Ifixits grundare kritiserar Apple och Samsung för svårlagade telefoner

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kolla tex på S5an som ett exempel på hur det var när det var väldigt bra löst, rimligt lätt att byta batteri och tät nog för att fungera praktiken typ ute i regn, konstruktionen är tillräckligt väderskyddad utan att vara limmad och den och andra telefoner kunde göras ännu bättre genom att ta bort onödiga kontakter och hål typ hörlursuttag och laddkontakterför det skulle göra telefonerna mer tåliga och troligen också billigare.
Personligen hade jag dock gärna sett att normen är mer batterikapaciet typ en standartelefon ska inte ha mindre än 5Ah men gärna 10Ah till skillnad från dagens ynkligt små batterier där man tycker att 5Ah är stort.

Jag ser ingen mening med att standardisera kapacitet. Däremot spänning och passform.

Behov av 10Ah och få ett dubbelt så stort och tyngt batteri som de bättre mobilerna idag är litet. Jag vill ha en sådan mobil, du också, kanske om vi letar kan vi hitta en till. Men detta räcker ej för att tillverkarna ska satsa på dem.
Med formatanpassning, så kanske ett batteri med samma storlek och spänning om några år fixar 10Ah, ja då är det bara byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Men vad jag vet så stöds väl inte alla banden här fullt ut?

Det stämmer. Beroende på vilken Kyoceras telefon så har du i bästa fall stöd för band 1/3 och 7 vilket är band som används i städer för att få högre hastigheter. Inga av de band som används för att få bra täckning i hela landet (band 8/20/28) har Kyoceras telefoner stöd för

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

haha ja jo kände inte att det behövdes då det är bara en av få grejer dom gör. Sen sure är samma sak med alla andra biltillverkare också. dom har bara sina unika sätt att kringgå lagarna. Som volvo när dom succesivt sänkte effekten på nya bilar tills garantin tog slut och då släppte spärrarna och pengarna börjar rulla in.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ett problem som många inte pratar om är inlåsning efter exempelvis batteribyte. Ett exempel även om du använder apples egna batteri från en annan telefon så funkar det inte https://youtu.be/FY7DtKMBxBw . En farlig trend som måste stoppas.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det stämmer. Beroende på vilken Kyoceras telefon så har du i bästa fall stöd för band 1/3 och 7 vilket är band som används i städer för att få högre hastigheter. Inga av de band som används för att få bra täckning i hela handet (band 8/20/28) har Kyoceras telefoner stöd för

Ah ok, tråkigt. Telefonen i sig är riktigt intressant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bullitgroup må vara slöa på att uppdatera sina telefoner men CAT S60 är väldigt lätt att byta batteri på.

Skrivet av norrby89:

Asså skulle nog våga påstå att tesla är värre än både Apple och Samsung tsm. Iom att dom motsäger sig och komplicerar det hela och då även gör allt för att kringgå lagar som finns mot just sånt när det kommer till bilar. Något som än så länge inte existerar när det kommer till mindre elektronik idag.

John Deere är ännu ett exempel https://www.vice.com/en/article/xykkkd/why-american-farmers-a...

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag är inte särskilt insatt i bilreparationer, men så länge mjukvaran är lättåtkomlig för bilägare och verkstäder har jag inga problem med att en dator kan behövas.

Lättåtkomligt är relativt. Att du måste ha en dator med rätt mjukvara ( som jag kan garantera dig biltillverkaren inte lämnar ut nilly willy) är per definition inte lättillgänglig för 99,9 av bilägare. Exemplet med bromsarna är ett typexempel på hur biltillverkaren aktivt försöker hindra bilägare och oberoende verkstäder att utföra dom mest enkla underhåll. Det ses som förlorad inkomst för, i det här fallet, Audi. Så j...a sjukt är samhället nu för tiden, money talks and NOTHING else matters.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kolla tex på S5an som ett exempel på hur det var när det var väldigt bra löst, rimligt lätt att byta batteri och tät nog för att fungera praktiken typ ute i regn, konstruktionen är tillräckligt väderskyddad utan att vara limmad och den och andra telefoner kunde göras ännu bättre genom att ta bort onödiga kontakter och hål typ hörlursuttag och laddkontakterför det skulle göra telefonerna mer tåliga och troligen också billigare.
Personligen hade jag dock gärna sett att normen är mer batterikapaciet typ en standartelefon ska inte ha mindre än 5Ah men gärna 10Ah till skillnad från dagens ynkligt små batterier där man tycker att 5Ah är stort.

