Nya EU-regler kan göra det billigare att importera från utlandet

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeaD:

Gå in på Aliexpress och testa göra en order på något från ett EU varuhus och se vad som händer med slutsumman. Givetvis köp inget utan bara kolla vad det blir i kassan.

"Please add the missing information first", vilken info framkommer inte. Men om du syftar på att momsen tillkommer, så är det korrekt. Precis som när jag fysiskt handlar på Dagab tillkommer momsen i kassan. Några postnordavgifter ska inte tillkomma, då varan skeppas inom EU. Själv handlar jag massor på amazon.de. Undviker Wish och Ali. Har sett en massa "kul unboxing" hos bland annat Dawid does thech stuff. Verkar bara vara skräp därifrån.

Amazon.de är det ett litet lotteri om det blir svensk moms, tysk (lägre) moms eller ingen moms alls. Köpte i våras en gimble (Hohem Pro) därifrån, blev nada i moms och avgifter. Skeppades från Hannover. Postnord tar bara avgifter om grejorna skeppas från tredje land. (Utanför EU).

Permalänk
Skrivet av Thunderbolt:

Lite synd att taket inte är högre än 150 euro och nu kommer det åter igen välla in massa billigt skit som högst tvivelaktiga elektroniksmåsaker som enbart genererar mer avfall och brandfaror.

Anledningen till gränsen på 150 euro är att detta även är gränsen för att betala tull. Under 150 euro: endast moms. Över 150 euro: moms och tull. Om du ändå ska betala tull, är det kanske ändå enklare att betala båda samtidigt och det är också viktigare att tulldeklarationen görs mer detaljerad så att man ser vad det ska vara för tullsats.

Skrivet av JonasT:

Jag inte nödvändigtvis haft något större problem med att betala avgiften på 75 kr för importgods, även om det ibland har svidit lite när man köpt ett kontaktdon som kostar 20 kr. Det jag tycker är värst är processen och väntetiden som läggs på den redan ganska långa frakten från exempelvis Kina. Ibland har det tagit över en vecka innan tullverket släpper paketet efter betalning inkommit för moms/tull/avgift.

Är det någon ändring på den punkten? Postnord hävdar att man fortfarande måste godkänna att Postnord utses till direkt tullombud för de här försändelserna, d.v.s. Postnord måste skicka brev eller SMS där de ber om detta, och då kanske försändelserna fortfarande drabbas av samma fördröjning som tidigare? Jag har hittils bara fått en försändelse med DHL Express (som krävde att jag utsåg DHL till direkt tullombud) och Amazon/Postnord (Amazon England-Danmark, Postnord Danmark-Sverige, deklarerat av Amazon vid EU:s gräns utan att be om att utses till direkt tullombud). Någon som har erfarenhet av rena Postnord-försändelser?

Skrivet av b-earl:

Hos mig har det hänt en gång att en vara returnerades av Postnord utan att de nämnt ett enda skäll och enligt avsändaren fick de inte häller något skäll till varför varan returnerades. Postnord orkasde inte ens svara på min förfrågan. Det gjorde tullverket i alla fall.

Varför skulle Postnord skälla? Knarkhundarna jobbar för Tullverket, så om någon skäller är det hos Tullverket det skälls.

Skrivet av landmarks:

Försändelser tilldelas ett ID-nummer kopplat till IOSS som anges till fraktbolaget när varan skeppas iväg. Detta nummer verkar vara lite som ett kolli-nummer, så när paketet anländer i Sverige och scannas in ser man då även att det är IOSS-registrerat, och då hanteras det utefter det. Godkänner Tullverket det som angetts kopplat till IOSS-numret skeppas det vidare och Postnord behöver inte göra mer än att leverera det som vilket annat paket som helst

Detta är alltså ett fast nummer, inte ett som ändras från försändelse till försändelse. Det är oklart hur man tänkt sig att skyddas så att inte skurkar anger t.ex. Amazons eller Ebays nummer på sina försändelser utan att varorna köpts där så att Amazon eller Ebay debiteras på momsen istället för att avsändaren eller mottagaren gör det. Vanliga momsregistreringsnummer inleds med landskoden för det land där säljaren är registrerad för moms, men IOSS-registreringsnummer verkar alltid använda landskoden för Isle of Man.

Skrivet av landmarks:

Detta infördes den 1a juli, så försändelser som beställts/skickats innan dess omfattas inte av det. Det verkar inte heller vara något krav för handlare att ansluta sig mot IOSS som jag förstår det, men flera stora plattformar har valt att införa det. Dock lite förbehåll där för att jag kan ha missuppfattat. Det går fortfarande att sköta tull och moms "på det vanliga" viset.

