Ifixits grundare kritiserar Apple och Samsung för svårlagade telefoner

Permalänk
Melding Plague

Ifixits grundare kritiserar Apple och Samsung för svårlagade telefoner

Restriktioner samt proprietär design gör det omöjligt för konsumenter och tredjepartsreparatörer att laga telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med all rätt skulle jag säga, att företag som Apple och Samsung (m. fl.) t.ex. inte tillåter komponenttillverkare att sälja dessa komponenter så repareatörer eller jag själv för att enbart försvåra för reparation rimmar inte riktigt rätt med någon form av miljömedvetenhet eller moral.

Ett exempel:

Permalänk
Medlem

Detta är juuh dock ett enormt problem rent miljömässigt, inte bara med elektronik utan även fordon och mer eller mindre allt annat.

Som tesla, går porten sönder för vattnet till batteriet så måste hela batteriet bytas istället för att bara byta ut själva porten. Helt idiotiskt och det är gjort på ett sätt att det ska tjänas pengar medans man skoter fullständigt i miljön och kunden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som tesla, går porten sönder för vattnet till batteriet så måste hela batteriet bytas istället för att bara byta ut själva porten. Helt idiotiskt och det är gjort på ett sätt att det ska tjänas pengar medans man skoter fullständigt i miljön och kunden.

Varför man inte köper Tesla, en bil som mer eller mindre är som ens telefon! Skämt och sido, tänk dig om alla företag var som Apple och Samsung i denna aspekt.

Du skulle inte ens få byta däck själv, eller bromsar på din bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Varför man inte köper Tesla, en bil som mer eller mindre är som ens telefon! Skämt och sido, tänk dig om alla företag var som Apple och Samsung i denna aspekt.

Du skulle inte ens få byta däck själv, eller bromsar på din bil.

Är ju så utvecklingen håller på att bli med bilar också. Min Audi låser fast alla hjul när man stänger av bilen, för att byta bromsbelägg måste en dator kopplas in annars kan man glömma att få ut dom. Samma funktion behövs efter bytet också för att datorn ska kunna räkna ut vart låsningen ska börja nypa.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Varför man inte köper Tesla, en bil som mer eller mindre är som ens telefon! Skämt och sido, tänk dig om alla företag var som Apple och Samsung i denna aspekt.

Du skulle inte ens få byta däck själv, eller bromsar på din bil.

Asså skulle nog våga påstå att tesla är värre än både Apple och Samsung tsm. Iom att dom motsäger sig och komplicerar det hela och då även gör allt för att kringgå lagar som finns mot just sånt när det kommer till bilar. Något som än så länge inte existerar när det kommer till mindre elektronik idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Den senaste iphonen (ihpone 8) jag öppnade var rätt jobbig mängder med olika längder på skruvar att hålla koll på. Bytte Ligthning kontakt och vibrator. Men kommer nog inte hjälpa vänner att laga Ihpone igen efter det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Varför man inte köper Tesla, en bil som mer eller mindre är som ens telefon! Skämt och sido, tänk dig om alla företag var som Apple och Samsung i denna aspekt.

Du skulle inte ens få byta däck själv, eller bromsar på din bil.

Det är nog bara en tidsfråga innan det blir så, en sån enkel sak som att bara byta en lampa på nyare bilar är svårare än att driva ett företag idag.

OnT
Tycker ändå att byta batteri borde vara en självklarhet, tänk gamla Nokia 3310 bara knäppa bort bakstycket och ta ur batteriet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är ju så utvecklingen håller på att bli med bilar också. Min Audi låser fast alla hjul när man stänger av bilen, för att byta bromsbelägg måste en dator kopplas in annars kan man glömma att få ut dom. Samma funktion behövs efter bytet också för att datorn ska kunna räkna ut vart låsningen ska börja nypa.

Det låter ju faktiskt sinnessjukt dåligt, jag köper att man behöver en dator för att läsa ut felkoder men för att släppa bromsar känns ju inte helt ok att inte kunna göra enkelt utan en dator.

