Skumt problem med Windows 10

Permalänk
Medlem

Skumt problem med Windows 10

Har sedan 1-1,5 månad tillbaka fått ett skumt problem med Windows 10 och det är att dom flesta appar/program/spel (även Windows egna appar och webläsare Edge) börjar starta normalt men efter typ 10-20 sekunder så stänger dom bara ned sig utan något felmeddelande alls??
Ibland och vid vissa tillfällen funkar det som det ska och appar/spel/program startar och funkar som det ska, men det är bara typ var 10:e gång jag startar datorn... Har försökt återskapa vad jag gör för något särskilt vid dessa tillfällen då det funkar men inte lyckats.....
Använder mig av Windows egna antivirusprogram för info.
Har även provat backa några windows updates men utan resultat.
Google Chrome och Inställningar i Windows är det alltid fungerar men i övrigt är det väldigt enerverande då familjen inte kan spela eller utföra skolarbete motsv
Har kört helt fast med mina ringa kunskaper och tar tacksamt emot tips och förslag

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad säger temperatur både vid vila och belastning samt memtest? (laddas ned och körs från USB i iaf 4 pass)
Vad har du för komponenter och hur gamla är de?
Hur gammal är installationen? En tanke är att den är gammal och en ominstallation behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad säger temperatur både vid vila och belastning samt memtest? (laddas ned och körs från USB i iaf 4 pass)
Vad har du för komponenter och hur gamla är de?
Hur gammal är installationen? En tanke är att den är gammal och en ominstallation behövs.

Minnestest funkar bra, installationen är ca 1 år gammal (win 10 alltså).
Komponenter... tja har inte det i huvudet men någon i7 processor (tror jag) och Geforce GTX 1660S Dual i grafik.
Temp på GPU visar bara 45 grader men vet inte hur jag ser övriga temp i datorn? Fläktarna går inte högt alls.
Jag misstänker att det ev är programvarurelaterat

Permalänk

I såna här fall så är det bara och öppna Event Viewer/Loggboken och kolla om du ser några loggar som talar om vad som hänt.
Börja där.

Permalänk

Skriv winver i sökfönstret och tryck Enter. Där ser du vilken Wiindowsversion du använder.
Senaste versionen är 21H1.
Om du har en äldre version så kör Windows Update tills du har den senaste.

Om problemen ändå kvarstår, så skulle jag bita i det sura äpplet och göra en ominstallation av allt.
Om problemen ändå kvarstår efter detta, så borde det vara något hårdvarurelaterat, men det är kanske osannolikt eftersom dina grejor bara är nåt år gamla.

Har du installerat några tilläggsprogram som "städat" i registret?

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDanne80:

I såna här fall så är det bara och öppna Event Viewer/Loggboken och kolla om du ser några loggar som talar om vad som hänt.
Börja där.

Den stängs oxå ned när jag startar den.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAC_Viking:

Skriv winver i sökfönstret och tryck Enter. Där ser du vilken Wiindowsversion du använder.
Senaste versionen är 21H1.
Om du har en äldre version så kör Windows Update tills du har den senaste.

Om problemen ändå kvarstår, så skulle jag bita i det sura äpplet och göra en ominstallation av allt.
Om problemen ändå kvarstår efter detta, så borde det vara något hårdvarurelaterat, men det är kanske osannolikt eftersom dina grejor bara är nåt år gamla.

Har du installerat några tilläggsprogram som "städat" i registret?

Jag har 21H1 installerat.
Testade att göra ett nytt konto men missade att göra det till Admin tyvärr, men det nya kontot verkar funka konstigt nog.....
Ska försöka sätta det som Admin också när vanliga kontot vill och behagar

Permalänk
Skrivet av johbj37:

Den stängs oxå ned när jag startar den.....

Installera om Windows!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen