Gaming dator - 9000kr budget - förslag?

Permalänk
Medlem

Gaming dator - 9000kr budget - förslag?

Vi är ute efter en gaming dator till en 13åring, men vi har inte så bra koll på vad som är viktigast. Budgeten på 9000kr är helst inklusive skärm.

Denna kostar 7995kr. Är detta ett bra val eller finns det bättre alternativ? Är det bättre att bygga en själv istället för färdigbyggda som denna?
https://itsale.se/shop/speldatorer/gamer-multicore/

Verkar som att han mest spelar fortnite, cs, battle royale, call of duty etc, men det kan ju ändras.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja påstå att valet av grafikkort (som alltid kostar mest i rådande tider) beror främst på hur stor upplösningen och bilduppdateringen (Hz) som vill spelas med. 1920x1080p? ("Full-HD") 2560x1440p ("1440p")? 4K? Och vald upplösning med 60 Hz? 120 Hz? 144Hz? Ännu högre?

Snabb överblick över datorn i länken säger mig att då blir det 1080p@60Hz eller i vissa spel 1080p@144Hz som det får nöjas med. T.ex., CS är mycket lättdrivet. Vet ej hur det är med Fortnite. Mycket dyrare grafikkort behövs om du vill gå upp en upplösning - och särskilt i grafikinställningarna - och med högre bilduppdatering (fler Hz).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag skulle vilja påstå att valet av grafikkort (som alltid kostar mest i rådande tider) beror främst på hur stor upplösningen och bilduppdateringen (Hz) som vill spelas med. 1920x1080p? ("Full-HD") 2560x1440p ("1440p")? 4K? Och vald upplösning med 60 Hz? 120 Hz? 144Hz? Ännu högre?

Ja det är väl lite av frågan också, vad behövs för att en 13åring ska bli nöjd? Uppenbarligen vore det ju roligt med att så bra grafikkort som möjligt. Men budgeten är som sagt kring 9000kr och grafikkort är väldigt dyra. Det handlar väl mest om att balansera grafikkortet mot resten av delarna så att vi får bästa värdet utan någon uppenbar flaskhals antar jag.

Eller menar du att skärmen måste väljas från dessa krav också, dvs måste vi välja en skärm med rätt native upplösning? Jag antar att vi kan köra på lägre upplösning etc utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fruXo:

Ja det är väl lite av frågan också, vad behövs för att en 13åring ska bli nöjd? Uppenbarligen vore det ju roligt med att så bra grafikkort som möjligt. Men budgeten är som sagt kring 9000kr och grafikkort är väldigt dyra. Det handlar väl mest om att balansera grafikkortet mot resten av delarna så att vi får bästa värdet utan någon uppenbar flaskhals antar jag.

Eller menar du att skärmen måste väljas från dessa krav också, dvs måste vi välja en skärm med rätt native upplösning? Jag antar att vi kan köra på lägre upplösning etc utan problem.

Är det inte lite mer så att Du bestämmer vad 13-åringen skall vara glad att denna få ta del av till speldator?

Hursomhelst så innebär ju lägre upplösning att du kan spela med högre bilduppdateringsfrekvens (Hz) eller med högre grafikinställningar. För det mesta är det grafikkortet som avgör detta så tillvida inte processorn blir för klen så att den inte kan sköta sin del i beräkningsarbetet.

En 1080p@120Hz-skärm tycker jag personligen är extremt generöst för en 13-åring att få ta del av som speldator till en början. Sedan går det ju alltid att uppgradera grafikkortet och därmed kliva upp ett steg med större bildskärm om så önskas. Jag kan dock inte yttra mig om processorn.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är denna bättre kanske? Samma pris men större hårddisk och nyare i5 generation.
https://www.komplett.se/product/1183417/gaming/speldator/stat...

Vet inte hur många dåliga delar dom slänger in i dessa färdiga datorer dock. Jag antar att dom försöker spara på nätdel, moderkort, chassi etc. Är det värt att bygga en själv i denna prisklass eller är det lika bra att köpa en färdigbyggd?