Själv sitter jag och tittar på en ny bild, då blir det inte Audi med andra ord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det låter ju faktiskt sinnessjukt dåligt, jag köper att man behöver en dator för att läsa ut felkoder men för att släppa bromsar känns ju inte helt ok att inte kunna göra enkelt utan en dator.

Själv sitter jag och tittar på en ny bild, då blir det inte Audi med andra ord!

Visserligen kan jag köpa att de flesta med NYA Audis kanske inte byter däck hemma själv då däckhotell + byte oftast brukar vara billigt nog idag. Och det blir ju svårt / omöjligt att stjäla däcken / fälgarna.

Med det sagt hade jag gärna sett friviligheten att kunna ha ett val. Utan att ta till verkstad eller köpa en OBD whatever för att kunna göra det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

OnT
Tycker ändå att byta batteri borde vara en självklarhet, tänk gamla Nokia 3310 bara knäppa bort bakstycket och ta ur batteriet.

Om de gör det lika enkelt att byta batteri som på gamla 3310 blir den också lika känslig mot fukt som den telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Som Apple Ipad. Skärmen går inte byta så de byter ut hela Ipaden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om de gör det lika enkelt att byta batteri som på gamla 3310 blir den också lika känslig mot fukt som den telefonen.

Hade en Nokia 3110 (1997) som bokstavligen badade i vatten i min skidjacka. Efter att torkat ett dygn, så funkade den fint igen. Och fungerar än idag

Batteriet i sig var själva bakstycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det låter ju faktiskt sinnessjukt dåligt, jag köper att man behöver en dator för att läsa ut felkoder men för att släppa bromsar känns ju inte helt ok att inte kunna göra enkelt utan en dator.

Själv sitter jag och tittar på en ny bild, då blir det inte Audi med andra ord!

Jag är inte särskilt insatt i bilreparationer, men så länge mjukvaran är lättåtkomlig för bilägare och verkstäder har jag inga problem med att en dator kan behövas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om de gör det lika enkelt att byta batteri som på gamla 3310 blir den också lika känslig mot fukt som den telefonen.

Det är inte särskilt svårt att göra telefonen så den kan byta batterier under vatten kontakten är inte svår att göra så den tål vatten och batteriet och elektronikdelen kan lätt kapslas in. Man kan också designa likt Samsung gjorde förut när de var seriösa dvs före S6 för där var där det gick snett för dem.

Det stora problemet just nu är nog som sagt ändå elfordon, Tesla försöker trycka in en massa extremt dåligt uppförande/konstuktioner till bilindustrin för att de inte har nån ingenjörstradition och det behövs lagstiftning inom området för att skydda konsumenterna, rätt att reparera och även en skyldighet att tillhandahålla dokumentation och reservdelar och/eller inte hindra andra att göra det och en skyldighet att standardisera till icke proprietära komponenter och interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara rak lagstiftning som hjälper här, att förhandla med storbolagen fungerar inte. Rösta med detta i åtanke och förmedla åsikten till politiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade en Nokia 3110 (1997) som bokstavligen badade i vatten i min skidjacka. Efter att tokat ett dygn, så funkade den fint igen. Och fungerar än idag

Batteriet i sig var själva bakstycket

Vet inte hur många gånger man tappade fanskapet i backen, trappor. Tja överallt.
Och likt förbannat levde den varje gång man plockade upp den

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om de gör det lika enkelt att byta batteri som på gamla 3310 blir den också lika känslig mot fukt som den telefonen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte särskilt svårt att göra telefonen så den kan byta batterier under vatten kontakten är inte svår att göra så den tål vatten och batteriet och elektronikdelen kan lätt kapslas in. Man kan också designa likt Samsung gjorde förut när de var seriösa dvs före S6 för där var där det gick snett för dem.

Ja det går lösa men går det göra utan att det påverkar pris, design eller prestanda? Jag skulle inte vilja ha en telefon som var dyrare, klumpigare eller slöare bara för att batteriet som jag troligtvis ändå inte kommer behöva byta ska vara enkelt att byta.

