ARM slopar kislet med Plasticarm

Permalänk
Melding Plague

ARM slopar kislet med Plasticarm

Företaget bakom världens mest använda processorarkitektur planerar en M0-kontroller vars kärnor baseras på plast istället för kisel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Häftigt! Tro hur mycket de kostar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Detta är coolt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Det blir alltså 29 khz?

Jag antar att priset är otroligt lågt? Men hur lågt?

128 byte sytemminne känns väldigt lågt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kilroy:

Det blir alltså 29 khz?

Jag antar att priset är otroligt lågt? Men hur lågt?

128 byte sytemminne känns väldigt lågt.

japp 29 KHz

Världens första mikroprocessor Intel 4004 levererade 740 Khz för 50 år sedan

men tanken är förstås inte att detta ska vara en arbetshäst på något sätt, snarare tex något man kan väva in i en gasbinda för att detektera när den bör bytas eller något som säger åt dig när din mat bör kasseras. Eller något som detekterar fukt och tenperatur och ändrar något i dina framtida smartkläder etc

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

japp 29 KHz

Världens första mikroprocessor Intel 4004 levererade 740 Khz för 50 år sedan

men tanken är förstås inte att detta ska vara en arbetshäst på något sätt, snarare tex något man kan väva in i en gasbinda för att detektera när den bör bytas eller något som säger åt dig när din mat bör kasseras. Eller något som detekterar fukt och tenperatur och ändrar något i dina framtida smartkläder etc

Tråkigt bara att man på något sätt måste baka in ett bulkigt batteri, om det nu inte finns batterier i liknande utförande.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kvicksilver:

Tråkigt bara att man på något sätt måste baka in ett bulkigt batteri, om det nu inte finns batterier i liknande utförande.

Det finns ju batterier som är löjligt små relativt flexibla etc. Man behöver ju inte så mycket juice om jag inte är helt ute och cyklar i mina beräkningar. 100 mAh borde tex räcka för cirka två års drifttid.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Tråkigt bara att man på något sätt måste baka in ett bulkigt batteri, om det nu inte finns batterier i liknande utförande.

Skulle snarare tro de kommer drivas med någon form av energy harvesting. Att baka in dessa, som angavs som exempel, i bandage eller kläder kommer oavsett vara långt ifrån miljövänligt om det inte går att göra sterilt på nytt och återanvända.

Kanske kan vara något för viss form av mätningar för omgivningen vid transporter osv men där konkurrerar det isåfall med små Cortex-M0+ i CSP-kåpa runt 3x3mm.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kanske bra till sådana här grejer. Här är en dum krets i en prislapp från H&M som jag skalade för något år sedan. Med små plastkretsar kan man göra smartare kretsar för liknande applikationer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Tråkigt bara att man på något sätt måste baka in ett bulkigt batteri, om det nu inte finns batterier i liknande utförande.

Kanske om man skulle ha en separat apparat som man kan placera mot mjölkpaketet eller produkten som också innehåller en liten skärm.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 3090, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Kanske bra till sådana här grejer. Här är en dum krets i en prislapp från H&M som jag skalade för något år sedan. Med små plastkretsar kan man göra smartare kretsar för liknande applikationer.

https://i.imgur.com/4FzSGUg.jpg

Vilken funktion har den där kretsen, är det nån sorts RFID?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Vilken funktion har den där kretsen, är det nån sorts RFID?

Ja, är ju en RFID symbol uppe till vänster på prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Vilken funktion har den där kretsen, är det nån sorts RFID?

Ja. jag har för mig att den erbjöd 512 bit minne också. Någon tillverkare marknadsförde dessa med att de kan automatisera inventering. Lite osäker på hur väl det fungerar, men de ska tydligen kunna läsa av vilka enheter som finns i ett rum.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ja, något ska vi ju använda oljan till i framtiden!

Personligen skulle jag vilja se hur detta påverkar olika livscykelanalyser om vi ska börja kasta in kretsar i matförpackningar. Med det sagt skulle jag även vilja se en uppdatering av hur vi märker våra matvaror. Jag har en lokal liten matbutik som ofta rear ut mat med kort datum, och tror nog detta gjort att 30 % av allt jag äter är utgånget. Men det är nog för att jag dricker ca 1 liter mjölk dagligen och mjölk kan lätt vara en vecka bortom sitt bäst före-datum och fortfarande vara helt perfekt, förutsatt att den stått kallt.

Men att ha ett datum på vissa varor är bara dumt. En utgångsvecka eller månad hade passat vissa varor bättre. Samt en påminnelse om att näsan är det bästa verktyget för att avgöra det hela. Men då folk glömt bort det ska vi nu ha ett chip gjort av plast istället. Nåja, vi får väl se.