Detta gäller för försändelser som skickas tidigast den 1 juli. Hur man hanterar beställningar lagda före men skickade tidigast den 1 juli är upp till handlaren att bestämma. Jag har två beställningar på Amazon.co.jp, en från maj och en från juni, med en massa förbokningar och Amazon har valt att utan extra kostnad för mig skicka ut allt så snart det kommit ut, d.v.s. beställningarna delas upp på jättemånga utskick. Hittils har två försändelser postats i juli och här har Amazon valt att använda sig av IOSS-systemet.

Skrivet av hakro807:

Tror alla välkomnar ett avskaffande av hanteringsavgiften, men jag funderar på hur det ska garanteras att den moms som konsumenten betalar in också kommer svenska staten till del när det är säljaren själv (någon i Kina typ..) som ska rapportera in hur mycket moms som kunderna betalat in.

Om du köper på handlarens egna hemsida, kan handlaren välja att registrera sig för moms hos skatteverket i valfritt EU-land. Om du köper på en marknadsplats är det istället marknadsplatsen som kan välja att registrera sig för moms och säljaren kan inte använda sin egen registrering om marknadsplatsen inte skulle ordna med registrering. Det sker också någon kontroll av försändelsen vid EU:s gräns så att det registreras att moms ska betalas. Det krävs också ett ombud för handlaren och ombudet måste finnas i ett EU-land så att man kan dra ombudet inför domstol om momsen inte inbetalas. Kommer pengarna till skattemyndigheten i det EU-land där handlaren är registrerad, ska sedan pengarna vidarebefordras till rätt EU-land med jämna mellanrum.

Skrivet av Kaleid:

Tyvärr så stämmer det här ofta inte. Köpte för något år lite saker och allt kom från HK trots att det stod England. Fick börja skicka meddelanden till säljaren innan jag köpte bara för att verifiera. Då var UK med i EU så man ville ju slippa tullen.

Då anmäler man till Ebay att varan inte stämmer överens med beskrivningen och så ber man säljaren att åtgärda felet.

Skrivet av Joakim Ågren:

I praktiken kan detta bli dyrare ifall man beställer lite dyrare prylar. Som det är idag får man betala Svensk moms på det deklarerade värdet och 75 Kr avgift, oftast är det ju så att de i Kina tex deklarerat ett betydligt lägre värde tex om man köper nått för 1000 Kr men det är deklarerat som 100 Kr då blir det totalt 100 Kr att betala enligt det gamla systemet men med det nya så tas det riktiga momsvärdet ut redan vid handelsplattformen vilket blir 250 Kr dvs totalt 150 Kr dyrare i detta exempel. Vid småplock så blir dock det nya systemet klart billigare. Köper man en kabel för 10 kr så blir det bara 2.50 Kr i avgift klart billigare än 77.50 Kr det kostade i det förra systemet.

Om du köper något för 1000 kr men Postnord endast ska ha 25 kr i moms, är du skyldig att begära omprövning hos Tullverket så att det blir 250 kr i moms.

Skrivet av LeaD:

Såhär är det, tidigare har man kunna skicka "gåvor" under ett visst belopp in till EU, beloppet har varierat lite men inte mycket.

Vad EU har gjort nu är att från FÖRSTA kronan så tar de ut VAT (dvs. moms), detta ungår ingen oavsett belopp.

Gåvor är fortfarande momsfria upp till 500 kr.

Skrivet av LeaD:

Ta som exempel, beställ en el-cyckel från aliexpress, även om den skickas från ett EU varuhus så åker du ändå på VAT på detta nu då "origin" är inte från en EU stat.

