Ifixits grundare kritiserar Apple och Samsung för svårlagade telefoner

Permalänk
Medlem

En icke fråga för mig, har en iphone och när man haft otur så har jag lämnat in den till apple butiken och sen fått den lagad.

Lätt gjort och snabbt fixat av dom.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Skiter fullständigt i om de kan lagas eller inte, går något sönder vill jag gå till tillverkaren och utnyttja garantin. Äger i princip inget efter att garantin går ut utan då är det redan utbytt, kan saker enkelt blivit ful-lagade så hade begagnatpriserna förmodligen gått ner så det hade snarare sagt drabbat mig.

EDIT: En annan aspekt som jag inte skrev om ovan är ju att saker blir tunnare och kompaktare för att de byggs utan behov av att kunna lagas lätt av tredje part. Alltså får jag en bättre enhet utan nersida för mig av det.

Permalänk
Inaktiv

Röstade för det självklara alternativet "Ja det är viktigt och något jag själv vill nyttja".

Blir att läsa igenom tråden, intressant att se hur de 17 som tycker det är oviktigt resonerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

https://youtu.be/bUUZUcu0wHM

Säger allt om apples ingenjörer.

Säger allt om designen av just den delen på MacBook Air. Vi vet inte heller resonemanget bakom den designen.

Kan vi dra slutsatsen att det är planerat åldrande? Nej.

Frågan är också om MacBook Air går sönder oftare än andra datorer på grund av den designen? De gör de kanske. Men generell går Apples maskiner inte sönder oftare än maskiner från andra tillverkare. Jag som har många års erfarenhet av att jobba som IT-tekniker (länge än Rossmann har hållit på) vet att maskinerna generellt håller långt över sin livstid och snarare blir kasserade för att de inte stödjer modern mjukvara länge än att hårdvaran går sönder.

Men fortsätt basera all er bild av Apples hårdvara på vad Rossmann säger.

Apple kan säkert förbättra sin hårdvarudesign i många lägen (som andra tillverkare?), men tvivlar på att det för någon tillverkare är lönsamt att lägga ned tid på att medvetet försämra istället för att förbättra.

Vill tillägga att jag absolut tycker det borde vara lättare att få tag på officiella reservdelar till Apples produkter så att kunder (på egen risk) kan låta en icke-Apple-auktoriserade verkstad laga maskinen om så önskas.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Möjligheten att kunna reparera en produkt i detta fallet en mobiltelefon är långt mycket viktigare än vad man kan tro. Det handlar inte bara om att kunna byta en trasig skärm eller ett batteri som inte tar laddning. Utan har man redan i början av designprocessen tanken på möjligheten till reparation eller byta ut hårdvara. Så bygger man produkterna för att de ska tåla att fixas till, men även att det ska vara en relativt enkel process. Ett bra exempel som dessvärre lades ner är Googles project Ara.

Vi kan göra liknelse till spel. Tänk om man skapade spel (idag) utan någon som helst tanke på möjlighet till att kunna patcha spelet, med nya uppdateringar eller fixa buggar.

Själv använder jag en smartphone, men antar att de är mer dumphone. Byggda för att gå sönder (Nej 3år är inte lång livstid) och går inte skärmen sönder, batteriet håller så har fortfarande telefontillverkarna ett ess i rockärmen, mjukvaruuppdateringar/säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk

Konstigt att ingen nämnt fairphone... men dom är ju inte så coola
Dom levererar med skruvmejsel.
Ed. Såg att dom har uppgraderingsmoduler. En version av 3 hade kommit med bättre kamera, då kan man köpa kameramodulen till sin gamla och byta.

Vad det gäller bilar så är vag långt ifrån ensamma. Allt från batteri-byte till däckbyte, bromsar kan aktivera limp home läge. Några bryter även garanti om man inte är hos autensierad verkstad. Nu är dock majoriteten av de flesta större kedjor det, men vissa lämnar inte ut kompletta analysverkyg och liknande till ej originalverkstäder. Som allt annat så tillverkar bilföretagen tämligen få egna delar. Dom köps in efter tillgång. Likadana bilmodeller kan ha olika märken och varianter på bromsklossar osv.
(Jobbat på huvudkontoret för en av de största oberoende butik/verkstadskedjorna)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ingen som kommer ihåg Ericsson r310? Man skruvade fast bakstycket/batteriet. Minns inte hur vattentät den var, det var ju inte så stor konkurrens på området då.