EDIT:
Den jag länkade i första posten verkar dock ha bättre delar när det gäller moderkort, nätaggregat, chassi etc så vitt jag kan förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Är denna bättre kanske? Samma pris men större hårddisk och nyare i5 generation.
https://www.komplett.se/product/1183417/gaming/speldator/stat...

Vet inte hur många dåliga delar dom slänger in i dessa färdiga datorer dock. Jag antar att dom försöker spara på nätdel, moderkort, chassi etc. Är det värt att bygga en själv i denna prisklass eller är det lika bra att köpa en färdigbyggd?

https://www.amazon.se/-/en/dp/B08166SLDF/ref=sr_1_1?crid=GN0D...
sjukt bra pris, aldrig vart så lågt. Skulle lätt köpa den och bygga eget runt.

både 5600x och 5800x är riktigt dunderpris där, skulle kört på 5600x i den budgeten.

Nu tog jag bara lite random komponenter på inet, man kan nog pressa ner priset lite mer:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/mBLsAAz6VabmHChEiV9wrlCXvfc/budgetgamer

Sen para processorn med MSI MPG B550 gaming för 1192:-

Kan pressa in ett begagnat 1660s eller nått liknande, kanske ett 1070ti totalt för runt 9000:-, skärm kan bli svårt där, men en tusenlapp till kan ni nog få en bra 1080p skärm för.

Då tror jag ni har en bra bas som kan hålla många år, så kan han kanske upgraddera grafikkortet i framtiden.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1180883/gaming/speldator/stat...

Power hade en med ett 5600g och en 3060 för 9tkr för någon vecka sen de är synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

https://www.komplett.se/product/1180883/gaming/speldator/stat...

Power hade en med ett 5600g och en 3060 för 9tkr för någon vecka sen de är synd

Den du länkade såg dock ganska bra ut. Är ett 350w no-name nätaggregat tillräckligt bra nu för tiden dock? Är lite svårt eftersom jag inte har någon koll längre på sånt här.

Skrivet av PeoplesMC:

Kan pressa in ett begagnat 1660s eller nått liknande, kanske ett 1070ti totalt för runt 9000:-,

Ska kolla lite närmare på vad du länkat senare, men blir nog kanske lite för bökigt om vi måste försöka hitta begagnade delar. Verkar som ett nytt 1660 kostar typ 4000kr på komplett, så det blir ju en hel del över budget.

EDIT
Vi har ett par veckor innan den måste köpas, om det är någon dator som regelbundet är på rea eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Den du länkade såg dock ganska bra ut. Är ett 350w no-name nätaggregat tillräckligt bra nu för tiden dock? Är lite svårt eftersom jag inte har någon koll längre på sånt här.

Alltså om du ska ha färdigbyggd så ska ju strömmen räcka och jag vet inte om de är 350w. De bästa är ju om du kan bygga själv men räkna med att de kan kosta mer då

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte satsa på något under ett GTX 1660. Du kan kika här för benchmarks, för att få ett hum om på vilken nivå du behöver lägga dig.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Den du länkade såg dock ganska bra ut. Är ett 350w no-name nätaggregat tillräckligt bra nu för tiden dock? Är lite svårt eftersom jag inte har någon koll längre på sånt här.

EDIT
Vi har ett par veckor innan den måste köpas, om det är någon dator som regelbundet är på rea eller nått

Hur bråttom har du? AMD lanserar sitt nya grafikkort 6600 snart så du vet kanske kan vara värt att vänta.

Permalänk
Medlem

"GTX1650" dumt snålt om du frågar mig. Lägg till 2-3k och du får nyaste generationen grafikkort (3060). typ
tre generationer gammal GPU 1xxx serien hade jag aldrig köpt nytt till det priset.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Power hade en med ett 5600g och en 3060 för 9tkr för någon vecka sen de är synd

Skrivet av hakd:

"GTX1650" dumt snålt om du frågar mig. Lägg till 2-3k och du får nyaste generationen grafikkort (3060).