Skickas varan från ett EU-land har det alltid varit krav på att säljaren betalar in moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Anledningen till gränsen på 150 euro är att detta även är gränsen för att betala tull. Under 150 euro: endast moms. Över 150 euro: moms och tull. Om du ändå ska betala tull, är det kanske ändå enklare att betala båda samtidigt och det är också viktigare att tulldeklarationen görs mer detaljerad så att man ser vad det ska vara för tullsats.Är det någon ändring på den punkten? Postnord hävdar att man fortfarande måste godkänna att Postnord utses till direkt tullombud för de här försändelserna, d.v.s. Postnord måste skicka brev eller SMS där de ber om detta, och då kanske försändelserna fortfarande drabbas av samma fördröjning som tidigare? Jag har hittils bara fått en försändelse med DHL Express (som krävde att jag utsåg DHL till direkt tullombud) och Amazon/Postnord (Amazon England-Danmark, Postnord Danmark-Sverige, deklarerat av Amazon vid EU:s gräns utan att be om att utses till direkt tullombud). Någon som har erfarenhet av rena Postnord-försändelser?Varför skulle Postnord skälla? Knarkhundarna jobbar för Tullverket, så om någon skäller är det hos Tullverket det skälls.Detta är alltså ett fast nummer, inte ett som ändras från försändelse till försändelse. Det är oklart hur man tänkt sig att skyddas så att inte skurkar anger t.ex. Amazons eller Ebays nummer på sina försändelser utan att varorna köpts där så att Amazon eller Ebay debiteras på momsen istället för att avsändaren eller mottagaren gör det. Vanliga momsregistreringsnummer inleds med landskoden för det land där säljaren är registrerad för moms, men IOSS-registreringsnummer verkar alltid använda landskoden för Isle of Man.Detta gäller för försändelser som skickas tidigast den 1 juli. Hur man hanterar beställningar lagda före men skickade tidigast den 1 juli är upp till handlaren att bestämma. Jag har två beställningar på Amazon.co.jp, en från maj och en från juni, med en massa förbokningar och Amazon har valt att utan extra kostnad för mig skicka ut allt så snart det kommit ut, d.v.s. beställningarna delas upp på jättemånga utskick. Hittils har två försändelser postats i juli och här har Amazon valt att använda sig av IOSS-systemet.Om du köper på handlarens egna hemsida, kan handlaren välja att registrera sig för moms hos skatteverket i valfritt EU-land. Om du köper på en marknadsplats är det istället marknadsplatsen som kan välja att registrera sig för moms och säljaren kan inte använda sin egen registrering om marknadsplatsen inte skulle ordna med registrering. Det sker också någon kontroll av försändelsen vid EU:s gräns så att det registreras att moms ska betalas. Det krävs också ett ombud för handlaren och ombudet måste finnas i ett EU-land så att man kan dra ombudet inför domstol om momsen inte inbetalas. Kommer pengarna till skattemyndigheten i det EU-land där handlaren är registrerad, ska sedan pengarna vidarebefordras till rätt EU-land med jämna mellanrum.Då anmäler man till Ebay att varan inte stämmer överens med beskrivningen och så ber man säljaren att åtgärda felet.Om du köper något för 1000 kr men Postnord endast ska ha 25 kr i moms, är du skyldig att begära omprövning hos Tullverket så att det blir 250 kr i moms.Gåvor är fortfarande momsfria upp till 500 kr.Skickas varan från ett EU-land har det alltid varit krav på att säljaren betalar in moms.

Vissa varor är tullbefriade även över 150 Euro.I Sverige är datorkomponenter tullbefriade. Hur gick det till när du skulle utse DHL till ditt tullombud? Vad gäller mitt inlägg som du citerade så använde jag orden "I praktiken" för visst är det så att egentligen är det tänkt att man själv ska anmäla om omprövning men jag vet nästan ingen som gjort så, det är nog väldigt få som frivilligt drar på sig extra skatt. Jag tror heller inte systemet för omprövning hade klarat av den anstormning av omprövningar som skulle bli ifall det blev kutym att göra så bland folket. Skulle nog kollapsa hela systemet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

"Please add the missing information first", vilken info framkommer inte. Men om du syftar på att momsen tillkommer, så är det korrekt. Precis som när jag fysiskt handlar på Dagab tillkommer momsen i kassan. Några postnordavgifter ska inte tillkomma, då varan skeppas inom EU. Själv handlar jag massor på amazon.de. Undviker Wish och Ali. Har sett en massa "kul unboxing" hos bland annat Dawid does thech stuff. Verkar bara vara skräp därifrån.

Amazon.de är det ett litet lotteri om det blir svensk moms, tysk (lägre) moms eller ingen moms alls. Köpte i våras en gimble (Hohem Pro) därifrån, blev nada i moms och avgifter. Skeppades från Hannover. Postnord tar bara avgifter om grejorna skeppas från tredje land. (Utanför EU).

Ok, har du missat att denna nya "EU-momslag" kom i kraft 1 Juli 2021?
Varpå du självklart inte betalade någonting när du handlade i våras, då lagen inte var i kraft då.

Vad PostNord gör och inte gör är deras ensak, det jag diskuterar är införelsen av denna nya "VAT Reform" som de kallar det i EU har, till skillnad från förut, varit något man undankommit med EU warehouses t.ex. Nu går de på country of origin bland annat. Vill du fortsätta debattera i ämnet föreslår jag att du läser på vad de nya reglerna faktiskt innebär.

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]

Permalänk

Gött, kanske man kan överväga att importera spel igen, vart totalstopp när avgiften kom för min del iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jasså? jag har fått flertalet varor med sändaradress nederländerna som jag fått betala avgiften på för att postnord (eller någon annan) har stämplat ett märke "urpsrung utanför EU". tror där stod någong kod också jag fick googla och enligt sidan jag hittade på tillverkat verkade det som att så var läget. även om det är ett "mellanlager" I eu land får du pröjsa VAT/import/postnords hanteringavgift.