Busenkelt annars att mekaniskt få något tätt med en o-ring om man kan skruva och få lagom tryck mot tätande yta. Du kan t.o.m. göra dubbla o-ringar och då är det garanterat inga problem med hög ipklass. Sen att det är dyrare än att limma är en annan femma.

Tror grundproblemet är att designen optimerats i flera generationer till att bli billigare att tillverka med färre delar och moment i produktionen. Då hamnar vi i läget vi är i idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Tror grundproblemet är att designen optimerats i flera generationer till att bli billigare att tillverka med färre delar och moment i produktionen. Då hamnar vi i läget vi är i idag.

Helt rätt, historia visar ett nu mera klassiskt exempel på en riktigt bra produkt. Som var för bra så man satte sig ner för att designa om produkten till att gå sönder. Jag tänker på våran härliga glödlampa 🙂

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Ja det är viktigt att kunna reparera själv. Bilar verkar ju bli helt horribla på det här omådet. Tur att jag bara ägt fordon tillverkade innan 2010, det har generellt gått bra att byta slitdelar. Sjävklart vill man kunna öppna, felsöka och fixa saker som går sönder så länge man har kompetens till det, vilket blir allt lättare att skaffa då internet är fullt av artiklar och videor man kan lära sig av.

Det är ju egentligen helt fel väg att gå men slit och släng-tänk när det är förhållandevis billigt och enkelt att lära ut hur man reparerar saker. Man behöver inte längre uppsöka Bosses mek- tv- lås- och skomakeri i någon obskyr källare för att hitta någon som kan hjälpa en med TVn, bara googla

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av Leffe_B:

Tror grundproblemet är att designen optimerats i flera generationer till att bli billigare att tillverka med färre delar och moment i produktionen. Då hamnar vi i läget vi är i idag.

Konstruerad hållbarhet är en stor sak. Jobbade en gång i tisen som konsult mot tillverkande industrier, stora pengar på att konstruera så dom klarar garantitid och så länge till att konsumenter inte blir arga...

Måste säga att apple är bra på ett sätt, deras grejer håller riktigt länge generellt, men visst går dom väl sönder så är det meck. Men min macbook 2015 känns som ny, det gör inte min 2019 xps...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Så länge som elektronik från EU hamnar i Afrika där de bränns på öppna slätter utan någon som helst hänsyn till liv eller miljö tycker jag det ska vara ett lagkrav att produkten antingen ska kunna lagas av tredje part och reservdelar ska finnas tillgängligt minst 5 år efter produkten lanserades (helst 7 år naturligtvis, precis som med bokföring och liknande).

Där jag själv jobbar har vi som praxis att utveckla och designa elektronik för minst 10års livstid i normalt bruk men vi har även reservdelar i mindre volym på lager för upp till 12 år gamla produkter. Detta gäller även våra billigare produkter som kostar kund runt 8-10k och vi gör ingen skillnad där jämfört mot de som ligger runt 100k.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Är ju så utvecklingen håller på att bli med bilar också. Min Audi låser fast alla hjul när man stänger av bilen, för att byta bromsbelägg måste en dator kopplas in annars kan man glömma att få ut dom. Samma funktion behövs efter bytet också för att datorn ska kunna räkna ut vart låsningen ska börja nypa.

Skrivet av Wyver:

Det är ju förfasen vidrigt av VAG koncernen. Fullständigt onödigt dessutom. Men är inte särskilt förvånad har en släkting som var servicechef på ett av VAG märkesservice ställena i Finland. Han sade upp sig p.g.a. hur hela service tänket var hos VAG.
Han hade fullständigt led på all skit han fick av kunder för saker han inte kunde göra något åt. Saker som var VAG policy.
Hutlösa timkostnader beror dels på att Verktyg som behövs för VAG bilar, funkar som spotify typ. Kommer nya med jämna mellanrum plus räkning och de "gamla" verktygen ska skrotas. Oavsett hur mycket de är använda.

