Polis i Malaysia går hårt åt hårdvara med stor vält

Permalänk
Medlem

Sånt där är ju praxis framför allt i handeln då även i Sverige, kläder som inte säljs klipps sönder innan de slängs, de var inte länge sedan det var förbjudet med dumpster diva (inte för jag har haft lust) fullt fungerande splitter ny elektronik krossades på samma sätt fast då på tippen!

Sitta på ngn hög moral häst och låtsas vara chockad känns bara töntigt....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stille73:

Ha Ha
Vet inte om någon annan har kommenterat detta tidigare , men kolla hur hen kör
Har hen inte klippt en gräsmatta innan, eller leker hen robot destroyer???

Tror inte att det finns hens i Malaysia. Förekommer nog bara i Sverige.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

Är der inte därför vi i Sverige betalar kemikalieskatt för att kompensera något som typ detta, plus och minus tar väl ut varandra?

Like sorgligt som det är, lika underhållande är det att se en stor vält (inte ångvält, för den drivs inte av ånga) köra över skiten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Får gärna ett förtydligande från dig på just den punkten, om det gäller några icke-nämnda multimiljardärer som just nu håller någon slags störd tävling sinsemellan så håller jag med helt, annars är jag mer oklar

Så som rymdhissar och skit ja. Helt obegripligt att sånt får förekomma med tanke på situationen världen befinner sig i.
Generellt tycker jag det är rent bedrövligt att vi ska upp dit iht när det saknas mat, medicin och tak över huvudet för människor på jorden. När allt är i sin ordning på jorden, sen kan vi åka ut i rymden.
Kennedy hade valet att råda bot på fattigdomen och hjälpa den svarta befolkningen eller flyga ut i rymden. Han vände folket ryggen och byggde svindyra leksaker för stålarna istället. Jag tycker han borde gjort tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Så som rymdhissar och skit ja. Helt obegripligt att sånt får förekomma med tanke på situationen världen befinner sig i.
Generellt tycker jag det är rent bedrövligt att vi ska upp dit iht när det saknas mat, medicin och tak över huvudet för människor på jorden. När allt är i sin ordning på jorden, sen kan vi åka ut i rymden.
Kennedy hade valet att råda bot på fattigdomen och hjälpa den svarta befolkningen eller flyga ut i rymden. Han vände folket ryggen och byggde svindyra leksaker för stålarna istället. Jag tycker han borde gjort tvärtom.

Jag tycker du ska ge bort din dator, din lön och lägga ner med dina hobbies tills alla världens problem är lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Undrar om de som är negativa till förstörelsen också vill se beslagtagna elfenben säljas på öppna marknaden. Elefanterna och noshörningarna är ju redan skjutna menar jag.

Hur tänkte du där egentligen? Som tidigare nämnt i tråden är ju inte whataboutism särskilt hjälpsamt för diskussionen, speciellt när exemplet är så långsökt. Jämföra elektronik som har mycket man kan återvinna med elfenben som har absolut noll användningsområde.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tycker du ska ge bort din dator, din lön och lägga ner med dina hobbies tills alla världens problem är lösta.

Jaha...Vilka prioriteringar tycker du vi gemensamt ska göra då?

Permalänk
Medlem

#miljövänlighet

*facepalm*

Detta känns väldigt dumt. Varför inte bara demontera lite enkelt och sälja av delar, så kanske de får tillbaka en liten del av värdet av den stulna elen på köpet.

Detta är anledningen till att det gör minimal påverkan på miljön, oavsett hur miljövänligt hela Sverige än skulle bli när Kina mfl till exempel släpper ut stora mängder plast i haven. För att inte tala om all användning av kol som fortfarande används i stor skala i stora delar av världen. Dags att vi satsar på kärnkraften för väldigt effektiv, billigare och ren energi.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hur tänkte du där egentligen? Som tidigare nämnt i tråden är ju inte whataboutism särskilt hjälpsamt för diskussionen, speciellt när exemplet är så långsökt. Jämföra elektronik som har mycket man kan återvinna med elfenben som har absolut noll användningsområde.