Då är det för att den du köpt av har först skickat den till Nederländerna, men inte betalat tull/momsavgifter där, och då ska det tas ut i mottagarlandet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Vissa varor är tullbefriade även över 150 Euro.I Sverige är datorkomponenter tullbefriade.

Det stämmer att vissa varor är tullbefriade och det skulle vara praktiskt att få momsen inbetald direkt om det inte är någon tull.

Skrivet av Joakim Ågren:

Hur gick det till när du skulle utse DHL till ditt tullombud?

När försändelsen skickas får du ett SMS och ett e-postmeddelande om att du kan välja att ändra från hemleverans till ombud och att du måste lämna fullmakt för tullombudet. Klicka på länken till sidan där du väljer leveransalternativ. Du ser nu de 20 närmaste ombuden. Klicka på länken för att visa övriga leveransalternativ så finns det en länk för att lämna fullmakt. Du accepterar sedan att DHL utses till tullombud och anger e-postadress och telefonnummer (som DHL redan har så oklart varför de ber om det).

Skrivet av LeaD:

Vad PostNord gör och inte gör är deras ensak, det jag diskuterar är införelsen av denna nya "VAT Reform" som de kallar det i EU har, till skillnad från förut, varit något man undankommit med EU warehouses t.ex. Nu går de på country of origin bland annat. Vill du fortsätta debattera i ämnet föreslår jag att du läser på vad de nya reglerna faktiskt innebär.

Gamla regelverket: Om butiken skickar via en lagerlokal i ett EU-land, ska butiken vara momsregistrerad i det EU-landet (och i vissa fall i mottagarens EU-land) och betala in moms på försäljningen.
Nya regelverket: Om butiken säljer via en marknadsplats och saknar fast driftplats i både avsändarlandet och mottagarlandet, ska butiken fortfarande vara registrerad för moms i avsändarlandet, men det är marknadsplatsen som betalar in momsen. Om butiken säljer i egen regi (utan att gå via marknadsplats), eller om butiken har fast driftplats i antingen avsändarlandet eller mottagarlandet, ska butiken precis som förut vara registrerad för moms och själv betala in momsen.
Utöver detta är det under både det gamla och det nya regelverket tillåtet att skicka en vara från ett land utanför EU via ett annat EU-land till det EU-land som mottagaren finns i. Regeln i detta fall är att momsen ska betalas i mottagarens land. Enligt det gamla regelverket innebar det att man betalade via speditören, t.ex. Postnord. Enligt det nya regelverket kan man som alternativ använda sig av Import One-Stop Shop.

Anledningen till att man ändrat regelverket är att vissa företag som finns utanför EU inte skött sig och betalat in den moms de är skyldiga att betala in. Det är svårt för EU-ländernas skattemyndigheter att driva in skatt från utländska bolag.

Skrivet av Smasher89:

Gött, kanske man kan överväga att importera spel igen, vart totalstopp när avgiften kom för min del iaf.

Tänk bara på att moms+hanteringsavgift tas ut om butiken inte använder sig av Import One-Stop Shop, så man bör kolla upp det först. En nackdel med systemet är att det snedvrider konkurrensen; endast företag som redan skickar mycket till Europa tycker att det är värt besväret att betala in moms till EU medan övriga företag tvingas sälja utan moms som istället betalas vid leverans tillsammans med Postnords avgift. Detta gynnar stora företag och marknadsplatser. Resultatet blir nog egentligen att småföretagen tvingas sälja via marknadsplatser och marknadsplatserna lägger ju på avgifter som handlarna får betala vilket drar upp priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ingen större skillnad på om det kommer direkt från Kina eller mellanlandar på Jula/Rusta/Kjell o Co/Clas Ohlson va?

Senast det var käbbel om det här klagade man på att de inte var bra för miljön att handla paket på ex Aliexpress. Det är fel av ett par anledningar.

1. Vare sig du köper varan direkt från Kina eller i svensk butik så har den transporterats hit.
2. Du släpper ut lika mycket/mer koldioxid när du tar bilen 8km för att handla samma vara i svensk butik.
3. Du släpper ut lika mycket/mer koldioxid när du åker och hämtar ut ditt paket på ombudet än hela transporten från Kina till ombudet.

Det är på samma idiotiska nivå som när Carl Bildt gick ut och skröt om att Sverige minskat sina utsläpp för x:te året på raken. Inte så svårt när man flyttar produktionen utomlands. Om man räknade med svenskarnas import, dvs utsläpp för de produkter svenskarna köpt men där utsläppen skett utomlands, så hade utsläppen ökat.

Har vi räddat miljön om vi tar en bit av norrland, producerar allt där istället för utspritt i landet, kallar det "produktionsland" och sen säger att "Sverige har inga utsläpp! Fyfan för produktionsland som släpper ut så mycket!!!!"