Jag skulle precis fråga dig om denna:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Såg inte att du hade länkat samma innan jag citerade

Hursomhelst, den på länken ovan är 10500kr med ryzen 5600g / 16gb / 512gb / RTX 3060. Den är över budget såklart, men är den billigaste rtx3060 datorn jag hittade så värt en tanke i alla fall. Är processorn okej? Vi hade föredragit i5, men billigaste i5+3060 är flera tusen dyrare.

Är 5600g+rtx3060 värt 2-3k mer än i5+1660s? Om vi eventuellt köper denna eller liknande, är det något vi måste tänka på när det gäller amd istället för intel? Det uppenbara jag kan komma på är att vi inte kan uppgradera till en i7 eller nått senare eftersom vi har låst in oss på amd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Jag skulle precis fråga dig om denna:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Såg inte att du hade länkat samma innan jag citerade

Hursomhelst, den på länken ovan är 10500kr med ryzen 5600g / 16gb / 512gb / RTX 3060. Den är över budget såklart, men är den billigaste rtx3060 datorn jag hittade så värt en tanke i alla fall. Är processorn okej? Vi hade föredragit i5, men billigaste i5+3060 är flera tusen dyrare.

Är 5600g+rtx3060 värt 2-3k mer än i5+1660s? Om vi eventuellt köper denna eller liknande, är det något vi måste tänka på när det gäller amd istället för intel? Det uppenbara jag kan komma på är att vi inte kan uppgradera till en i7 eller nått senare eftersom vi har låst in oss på amd.

Alltså beroende på hur du bygger har du ju olika alternativ för uppgradering bygger du själv är de möjligheterna mycket större en om du köper färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Jag skulle precis fråga dig om denna:
https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Såg inte att du hade länkat samma innan jag citerade

Hursomhelst, den på länken ovan är 10500kr med ryzen 5600g / 16gb / 512gb / RTX 3060. Den är över budget såklart, men är den billigaste rtx3060 datorn jag hittade så värt en tanke i alla fall. Är processorn okej? Vi hade föredragit i5, men billigaste i5+3060 är flera tusen dyrare.

Är 5600g+rtx3060 värt 2-3k mer än i5+1660s? Om vi eventuellt köper denna eller liknande, är det något vi måste tänka på när det gäller amd istället för intel? Det uppenbara jag kan komma på är att vi inte kan uppgradera till en i7 eller nått senare eftersom vi har låst in oss på amd.

5600g är generellt något kraftfullare än de i5or som finns på marknaden just nu, det lär ändras när Intels nästa generation kommer i slutet på året, men där är vi inte ännu. 3060 är ett mycket mer kompetent kort än 1660S, men om det är värt det kan nog endast du svara på. I spel kommer man inte märka någon större skillnad mellan 5600G och i5orna ur Intels 11 generation, men 3060 är märkvärt bättre än 1660S.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem

Om vi bygger en dator från delar, vad är ett resonligt pris för 1660super och 3060 grafikkort? Är svårt att veta när det finns så lite i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Om vi bygger en dator från delar, vad är ett resonligt pris för 1660super och 3060 grafikkort? Är svårt att veta när det finns så lite i lager.

Alltså problemet just nu är att grafikkort är dyra kan ni få tag på ett hyffsat begagnat kort typ en 1060/1650 super/rx 580 eller liknande så bör ni klara er i 1år tills priserna är på en rimlig nivå igen.

Förslag på bygge om ni lägger till ett grafikkort begagnat

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Förslag på bygge om ni lägger till ett grafikkort begagnat

Ser ju faktist riktigt bra ut hmm. Vi får fundera på det.

Men kan du ge ett exempel ungefär vad vi skulle få betala för ett grafikkort nu (ett "hyfsat" pris i dagens läge) mot för ett "normalt" pris för likvärdigt om ett år? Vi har ingen koll, och priserna är överallt pga bristen, så det är väldigt svårt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Ser ju faktist riktigt bra ut hmm. Vi får fundera på det.