@bärplockaren Ja folk körde med fula skal redan på den tiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg en Sony videokamera man matade med vhs band, säkert tidigt 90 tal. Hur som så satt kretskortet på sidan fast i ett gångjärn så man kunde vika ut så reparatörer kunde komma åt och byta vissa komponenter enklare.

Det var annorlunda förr 😁

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se att Kyoceras telefoner gör ett intåg på den europeiska marknaden, när det gäller deras Duraforce serie. JerryRigEverything har testat deras 2 senaste i serien, och fy f*n vilka tanks till mobiler. Senaste har dessutom också safirglas (sapphire) vilket gör det riktigt imponerande.
Men vad jag vet så stöds väl inte alla banden här fullt ut?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är ju så utvecklingen håller på att bli med bilar också. Min Audi låser fast alla hjul när man stänger av bilen, för att byta bromsbelägg måste en dator kopplas in annars kan man glömma att få ut dom. Samma funktion behövs efter bytet också för att datorn ska kunna räkna ut vart låsningen ska börja nypa.

Det är ju förfasen vidrigt av VAG koncernen. Fullständigt onödigt dessutom. Men är inte särskilt förvånad har en släkting som var servicechef på ett av VAG märkesservice ställena i Finland. Han sade upp sig p.g.a. hur hela service tänket var hos VAG.
Han hade fullständigt led på all skit han fick av kunder för saker han inte kunde göra något åt. Saker som var VAG policy.
Hutlösa timkostnader beror dels på att Verktyg som behövs för VAG bilar, funkar som spotify typ. Kommer nya med jämna mellanrum plus räkning och de "gamla" verktygen ska skrotas. Oavsett hur mycket de är använda.

Han hade som ett exempel över hur det skiljer. Han har bekant som kör en Lexus RX (SUV), den är billigare i service än (minns inte om det var Golf eller Passat), när båda är på märkesservice

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om de gör det lika enkelt att byta batteri som på gamla 3310 blir den också lika känslig mot fukt som den telefonen.

Eller så är det sådant företagen använder som argument för att kunna göra som de gör idag, och därmed tjäna multum på auktoriserade reparationer och att folk köper nytt i förtid. Finns bara viljan så tror jag inte alls det är omöjligt att kombinera utbytbart batteri och vattentäthet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

De nämnda batterierna från varta går dock att köpa från samsungs officiella reservdelsåterförsäljare (samparts.eu t.ex), så här handlar det mer om att ifixit vill minska mellanhänder eller helt enkelt inte har koll på marknaden.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Mycket fokus på mobiler. Men display, batteri går ofta byta och det borde vara enklare. Runt år 2000 var det ofta laddkontakten som glappade först, den är nu bättre.

Nå jag ser ett stort problem med allt annat. När jag var liten så sa man köp aldrig prylar där det laddbara batteriet ej gå byta. Nu har visserligen de laddbara blivit bättre, men folk inkl jag köper dem i allt utan det minsta veta hur vi löser bytet.

Dammsugaren, trådlösa hörlurar, surfplattor, ficklampor osv. Vilken eskrot detta lär bli.

Problemet tycker jag är brist på standardisering. Behöver varenda pryl som tillverkas ha sitt egenskrädda batteri med helt olika storlek och fäste? Självklart inte och det har de ej heller. Men det är långtifrån så standardiserat så vanliga batterier där man enkelt säger typ och en butik tar fram en. Se på AAA, AA och knappcell batterier. Det finns otroligt många knappcellbatterier, men ofta har ens lokla matbutik knappcellsbatterie som passar till det mesta.

Ser man på surfplattor i storlek 10" så hur många icke komplatibla batterimodeller med olika fysisk storlek behövs det? Obs att det hindrar inte tillverkaren göra ett mer energirikt eller fattigt, men de behöver ej ändra storleken så de ej passar eller något kontrollchip som spärrar.