Mitt största problem med att det varit som det varit det senaste är: det har tagit längre tid (veckor) med förtullning etc INRIKES än hela resan hit... Förr kunde man få hem grejerna på ca 2 veckor, nu tar det allt som oftast 4+...

Jo, det är faktiskt stor skillnad om varan transporteras direkt från Kina eller via en importör i Sverige.

Köper du varan i Kina så packas den individuellt och skickas sedan i regel med flygfrakt då köparen inte vill vänta ett par månader på att få sin beställning.

Köper du istället varan via en importör så har varan i regel skickats hit tätt packade i containrar, transporterade av bränslesnåla containerfartyg. Detta har ganska stor påverkan på utsläppen från transporterna, eftersom den individuella paketeringen innebär att man till stor del transporterar luft och packningsmaterial snarare än varor, och att flyget har betydligt större utsläpp i förhållande till den transporterade godsmängden än containerfartyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Jo, det är faktiskt stor skillnad om varan transporteras direkt från Kina eller via en importör i Sverige.

Köper du varan i Kina så packas den individuellt och skickas sedan i regel med flygfrakt då köparen inte vill vänta ett par månader på att få sin beställning.

Köper du istället varan via en importör så har varan i regel skickats hit tätt packade i containrar, transporterade av bränslesnåla containerfartyg. Detta har ganska stor påverkan på utsläppen från transporterna, eftersom den individuella paketeringen innebär att man till stor del transporterar luft och packningsmaterial snarare än varor, och att flyget har betydligt större utsläpp i förhållande till den transporterade godsmängden än containerfartyg.

Jag letade upp relevant information och siffror på detta senast det var på tapeten. Utsläppen av koldioxid från din bil till ditt postombud eller från ditt hem till butik är större än frakten från Kina på småprylar. Helt säker på att bilresan till en butik ca 1 mil bort helt tog bort skillnaden på pall vs enskilt kuvert.

Men det var ett år sen jag rotade i detta nu så minns inte detaljerna

Edit : hittade inlägget

#17275830

Permalänk
Inaktiv

skapas en tax invoice på Ali numera såg jag, kan vara bra att ha vid ev tjabbel med tullen/posten om värdet och inbetald moms. Återstår att se hur det går med dessa paket.

Permalänk
Skrivet av anon910:

skapas en tax invoice på Ali numera såg jag, kan vara bra att ha vid ev tjabbel med tullen/posten om värdet och inbetald moms. Återstår att se hur det går med dessa paket.

Om du uppmanas att betala moms före leverans är det inte säkert att du kan göra något, utan det kan kräva att avsändaren skickar om försändelsen på rätt sätt eller att avsändaren ersätter dig för det speditören vill ha. Om speditören väljer att ta betalt efter leverans kan man eventuellt lösa det genom att bestrida fakturan från speditören och så får avsändaren och speditören göra upp om saken med varandra.

Avsändaren ska ange IOSS-momsregistreringsnumret på rätt ställe och det kommer förmodligen att ske i de flesta fallen, men framför allt i början kanske det blir fel i vissa fall för att avsändaren inte redan känner till hur man ska göra. Om IOSS-numret inte anges på rätt ställe kommer inte speditören att se att IOSS används och så krävs du på moms en gång till.

Om man själv (som svensk) säljer varor genom en marknadsplats, kan man behöva ange motsvarande nummer om man skickar till vissa länder utanför EU. Jag tror t.ex. att Storbritannien införde det fr.o.m. den 1 januari i år.

Permalänk
Inaktiv

Jag känner till allt det där, jag importerade saker från asien för 20år sedan då tullverket skötte det hela. Jag gjorde ett par test nu bara för att se hur det fungerar. det handlar om kaffepengar. Momsen på dessa saker är 6sek, jag är mer ute efter att se om postens avgift på 75kr försvinner.

Permalänk
Skrivet av anon910:

Jag känner till allt det där, jag importerade saker från asien för 20år sedan då tullverket skötte det hela. Jag gjorde ett par test nu bara för att se hur det fungerar. det handlar om kaffepengar. Momsen på dessa saker är 6sek, jag är mer ute efter att se om postens avgift på 75kr försvinner.

Enligt denna sida (läs avsnittet "Import One Stop Shop (IOSS)") slipper man avgiften på 75 kr. Det förutsätter förstås att säljaren har angett numret på rätt sätt och jag tänker mig att en del säljare kanske inte gör det i början för att de inte vet hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeaD:

Ok, har du missat att denna nya "EU-momslag" kom i kraft 1 Juli 2021?
Varpå du självklart inte betalade någonting när du handlade i våras, då lagen inte var i kraft då.

