Frågor angående bitcoin

Permalänk

Frågor angående bitcoin

Hejsan,

Jag har en bekant som tidigare runt 2010 har minat bitcoins på jobbet och har då enligt minnet fått ihop 21 bitcoins och tanken är nu att vi ska sälja dessa. Problemet är att det enda vi har är en fil som är av typ .BC och en fil som när jag entrar den till electrums wallet creator har ett lösenord. Detta lösenordet ska enligt denna bekanta finnas i en textfil men det som finns där är ej rätt.

Min fråga är kort, har ni någon kunskap om vad denna .BC fil är för någonting? Är det en krypterad fil som lösenordet är till för och efter krypteringen så finns det en text fil med wallet adressen eller har ni varit med om någonting liknande? Jag vet ej vad jag ska göra, finns liksom ingenting att googla om heller.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearTheMoon:

Hejsan,

Jag har en bekant som tidigare runt 2010 har minat bitcoins på jobbet och har då enligt minnet fått ihop 21 bitcoins och tanken är nu att vi ska sälja dessa. Problemet är att det enda vi har är en fil som är av typ .BC och en fil som när jag entrar den till electrums wallet creator har ett lösenord. Detta lösenordet ska enligt denna bekanta finnas i en textfil men det som finns där är ej rätt.

Min fråga är kort, har ni någon kunskap om vad denna .BC fil är för någonting? Är det en krypterad fil som lösenordet är till för och efter krypteringen så finns det en text fil med wallet adressen eller har ni varit med om någonting liknande? Jag vet ej vad jag ska göra, finns liksom ingenting att googla om heller.

Tacksam för svar.

Om jag kommer ihåg rätt fanns inte electrum kring 2010. Kommer din bekant ihåg vilken programvara han använde? Det vanliga på den tiden var ju att man hade en wallet.dat fil och inte något som hette .BC (jag har ärligt talat aldrig hört talats om en .BC fil).

När ni vet vilken programvara han använde, försök då att importera till den programvaran och använd det lösenordet ni har. Fungerar inte det kanske lösenordet är fel och då bör ni googla på hur man går tillväga för att brute force:a lösenordet.

Vad ni än gör, lägg inte upp den filen på Google Drive, Dropbox, iCloud etc. Det finns hur många exempel som helst på folk som har blivit av med sina BTC efter hackerattacker på molntjänster

Permalänk
Medlem

Hoppas att hans hens jobb får reda på att hen använt deras resurser för egen vinning. Då tillfaller de 21 BTC dem istället och din vän lär sig en läxa

Permalänk
Samsung Sverige

Kan det vara en krypterad fil som han skapat med något tredjepartsprogram? .bc kan vara Boxcryptor, men jag vet inte om det fanns då.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kanske någon som vet mer på https://bitcointalk.org/index.php?board=4.0 ? 2010 är ... länge sedan.

Permalänk
Hjälpsam

är inte .bc en torrentfil för P2P programmet BitComet?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hur vågar man gräva bitcoins på jobbet!?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

är inte .bc en torrentfil för P2P programmet BitComet?

Min första tanke också, ganska vanligt att det var associerat till BitComet på den tiden.

Det ni letar efter är en .dat fil. Det lösenordet som finns kan kanske vara Private Key. En wallet från 2010 hade ingen kryptering utan det var Private Key eller filen wallet.dat som gällde. Vad ni än hittar så lämna inte ut detta till någon utan att ha efterforskat vad exakt det är för "lösenord" ni har. Är det Private Key kan wallet återskapas... av vem som helst.

Om ni nu inte har filen eller "lösenordet" inte är en Private Key så om ni har hårddisken kvar gör en kopia på den direkt. Och arbeta med kopian. Med tur finns filen kvar eller så kan man öppna kopian i HxD och söka efter specifika värden och därifrån plocka ut Private Key.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hur vågar man gräva bitcoins på jobbet!?

Det var andra tider 2010. Inte alltför ovanligt att det användes av små datorbutiker för att testa grafikkort eftersom det satte en hög last under lång tid, flera dygn om man ville, jämfört med dåtidens 3DMark. Kommer ihåg en snubbe som drev en datorbutik i UK som körde bitcoin-programmet flitigt för både CPU- och grafikkort-test. Använde det själv en hel del för att testa mina och polares grafikkort som uppvisade knepiga fel.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearTheMoon:

Hejsan,

Jag har en bekant som tidigare runt 2010 har minat bitcoins på jobbet och har då enligt minnet fått ihop 21 bitcoins och tanken är nu att vi ska sälja dessa. Problemet är att det enda vi har är en fil som är av typ .BC och en fil som när jag entrar den till electrums wallet creator har ett lösenord. Detta lösenordet ska enligt denna bekanta finnas i en textfil men det som finns där är ej rätt.

Min fråga är kort, har ni någon kunskap om vad denna .BC fil är för någonting? Är det en krypterad fil som lösenordet är till för och efter krypteringen så finns det en text fil med wallet adressen eller har ni varit med om någonting liknande? Jag vet ej vad jag ska göra, finns liksom ingenting att googla om heller.

Tacksam för svar.