Med det sagt finns det nog väldigt många användningsområden för ett sånt här chip som inte är förkastligt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Expertgissare

Härligt, mer plast och elektronikskrot.
Vad är det för fel med att använda sina sinnen för att avgöra om maten är dålig??
Och då kommer vi bli tvungna att ha en elektronik hink/låda/påse hemma att källsortera all denna teknik i när vi druckit upp mjölken mm.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Härligt, mer plast och elektronikskrot.
Vad är det för fel med att använda sina sinnen för att avgöra om maten är dålig??
Och då kommer vi bli tvungna att ha en elektronik hink/låda/påse hemma att källsortera all denna teknik i när vi druckit upp mjölken mm.

Precis vad jag tänkte också. Här känns som om man försöker mätta ett behov som inte finns. (Gäller å andra sidan väldigt mycket av den skit vi tillverkar och konsumerar)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Opatagio:

Skulle snarare tro de kommer drivas med någon form av energy harvesting.

Såg en artikel någonstans om forskning som pågick för att fånga upp wifi-energi med antenner för att driva småkretsar integrerade i diverse prylar. En sådan här processor lär väl vara väldigt energisnål, så kanske en kandidat för något sådant.

Det är ju värt att minnas att prototypen till den allra första ARM-processorn var så strömsnål att den fungerade trots att strömförsörjningen i kretskortet var felaktig/trasig - enbart spänningen i I/O-pinnarna in i processorn klarade av att driva den.

Skrivet av heatm:

mjölk kan lätt vara en vecka bortom sitt bäst före-datum och fortfarande vara helt perfekt, förutsatt att den stått kallt.

Har ställt min kyl på 2C, öppnade mjölkpaket håller minst 1.5 MÅNAD efter bäst-före... Gäller dock inte nödvändigtvis rötmånadsmjölk, bör tilläggas!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Vem blir först att överklocka mjölkpaketet och köra Crysis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Kanske bra till sådana här grejer. Här är en dum krets i en prislapp från H&M som jag skalade för något år sedan. Med små plastkretsar kan man göra smartare kretsar för liknande applikationer.

https://i.imgur.com/4FzSGUg.jpg

Jo det är säkert ett tänkt användningsområde. Men det gör väl inte jättestor skillnad i storleken för sånt egentligen, däremot lär det ju bli billigare. Merparten av den där är väl antennen exempelvis och den kommer man ju inte undan liksom.

Skrivet av heatm:

Ja, något ska vi ju använda oljan till i framtiden!

Personligen skulle jag vilja se hur detta påverkar olika livscykelanalyser om vi ska börja kasta in kretsar i matförpackningar. Med det sagt skulle jag även vilja se en uppdatering av hur vi märker våra matvaror. Jag har en lokal liten matbutik som ofta rear ut mat med kort datum, och tror nog detta gjort att 30 % av allt jag äter är utgånget. Men det är nog för att jag dricker ca 1 liter mjölk dagligen och mjölk kan lätt vara en vecka bortom sitt bäst före-datum och fortfarande vara helt perfekt, förutsatt att den stått kallt.

Men att ha ett datum på vissa varor är bara dumt. En utgångsvecka eller månad hade passat vissa varor bättre. Samt en påminnelse om att näsan är det bästa verktyget för att avgöra det hela. Men då folk glömt bort det ska vi nu ha ett chip gjort av plast istället. Nåja, vi får väl se.

Med det sagt finns det nog väldigt många användningsområden för ett sånt här chip som inte är förkastligt.

Skrivet av Edvin-89:

Härligt, mer plast och elektronikskrot.
Vad är det för fel med att använda sina sinnen för att avgöra om maten är dålig??
Och då kommer vi bli tvungna att ha en elektronik hink/låda/påse hemma att källsortera all denna teknik i när vi druckit upp mjölken mm.

Många är rädda för att äta "gammal" mat och då hade ett sånt här system kunnat spara på svinnet. Jag har bekanta som slänger mjölk som går ut imorgon exempelvis då de anser att den är gammal då. Hade man haft ett variabelt datum så hade dessa personer inte kunnat vara så bajsnödiga kring det här.

Personligen luktar och smakar jag på de flesta typer av mat, förstås. Men vissa saker tycker jag kan vara svåra att avgöra, och en del av dessa kan ju vara rent skadliga att äta om de är gamla. Som leverpastej exempelvis. Jag hade verkligen uppskattat en förpackning som kunde avgöra om leverpastej, kokt skinka, gravad lax eller liknande fortfarande var ok. För mejeriprodukter duger näsan och tungan rätt bra men det har ju hänt att jag köpt exempelvis lite lyxiga ostar och sånt som inte "gått ut" men som ändå inte har varit goda när jag väl öppnat dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Precis vad jag tänkte också. Här känns som om man försöker mätta ett behov som inte finns. (Gäller å andra sidan väldigt mycket av den skit vi tillverkar och konsumerar)

Det blir väl bra när kylskåpet talar om för dig vilken mat som håller på att bli dåligt, då hinner du äta upp det innan det blir dåligt. Samma med plåster som byts när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det blir väl bra när kylskåpet talar om för dig vilken mat som håller på att bli dåligt, då hinner du äta upp det innan det blir dåligt. Samma med plåster som byts när det behövs.