s5 är gjord i plast, skulle inte fungera att släppa en galaxy s22 i plast om de inte sänkte priset massor. Dessutom har du som du säger inte en särskilt tät konstruktion minns videor som visade att vatten tog sin in bakom batteriluckan på just s5 den var mest stänkskyddad.
Det går säkert göra en modern telefon med utbytbart batteri men troligtvis inte utan att kompromissa med design, och de flesta bryr sig inte om att kunna byta på ett smidigt sätt.
Nu med snabbladdning har inte jag några problem med 5000mah skulle de behöva fyllas under dagen går det tar det inte lång tid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Visserligen kan jag köpa att de flesta med NYA Audis kanske inte byter däck hemma själv då däckhotell + byte oftast brukar vara billigt nog idag. Och det blir ju svårt / omöjligt att stjäla däcken / fälgarna.

Med det sagt hade jag gärna sett friviligheten att kunna ha ett val. Utan att ta till verkstad eller köpa en OBD whatever för att kunna göra det.

Varför skulle detta göra att det blir svårt/omöjligt att stjäla däck eller fälgar?
Hjulet är bara skruvat i skivan/navet så det rör sig om att släppa 4-5 skruv sedan är hela hjulet löst.
Det finns nästan inget enklare än att skifta hjul på en bil och det är också därför det är så billigt.
Jag växlar mellan sommar/vinterhjulen själv och själva bytet tar mig max 10 min. Nu har jag dock tillgång till pelarlyft men i övrigt är det inte mitt yrke.
En rutinerad individ gör ett byte på noll komma lakrits.
Kortfattat så påverkar inte en automatisk aktivering av "parkeringsbromsen" hjulbyten och det var också därför det ursprungliga inlägget gällde bromsskivor.

På en motorcykel däremot så hade detta varit ett helvete då bromsskivan är monterad direkt på fälgen.

Skrivet av Wyver:

Det är ju förfasen vidrigt av VAG koncernen. Fullständigt onödigt dessutom. Men är inte särskilt förvånad har en släkting som var servicechef på ett av VAG märkesservice ställena i Finland. Han sade upp sig p.g.a. hur hela service tänket var hos VAG.
Han hade fullständigt led på all skit han fick av kunder för saker han inte kunde göra något åt. Saker som var VAG policy.
Hutlösa timkostnader beror dels på att Verktyg som behövs för VAG bilar, funkar som spotify typ. Kommer nya med jämna mellanrum plus räkning och de "gamla" verktygen ska skrotas. Oavsett hur mycket de är använda.

Han hade som ett exempel över hur det skiljer. Han har bekant som kör en Lexus RX (SUV), den är billigare i service än (minns inte om det var Golf eller Passat), när båda är på märkesservice

Tanken är nog att man inte skall glömma att aktivera parkeringsbromsen. En fritt rullande bil kan skapa ganska omfattande skador på både människor och egendom.
I detta landet så får man dessutom på körskolan lära sig att lägga i neutralen innan man vrider av tändningen.
Åtminstone var det så för mig 2007 och jag tror att det fortfarande är fallet?
Nu har jag alltid lagt mina bilar i växel oavsett men många följer körskolans anvisningar. Glöms då parkeringsbromsen eller den är dålig så har man en möjlig katastrof.
Detta endast för att någon individ/planta potentiellt kan glömma att trycka in kopplingen innan dom startar motorn...
Nu gick jag privat ifrån en 2003 Golf IV (manuell) till en 2020 Seat Ibiza (automat) men är inte startmotorn i en modern bil blockerad idag ifall bilen ligger i växel och kopplingen inte är påverkad?
Jag har aldrig provat på någon av firmabilarna av den simpla anledningen att jag per automatik alltid trycker ner kopplingen innan jag startar motorn.
På min motorcykel som nu är 6 år gammal så är den åtminstone blockerad.

