Asus släpper 32-tummare med stöd för AMD Freesync och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nja, det är ju snarare så att Nvidia sedan 2019 vidgat definitionen för vad G-Sync betyder och med just tillägget "Compatible" på slutet handlar det om att modellen verifierats för att fungera bra. På samma sätt är AMD-varianten Freesync Premium verifierad och stämpeln berättar att modellen uppfyller några extra krav utöver grundnivån.

Det är ju helt klart lite lurigt att namnet är oförändrat från de äldre modellerna där den inbyggda modulen var ett krav, men resultatet som går att uppnå även utan modul verkar för det mesta vara bra och testerna som genomgås är omfattande. Därför är det också vanskligt att göra en förenkling åt andra hållet.

Det är ju dock bara VESA Adaptive Sync och HDMI VRR som efter validering faller in i kategorin "G-Sync Compatible".
Alternativen med G-Sync-hårdvara faller in i någon kategorierna "G-Sync" eller "G-Sync Ultimate" beroende på vilken typ de är.

Jag håller med att det är förvirrande att Nvidia ibland kallar alltihopa för G-Sync, men jag tycker ändå det är klart mindre förvirrande att hålla sig till den specifika indelningen de själva gör (se t.ex. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... ), där namnen fortfarande betyder något.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Denna 32" är ju mer i budget klassen, finns en hel del av dessa.
Skiljer dock inte så mycket mellan mellan o högre med dessa specsen.
Hade jag köpt en med dessa specs (32" 1440p 144hz++) så hade jag nog kört LG32GP850.
Det är fler av dessa modeller på ingång under hösten dock.

PPI mässigt är det som en 24" med 1080p vilket är trevligt för de som är vana vid det.

Det finns dock ingen med en g-sync modul ännu vad jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Gärna över 1440p också i 32"

Ah ja verkligen en 32 i 4K med minst 144hz samt 1000HDR hade suttit fint!

Skrivet av Roger W:

En begränsning är att en IPS panel i sig helt enkelt inte klarar inte mycket mer än drygt 1000:1 i kontrast.
För att få ut mer måste man kosta på en komplicerad FALD-lösning... (Full Array Local Dimming)
Då blir det snabbt dyrt, varmt och lite tungt och klumpigt och riskerar att bli en dyr nischprodukt som det ser ut i nuläget.

Jaha så det beror på panelens begränsningar. Men varför tar man inte LGs oled paneler tex som denna nedan och släpper en 32tums PC monitor utan tv funktioner. Borde ju landa runt 12 000kr då?

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-48-4k-oled-tv-oled48c1...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Jaha så det beror på panelens begränsningar. Men varför tar man inte LGs oled paneler tex som denna nedan och släpper en 32tums PC monitor utan tv funktioner. Borde ju landa runt 12 000kr då?

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-48-4k-oled-tv-oled48c1...

Problemet med OLED paneler i mindre storlekar är väl vad det kostar att producera, behöver inte bli mycket billigare att tillverka om volymen och efterfrågan blir liten vilket det skulle bli om det släptes enkom som dataskärm (finns väl inte så stor marknad för en 32" OLED TV misstänker jag). Är ju på gång 42" OLED paneler nu dock så redan en 42" OLED skärm tror jag nog tilltalar en hel del då PPI är ändå typ 105 vilket är ganska optimalt speciellt då man ökar på avståndet litegrann som man borde göra hursomhelst med 42" och den lär ska kosta 33% mindre än tillverkningen av en 55" OLED panel enligt några uppgifter som dykt upp vilket låter lovande. En 42" OLED 120-144Hz spelskärm med alla lull-lull kommer nog kosta typ 15 000 kr(+) dock till en början men trots det tror jag det finns en hel del enthiusiaster som är villiga att betala. Personligen skulle jag inte spendera så mycket pga burn-in potential, känns som lite för mycket gambling för min smak för sånt pris.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Snälla släpp bara en bra (gärna LG) 32-tummare med IPS-panel, 4k och minst 144hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Behöver vi faktiskt ännu en snabb IPS skärm med blaskig kontrast och HDR som inte är HDR (dvs Display HDR 400) ?
Det finns redan en uppsjö av dessa skärmar som alla är mer eller mindre likadana.

Lite innovation efterfrågas tack. Minst 2000:1 i kontrastförhållande och minst Display HDR 1000 standard.

Känns ju som spelskärms-marknaden främst handlar om dödsryckningar idag med några få undantag. Den dag LG eller någon annan får ändan ur och släpper en OLED mindre än 48" är det ju game över för LCD. Gissar att det redan skulle hänt om nu inte LG själva tjänat stora pengar på sina LCD paneler/skärmar.

