ av korruption är mindre i Sverige än i Malaysia. Så då förstår jag om de hällre förstör och slipper anklagelserna om att de skulle ha sållt hårdvaran till nya miners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Så svensk polis och Tullverket är också "idioter" som gör samma sak med smuggelsprit?

Skrivet av Damir2d:

Nää då, det används till personalfest

Svårt att veta ifall något råkar försvinna vid förstöring. Knappast att det sitter 10 vittnen som håller koll.

Citat:

Förra året beslagtog Tullverket nära 300 000 liter alkohol som har återvunnits och blivit biogas.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/tullen-atervinn...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Nää då, det används till personalfest

Svårt att veta ifall något råkar försvinna vid förstöring. Knappast att det sitter 10 vittnen som håller koll.

Exakt. Övertygad om att klåparna på tullverket får med sig många roliga saker hem från arbetsplatsen.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Känns ju inte helt okej... är inte det ett av länderna där barn går runt och försöker skrapa loss värdefulla metaller från moderkorten?
Fruktansvärt att bara mosa allt sådär men det är väl mest ett exempel mot cryptomining eller något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Exakt. Övertygad om att klåparna på tullverket får med sig många roliga saker hem från arbetsplatsen.

Det är nog inte så vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Mmh, som om symboliken skulle fylla en större funktion än att återvinna prylarna. Det är idiotiskt, inget annat.

Vad skulle men gjort istället som manifesterar för allmänheten att sådant här beteende är fullständigt vidrigt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad skulle men gjort istället som manifesterar för allmänheten att sådant här beteende är fullständigt vidrigt?

För tydlighetens skull, vad menar du? Helt utan att ge mig an ämnet mer än till synes någon annan i tråden så demoleras inte utrustningen för att majning är omoraliskt, vidrigt eller ens olagligt. Utan att göra det offentligt kan vara myndigheternas sätt att markera att de inte lägger rabarber på prylarna - och markerar att de som gör skada (genom olagligt mixtrande med elnätet) får säga baj baj äppelpaj till beslagtagen utrustning.

När prylarna hyser ett så relativt högt värde finns det särskild nytta i att markera att man förstör prylarna enligt regelverk, hellre än att bjuda upp spekulationer att den smusslas runt bland myndighetsfolk som själva vill majna eller spela PUBG med bättre sprutt.

Permalänk
Medlem

Va i helvete, borde juh vara minst lika olagligt att krossa så mycket hårdvara när det råder global kretsbrist, varför skickar man inte tillbaka grejjerna till tillverkarna för en liten belöning? vill inte tillverkarna ha tillbaks sina grejjer????

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr.Borka:

För tydlighetens skull, vad menar du? Helt utan att ge mig an ämnet mer än till synes någon annan i tråden så demoleras inte utrustningen för att majning är omoraliskt, vidrigt eller ens olagligt. Utan att göra det offentligt kan vara myndigheternas sätt att markera att de inte lägger rabarber på prylarna - och markerar att de som gör skada (genom olagligt mixtrande med elnätet) får säga baj baj äppelpaj till beslagtagen utrustning.

Majning är en gammal traditionell sedvänja i samband med midsommarfirande så majning är nått vi hållit på länge med i Sverige och det bör inte sammanblandas med mining.
Svenska Verb
maja
uttal: /ˈmaˌja/
(ålderdomligt) klä (pryda) med gröna löv
Etymologi: Belagt sedan slutet av 1400-talet. Från fornsvenska mæia, av maj.
Besläktade ord: maj, majande, majning
Jämför: lussa, jula, påska

https://sv.wiktionary.org/wiki/maja

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Majning är en gammal traditionell sedvänja i samband med midsommarfirande så majning är nått vi hållit på länge med i Sverige och det bör inte sammanblandas med mining.
Svenska Verb
maja
uttal: /ˈmaˌja/
(ålderdomligt) klä (pryda) med gröna löv
Etymologi: Belagt sedan slutet av 1400-talet. Från fornsvenska mæia, av maj.
Besläktade ord: maj, majande, majning
Jämför: lussa, jula, påska

https://sv.wiktionary.org/wiki/maja

Homonymer är också rätt så gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

För tydlighetens skull, vad menar du? Helt utan att ge mig an ämnet mer än till synes någon annan i tråden så demoleras inte utrustningen för att majning är omoraliskt, vidrigt eller ens olagligt. Utan att göra det offentligt kan vara myndigheternas sätt att markera att de inte lägger rabarber på prylarna - och markerar att de som gör skada (genom olagligt mixtrande med elnätet) får säga baj baj äppelpaj till beslagtagen utrustning.

När prylarna hyser ett så relativt högt värde finns det särskild nytta i att markera att man förstör prylarna enligt regelverk, hellre än att bjuda upp spekulationer att den smusslas runt bland myndighetsfolk som själva vill majna eller spela PUBG med bättre sprutt.

Du svarar ju själv på din egen fråga. Det har ett symbolvärde som inte ska underskattas. Och det som är olagligt är att stjäla el, inte mining vad jag vet. Även om jag själv tycker mining är obra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ha Ha
Vet inte om någon annan har kommenterat detta tidigare , men kolla hur hen kör
Har hen inte klippt en gräsmatta innan, eller leker hen robot destroyer???

Permalänk
Medlem

Undrar om de som är negativa till förstörelsen också vill se beslagtagna elfenben säljas på öppna marknaden. Elefanterna och noshörningarna är ju redan skjutna menar jag.

Permalänk
Medlem

Detta är nog det dummaste jag sett

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:
Skrivet av elajt_1:

Varför i helvete skulle man vilja ångvälta fungerande hårdvara för det. Lär ju inte hjälpa el-skrotsorteringen heller. Verkar inte bara lite rubbat.

Skrivet av Baxtex:

Ingen återvinning där inte!

Skrivet av candybag:

Ja, både polisen och brottslingarna. De kunde åtminstone försökt återvinna elektroniken...

Detta görs precis av samma anledning att narkotika förstörs när det beslag tas.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Majning är en gammal traditionell sedvänja i samband med midsommarfirande så majning är nått vi hållit på länge med i Sverige och det bör inte sammanblandas med mining.
Svenska Verb
maja
uttal: /ˈmaˌja/
(ålderdomligt) klä (pryda) med gröna löv
Etymologi: Belagt sedan slutet av 1400-talet. Från fornsvenska mæia, av maj.
Besläktade ord: maj, majande, majning
Jämför: lussa, jula, påska

https://sv.wiktionary.org/wiki/maja

Det känns viktigt att komma upp i 60k inlägg va?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Revenge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

rymdprogram

Får gärna ett förtydligande från dig på just den punkten, om det gäller några icke-nämnda multimiljardärer som just nu håller någon slags störd tävling sinsemellan så håller jag med helt, annars är jag mer oklar

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Så svensk polis och Tullverket är också "idioter" som gör samma sak med smuggelsprit?

Man kan inte jämföra ett brott där det ena är att stjäla el och det andra att föra in varor olagligt, helt hjärndött att förverka all denna hårdvara. Sälj skiten på auktion så kanske dom får in lite stålar för att kompensera elbolaget till att börja med? En insmugglad vara är svårt att göra laglig då svenska staten hade varit de facto medhjälpare i smuggling om vi sålt nåt som exporterats olagligt till oss. Sedan finns det fler problem med t.ex cigg, sprit av diverse märke eller kläder, är de ens äkta till att börja med eller är det metanol eller bara billig skitvodka märkt som nåt dyrare?