Förbannade Finnar är väl inget nytt.
Nu jobbar min käre far på en VAG-verkstad/återförsäljare i Sverige så jag är måhända partisk men visst mek/service kostar guld främst pga kraven VAG ställer.
Det är inte bara specialverktygen (mekaniska samt datorer/laptops) som krävs utan det innefattar även ytan och utformningen/designen av säljhallen.

Alla certifierade återförsäljare/verkstäder har krav dom måste uppfylla vilket gör dom dyrare mot en vanlig verkstad.
Jag har ingen aning om servicekostnaderna för en Japs på bilsidan men på motorcykelsidan så har hojarna alltid varit väldigt prisvärda i både inköp och underhåll.
Det är därför jag kör Ducati. Ingen utmaning annars.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Inaktiv

Samma iFixit som böjde sig baklänges för Samsung för ett tag sedan? Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Bullitgroup må vara slöa på att uppdatera sina telefoner men CAT S60 är väldigt lätt att byta batteri på.

John Deere är ännu ett exempel https://www.vice.com/en/article/xykkkd/why-american-farmers-a...

Mjoo där handlar det väll mycket om att dom låser hela maskinen för skit saker, så även om ägaren kan byta olja själv så är maskinen låst och måste låsas upp av en behörig verkstad. Vilket är helt banalt och har extremt svårt å se hur de kan va lagligt =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det är inga pengar att sälja produkter som går att reparera. Och så länge inga politiker eller väljare gör något åt saken så kommer det bara bli värre och värre. Pratade idag med en kund som höll på att reparera en produkt som såldes 1975, var inga problem att fixa reservdelar till honom, men jag vet att någonstans i byggnaden så var det någon säljare eller ekonom som säkert satt och svor över det. Jag menar delarna var billiga och min tid för att hjälpa kunden kostar dom pengar så dubbel förlust för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

s5 är gjord i plast, skulle inte fungera att släppa en galaxy s22 i plast om de inte sänkte priset massor. Dessutom har du som du säger inte en särskilt tät konstruktion minns videor som visade att vatten tog sin in bakom batteriluckan på just s5 den var mest stänkskyddad.
Det går säkert göra en modern telefon med utbytbart batteri men troligtvis inte utan att kompromissa med design, och de flesta bryr sig inte om att kunna byta på ett smidigt sätt.
Nu med snabbladdning har inte jag några problem med 5000mah skulle de behöva fyllas under dagen går det tar det inte lång tid.

S5 hade IP67 klassificering vilket nästan är samma som idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Detta är en av anledningarna till att jag och sambon är glada ägare av var sin Fairphone sedan en tid tillbaka.

Skruvade isär min i atomer för skojs skull för att se om det är så enkelt och komplett som det påstås, och det stämde bra, båda tummarna upp!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av jnsson:

S5 hade IP67 klassificering vilket nästan är samma som idag

Ja det vet jag men som sagt sett flera artiklar/videor där folk fått in vatten mellan bakstycke och telefon. Om det berodde på att skalet inte var riktigt ihop tryckt eller om de var långt utanför IP klassen vet jag ej det var ju många år sedan den telefonen var aktuell. Hur som helst en limmad telefon som ex iphone 12 lär vara enklare att få tät än en som är öppningsbar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte särskilt svårt att göra telefonen så den kan byta batterier under vatten kontakten är inte svår att göra så den tål vatten och batteriet och elektronikdelen kan lätt kapslas in. Man kan också designa likt Samsung gjorde förut när de var seriösa dvs före S6 för där var där det gick snett för dem.

Problemet med de innan S6an och de nuvarande Xcover t.ex är att IP klassningen på dem är ganska värdelösa.
Visst dem har sin IP klassning ifrån fabrik men så fort du tar bort batteriluckan så kan de bli en liten reva eller något i gummilisten som ska hålla IP klassningen och då är den IP klassningen helt värdelös

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den senaste iphonen (ihpone 8) jag öppnade var rätt jobbig mängder med olika längder på skruvar att hålla koll på. Bytte Ligthning kontakt och vibrator. Men kommer nog inte hjälpa vänner att laga Ihpone igen efter det.