Vad PostNord gör och inte gör är deras ensak, det jag diskuterar är införelsen av denna nya "VAT Reform" som de kallar det i EU har, till skillnad från förut, varit något man undankommit med EU warehouses t.ex. Nu går de på country of origin bland annat. Vill du fortsätta debattera i ämnet föreslår jag att du läser på vad de nya reglerna faktiskt innebär.

Har handlat från amazon.de även i juli månad. Har inte lagt märke till någon skillnad alls. Precis som förut. Postnord lägger sig inte i leveranser från amazon.de. Kanske de lägger sig i andra leverantörer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har handlat från amazon.de även i juli månad. Har inte lagt märke till någon skillnad alls. Precis som förut. Postnord lägger sig inte i leveranser från amazon.de. Kanske de lägger sig i andra leverantörer?

Beror på varifrån grejerna skickas. Skickas dom från amazon.de så är det tyskland, och du betalar redan moms för dom grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Beror på varifrån grejerna skickas. Skickas dom från amazon.de så är det tyskland, och du betalar redan moms för dom grejerna.

Märkligt nog skiftar detta från gång till gång. Varför vet jag inte. Momssatsen är allt från noll till 25%. 25% antar jag är svensk moms, då Tyskland verkar ha 19%. Och ibland noll. Jag pratar om amazon.de alltså.
Postnord har aldrig lagt fingrarna i mellan i alla fall. Leveranserna diffar också, ibland till dörren, ibland på Coop. Ibland på ICA. Har inte fyllt i något annat än "normal leverans".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Beror på varifrån grejerna skickas. Skickas dom från amazon.de så är det tyskland, och du betalar redan moms för dom grejerna.

Det lustiga är att momsen diffar på specifikationen i princip varje gång jag beställer något, som jag sa allt från 0-25%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Jo, det är faktiskt stor skillnad om varan transporteras direkt från Kina eller via en importör i Sverige.

Köper du varan i Kina så packas den individuellt och skickas sedan i regel med flygfrakt då köparen inte vill vänta ett par månader på att få sin beställning.

Köper du istället varan via en importör så har varan i regel skickats hit tätt packade i containrar, transporterade av bränslesnåla containerfartyg. Detta har ganska stor påverkan på utsläppen från transporterna, eftersom den individuella paketeringen innebär att man till stor del transporterar luft och packningsmaterial snarare än varor, och att flyget har betydligt större utsläpp i förhållande till den transporterade godsmängden än containerfartyg.

Ville bara påpeka att man kan välja ytfrakt också när man handlar från Kina. Alltså båt. Leveranstiden är extremt lång. Påminner om låten "A slow boat to China". (Res med mig Stina i en roddbåt till Kina heter låten på svenska).
Flesta väljer nog expressalternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Märkligt nog skiftar detta från gång till gång. Varför vet jag inte. Momssatsen är allt från noll till 25%. 25% antar jag är svensk moms, då Tyskland verkar ha 19%. Och ibland noll. Jag pratar om amazon.de alltså.
Postnord har aldrig lagt fingrarna i mellan i alla fall. Leveranserna diffar också, ibland till dörren, ibland på Coop. Ibland på ICA. Har inte fyllt i något annat än "normal leverans".

Skrivet av Networker:

Det lustiga är att momsen diffar på specifikationen i princip varje gång jag beställer något, som jag sa allt från 0-25%.

Angående momsen, så om det Amazon som är säljare så har de behövt ta ut svensk moms även om du köper från tyska eller t.ex. spanska sidan, då de omsätter för mycket till Sverige för att inte ta ut svensk moms

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Angående momsen, så om det Amazon som är säljare så har de behövt ta ut svensk moms även om du köper från tyska eller t.ex. spanska sidan, då de omsätter för mycket till Sverige för att inte ta ut svensk moms

Ja, det är just det som är så knepigt. (Att momsen diffar randomly).

Permalänk

Här är det en Amazon-säljare som säger att Postnord i flera fall begärt att köparen betalar in moms en extra gång trots att säljaren uppgett till brittiska Royal Mail att IOSS skulle användas. Nu går det förstås inte veta om det är Postnord som gjort fel eller om säljaren har registrerat några uppgifter på fel sätt.

Permalänk

Har ett paket från Ebay som tulldeklareras just nu.

Nån som kan sånt här?

2st väggfästen till Ps5 köpta den 15e Juli, $38/styck.
Säljaren finns i Ukraina (ej EU-land).

Orderdetaljer Ebay:

Subtotal: $76.92
Shipping: Free
VAT* $19.24

Total $96.16
*VAT collected by eBay on this transaction based on applicable laws. Learn More

Paketet har nu anlänt till Sverige och ska "tulldeklareras" enligt Postnord-appen.