Cyklar ett annat bra exempel. Visst lite olika spänningar, men själva höljet, behövs det skräddarsyss för olika modeller så det ibland är svårt att hitta ett ersättningsbatteri för en någon år gammal cykel.
Standardisera fäste hindrar ej utveckling. Ett laddbart AAA batteri idag har mer kräm än vad de hade tidigt 80 tal, trots detta fungerar ett nytt laddbart AA batteri i en 80 tals apparat.

Jag själv tror standardisering kan gynna utvecklingen. Hade folk vetat att om de köper en elcykel idag, så är det bara byta ut motorn, batteriet, styrenheten etc emot en universal om de skulle gå sönder. Då skulle nog betydligt fler våga köpa. Detta hindrar inte på något sätt tillverkarna att förbätra precis allt förutom kommunikionsprotokollet som jag ej ser ett större problem på en cykel. Men precis som t.ex hdmi uppgraderas så går detta uppgraderas med bakåtkompilatet.

Permalänk
Avstängd

Finns väl två val, ena är att företaget se till att det blir lättare att laga luren och det andra är att personer är mer rädda om sin mobil så att dom slipper laga den båda spara pengar på det.

Har aldrig haft sönder mina mobiler, bara en som batteri har gått sönder på men sånt är lätt att byta själv.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ifixit väljer nog fel strategi, gå till EU istället och lägg upp bra argument för dem.
Vägen Apple/Samsung mfl väljer kommer förr eller senare att krocka med EU.
Lägg till planerad obsolens så har du nog dryga böter att vänta...

Möjlighet att byta batteri skall inte vara svårare att göra än att byta däck på bilen.
Alla skall kunna välja att göra det eller låta någon annan göra det åt dem
Om jag väljer ett skit-batteri eller märkes-batteri har inte med själva bytet att göra

Låt Apple/Samsung ge oss i EU några miljarder €s via böter, vi behöver det för vår satsning på kretstillverkning

Den som verkligen inte gillar det Apple/Samsung försöker göra skall se sig om efter alternativ, som tex en Fairphone:
https://www.fairphone.com/en/

Jag försöker få företaget jag jobbar för att ta in dessa som jobbtelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Detta är juuh dock ett enormt problem rent miljömässigt, inte bara med elektronik utan även fordon och mer eller mindre allt annat.

Som tesla, går porten sönder för vattnet till batteriet så måste hela batteriet bytas istället för att bara byta ut själva porten. Helt idiotiskt och det är gjort på ett sätt att det ska tjänas pengar medans man skoter fullständigt i miljön och kunden.

https://www.youtube.com/watch?v=vVSw3KSevEc

Länka gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den senaste iphonen (ihpone 8) jag öppnade var rätt jobbig mängder med olika längder på skruvar att hålla koll på. Bytte Ligthning kontakt och vibrator. Men kommer nog inte hjälpa vänner att laga Ihpone igen efter det.

Det är ännu värre på Macbooks. Där behöver man kassera hela kretskortet i en dator för tiotusentals kronor bara för att ett chipp för några tior inte går att få tag i. Sådant borde man lagstifta emot.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det går lösa men går det göra utan att det påverkar pris, design eller prestanda? Jag skulle inte vilja ha en telefon som var dyrare, klumpigare eller slöare bara för att batteriet som jag troligtvis ändå inte kommer behöva byta ska vara enkelt att byta.

@bärplockaren Ja folk körde med fula skal redan på den tiden.

Kolla tex på S5an som ett exempel på hur det var när det var väldigt bra löst, rimligt lätt att byta batteri och tät nog för att fungera praktiken typ ute i regn, konstruktionen är tillräckligt väderskyddad utan att vara limmad och den och andra telefoner kunde göras ännu bättre genom att ta bort onödiga kontakter och hål typ hörlursuttag och laddkontakterför det skulle göra telefonerna mer tåliga och troligen också billigare.
Personligen hade jag dock gärna sett att normen är mer batterikapaciet typ en standartelefon ska inte ha mindre än 5Ah men gärna 10Ah till skillnad från dagens ynkligt små batterier där man tycker att 5Ah är stort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.