Jag förstår vad du menar (jag reparerar iPhones som profession), men det är inte antalet skruvar som är problemet här, utan hur tillverkarna (Apple i det här fallet) förhindrar verkstäder att använda tredjepartsreservdelar i stor utsträckning genom att spärra funktioner när vissa delar byts ut (t.ex. true tone på displayer) samtidigt som man inte låter samma verkstäder få tillgång till orginaldelar om man inte blir godkänd som en auktoriserad verkstad, och kraven för att få bli det är väldigt höga.

Skrivet av rymdriddaren:

Det är inga pengar att sälja produkter som går att reparera. Och så länge inga politiker eller väljare gör något åt saken så kommer det bara bli värre och värre. Pratade idag med en kund som höll på att reparera en produkt som såldes 1975, var inga problem att fixa reservdelar till honom, men jag vet att någonstans i byggnaden så var det någon säljare eller ekonom som säkert satt och svor över det. Jag menar delarna var billiga och min tid för att hjälpa kunden kostar dom pengar så dubbel förlust för företaget.

Märkligt det där, jag kan säga att vi tjänar mer på att reparera datorer/telefoner än vi gör på att sälja nytt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det är ju förfasen vidrigt av VAG koncernen. Fullständigt onödigt dessutom. Men är inte särskilt förvånad har en släkting som var servicechef på ett av VAG märkesservice ställena i Finland. Han sade upp sig p.g.a. hur hela service tänket var hos VAG.
Han hade fullständigt led på all skit han fick av kunder för saker han inte kunde göra något åt. Saker som var VAG policy.
Hutlösa timkostnader beror dels på att Verktyg som behövs för VAG bilar, funkar som spotify typ. Kommer nya med jämna mellanrum plus räkning och de "gamla" verktygen ska skrotas. Oavsett hur mycket de är använda.

Han hade som ett exempel över hur det skiljer. Han har bekant som kör en Lexus RX (SUV), den är billigare i service än (minns inte om det var Golf eller Passat), när båda är på märkesservice

Hade en VW Passat TGI för ett par år sedan där båda de bakre fjädrarna small av efter ett par års ägande. Lämnade in den hos VW för felsökning och åtgärd, eller ja, felsökning behövdes ju inte för jag berättade ju redan vad det va för fel när den lämnades in. Efter ett par dagar ringde dom och skulle ha 18000kr för att byta två fjädrar. Jag tackade smått irriterat nej till detta, och när jag skulle hämta bilen skulle dom ha 3000kr för felsökning. (alltså att ta loss hjulen och titta på fjädern, tar 5 minuter för en amatör...)

Jag körde bilen 200 meter bort till en kille som jag lämnat in andra bilar till, Subaru-verkstad egentligen men han skruvar glatt med allt. Han ringde VW och köpte fjädrarna av dom, alltså samma reservdelar, totalkostnad för byte blev hos honom 7500kr och då bytte han även en baklykta som spökade... Aldrig mer VAG... Min far köpte precis en ny Skoda Enyaq, ska bli intressant att se hur servicen funkar på den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

s5 är gjord i plast, skulle inte fungera att släppa en galaxy s22 i plast om de inte sänkte priset massor. Dessutom har du som du säger inte en särskilt tät konstruktion minns videor som visade att vatten tog sin in bakom batteriluckan på just s5 den var mest stänkskyddad.
Det går säkert göra en modern telefon med utbytbart batteri men troligtvis inte utan att kompromissa med design, och de flesta bryr sig inte om att kunna byta på ett smidigt sätt.
Nu med snabbladdning har inte jag några problem med 5000mah skulle de behöva fyllas under dagen går det tar det inte lång tid.