(Kan så klart komma andra tekniker än OLED men poängen är att det är dags att sluta trycka ut sunkiga LCDer till fantasipriser)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en skärm med bra HDR (inte "fejk"-HDR400) som inte kostar 17.000:-.

Samsung ligger bäst till där just nu. Har deras 27" G7:a. Den har iaf HDR600 med ett gäng bakbelysta zoner (dock egentligen alldeles för få) och har nog den bästa VA-panel jag sett, dessutom sjukt prisvärd skärm. G9:an är ju nästan mest prisvärd för vad man får. Dock är ju den så satans stor, och inte för alla (får inte ens plats där jag har datorbordet). En polare har den, och den är så jävla läcker. Nästan obehagligt att spela på den innan man är van 😅

Ja nu drog man iväg nästan off topic här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Ah ja verkligen en 32 i 4K med minst 144hz samt 1000HDR hade suttit fint!

Skrivet av danielwerner:

Snälla släpp bara en bra (gärna LG) 32-tummare med IPS-panel, 4k och minst 144hz.

Hmm har alltid undrat över varför alla älskar 4k i 32 tum. Det blir väl alldeles för smått att köra det utan skalning? Och Windows är väl fortfarande ingen jättehöjdare att köra skalat? (Speciellt inte när man behöver köra något annat än perfekt dubblering)

För mig skulle möjligen en 32 tums skärm i 5k funka! Då kan man köra perfekt dubblerad 200% skalning på skrivbordet men även byta till 1440p i spel om prestandakraven blir för höga

...

Och ni har ju de här prisvärda 4k @ 144hz modellerna att välja på redan
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5797867
https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-31-Bildskaerm-AORU...

(den här tråden på hardforum kan vara värt att hålla ett öga på förresten: https://hardforum.com/threads/the-32-inch-4k-ips-144hzs-updat... )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm har alltid undrat över varför alla älskar 4k i 32 tum. Det blir väl alldeles för smått att köra det utan skalning? Och Windows är väl fortfarande ingen jättehöjdare att köra skalat? (Speciellt inte när man behöver köra något annat än perfekt dubblering)

För mig skulle möjligen en 32 tums skärm i 5k funka! Då kan man köra perfekt dubblerad 200% skalning på skrivbordet men även byta till 1440p i spel om prestandakraven blir för höga

...

Och ni har ju de här prisvärda 4k @ 144hz modellerna att välja på redan
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5797867
https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-31-Bildskaerm-AORU...

(den här tråden på hardforum kan vara värt att hålla ett öga på förresten: https://hardforum.com/threads/the-32-inch-4k-ips-144hzs-updat... )

Har en 1440P 27 tummare idag och känner att "liiiiiite" större hade varit perfekt. Vill ha den i 4K för pixeltätheten samt för att koppla in PS5an med HDMI 2.1 för 120HZ 4K. Vill också kunna utnyttja HDR i nya spel och då behövs minst HDR1000 för en bra upplevelse. Vill helt enkelt ha en skärm som täcker allt!

Gigabyte skärmen verkar ha allt förutom bra HDR. Asus skärmen skulle vara en våt dröm haha.. där snackar vi skärm

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Har en 1440P 27 tummare idag och känner att "liiiiiite" större hade varit perfekt. Vill ha den i 4K för pixeltätheten samt för att koppla in PS5an med HDMI 2.1 för 120HZ 4K. Vill också kunna utnyttja HDR i nya spel och då behövs minst HDR1000 för en bra upplevelse. Vill helt enkelt ha en skärm som täcker allt!

Gigabyte skärmen verkar ha allt förutom bra HDR. Asus skärmen skulle vara en våt dröm haha.. där snackar vi skärm

Jo men kan du nyttja pixeltätheten fullt ut? Du lär väl ändå behöva skala om skrivbordet?
Om man ändå tänker skala så vore ju 5k ännu bättre så kan man skala 200% rakt av (brukar bli snyggare hanterat i windows också såvitt jag vet)
Själv kör jag 1440p 32 tums... För mina lite kassa ögon är det en vettig kompromiss (27 tum i 1440p känns gränsfall till för smått för mig) och det är även lagom tungt att driva för grafikkortet...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av relevantia:

är skärmen böjd eller platt?

om den är platt blir det jättebra då böjd skärm suger.

har en liknande lg.