Men kan du ge ett exempel ungefär vad vi skulle få betala för ett grafikkort nu (ett "hyfsat" pris i dagens läge) mot för ett "normalt" pris för likvärdigt om ett år? Vi har ingen koll, och priserna är överallt pga bristen, så det är väldigt svårt att veta.

Ett ok grafikkort för Fortnite och e-sport titlar skulle du kunna få för 1000-1500kr jag har skrivit pm till dig om du behöver hjälp att hitta ett kort. Rx 570, rx 580, 1060 3gb, 1060 6gb, GTX 970 några exempel på kort som är ok för ert nuvarande syfte

Men en total på 7500 med ovan paket gör det framtids säkrat exempelvis är ett rx 570 fortfarande bättre en ett 1650.

Sen kan ni säkert sälja budget kortet för halva de ni betalar nu när ni väl uppgraderar grafikkortet

Permalänk
Medlem

Denna kanske är ett alternativ https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2H6R1E...

Kostar just nu 9490 med rabattkoden.

Om ni inte vill hålla på och leta grafikkort osv men under normala omständigheter hade man ju tagit datorn i delar som länkas ovan alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Sämsta tiden i mannaminne att köpa ny dator. Speciellt en med bra grafikkort.

Med detta sagt är datorn i posten ovan inte helt fy skam för det de spel din son vill spela.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Begagnat grafikkort vore ju ett bra alternativ, men tyvärr kommer vi inte är köpa begagnat.

Men vad tror vi om detta? Ser väldigt bra ut i mitt tycke.

Ca 7600kr för datorn och 2300kr skärm. Tyvärr ett GTX 1650 grafikkort, men annars ett väldigt bra bygge som vi bara behöver uppgradera grafikkortet på om ett år eller så. För tillfället borde väl detta kort klara av spelen jag listade i första inlägget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Begagnat grafikkort vore ju ett bra alternativ, men tyvärr kommer vi inte är köpa begagnat.

Men vad tror vi om detta? Ser väldigt bra ut i mitt tycke.

Ca 7600kr för datorn och 2300kr skärm. Tyvärr ett GTX 1650 grafikkort, men annars ett väldigt bra bygge som vi bara behöver uppgradera grafikkortet på om ett år eller så. För tillfället borde väl detta kort klara av spelen jag listade i första inlägget?
https://komponentkoll.se/bild/vyBlO.png

Justera lite granna

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Justera lite granna

Skärmen du bytte till är 24" istället för 27. Är det någon anledning vi bör tänka på eller försökte du pressa priset under 9k?

Bra förslag, men om det inte var nått fel på skärmen så vi ville helst ha 27 och aoc skärmen verkar som en bra budget skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Skärmen du bytte till är 24" istället för 27. Är det någon anledning vi bör tänka på? Vi ville helst ha 27 och aoc skärmen verkar som en bra budget skärm.

För de första så kommer inte ett 1650 kunna driva 165hz men här har du ett billigare alternativ med 165hz

https://www.inet.se/produkt/2216780/acer-27-gaming-ed270rp-va...

Plus se denna dator du nämnde Luleå och denna finns där.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/323...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

För de första så kommer inte ett 1650 kunna driva 165hz men här har du ett billigare alternativ med 165hz

https://www.inet.se/produkt/2216780/acer-27-gaming-ed270rp-va...

Bra förslag, ska kolla på den.

Spelar det någon roll att vi inte kan köra på 165hz, går det inte att välja en lägre frekvens? Vi betalar ju liksom inte extra för att speciellt få 165hz, det råkar ju bara vara vad den hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fruXo:

Bra förslag, ska kolla på den.

Spelar det någon roll att vi inte kan köra på 165hz, går det inte att välja en lägre frekvens? Vi betalar ju liksom inte extra för att speciellt få 165hz, det råkar ju bara vara vad den hade.

Då är detta ett bättre alternativ ips skärm, ips är bättre en va när de gäller färger och vinklar, och Jo de går att sänka och höja frekvensen på skärmen

https://www.webhallen.com/se/product/332501-Lenovo-G27-20-27-...