Han hade som ett exempel över hur det skiljer. Han har bekant som kör en Lexus RX (SUV), den är billigare i service än (minns inte om det var Golf eller Passat), när båda är på märkesservice

Just i detta fallet misstänker jag att det handlar om modeller köpta med elektronisk handbroms.

väljer man att köpa modell utan denna så är det som vanligt har man inte dragit i kryckan är hjulen upplåsta.

och det hela med elektronisk handbroms handlar om att servomotorerna måste kalibreras efter belägg eller skivbyte så att den vet hur många varv servon snurrat och var ändlägena är.

men håller med ä ett jäkla bäklande för å byta bromsar om man råkat köpa modell med elektronisk broms...

fast samtidigt är vag inte ensamma om att göra bilarna mer eller mindre olagbara hemma i garaget t.ex. volvo har typ samma system när de är utrustade med elektronisk handbroms.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är lite kluven i frågan , för sig att du byter glaset bak eller något annat , och sedan får något annat problem internt i telefonen några månader senar som måste skötas av garanti etc , då gäller den inte för du skruvat själv med utrustningen vilket är helt rätt
enligt mitt tycke , för du kanske inte fick baksidan helt tät etc så det trängt in fukt, har man råd att köpa en mobil för 10k så har man råd att lämna in den för rep men

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Just i detta fallet misstänker jag att det handlar om modeller köpta med elektronisk handbroms.

väljer man att köpa modell utan denna så är det som vanligt har man inte dragit i kryckan är hjulen upplåsta.

och det hela med elektronisk handbroms handlar om att servomotorerna måste kalibreras efter belägg eller skivbyte så att den vet hur många varv servon snurrat och var ändlägena är.

men håller med ä ett jäkla bäklande för å byta bromsar om man råkat köpa modell med elektronisk broms...

fast samtidigt är vag inte ensamma om att göra bilarna mer eller mindre olagbara hemma i garaget t.ex. volvo har typ samma system när de är utrustade med elektronisk handbroms.

Varför bara inte lägga in kalibreringen i fordonets infotainmentsystem?
Samma idioti är det ju med fordonen som har sensorer i ventilen för lufttryck. Fullständigt bortkastat, när en del tillverkare har gjort en enklare lösning och betydligt mer användarvänligt. Då de använder sensorer i ABS systemet för att räkna ut och varna för lågt lufttryck.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Det är roligt att laga elektronik då man måste, och i de fallen det inte krävs en hel vetenskap i förkunskap. Den typ av arbeten har försvunnit. Köp billiga och bra telefoner istället för dyra märkestelefoner. Du sparar tusenlappar och är ett sätt att demonstrera emot jättarna på marknaden.
Slit- och slängattityden har funnits länge och kommer inte att försvinna. Vi kräver snabbare, smartare, mindre och lättare telefoner. Då finns det inte plats för utbytbara delar, som kan bytas av användaren själv. Tillverkarna gör dessutom allt för att minska möjligheten till fusk med garantin. Så "gilla läget" eller byt märke, tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Är lite kluven i frågan , för sig att du byter glaset bak eller något annat , och sedan får något annat problem internt i telefonen några månader senar som måste skötas av garanti etc , då gäller den inte för du skruvat själv med utrustningen vilket är helt rätt
enligt mitt tycke , för du kanske inte fick baksidan helt tät etc så det trängt in fukt, har man råd att köpa en mobil för 10k så har man råd att lämna in den för rep men

Grejen är väl att är man inom garanti så är det ju bättre att lämna in hos tillverkaren även om man pajade baksidan själv även om de kostar lite mer.
Men om laddkontakten går sönder på en iPhone efter garantin så fanns det två val, byta den lösa delen vilket är super enkelt..eller gå till Apple och få svaret att det går inte, de är snälla och låter dig köpa en refurbished för 8k.