Men plast är ett mycket bra material för uppgiften, faktiskt otroligt mycket bättre lämpat än både glas och metall så en premiumtelefon bör vara gjord i plast/komposit annars är det bara en sämre fungerande telefon som har fått lägre hållbarhet än den borde ha och glas är dessutom oftast väldigt halt vilket i sig är ett annat problem när man ska hantera den.

Skrivet av Zippeer:

Problemet med de innan S6an och de nuvarande Xcover t.ex är att IP klassningen på dem är ganska värdelösa.
Visst dem har sin IP klassning ifrån fabrik men så fort du tar bort batteriluckan så kan de bli en liten reva eller något i gummilisten som ska hålla IP klassningen och då är den IP klassningen helt värdelös

Jag har pinat min S5a genom att ha den på cykeln och det är ju inte som att försöka bada med den men ingen har ju sagt att den ska fungera under vatten men jag har öppnat den många gånger och litar fortfarande på att den klarar av dåligt väder utan att man behöver vara jätterätt om den, är mest dagligt bruk där den kan bli blöt snarare än att den ska sänkas ner i vatten vilket verkar vara hur en del misstolkar dem som "badsäkra" och att de ska kunna användas för undervattensfotografering och annat som är helt felaktiga tolkningar av kappslingsklasserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men plast är ett mycket bra material för uppgiften, faktiskt otroligt mycket bättre lämpat än både glas och metall så en premiumtelefon bör vara gjord i plast/komposit annars är det bara en sämre fungerande telefon som har fått lägre hållbarhet än den borde ha och glas är dessutom oftast väldigt halt vilket i sig är ett annat problem när man ska hantera den.

Hur är plast bättre än metall?

Skrivet av mrqaffe:

Jag har pinat min S5a genom att ha den på cykeln och det är ju inte som att försöka bada med den men ingen har ju sagt att den ska fungera under vatten men jag har öppnat den många gånger och litar fortfarande på att den klarar av dåligt väder utan att man behöver vara jätterätt om den, är mest dagligt bruk där den kan bli blöt snarare än att den ska sänkas ner i vatten vilket verkar vara hur en del misstolkar dem som "badsäkra" och att de ska kunna användas för undervattensfotografering och annat som är helt felaktiga tolkningar av kappslingsklasserna.

Det är ju just det som IP68 marknadsförs som.
Att du ska kunna bada med den ner till 1.5M i 30 minuter eller vad det är och det är exakt vad folk tror ska vara möjligt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Apple och batterier

Jag förstår att t.ex. batteribyten försvåras på grund av skaderisken. Om vem som helst börjar bända ur li-jo-batterier kan riktigt allvarliga saker hända, med giftig rök, brand.

Macbook Pro 2013 och framåt är rena vansinnet i konstruktion runt batteriet och tydligt planerat åldrande. Top Case ska bytas vid batteribyte, även om inte tangentbordet är trasigt, har provat ta bort batterierna och det är riktigt knepigt för det sitter som cement.... lägg till dåliga eftermarknadsbatterier så jag skulle inte rek. Någon att försöka byta batteri själv.

Men varför kritisera Samsung? Det enda som inte finns att köpa för "vanliga företag" är logikkort.

Vem som helst kan som privatperson köpa samsungdelar på t.ex. eet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är ju så utvecklingen håller på att bli med bilar också. Min Audi låser fast alla hjul när man stänger av bilen, för att byta bromsbelägg måste en dator kopplas in annars kan man glömma att få ut dom. Samma funktion behövs efter bytet också för att datorn ska kunna räkna ut vart låsningen ska börja nypa.

Vilken årsmodell och modell av Audi är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Samma iFixit som böjde sig baklänges för Samsung för ett tag sedan? Intressant.

Utveckla gärna. Känner inte till nämnda fadäs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zippeer:

Hur är plast bättre än metall?
Det är ju just det som IP68 marknadsförs som.
Att du ska kunna bada med den ner till 1.5M i 30 minuter eller vad det är och det är exakt vad folk tror ska vara möjligt

Plastmaterial är starkare och lättare om det konstrueras rätt och det brukar man anse som en fördel mot metall och glas men ibland kan ju miljön påverka materialvalen men det ä-r ju inte relevant för en telefon.
Problemet är att badning inte alls innebär samma sak som att sänka ner telefonen i vatten för den rör sig och trycket vid badning är flera gånger högre än vid nedsänkning och det är ju det som folk har svårt att fatta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Detta är en av anledningarna till att jag och sambon är glada ägare av var sin Fairphone sedan en tid tillbaka.