Vad menar du, elfenben har givetvis ett mycket högt värde kopplad till dess användbarhet som material för skulpturer?

Dessutom är det enklare att framställa fler grafikkort än fler stora elefanttjurar. Så även från den aspekten skulle det vara mer logiskt att sälja elfenbenen men skrota elektroniken.

Tänk så här, om max 2-3 år kommer dessa specialanpassade system vara helt värdelösa oavsett. En elfenbensstaty kan pryda sin plats i ett hem i tusen år.

Så, återigen - vad är mest värt att bevara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vad menar du, elfenben har givetvis ett mycket högt värde kopplad till dess användbarhet som material för skulpturer?

Dessutom är det enklare att framställa fler grafikkort än fler stora elefanttjurar. Så även från den aspekten skulle det vara mer logiskt att sälja elfenbenen men skrota elektroniken.

Tänk så här, om max 2-3 år kommer dessa specialanpassade system vara helt värdelösa oavsett. En elfenbensstaty kan pryda sin plats i ett hem i tusen år.

Så, återigen - vad är mest värt att bevara?

Vad snackar du om? Vi ska ju fan inte använda elfenben till något över huvud taget. Kom igen nu.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Det är ingen perfekt jämförelse men inte dålig. För som jag skrev innan så om polisen i Malaysia skulle sälja delar eller all hårdvara men bara till lagliga användare så blir det också merarbete vilket kan göra att det är billigare att förstöra en att återanvända.

Ja, det var ju min poäng, att typ enda alternativet med just smuggelsprit är att förstöra det, allt annat är ekonomiskt ogångbart och/eller löper risk för hälsofara för de som konsumerar spriten.
Går inte riktigt jämföra något som endast kan förstöras, mot något som absolut skulle kunna vara gångbart, både etiskt och ekonomiskt, att sälja istället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Man kan inte jämföra ett brott där det ena är att stjäla el och det andra att föra in varor olagligt, helt hjärndött att förverka all denna hårdvara. Sälj skiten på auktion så kanske dom får in lite stålar för att kompensera elbolaget till att börja med? En insmugglad vara är svårt att göra laglig då svenska staten hade varit de facto medhjälpare i smuggling om vi sålt nåt som exporterats olagligt till oss. Sedan finns det fler problem med t.ex cigg, sprit av diverse märke eller kläder, är de ens äkta till att börja med eller är det metanol eller bara billig skitvodka märkt som nåt dyrare?

Ponera att det bara går att tjäna pengar med denna hårdvara om man stjäl el, är det då ändå idioti att förstöra den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Ja, det var ju min poäng, att typ enda alternativet med just smuggelsprit är att förstöra det, allt annat är ekonomiskt ogångbart och/eller löper risk för hälsofara för de som konsumerar spriten.
Går inte riktigt jämföra något som endast kan förstöras, mot något som absolut skulle kunna vara gångbart, både etiskt och ekonomiskt, att sälja istället.

Du skriver ju själv att en försäljning kan vara ekonomiskt ogångbar. Detta kan också gälla för att sälja av beslagtagen elektronik. Tycker själv också att det är bättre att det återanvänds men har förståelse för att om de efter försäljningen t.ex. bara skulle ha gått 10 dollar vinst per stycke tycker att det är enklare att skrota det än allt extra arbete med försäljningen.

Har Du själv sålt något på tradera? Det är ju ändå ett visst arbete att lägga upp en annons ta bilder och så vidare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog också en fråga om hur man kan garantera att man inte säljer stöldgods eller om man ska tillåta att myndigheten som säljer denna typ av prylar inte ska vara ansvarig på det sättet.
Alkohol är ju enkelt för den kan man både förstöra och använda på samma gång, bara att elda upp den som bränsle på nått passande ställe, även den mest orena sörja som inte går att köra bilar på duger bra i ett kraftverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Du skriver ju själv att en försäljning kan vara ekonomiskt ogångbar. Detta kan också gälla för att sälja av beslagtagen elektronik. Tycker själv också att det är bättre att det återanvänds men har förståelse för att om de efter försäljningen t.ex. bara skulle ha gått 10 dollar vinst per stycke tycker att det är enklare att skrota det än allt extra arbete med försäljningen.