Detta går inte riktigt ihop för mig, 2010 var reward fortfarande 50 BTC och var så fram till 2012, det fanns inte heller direkt mycket mining pooler vid den tiden vad jag vet. Det fanns en exchange och värdet på dem var typ piss innan första halveringen, maxa ut runt 120kr per BTC dvs inte mycket värde i mining.

Låter då konstigt att mina 21 BTC, sedan om det nu är så, det är inte att "lösen" är den faktiska privata keyn?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Detta går inte riktigt ihop för mig, 2010 var reward fortfarande 50 BTC och var så fram till 2012, det fanns inte heller direkt mycket mining pooler vid den tiden vad jag vet. Det fanns en exchange och värdet på dem var typ piss innan första halveringen, maxa ut runt 120kr per BTC dvs inte mycket värde i mining.

Låter då konstigt att mina 21 BTC, sedan om det nu är så, det är inte att "lösen" är den faktiska privata keyn?

Ja alltså, jag har inte hela historian men det ska vara så att det ligger 21 bitcoins i denna fil, och denna fil just nu heter wallet.bc så förmodligen ligger det någon kryptering ovanför själva texten men problemet som jag fortfarande sitter med är att lösenordet som finns inte ser ut som en privatekey. Jag testade BitComet och det gav endast en tom file, alltså 0 byte.. Min tanke då är att det inte är bitcomet som har krypteringen?

Jag vet heller inte om det minades 21 bitcoin 2010 eller om det kontinuerligt under ett par år har minats, ägaren har inget minne av hur och när men filen säger att den skapades 2010 och senast ändrades 2010 så jag gissar väl på att det endast är en onetime thing?

Det var en annan som sa att om vi hade tillgång till hårdisken, problemet är ju att det i sådanafall finns på hans jobb och därmed runt 10+ år gammal.. Tror inte den finns kvar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Detta går inte riktigt ihop för mig, 2010 var reward fortfarande 50 BTC och var så fram till 2012, det fanns inte heller direkt mycket mining pooler vid den tiden vad jag vet. Det fanns en exchange och värdet på dem var typ piss innan första halveringen, maxa ut runt 120kr per BTC dvs inte mycket värde i mining.

Låter då konstigt att mina 21 BTC, sedan om det nu är så, det är inte att "lösen" är den faktiska privata keyn?

Slutet 2010 har jag för mig poolmining kom. Svårighetsgraden ökade nåt rejält när gpu-mining blev tillgängligt mitten 2010. Jag körde solo runt juni 2010 om jag kommer ihåg rätt men växlade till pool det sista jag minade och från där blev det 16st btc. Solo miningen var betydligt mer.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearTheMoon:

Ja alltså, jag har inte hela historian men det ska vara så att det ligger 21 bitcoins i denna fil, och denna fil just nu heter wallet.bc så förmodligen ligger det någon kryptering ovanför själva texten men problemet som jag fortfarande sitter med är att lösenordet som finns inte ser ut som en privatekey. Jag testade BitComet och det gav endast en tom file, alltså 0 byte.. Min tanke då är att det inte är bitcomet som har krypteringen?

Jag vet heller inte om det minades 21 bitcoin 2010 eller om det kontinuerligt under ett par år har minats, ägaren har inget minne av hur och när men filen säger att den skapades 2010 och senast ändrades 2010 så jag gissar väl på att det endast är en onetime thing?

Det var en annan som sa att om vi hade tillgång till hårdisken, problemet är ju att det i sådanafall finns på hans jobb och därmed runt 10+ år gammal.. Tror inte den finns kvar..

Ok... vi börjar med BitComet som används för att ladda ner filer. Så skippa det programmet.
Näst på tur är vilken storlek har filen? Jag tänker som så att filändelsen är ändrad från dat till bc manuellt.
Och till sist, hur ser formatet ut på det s.k. lösenordet? Ser det ut som slumpmässiga tecken och börjar det med siffran 5?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@FearTheMoon
Är den krypterad är det inte säkert att ändrat datum stämmer.

@Opatagio
Jo såg december 2010

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hade inte bitcoin kursen i huvudet so var tvungen att kolla, så det är alltså lite drygt 6 MSEK som står på spel . Lycka till !

Permalänk
Medlem

Nyckel/address skapas bara en gång. Även om man minear oändligt länge så kommer filen aldrig ändras. Bitcoin (värdet) lever i blockkedjan, inte i en fil på hårddisk. Så det du letar efter är som nämnts i tråden den privata nyckeln och det är kanske det du har i ett eller annat format.

Verkar inte ha funnits något program som skrivit "wallet.bc". Filändelsen ".bc" är kanske som @Opatagio är inne på något som ägaren själv ändrat? "bc" som i förkortning för bitcoin?

Är det en 26-35 tecken lång sträng som börjar på "1", "3" eller "bc1" så är det troligen en publik adress och kan inte användas för att komma åt pengarna. Man kan dock se hur mycket pengar man tappat kontroll över och skänkt mänskligheten.

Här finns några olika format på den privata delen. Matchar strängen du har något av dessa format?
https://en.bitcoin.it/wiki/Private_key#An_example_private_key

Permalänk
Medlem

Hur går det för er?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701