Tullavgift kommer jag slippa då värdet understiger 150€ men måste jag betala moms igen när jag redan pröjsat $19.24?

Uppdatering:
Fick precis ett sms från Postnord.
Dom vill ha 75kr i deklarationsavgift och 171kr i importmoms.
Vad fasen var dom 19$ jag betalade i kassan på Ebay då?

Uppdatering
Permalänk
Skrivet av Mastodontfilms-Mats:

Paketet har nu anlänt till Sverige och ska "tulldeklareras" enligt Postnord-appen.

Tullavgift kommer jag slippa då värdet understiger 150€ men måste jag betala moms igen när jag redan pröjsat $19.24?

Uppdatering:
Fick precis ett sms från Postnord.
Dom vill ha 75kr i deklarationsavgift och 171kr i importmoms.
Vad fasen var dom 19$ jag betalade i kassan på Ebay då?

Ebay använder sig av Import One-Stop Shop, vilket innebär att moms betalas in av Ebay och att mottagaren inte ska behöva betala något extra vid leverans. Sedan ska säljaren ange på rätt sätt att Import One-Stop Shop använts så att Postnord ser det. Om du krävs på 171 kr i importmoms låter det som att säljaren inte angett det på rätt sätt. Det kan dock även vara Postnord som gjort fel, så testa att ringa Postnords kundtjänst och fråga.

Permalänk

Jag börjar förstå vad som har hänt.

Skrivet av Kommenterande 2:

Ebay använder sig av Import One-Stop Shop, vilket innebär att moms betalas in av Ebay och att mottagaren inte ska behöva betala något extra vid leverans. Sedan ska säljaren ange på rätt sätt att Import One-Stop Shop använts så att Postnord ser det. Om du krävs på 171 kr i importmoms låter det som att säljaren inte angett det på rätt sätt. Det kan dock även vara Postnord som gjort fel, så testa att ringa Postnords kundtjänst och fråga.

Hej.

Givetvis är kundtjänst kontaktad.
Jag har chattat med dom både igår och idag och väntar på svar på mitt senaste meddelande.

Nu betalade jag redan detta igår för jag måste ha prylarna fort så kan jag och Postnord käbbla i efterhand och dom kan kreditera pengarna till mig.

Postnord är som vanligt inte med i matchen.

På fraktsedeln så står Ebay Marketplace officiella IOSS-nummer dvs:
IM2760000742.

Foto på paketet HÄR.

Så säljaren har gjort helt rätt och PN har dessutom fått skärmdump på att jag betalat beloppet redan i kassan hos Ebay när köpet gjordes.

Hela grejen med nya EU-lagstiftningen var för att undvika detta krångel med att paket fastnar i mottagarlandet men nu har PN lyckats göra det ändå.

Har marknadsplatsen redan tagit ut VAT och detta står på fraktsedeln ska paketet vinkas förbi utan stopp.
PN har tagit betalt igen fast jag redan pröjsat.

Info från Ebay här:
https://developer.ebay.com/cms/files/connect-2021/eu_vat.pdf

Permalänk
Medlem

Kanske är det så att säljaren bara angett IOSS informatin skriftligen på fraktsedeln men det räcker inte då detta ska vara förannonserat digitalt i tulldeklarationen för det är främst bar/QR codes som reggas i flödet och det är där det kan ha failat. Kanske avsändaren ej skickat med IOSS nummer digitalt i förväg? Och då drabbas du i alla fall av att betala VAT + avgift till PN!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske är det så att säljaren bara angett IOSS informatin skriftligen på fraktsedeln men det räcker inte då detta ska vara förannonserat digitalt i tulldeklarationen för det är främst bar/QR codes som reggas i flödet och det är där det kan ha failat. Kanske avsändaren ej skickat med IOSS nummer digitalt i förväg? Och då drabbas du i alla fall av att betala VAT + avgift till PN!

Det är absolut en möjlighet.
Jag har nu öppnat ett case hos Ebay också där jag skickat in kvitto på momsbetalningen från PostNord.

Fick precis svar där dom bekräftar denna dubbelbetalning och kommer att återbetala beloppet till mig.

Gällande PN så hävdar dom att IOSS numret är fel vilket är skrattretande.
Jag har bokstavligen Ebays utskick till sina säljare framför mig där numret står och det är exakt samma nummer som säljaren har angett.

Herregud, det är tur att man har semester och orkar ta tag i detta.
Några hundralappar är inte mycket att käfta om men det stör mig när EU-lagstiftningen skulle göra det enklare för konsumenten men resulterade i flera timmars googlande, en examen i skatterätt, tullrätt och EU-kunskap för undertecknad.

Ebays meddelande:

Hello ********,

Thank you for contacting eBay Customer Support regarding your concern about the order **-*****-*****.
My name is ******* and I am glad to assist you today.