Du har nog suttit för lite framför välvd skärm. Kommer aldrig gå tillbaka. Känns jättekonstigt att sitta framför en rak.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo men kan du nyttja pixeltätheten fullt ut? Du lär väl ändå behöva skala om skrivbordet?
Om man ändå tänker skala så vore ju 5k ännu bättre så kan man skala 200% rakt av (brukar bli snyggare hanterat i windows också såvitt jag vet)
Själv kör jag 1440p 32 tums... För mina lite kassa ögon är det en vettig kompromiss (27 tum i 1440p känns gränsfall till för smått för mig) och det är även lagom tungt att driva för grafikkortet...

Tänker pixeltäthet för spelande samt för PS5an. Sen hur det kommer se ut i Windows på en 32 4K skärm har jag ingen aning om haha.. har aldrig provat så vet inte hur det ser ut

Vill ju ha en skärm som kan göra allt men finns inte riktigt än. Då behöver man köpa en TV och det blir för stort för att ha på skrivbordet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Snyggaste skärmen jag sett men LG i den prisklassen har en fördel med baksidan där det bara trycka in sladden utan att behöva tippa skärmen men då kan man inte fästa på vägg, en bra kompromiss tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Den dag LG eller någon annan får ändan ur och släpper en OLED mindre än 48" är det ju game över för LCD.

Japp, inte förrän detta sker känns det värt att byta ut min nuvarande Dell S3220DGF skärm till burken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Snälla släpp bara en bra (gärna LG) 32-tummare med IPS-panel, 4k och minst 144hz.

XG320U från ViewSonic är jag nyfiken på. Undrar när den kommer loss.

Motsvarande från Asus är tydligen denna:
https://rog.asus.com/articles/gaming-monitors/rog-swift-pg32u...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lall86:

Varför gör man inga 16:9 skärmar mellan 32" och 43" ? problem med uppskalning i windows ?

Finns antagligen ingen tillverkningsprocess som ger ekonomi för en sådan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns antagligen ingen tillverkningsprocess som ger ekonomi för en sådan produkt.

Varför gör man inte en 27" 4K OLED datorskärm med 120hz och 1ms respons? Skulle väll sälja som smör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Varför gör man inte en 27" 4K OLED datorskärm med 120hz och 1ms respons? Skulle väll sälja som smör?

Jag tror inte tv-panelerna klarar av att fixa så små pixlar med sin wrgb struktur… och rgb oled panelerna från JOLED är för dyra än så länge.
(Och med burn in riskerna så kanske inte folk vågar köpa iallafall?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xSean145:

Varför gör man inte en 27" 4K OLED datorskärm med 120hz och 1ms respons? Skulle väll sälja som smör?

Skulle den? Du kanske köper den. Och två av dina polare. Men resten? Vi är överlag lite bättre i norra europa och nordamerika jämfört med övriga världen. Men den stora volymen handlar om väldigt enkla och billiga skärmar. Räcker med att följa Swec-forumet där det hela tiden kommer frågor om "bästa skärmen" för 2 500 kronor till datorn som kostade 25 000 kronor.

Det kostar så mycket att bygga en ny fabrikslinje för 27-tums OLED. Det tar flera år och kostar så mycket att trimma in den nya processen mot tillräcklig avkastning. Varje skärm riskerar därför att inledningsvis bli så dyr att väldigt få köper dem.

LG:s första 55-tums OLED-TV A980W från 2013 kostade 100 000 kronor styck och det sålde inte många. Men tillräcklig för att starta snöbollen med tillverkning och avkastning, där vi nu är på 1/10-del av det priset. Men det gick också för att TV-tillverkarna inser att det är en marknad av egentligen lyxprodukter. Man köper en TV för att unna sig själv och sin familj – familjens ekonomi styr TV-köpet. Det finns också en stor efterfrågan och diskussion kring högre kvalitet relaterat sådant som filmintresse och hemmabio. Då kan man bygga utbudet därefter.

PC-marknaden styrs av andra faktorer och annat tänkande. Tusen skärmar ska säljas på pall till företag. Då blir 2 dollar lägre tillverkningskostnad mycket viktigare än teknisk innovation. Ingen får skit av sin chef för att de kör MS office på den billigaste 1920x1080-skärmen. Men lär få problem om du rekvirerar den förmodade 120 Hz OLED-skärmen.

På PC-sidan börjar tillverkarna få upp ögonen för krävande gamers. Men man har ju inte lyckats få till produkter som är tillräckligt intressanta. Och spelskärmar köps mer sällan på familjens ekonomi. Därför har vi idag den ironiska situationen att TV-tillverkarna lyckas göra en allround-TV (likt LG:s OLED) som har bättre spelegenskaper, högre bildkvalitet och kostar mindre än toppmodellerna bland spelskärmarna.