Amazons Echo-serie får stöd för smarta hem-standarden Matter

Permalänk
Melding Plague

Amazons Echo-serie får stöd för smarta hem-standarden Matter

Amazons smarta högtalare i Echo-serien för stöd för Matter och utvecklare ska få verktyg för bygga Matter-certifierade enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det övergår mitt förstånd hur folk faktiskt kan betala för att bli övervakade i sitt eget hem.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det övergår mitt förstånd hur folk faktiskt kan betala för att bli övervakade i sitt eget hem.

Måste du förstå det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det övergår mitt förstånd hur folk faktiskt kan betala för att bli övervakade i sitt eget hem.

Det säger ju mer om dig än "folket" du pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det övergår mitt förstånd hur folk faktiskt kan betala för att bli övervakade i sitt eget hem.

Sensuellt när man vet att någon långt bort kanske ser och hör vad man gör. 😉
Som tur är får man mer än bara övervakning.
Måste dessutom omedelbart kasta ut mitt hus larm med kameror som är kopplade direkt till deras central och kan se mig när dom vill.

Folk kan få glo på mig om de gillar det. De flesta människor är inte så intressanta eller unika som de tror och det gäller även mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sensuellt när man vet att någon långt bort kanske ser och hör vad man gör. 😉
Som tur är får man mer än bara övervakning.
Måste dessutom omedelbart kasta ut mitt hus larm med kameror som är kopplade direkt till deras central och kan se mig när dom vill.

Folk kan få glo på mig om de gillar det. De flesta människor är inte så intressanta eller unika som de tror och det gäller även mig.

Bara att lämna dörrar till allmänna toaletter öppna när du nyttjar dem då? Det låter inte som den dörren gör någon nytta?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Sensuellt när man vet att någon långt bort kanske ser och hör vad man gör. 😉
Som tur är får man mer än bara övervakning.
Måste dessutom omedelbart kasta ut mitt hus larm med kameror som är kopplade direkt till deras central och kan se mig när dom vill.

Folk kan få glo på mig om de gillar det. De flesta människor är inte så intressanta eller unika som de tror och det gäller även mig.

"Jag nyttjar inte yttrandefriheten så de kan lika gärna ta bort den ända."

Permalänk
Medlem

Ni borde skriva en artikel om hur en fabrikåterställning inte tar bort känslig användardata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Bara att lämna dörrar till allmänna toaletter öppna när du nyttjar dem då? Det låter inte som den dörren gör någon nytta?

Brukar alltid göra det, inget intressant att se och då slipper jag hålla på att bråka med låsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Bara att lämna dörrar till allmänna toaletter öppna när du nyttjar dem då? Det låter inte som den dörren gör någon nytta?

Det gör jag redan, det bjuder ofta in till trevliga och överraskande nya möten. det var så jag mötte min fru

Skrivet av Baxtex:

"Jag nyttjar inte yttrandefriheten så de kan lika gärna ta bort den ända."

Yttrandefriheten är borta redan så det behöver man inte bekymra sig om

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det övergår mitt förstånd hur folk faktiskt kan betala för att bli övervakade i sitt eget hem.

Håller med till 100 %. Den skiten kommer aldrig in i mitt hem!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Bara att lämna dörrar till allmänna toaletter öppna när du nyttjar dem då? Det låter inte som den dörren gör någon nytta?

Jodå, dörren minskar risken att det luktar skit och väsnas.
Är det här nått som stöds via bara en mjukvaruuppdatering eller kommer det bara på ny hårdvara ? (jag syftar inte på toalettdörrar )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jodå, dörren minskar risken att det luktar skit och väsnas.
Är det här nått som stöds via bara en mjukvaruuppdatering eller kommer det bara på ny hårdvara ? (jag syftar inte på toalettdörrar )

Det är upp till tillverkarna. Både Wifi-enheter och Zigbee-enheter (kanske inte alla Zigbee?) kan i teorin uppgraderas med firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är upp till tillverkarna. Både Wifi-enheter och Zigbee-enheter (kanske inte alla Zigbee?) kan i teorin uppgraderas med firmware.

Är det någon som kan ge en ELI5 till varför Zigbee inte räcker till?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Är det någon som kan ge en ELI5 till varför Zigbee inte räcker till?

Tillverkarnas hubar brukar bara stödja den typ av produkter de säljer och styras av någon app under utveckling, jag hoppas att man seamless ska kunna ansluta t.ex termometrar och faktiskt kunna läsa av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Är det någon som kan ge en ELI5 till varför Zigbee inte räcker till?

Jag har försökt ta reda på detta själv, men det är inte så lätt. Vad jag förstår så kan Thread sägas vara Zigbee 2.0 fast alla enheterna har en IP-adress och kommunikationen är krypterad. Dessutom kan Thread transporteras över både 802.15.4 (som Zigbee), Bluetooth och Wifi.

Om man skall mjukvaruuppdatera en gammal pryl till att få stöd för Thread, bygger det alltså på att den har rätt antenn inbyggd, så att säga. Säg att du har en gammal AppleTV. Apple brukar uppdatera sina grejer länge, och de stödjer ju Thread i nya grejer, så kan de lägga till det stödet i din gamla AppleTV? Tveksamt - den har ingen hårdvara för 802.15.4. Visst kan man köra det ovanpå Bluetooth eller Wifi, men då kan den ju inte prata med dina IKEA-gardiner eller Philips Hue-lampor.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Tillverkarnas hubar brukar bara stödja den typ av produkter de säljer och styras av någon app under utveckling, jag hoppas att man seamless ska kunna ansluta t.ex termometrar och faktiskt kunna läsa av dom.

Nej, det är inte så en öppen standard som zigbee fungerat historiskt. Om du köper något proprietärt funkar det naturligtvis ofta på det sätt du beskriver.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?