Skruvade isär min i atomer för skojs skull för att se om det är så enkelt och komplett som det påstås, och det stämde bra, båda tummarna upp!

Jag har tänkt länge på att gå över. Mycket p.g.a reparibiliteten(kanske inte riktigt ord, but anyway).
Men sen har man ju varit en sucker för design och prestanda. Men nu använder jag ju bara mail, surf, meddelande och BankID på telefonen. Så det kanske funkar utmärkt. När är nästa på g?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men plast är ett mycket bra material för uppgiften, faktiskt otroligt mycket bättre lämpat än både glas och metall så en premiumtelefon bör vara gjord i plast/komposit annars är det bara en sämre fungerande telefon som har fått lägre hållbarhet än den borde ha och glas är dessutom oftast väldigt halt vilket i sig är ett annat problem när man ska hantera den.

Jag har pinat min S5a genom att ha den på cykeln och det är ju inte som att försöka bada med den men ingen har ju sagt att den ska fungera under vatten men jag har öppnat den många gånger och litar fortfarande på att den klarar av dåligt väder utan att man behöver vara jätterätt om den, är mest dagligt bruk där den kan bli blöt snarare än att den ska sänkas ner i vatten vilket verkar vara hur en del misstolkar dem som "badsäkra" och att de ska kunna användas för undervattensfotografering och annat som är helt felaktiga tolkningar av kappslingsklasserna.

Jag är inte emot plast men jag förstår varför det inte används i premium segmentet och det är för att plast förknippas med billigt, och det var ett vanligt klagomål i recensioner av telefoner på Samsung fram till s6. Därför kommer antagligen ingen framtida premium galaxy eller iPhone vara tillverkad i plast.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det vet jag men som sagt sett flera artiklar/videor där folk fått in vatten mellan bakstycke och telefon. Om det berodde på att skalet inte var riktigt ihop tryckt eller om de var långt utanför IP klassen vet jag ej det var ju många år sedan den telefonen var aktuell. Hur som helst en limmad telefon som ex iphone 12 lär vara enklare att få tät än en som är öppningsbar.

Casio F91W tål väldigt mycket vatten, men är fortfarande öppningsbar. Det finns enkla och bra designer som skulle kunna appliceras på andra produkter enkelt. Samsungs första telefoner med IP-klassning hade samma princip som Casio och med ett utbytbart batteri.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag är inte emot plast men jag förstår varför det inte används i premium segmentet och det är för att plast förknippas med billigt, och det var ett vanligt klagomål i recensioner av telefoner på Samsung fram till s6. Därför kommer antagligen ingen framtida premium galaxy eller iPhone vara tillverkad i plast.

Det var nog mest för att Apple försämrade telefonerna och visade att de ändå kunde säljas dyrare och högre pris tolkar ju många som "premium" i stället för bondfångeri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Macbook Pro 2013 och framåt är rena vansinnet i konstruktion runt batteriet och tydligt planerat åldrande.

Är tveksam till att det är värt att lägga ingenjörstid på att medvetet försämra en produkt istället för att förbättra den.

Har bytt batteri i en MBP 15" från 2014. Rätt bökigt, men det gick bra med lite ståltråd.

Är väl en viss risk att punktera batteriet som de (Apple) är rädda för att gemene man ska göra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/bUUZUcu0wHM

Säger allt om apples ingenjörer.

Skrivet av star-affinity:

Är tveksam till att det är värt att lägga ingenjörstid på att medvetet försämra en produkt istället för att förbättra den.

Har bytt batteri i en MBP 15" från 2014. Rätt bökigt, men det gick bra med lite ståltråd.

Är väl en viss risk att punktera batteriet som de (Apple) är rädda för att gemene man ska göra.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late