Har Du själv sålt något på tradera? Det är ju ändå ett visst arbete att lägga upp en annons ta bilder och så vidare.

Jag har aldrig sagt att försäljningen av hårdvaran garanterat hade gått med förlust jämfört med att bara förstöra det direkt, det jag invände mig emot var just ditt exempel med smuggelsprit, där det egentligen inte finns något annat val än just att förstöra produkten, eller som någon annan nämnde att det tydligen utav tullverket här i Sverige har använts till att tillverka biogas, vilket självklart är en bättre lösning än att bara förstöra det direkt.

Min poäng var som jag skrev nedan:

Skrivet av Zyie:

Det är en dålig jämförelse, då oavsett om det är äkta vara, och inte har förändrats på något
vis eller om det är förfalskat och/eller förgiftat, så är det säkraste, billigaste, enklaste och snabbaste lösningen att förstöra smuggelspriten oavsett.

Jag är inte alls övertygad om att det skulle vara dyrare att sälja av hårdvaran i detta fall, enligt cnbc-artikeln som denna post är baserad på, så handlar det om 1069 bitcoin mining rigs, till ett estimerat värde på 1,260,000 dollar. Jag har ytterst svårt att tro att kostnaden på att förstöra detta, som säkert kostade några tusen iaf att hyra in en vält, någon som kör den, frakta den dit osv, var ett bättre finansiellt val än att gå igenom processen att sälja allt detta, trots kostnaderna som det medför.
Tror du på allvar att det skulle kosta dom mer, eller ens i närheten av 1.26 miljoner dollar att sälja av utrustningen?
Det beräknande värdet per rig är alltså $1,178.67.
Tror du att dom skulle ha det väldigt svårt att sälja dom för halva priset?
Tror du att den administrativa kostnaden för detta skulle kosta mer än $590 per rig? Det handlar absolut inte om att dom skulle "gått 10 dollar vinst per stycke", det hade nog inte varit svårt att tjäna åtminstone $500-$800 per rig, efter deras omkostnader är borträknad. Hade dom tjänat $500 styck, så handlar det ändå om $534,500, eller över 4.64 miljoner kronor i vinst, vilket mest troligt är minimum av vad dom hade kunnat tjänat på att sälja riggarna för, istället för att betala pengar för att förstöra dom, och sedan bara kasta bort dom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Människans förmåga att överträffa även de mest dumma ogenomtänkta beslut slutar aldrig att förvåna mig.

Man hade kunnat skänka komponenterna till sjukhus, skolor, fattiga, behövande osv om man inte velat sälja dem, men att förverka något som fungerar som har ett relativt stort klimatavtryck borde vara straffbart i sig.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19176280" userid="218140" name="Zyie"]
Jag har aldrig sagt att försäljningen av hårdvaran garanterat hade gått med förlust jämfört med att bara förstöra det direkt, det jag invände mig emot var just ditt exempel med smuggelsprit, där det egentligen inte finns något annat val än just att förstöra produkten, eller som någon annan nämnde att det tydligen utav tullverket här i Sverige har använts till att tillverka biogas, vilket självklart är en bättre lösning än att bara förstöra det direkt.

Inte att det finns aletrnativ alltid då alkohol beslagtas. Men när det t.ex. är alkohol som ingen vill kännas vid när de köpt för mycket på bussresor ner till Tyskland då finns alternativet att sälja den då de vet att det är äkta öl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Människans förmåga att överträffa även de mest dumma ogenomtänkta beslut slutar aldrig att förvåna mig.

Man hade kunnat skänka komponenterna till sjukhus, skolor, fattiga, behövande osv om man inte velat sälja dem, men att förverka något som fungerar som har ett relativt stort klimatavtryck borde vara straffbart i sig.

Vad ska fattiga göra med massa strömslukande asic-miners som inte duger till nånting? Använda som brevpressar?

Det rimliga var att förstöra dem, nu har man säkerställt att de inte tjuvkopplas in någon annanstans.

Visst kunde man gjort det på ett tråkigt sätt, men nu har polisen spridit sitt budskap till hela världen genom det virala klippet.