Eller soprummet, du blir inte utsläppt ur soprummet eftersom du passerat bästa före datum!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det blir väl bra när kylskåpet talar om för dig vilken mat som håller på att bli dåligt, då hinner du äta upp det innan det blir dåligt. Samma med plåster som byts när det behövs.

Ja, det är många sådana här saker som kan kännas slösiga men som gör betydligt större besparingar än en kan tro.

Den plastinslagna gurkan är ett väldigt bra exempel på det. Det tas ofta upp som helt onödigt slöseri med plast men det förlänger livslängden på gurkan med 7-10 dagar och dom få gram plast kräver mindre resurser än en gurka.

Jag har ingen aning om hur det är med den här plastprocessorn men kan tänka mig att den i vissa sammanhang skulle ge liknande oväntade besparingar.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kilroy:

Jag har ingen aning om hur det är med den här plastprocessorn men kan tänka mig att den i vissa sammanhang skulle ge liknande oväntade besparingar.

Jo precis. Det är ju inget som säger att den ska sitta i individuella förpackningar heller. Och just utgångsdatum var kanske ett ganska dåligt exempel från min sida, förväntade mig inte att så många skulle hänga upp sig på det.

I samband med mat hade den kanske kunnat detektera salmonella eller ekoli osv dvs andra problem än just bara ”den börjar bli lite gammal.

Personligen tänker jag att användningen i medicinsk utrustning tex låter väldigt intressant.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Kilroy:

Den plastinslagna gurkan är ett väldigt bra exempel på det.

Har sett att en del bananer fått krympplast runt (det som tidigare var) infästningen till klasen. Jag kan ju bara gissa att det måste vara något slags färskhetsskydd. Kanske såpass mycket fukt läcker ut genom brottsytorna annars att det påverkar bananernas hållbarhet?

Ivartfall, lite småmeckigt ibland att få bort all plast (vilken gillar att svetsa fast sig i växtfiberna) så man kan kompostera skalen utan att bidra med miljöbanditen mikroplaster... Fast det sitter säkert ändå kvar småpartiklar av plasten man helt enkelt inte kan se med bara ögonen...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo precis. Det är ju inget som säger att den ska sitta i individuella förpackningar heller. Och just utgångsdatum var kanske ett ganska dåligt exempel från min sida, förväntade mig inte att så många skulle hänga upp sig på det.

I samband med mat hade den kanske kunnat detektera salmonella eller ekoli osv dvs andra problem än just bara ”den börjar bli lite gammal.

Personligen tänker jag att användningen i medicinsk utrustning tex låter väldigt intressant.

Jag tänker mig att i en inte allt för avlägsen framtid kan köper en form med typ en sån här processor inbyggd i locket:

När en klickar på locket och stoppar in den i kylen så aktiveras en nedräknare på typ 5 dagar som kommunicerar med ens smarta kyl som sedan varnar om att en har matlådor som snart kommer gå ut.

Inte så att jag tänkt på det jättemycket men liknande saker skulle nog kunna utvecklas rätt mycket.

Skrivet av LennyV:

Har sett att en del bananer fått krympplast runt (det som tidigare var) infästningen till klasen. Jag kan ju bara gissa att det måste vara något slags färskhetsskydd. Kanske såpass mycket fukt läcker ut genom brottsytorna annars att det påverkar bananernas hållbarhet?

Ivartfall, lite småmeckigt ibland att få bort all plast (vilken gillar att svetsa fast sig i växtfiberna) så man kan kompostera skalen utan att bidra med miljöbanditen mikroplaster... Fast det sitter säkert ändå kvar småpartiklar av plasten man helt enkelt inte kan se med bara ögonen...

Bananerna fraktas ganska lång väg hit, hur kommer det sig att dom inte mognar mer än dom gör på vägen?
En sak som får bananer att mogna väldigt fort är just brottyta och luftexponering av just själv klasfästet eller vad en ska kalla det.

Om du köper en klase bananer och vill att dom ska hålla längre så kan det vara värt att vira in klasfästet i lite plast eller nått.

Jag tycker inte det är så svårt att få bort den där plasten, men tänker iofs inte heller på det så noga då vi inte har kompost utan maten hamnar i "brännbart".

Permalänk
Medlem

Känns som att en värmekänslig klisterlapp som byter färg om den överstigit ca 10C skulle vara mer effektivt, både till pris och miljö (energi- och resursanvändning).

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CymbalCrasher:

Känns som att en värmekänslig klisterlapp som byter färg om den överstigit ca 10C skulle vara mer effektivt, både till pris och miljö (energi- och resursanvändning).

Om dess enda syfte är att reagera på temperaturskillnader ja. Annars faller det ju lite

Vad jag läste var det väl inte ens ett förslag någonstans?

Visa signatur

240p är livet