Scanner för inläsning av kvitton och dokument

Permalänk
Medlem

Scanner för inläsning av kvitton och dokument

Tjenixen!

Jag är sugen på att köpa en ny scanner. Jag har en simpel Canon-flatbäddshistoria idag som förvisso fungerar men kanske inte perfekt till mitt (nya) ändamål.

Jag gick visst och blev kassör i min samfällighetsförening, och med det är det mycket kvittohantering.

Jag söker någon form av dokumentskanner som kan:
* Scanna till NFS/SMB eller epost, gärna med minst två olika snabbknappar (ex. privata dokument till en share och samfällighetens dokument till en annan)
* Ansluts via RJ45 eller Wifi, dvs datoroberoende. I värsta fall USB-ansluten, men då ska den fungera smärtfritt med Linux.
* Kan scanna långa-ish kvitton (längre än 297 mm höga kvitton...)
* kan skanna vanliga A4:n (dubbelsidigt inte nödvändigt, men "bra-att-ha")
* Kan scanna flera olika dokument/kvitton till en och samma PDF-fil (tänk ett utläggsredogörelse med ett försättsblad och kanske två-tre kvitton)

Det kommer inte vara något jättetryck igenom denna så behöver kanske inte en enterprise-enterprise-maskin, men söker något lagomt med mest pang per krona.

Har ni några tips?

Tack på förhand!
zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Har du testat adobe scan på din telefon? Tycker själv det fungerar förvånansvärt bra!

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Tjenixen!

Jag är sugen på att köpa en ny scanner. Jag har en simpel Canon-flatbäddshistoria idag som förvisso fungerar men kanske inte perfekt till mitt (nya) ändamål.

Jag gick visst och blev kassör i min samfällighetsförening, och med det är det mycket kvittohantering.

Jag söker någon form av dokumentskanner som kan:
* Scanna till NFS/SMB eller epost, gärna med minst två olika snabbknappar (ex. privata dokument till en share och samfällighetens dokument till en annan)
* Ansluts via RJ45 eller Wifi, dvs datoroberoende. I värsta fall USB-ansluten, men då ska den fungera smärtfritt med Linux.
* Kan scanna långa-ish kvitton (längre än 297 mm höga kvitton...)
* kan skanna vanliga A4:n (dubbelsidigt inte nödvändigt, men "bra-att-ha")
* Kan scanna flera olika dokument/kvitton till en och samma PDF-fil (tänk ett utläggsredogörelse med ett försättsblad och kanske två-tre kvitton)

Det kommer inte vara något jättetryck igenom denna så behöver kanske inte en enterprise-enterprise-maskin, men söker något lagomt med mest pang per krona.

Har ni några tips?

Tack på förhand!
zyber

Jag brukar använda Onedrive-appen för det. Kräver en smartphone med kamera och ett Microsoft-konto (gratis), sparar filerna till onedrive som du sedan kan ladda ner i bulk via webbläsare till Linux. Kan skapa pdf-filer med multipla sidor direkt vid scanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Har du testat adobe scan på din telefon? Tycker själv det fungerar förvånansvärt bra!

Skrivet av LittleBobbyTables:

Jag brukar använda Onedrive-appen för det. Kräver en smartphone med kamera och ett Microsoft-konto (gratis), sparar filerna till onedrive som du sedan kan ladda ner i bulk via webbläsare till Linux. Kan skapa pdf-filer med multipla sidor direkt vid scanningen.

Jag är less på "telefonscanning", jag har använt Microsoft Lens tidigare och det fungerar oftast helt okej. Det är när kvitton som har legat vikta i en plånbok lite för länge så de inte riktigt går att lägga platt längre som det börjar bli jobbigt (jag har mer än ett kvitto med en tumme och ett pekfinger med på bilden bara för att hålla ner det) och med vågiga kvitton kommer ofta konstiga skuggor (som sagt, fotar när kvittona är längre än 30 cm, eftersom de inte längre går in i skannern).

Så, det är egentligen inte en jätteissue, men jag hade gärna haft en bättre pryl för det ändamålet.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska kolla på en vanlig nätverksskrivare. Inte en avancerad för hemmabruk utan en enkel instegsmodell för företagsbruk. Dessa brukar ha funktioner som att scanna till e-post, arkmatning, dubbelsidig utskrift etc.

Jag har en Samsung CLX-6260ND men jag är säker på att andra modernare alternativ ute nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Har du testat adobe scan på din telefon? Tycker själv det fungerar förvånansvärt bra!

Ja adobe scan fungerar riktigt bra för sånna här vardagliga grejer. Bra app!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag tycker att du ska kolla på en vanlig nätverksskrivare. Inte en avancerad för hemmabruk utan en enkel instegsmodell för företagsbruk. Dessa brukar ha funktioner som att scanna till e-post, arkmatning, dubbelsidig utskrift etc.

Jag har en Samsung CLX-6260ND men jag är säker på att andra modernare alternativ ute nu.

Jag kan absolut titta på det med (jag har dock idag en urgammal HP Laserjet 4000N, Laserjet 5's direkta uppföljare - Jag lär dö före den).

Kruxet som jag ser det är att hitta en skrivare med en scanner som klarar > 30 cm långa kvitton, jag behöver åtminstone 80 cm långa, men ännu hellre längre (vissa butiker är sanslösa på långa kvitton). Den du föreslog klarar ca 36 cm.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Rekordmedlem

Stora flatbäddare är riktigt dyra och du pratar om nån som ska klara A1 format om du ska kunna skanna 80 cm i utan att dela upp det. Det du behöver är alltså nått som inte är en flatbäddscanner utan nått som rullar igenom eller rullas över dokumentet, typ Brothern nedan som kan rulla igenom dokument upp till 182 cm och kvitton anger de 35 cm på, antar att det har med matningen att göra men då jag inte använt den vet jag inte i detalj hur den matar men kvitton är ju smala och lär tendera att matas snett om de är extremt långa men du behöver i vart fall denna typ av apparat om du inte vill dela upp scanjobben. Man kan ofta fästa upp det man vill scanna på ett "fullbrett långt papper" som lättare kan matas och sedan köra matningen långsamt så det inte stockar sig.

Mediastorlek bredd 50,8 - 215,9 mm, längd 86,4 - 1828,8 mm, Kort (liggande) bredd 85,6 längd 53,98 mm, Korttjocklek med präglad (framsidan upp) 1,24 mm, Plastkort tjocklek upp till 1 mm , Kvitto bredd 74 - 79,38 mm längd 105 - 355,6 mm
https://www.brother.se/scanners/ds-940dw

En del kontorsmaskiner med arkmatare klarar också att dra igenom nästan hur långa papper som helst men en kontorsmaskin är dyr och det skiljer som sagt hur matarverken fungerar men priset är nog största problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag är less på "telefonscanning", jag har använt Microsoft Lens tidigare och det fungerar oftast helt okej. Det är när kvitton som har legat vikta i en plånbok lite för länge så de inte riktigt går att lägga platt längre som det börjar bli jobbigt (jag har mer än ett kvitto med en tumme och ett pekfinger med på bilden bara för att hålla ner det) och med vågiga kvitton kommer ofta konstiga skuggor (som sagt, fotar när kvittona är längre än 30 cm, eftersom de inte längre går in i skannern).

Så, det är egentligen inte en jätteissue, men jag hade gärna haft en bättre pryl för det ändamålet.

En ide där skulle kunna vara att läsa kvittot under en glasskiva för att platta ut det. Finns säkert billigt att köpa på valfri lågpris butik (fotoram eller dyl.)