I can completely understand the importance of this matter and appreciate your efforts in contacting us about this matter.
Please do not worry; I will check the details and assist you in the best possible manner.

********, I have reviewed your account and after carefully checking the details on your account I can see that you have been charged VAT twice for the order **-*****-*****.
I apologize for the inconvenience caused for this transaction.

Further, I would thank you for sharing the receipt of the VAT paid to the post office.
I would like to inform you that I have sent your details to the relevant team and your refund will be processed within 20 business days.

Therefore, I would request you to kindly wait for 20 business days for the amount to be reflected in your account.
I believe the above information was useful to you in resolving your concern.

Thank you for choosing eBay!

Regards
******* *

Permalänk
Skrivet av Mastodontfilms-Mats:

Gällande PN så hävdar dom att IOSS numret är fel vilket är skrattretande.
Jag har bokstavligen Ebays utskick till sina säljare framför mig där numret står och det är exakt samma nummer som säljaren har angett.

Jag vet ej vilket utskick du syftar på, men jag hittade denna PDF-fil som skrivits av Ebay och IOSS-numret IM2760000742 (samma som anges på din fraktsedel) nämns på sida 5 i PDF-filen. Det lutar åt att det är Postnord som gjort fel.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag vet ej vilket utskick du syftar på, men jag hittade denna PDF-fil som skrivits av Ebay och IOSS-numret IM2760000742 (samma som anges på din fraktsedel) nämns på sida 5 i PDF-filen. Det lutar åt att det är Postnord som gjort fel.

Ja, det är samma PDF.
Länkade den 3 inlägg upp.

Permalänk
Skrivet av Mastodontfilms-Mats:

Ja, det är samma PDF.
Länkade den 3 inlägg upp.

Å nej, PostNord har gjort fel. Vad mer är nytt?
Vet inte hur många brev som inte ens kommer fram till min brevlåda. Och då är det brev. Viktiga brev från myndigheter osv. 90% av fallen är det PostNords fel, men har självklart hänt att breven aldrig blev skickade.
Har fått flera brev veckor efter dom skickades.

Och paket ska vi inte ens snacka om. Sönderslagna, krossade och utan utskick i app/sms.
Som tur är har det mesta klarat sig pga bra packning inuti.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Skrivet av BlueDevil:

Å nej, PostNord har gjort fel. Vad mer är nytt?
Vet inte hur många brev som inte ens kommer fram till min brevlåda. Och då är det brev. Viktiga brev från myndigheter osv. 90% av fallen är det PostNords fel, men har självklart hänt att breven aldrig blev skickade.
Har fått flera brev veckor efter dom skickades.

Och paket ska vi inte ens snacka om. Sönderslagna, krossade och utan utskick i app/sms.
Som tur är har det mesta klarat sig pga bra packning inuti.

Jo tack, jag är MYCKET väl medveten om Postnords inkompetens och galna upptåg.

Ett till exempel:
Även om hemkörning är gratis ibland när man beställer prylar från nätet så tar jag aldrig det.
Inte ens om jag får betalt tar jag det, varför?
För det är PN som kör.

Det började för flera år sen.
Hempaket kom aldrig fram.
Man fick bara sms om att chauffören varit på plats och ej anträffat mottagaren.
För helvete, jag hart gått hem tidigare från jobbet för att kunna vara hemma och jag HAR varit hemma och suttit framför datorn hela tiden.
Jävla lögnare är dom.
Jag slutade helt att välja leverans genom hempaket.
Går hellre till ombudet i blåst och regn och kånkar på alla tunga paket själv men då vet jag att jag får skiten.

För två veckor sen beställde jag massa grejer till vandringen vi ska göra i Aug.
Amazon Tyskland som jag handlat på i säker över 10 år är bra men man vet aldrig vilken postfirma och fraktsätt dom väljer.
Denna ggn valde dom PostNord och ...........hemleverans.

Det vred sig i magen på mig när jag gick in i appen och valde tiden 17-22.
Det gick inte att välja "Frakt till ombud".
Tröstade mig själv och tänkte fasen...nu har det gått en herrans massa år sen deras bravader senast med hemleveranserna, dom har säkert styrt upp skiten.
Skrev för säkerhets skull mitt telefonnummer och en anteckning till chauffören där jag klargjorde att han ska ringa på porttelefonen så att jag öppnar entrén för honom.

Får ett sms en stund efter kl 17 om att nu minsann är det snart min tur för leverans.
Väntar och väntar...
Ett till sms kommer där det står att chauffören inte lyckats nå mottagaren och åkt därifrån.
Blev skogstokig.

Lång historia kort. Postnord är ett nödvändigt ont när alla andra alternativ är eliminerade.