Denna reparation var möjlig och är i viss mån möjlig idag men Apple har klampat ner så det är svårare att få tag i denna väldigt enkla reservdel.
Frågar du Apple så går det inte ens att byta kontakten, utan nytt moderkort krävs, billigare att köpa ny refurbished telefon.

Bortsett skärmar och baksidor är de vanligaste felen iallafall på iPhone saker som är relativt enkla att byta men som Apple inte gör. De är inte ensamma om detta men de är störst och enklast att visa exempel på.

Right to repair är att få möjlighet att köpa dessa reservdelar, rensas laddchip (som Apple tvingar rensas att inte sälja till tredje part) och dokumentation och mjukvara (de kräver programmering eller serie nr som bara Apple ger) som gör detta möjligt.
Annars är du fast där betalar för by telefon fast det var en 20kr reservdel som behövde bytas + lite arbetstid av någon duktig.

Så det var förr.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Grejen är väl att är man inom garanti så är det ju bättre att lämna in hos tillverkaren även om man pajade baksidan själv även om de kostar lite mer.
Men om laddkontakten går sönder på en iPhone efter garantin så fanns det två val, byta den lösa delen vilket är super enkelt..eller gå till Apple och få svaret att det går inte, de är snälla och låter dig köpa en refurbished för 8k.

Denna reparation var möjlig och är i viss mån möjlig idag men Apple har klampat ner så det är svårare att få tag i denna väldigt enkla reservdel.
Frågar du Apple så går det inte ens att byta kontakten, utan nytt moderkort krävs, billigare att köpa ny refurbished telefon.

Bortsett skärmar och baksidor är de vanligaste felen iallafall på iPhone saker som är relativt enkla att byta men som Apple inte gör. De är inte ensamma om detta men de är störst och enklast att visa exempel på.

Right to repair är att få möjlighet att köpa dessa reservdelar, rensas laddchip (som Apple tvingar rensas att inte sälja till tredje part) och dokumentation och mjukvara (de kräver programmering eller serie nr som bara Apple ger) som gör detta möjligt.
Annars är du fast där betalar för by telefon fast det var en 20kr reservdel som behövde bytas + lite arbetstid av någon duktig.

Så det var förr.

Som sagt kluven , men i detta fall vill man kunna laga själv och har en telefon längre än 2 år, så garantin går ut välj helt enkelt inte Apple eller samsung och bojjkotta dom då om man vill fixa själv, måste man nu ha en Iphone så får man ju helt enkel finna sig i det då, men visst i vissa fall kanske man skulle kunna laga själv , inget jag valt att göra tar det på min hemförsäkring om det inte täcks av garantin i det fallet jag tappat nallen i backen,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Rätten att laga borde vara mer omfattande och inkludera att ägaren av t.ex telefonen ska ha rätt att laga telefonen själv, visst att garantin flyger ut genom fönstret då, men tillverkare borde vara enligt lag förbjudna att tillverka produkter som är onödigt svåra att reparera.
D.v.s man bör inte få kräva specialverktyg om det inte ger en tekniskt funktionell fördel, som t.ex en skruv gör över en spik.
Skruvar för femkantiga insexnycklar bör därför vara bannlysta, men dispens skulle kunna fås om en femkantig insexnyckel skickas med produkten. Många produkter säljs ju redan idag med insexnycklar, så dyrt är det ju inte.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Att man efter ett skärmbyte på en iPhone 11 får en permanent varning om att skärmen inte är genuin (om man nu inte lyckas ta bort och löda dit touch-modulen på den nya skärmen) är så löjligt. Argumentet om säkerhet och punkterade batterier håller inte när Apple superlimmar ner batterier i vissa Macbooks. Det finns ingen anledning om man är nöjd i övrigt att köpa en ny Macbook om det bara är batteriet som är dåligt. Vad var det för fel med att skruva ner batteriet kan man undra...

Såg en offert på byte av top case på en 2015 retina där Apple skulle ha 1500kr för skruvar, dock finns alla skruvar redan i datorn och går att återanvända vid byte av top case.

Top case 7143kr
Skruvkit 1500kr
Arbete 1195kr
Totalkostnad 9838kr inkl moms.

