Chrome error klockan går före

Permalänk
Medlem

Chrome error klockan går före

Jag har installerat google chrome på en XP-dator. När vi försöker gå ut på en hemsida på internet så får jag ett fel som säger att klockan går före. Klockan var fel så jag har ställt in klockan på datorn rätt och rätt tidszon. Men det blir ändå samma fel. Jag har installerat om Chrome men det hjälper heller inte. Vet inte hur jag skall lösa det. Tacksam för hjälp och tips.
/Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkanJ:

Jag har installerat google chrome på en XP-dator. När vi försöker gå ut på en hemsida på internet så får jag ett fel som säger att klockan går före. Klockan var fel så jag har ställt in klockan på datorn rätt och rätt tidszon. Men det blir ändå samma fel. Jag har installerat om Chrome men det hjälper heller inte. Vet inte hur jag skall lösa det. Tacksam för hjälp och tips.
/Håkan

Är datumet rätt? Bara så du inte fokuserat för mycket specifikt på just klockslaget...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Stor säkerhetsrisk med att använda i nätet.
Datum/tid rapporteras rätt i BIOS?
Inga andra program som krånglar?
Det är inte chrome/webbsidan som helt enkelt säger nej?

Permalänk
Rekordmedlem

Chrome har slutat stödja XP för några år sedan så du får leta reda på nån äldre version (verkar vara i V50 XP stöd upphörde, idag har vi V92 ) eller annan webbläsare men XP i sig bör inte heller ut på internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att det är en annan tid i Bios och att det gör att Chrome strular. Att tiden måste stämma både i bios och i windows?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HåkanJ:

Kan det vara så att det är en annan tid i Bios och att det gör att Chrome strular. Att tiden måste stämma både i bios och i windows?

Realtidsklockan brukar vara den som visas i win om du inte har nått underligt fel och det är väl inte heller svårt att läsa av tiden i både bios och win så du kan kolla om de är lika ?
Men du har inte svarat på om du försöker använda en nyare version på Chrome än 49, den släpptes april 2016 och är den sista versionen som har stöd för win XP
Det finns faktisk ingen modern browser som stödjer XP för det är för gammalt, MS slutade uppdatera XP 2014 och XP bör inte användas på internet längre, om du vill använda datorhårdvaran så kör Linux eller så har du den isolerad från internet och kör gamla mjukvaror på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag sitter inte vid datorn så jag vet inte vilken version det är. Jag gick in på Chromes hemsida och laddade hem en version som det stod "Windows xp" på. Man gick in på andra plattformar och kunde välja denna.
Hur läser man av bios-klockan enklast?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HåkanJ:

Jag sitter inte vid datorn så jag vet inte vilken version det är. Jag gick in på Chromes hemsida och laddade hem en version som det stod "Windows xp" på. Man gick in på andra plattformar och kunde välja denna.
Hur läser man av bios-klockan enklast?

Endera visas tiden när datorn bootar eller så får du gå in i bios och kolla den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.