Permalänk
Medlem

Vad betyder NAT hos en accesspunkt?

När man letar bland accesspunkter på Prisjakt finns ”NAT: Ja/Nej” som datapunkt: https://www.prisjakt.nu/c/accesspunkter-bryggor-repeatrar?928=929&b_942=1

Vad betyder NAT hos en accesspunkt? Jag trodde att NAT var routerns uppgift:

  1. Min dator är ansluten via WiFi till accesspunkten (om den är närmast).

  2. Accesspunkten skickar vidare via ethernetkabel till routern.

  3. Routern ändrar från min lokala IP-adress till hushållets publika IP-adress genom NAT.

  4. När svar kommer tillbaka från Internet översätter routern tillbaka till min lokala IP-adress genom NAT, och skickar till accesspunkten.

  5. Accesspunkten skickar till min dator.

Så när jag jämför accesspunkter på Prisjakt, hur tar jag ställning till om NAT Ja vs Nej spelar roll för mig?

Permalänk
Medlem

Ja, det låter konstigt. Om en accesspunkt har NAT lär den ha routing-funktionalitet, och därmed rimligen inte vara en renodlad accesspunkt.

Det är inget du behöver om du letar efter en accesspunkt då det som du säger är något som hanteras av din router, vilket också är det man vill.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

När man letar bland accesspunkter på Prisjakt finns ”NAT: Ja/Nej” som datapunkt:

Hade an AP från ui tidigare fanns en flik för SOHO router mode och NAT som var avslaget ingenting jag behövde eller har använt.
https://community.ui.com/questions/Router-vs-SOHO-Router-mode...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

När man letar bland accesspunkter på Prisjakt finns ”NAT: Ja/Nej” som datapunkt: https://www.prisjakt.nu/c/accesspunkter-bryggor-repeatrar?928=929&b_942=1

Vad betyder NAT hos en accesspunkt? Jag trodde att NAT var routerns uppgift:

De där enheterna kan garanterat köras i flera lägen, och är säkert taggade som både accesspunkt och något mer på Prisjakt. Därför kommer de med i accesspunkt-sökningen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Datakvaliten på prisjakt är inte alltid så bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Datakvaliten på prisjakt är inte alltid så bra...

Det är väl det den är? De där grejerna kan garanterat fungera som både accesspunkt och router, och kommer därför upp när man söker på accesspunkt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det är väl det den är? De där grejerna kan garanterat fungera som både accesspunkt och router, och kommer därför upp när man söker på accesspunkt.

Garanterat? Har du provat att tex Netgear Nighthawk X6S EX8000 funkar som ensam router?
Det står inget i databladet som skulle föreslå det i alla fall, och den har ingen wan-port. Den marknadsförs som en wifi extender.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Ja, det är en accesspunkt jag är ute efter. Eller – mina föräldrar behöver en. Tror vi. Förra sommaren försökte vi förbättra WiFi i huset. Vi drog en ethernetkabel över vinden från routern föräldrarna fått från Internetleverantören (via fiber) till en annan del av huset. Där satte vi en gammal D-Link DIR-635-router (som de hade i garderoben) och konfigurerade den till en accesspunkt, med samma SSID och lösenord. Det gjorde susen!

Men för några månader sedan började det krångla utan att de förändrat något. Är man ansluten till D-Link:en så tappar man Internet efter en stund. Oftast räcker det att stänga av och sätta på WiFi på sin enhet (mobil, dator), men i värsta fall behöver de starta om hela D-Link:en.

Vi tänker att det kanske är dags att ersätta D-Link:en med nåt modernare. Det som behövs är:

  • Accesspunkt.

  • Switch. Min mamma jobbar vid D-Link:en och vill gärna koppla in med ethernetkabel. Vill man ha fler än 1 lättåtkomliga LAN-portar verkar det inte finnas jättemånga renodlade accesspunkter att välja på.

Just nu jämför jag de här två:

Linksys RE6500 – 779 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2755679

Netgear Nighthawk X6S EX8000 – 1839 kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4462156

En skillnad är att Nighthawk har NAT enligt Prisjakt, men inte Linksys:en. Det har vi rett ut nu!

En annan skillnad är ”teoretisk max dataöverföringshastighet”: 1200 Mbit/s vs 2133 Mbit/s. Nighthawk har också ”Tri-Band” medan Linksys:en är okänd. Är detta vad man betalar 1000 kr mer för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Garanterat? Har du provat att tex Netgear Nighthawk X6S EX8000 funkar som ensam router?
Det står inget i databladet som skulle föreslå det i alla fall, och den har ingen wan-port. Den marknadsförs som en wifi extender.

Givande inlägg. Den fungerar även som en bridge, om man ska tro Prisjakt, så principen är densamma.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är det inte DIR-365 som är kända för att vara just skit? Den har väl inte möjlighet till SFP heller?

Ubiquiti har https://store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/produ... (AP & Switch med PoE i ett) verkar dock kräva strömförsöjning med PoE och inte strömadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lydell:

En annan skillnad är ”teoretisk max dataöverföringshastighet”: 1200 Mbit/s vs 2133 Mbit/s. Nighthawk har också ”Tri-Band” medan Linksys:en är okänd. Är detta vad man betalar 1000 kr mer för?

Du betalar nog litet för namnet Nighthawk också. Nu finns det ju en uppsjö enheter som du kan tänkas vara intresserad av. Gör ett filter på Prisjakt som inkluderar det du vill ha, sortera efter omdöme fallande och kolla recensionerna för de enheter som hamnar överst i listan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Du betalar nog litet för namnet Nighthawk också.

Ah, makes sense!

Citat:

Nu finns det ju en uppsjö enheter som du kan tänkas vara intresserad av. Gör ett filter på Prisjakt som inkluderar det du vill ha, sortera efter omdöme fallande och kolla recensionerna för de enheter som hamnar överst i listan.

Nja, det finns en handfull bara, faktiskt. https://www.prisjakt.nu/c/accesspunkter-bryggor-repeatrar?928=929&r_1101=3-5.5&r_lowestPrice=91-2000

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Jag tänkte nog litet fel. Själv hade jag accepterat ett högre pris för en enhet som man kan dra in OpenWRT på och sedan konfat den som en AP. Men det är ju inte aktuellt i det här fallet.

Edit: Det där ser ju ut att vara samma visa som vanligt i konsumentsegmentet. Ett gäng enheter som tillverkaren slutar stödja efter något år, några användare som säger att de tappar anslutningarna och litet oklara omdömen. Jag vet inte om det är någon som sticker ut.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Givande inlägg. Den fungerar även som en bridge, om man ska tro Prisjakt, så principen är densamma.

Vadå givande. Problemet är ju att jag inte tror prisjakt eftersom datakvaliten har sjunkit sen det blev bökigt för vanliga användare att fixa fel.
Manualen säger följande:
Do not connect your extender directly to your DSL or cable modem. The extender
does not function as a router.

Men manualen kanske har fel, och prisjakt rätt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lydell:

Utifrån din beskrivning kan du även köpa i princip vilken router som helst och köra den i AP-läge. Då slipper du köpa en switch eftersom det finns inbyggt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Netgear EX8000 i slutändan, den kändes bättre. Var rätt så enkel att installera, förutom att exemplaret verkar vara en retur och inte var fabriksåterställd vilket var mycket förvirrande (köpt hos Netonnet). Och att Netgears UI var lite buggigt och otydligt – suck. Återstår att se nu om det hjälper. Om inte annat får vi bättre hastighet och 5.0 GHz nu!