Notera att där var endast 1st viktig tangent på tagentbordet inte fungerade. Hur vore det om bara själva tangentbordet vore relativt enkelt att byta istället? Hutlöst. Förstår inte hur man inte kan stödja right to repair.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Som sagt kluven , men i detta fall vill man kunna laga själv och har en telefon längre än 2 år, så garantin går ut välj helt enkelt inte Apple eller samsung och bojjkotta dom då om man vill fixa själv, måste man nu ha en Iphone så får man ju helt enkel finna sig i det då, men visst i vissa fall kanske man skulle kunna laga själv , inget jag valt att göra tar det på min hemförsäkring om det inte täcks av garantin i det fallet jag tappat nallen i backen,

Det är inte isolerat till Samsung och Apple. Det blev tydligast där, men andra aktörer i branschen kommer följa efter. Det är inte isolerat till bransch heller. Medicin, militär, bilar, kylskåp. Att kalla det bagatell nu är en sak men att fråga varför i framtiden bara Volvo (eller annat märke) i kan byta till vinter däcken på bilen för att däcksensorerna är serie märkta och kräver omprogramering från tillverkaren, och de tar 5k då är det för sent.
Bilar ha viss lagstiftning på sig redan så att vi alldrig kom dit, men det krävs i andra industrier också.
Behöver inte vara handhavande fel, en stor mängd iPhone 6 förlorade touch för en designmiss av Apple. Kunderna fick stå för notan då det inte gick under garantin. Blev ett stort mål i Australien.
Right to repair är för att folk ska ha möjligheten att gå till någon annan än tillverkaren (eller göra det själv) och laga det tillverkaren inte vill, kan eller orkar göra. Istället för att köpa en ny.
Inte sitta fast i att tillverkarens ord är sista ordet och de har kontrollen över dmvad som kan göras med enheterna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Väldigt viktigt om man inte vill ha det som med dagens bilar där inte ens kan byta bromsbackar utan en kod så kolvarna åker in...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Varför bara inte lägga in kalibreringen i fordonets infotainmentsystem?
Samma idioti är det ju med fordonen som har sensorer i ventilen för lufttryck. Fullständigt bortkastat, när en del tillverkare har gjort en enklare lösning och betydligt mer användarvänligt. Då de använder sensorer i ABS systemet för att räkna ut och varna för lågt lufttryck.

kan inte mer än hålla med.

hade varit så mycket smidigare som du säger att allt är görbart från en servicemeny i bilens panel istället ja menar de flesta nyare bilar har ju ofta en inbyggd panel på 7+" som lätt hade kunnat agera serviedator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan inte mer än hålla med.

hade varit så mycket smidigare som du säger att allt är görbart från en servicemeny i bilens panel istället ja menar de flesta nyare bilar har ju ofta en inbyggd panel på 7+" som lätt hade kunnat agera serviedator.

Precis, enda som krävs för servon för handbromsen är att den skall känna trycket och veta vilket tryck den skall uppnå. Då är ju enda som krävs en ändlägeskalibrering när man har bytt.

Det tragiska här är ju att troligen finns det redan, för är rätt övertygad om att bilen kommer att meddela om den misstänker att handbromsen får något fel.
Därtill måste den ju redan justera trycket vartefter beläggen blir nötta.

Det här är bara en fullständig money grab.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag trodde aldrig vi hade så många bottar och mufflonfår på forumet...

165st röster hallå? Kommer admins banna dessa suspekta konton?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

Detta är juuh dock ett enormt problem rent miljömässigt, inte bara med elektronik utan även fordon och mer eller mindre allt annat.

Som tesla, går porten sönder för vattnet till batteriet så måste hela batteriet bytas istället för att bara byta ut själva porten. Helt idiotiskt och det är gjort på ett sätt att det ska tjänas pengar medans man skoter fullständigt i miljön och kunden.

Tesla har en miljon bilar ute på vägarna. Vad jag vet är det bara en kund som har råkat ut för just det här problemet efter att han körde på en sten som träffade olyckligt. Tycker du verkligen att det är rimligt att tillverkaren ska utveckla reparationsmetoder, eller ändra sin design för att en kund på miljonen kan få lägre reparationskostnader?

Han fick av verkstaden veta vilken del som var trasig och blev erbjuden en reparation som gick ut på att byta hela batteriet. Visst var det onödigt dyrt i hans fall, men att ändra design/tillverkningsmetoder alternativt låta sina reparatörer utföra reparationer med metoder som de uppfinner själva är inte vettigt.

Visst kan man kräva att tillverkare gör det enkelt att byta ut slitdelar och att reparera de vanligaste felen, men att kräva att tillverkarna ska göra det enkelt för vem som helst att reparera vad som helst är inte rimligt. Det kommer bara leda till sämre och dyrare produkter.

Permalänk
Inaktiv

När det gäller telefonbatterier tycker jag det har varit ett stort framsteg med fastlödda batterier. Förr när batterierna satt lösa blev det ofta glappkontakt och man blev tvungen att öppna upp batteriluckan och rucka på batteriet och starta om telefonen. Batteriet håller oftast i ett antal år ändå, så jag ser inte livslängden som ett problem.

Jag skulle se det som skadligt om man tvingade tillverkarna att inte löda fast batterierna, eller att använda standardbatterier, som kanske leder till att telefonen blir 2mm tjockare.

Visst finns det exempel på tillverkare som gör det svårare för någon att reparera eller som designar något med avsikt att det ska gå sönder snabbare, enbart för att tjäna mer pengar. Jag har inget emot lagstiftning mot den sortens beteende, men jag vet inte hur det ska utformas så att man inte gör produkterna sämre bara för att göra allting löstagbart och standard.

Jag hittade inget alternativ i omröstningen som återspeglar mina åsikter, så jag fick avstå från att rösta.

Permalänk
Medlem

Klart att man ska ha rätt till att reparera egna prylar.

Jag har reparerat saker i 40+ år sen jag var 12 år gammal och slutade med att splittra sönder absolut alt elektronisk, det var ren nyfikenhet, så det började där.

Det här även räddat mig ekonomisk flera ggr. i livet än jag vågar erkänna.

Min nyfikenhet gav mig arbete som servicetekniker i en butik när jag var 18 år, utan teknisk skola - och fick jobbet framför 170+ nyutbildade ingenjörer och tekniker, jag frågade den gång chefen varför han anställde mig när det var så många som hade utbildning och jag saknade utbildning...

...Han svarade, javisst har dem bra utbildning, men inte ända en av de jag intervjuade fixade att lödda korrekt, felsöka utan böcker och de hade noll erfarenhet ut av att meka med saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Jag trodde aldrig vi hade så många bottar och mufflonfår på forumet...

165st röster hallå? Kommer admins banna dessa suspekta konton?

Så mitt konto är bluff då , för jag skrev verken eller för mig

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av jOnÄTÄn:

s5 är gjord i plast, skulle inte fungera att släppa en galaxy s22 i plast om de inte sänkte priset massor.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Därför kommer antagligen ingen framtida premium galaxy eller iPhone vara tillverkad i plast.

S21 har en baksida i plast, delvis för att hålla priset nere, så det är absolut inte otänkbart att även S22 kommer med en baksida i plast precis som S5 gjorde.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Om vi skall dra det till sin spets, Jobbar inom Hiss branschen seda 20år, så om vi tänker att våra kunder skall kunna laga hissen själva lycka till , det varenda fastighets snubbe vill koppla bort allt inom säkerhet etc för det får utrustningen att stanna ibland och kosta pengar med besök, låt dom då laga det själva och tänk på det nästa gång ni står i en hiss 100m över golvet att den som äger denna hiss bytte linor själv för det var hans och han hade rätt till det för det var billigare, i vissa tillfällen gäller patenter etc så saker skall inte gå att öppna helt enkelt i min mening sen får ni tycka vad ni vill om det kan garantera att 98% av befolkningen i detta land vet inte ens skildnad på AC / DC plus eller minus, rätt brandfarligt att ha sådarna personer i saker om innehåller batteri etc, Bara min åsikt

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0