Permalänk
Medlem

Gaminglaptop blir för varm!

Hej på er!

Har en gaminglaptop som blir alldeles för varm, bara några få minuters spelande så är GPU:n uppe på över 87 grader enligt GPU-Z. Blir alldeles brännhett när jag känner med handen på den.

Den laggar inget när man spelar (mestadels BFV) och det flyter på bra även under längre stunder av spelande. Men temperaturen är oroande. Fläktarna visar 5000 rpm när jag spelar, men de hörs knappt.

Det är en Asus ROG Zephyrus S GX701GWR-EV003T

Denna spec:

https://www.webhallen.com/se/product/308223-Asus-ROG-GX701GWR...

Köpte den privat för ca 1-1.5 år sen av en ung kille som vunnit den på Dreamhack. Pappan i familjen hjälpte till vid köpet. Jag fick den helt oanvänd men har ingen aning om det är någon garanti kvar på den. Var kan man se det isåfall?

Hur löser man ett sånt här problem?

Är det bara att lämna in den direkt till en datorbutik som får kolla på den eller vad gör jag?

/Mvh

Permalänk

Skulle börja att pröva med att ändra grafikinställningarna i spelet, om du kör på höga inställningar så kräver du kanske 100% av datorn och den blir såklart varm. Har samma problem med min stationära, visst den kan köra på Ultra high super duper allting, men då blir det typ 34 grader varmt i datorrummet haha. Går man ned till medium/high settings brukar det bli snällare på datorn och spelen ser fortfarande sjukt bra ut

Pröva att installera något annat spel och se om det är samma där? Pröva något som inte är lika grafikkrävande, blir den fortfarande varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Skulle börja att pröva med att ändra grafikinställningarna i spelet, om du kör på höga inställningar så kräver du kanske 100% av datorn och den blir såklart varm. Har samma problem med min stationära, visst den kan köra på Ultra high super duper allting, men då blir det typ 34 grader varmt i datorrummet haha. Går man ned till medium/high settings brukar det bli snällare på datorn och spelen ser fortfarande sjukt bra ut

Pröva att installera något annat spel och se om det är samma där? Pröva något som inte är lika grafikkrävande, blir den fortfarande varm?

Jag kör det mesta på LOW i BFV faktiskt för att få mer krut i burken och håller med om att det ser riktigt bra ut ändå... så det är nog inte det tror jag. GPU:n ligger på ca 66.5 grader när jag bara bara surfar och enligt "hotspot" (vet ej vad det är) i GPU-Z så är temperaturen hela 79 grader! Har ringt några butiker här i stan och de gissade på lite olika saker, torkad kylpasta, att den är igensatt med damm osv, i värsta fall att grafikkortet börjar ge sig (känns dock osannolikt efter så pass kort tid för en så pass ny dator kan jag tycka).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Enligt NVIDIA är 89 grader maximal temperatur för kortet. Antar att det är då kortet börjar klocka ner sig. Kan du kolla vilken frekvens kortet körs i? HWMonitor visar både temperatur och frekvens, vet inte hur det är i GPU-Z.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Om problemet blivit värre kan det vara så att den ör damm i den. Fick ”damma ur” en laptop nyligen för att få ner temperaturen. Hur sitter luftintaget? På en del laptops sitter de på undersidan, vilket inte är helt optimalt.

Nu på sommaren kyler jag min laptop med en 320mm fläkt, d.v.s. en bordsfläkt som även kyler mig. Jag låter den blåsa på laptopen också, vilket kan sänka temperaturen med upp till 20° om den är igång länge.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

87c är inte särskilt högt för en laptop.
Grafikkort sköter idag sin egen överklockning och temperaturhållning.

Har du plockat bort underplåten och kikat ifall fläktarna snurrar/fulla av damm?

Är du inte nöjd med temperaturerna så kan du testa att underclocka/undervolta grafikkortet.
Det bör sänka den några grader.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hillzing:

Hej på er!

Har en gaminglaptop som blir alldeles för varm, bara några få minuters spelande så är GPU:n uppe på över 87 grader enligt GPU-Z. Blir alldeles brännhett när jag känner med handen på den.

Den laggar inget när man spelar (mestadels BFV) och det flyter på bra även under längre stunder av spelande. Men temperaturen är oroande. Fläktarna visar 5000 rpm när jag spelar, men de hörs knappt.

Det är en Asus ROG Zephyrus S GX701GWR-EV003T

Denna spec:

https://www.webhallen.com/se/product/308223-Asus-ROG-GX701GWR...

Köpte den privat för ca 1-1.5 år sen av en ung kille som vunnit den på Dreamhack. Pappan i familjen hjälpte till vid köpet. Jag fick den helt oanvänd men har ingen aning om det är någon garanti kvar på den. Var kan man se det isåfall?

Hur löser man ett sånt här problem?

Är det bara att lämna in den direkt till en datorbutik som får kolla på den eller vad gör jag?

/Mvh

87°C för GPU-Core är inte för varmt.
Bara förväntningarna som var andra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

87°C för GPU-Core är inte för varmt.
Bara förväntningarna som var andra.

Fast när det gäller laptops så beror det väl mycket på hur pass bra kylningslösningen är? Har hört IT-personal beklaga sig över vissa modeller, och då används de inte till för att spela på.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men visst har väl Asus ROG Zephyrus S GX701 rykte om sig att gå ganska varm även under gynnsamma förhållanden?

Att höja baksidan på datorn för bättre luftflöde plus undervolt brukar kunna ge goda resultat temperaturmässigt.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Phod:

Fast när det gäller laptops så beror det väl mycket på hur pass bra kylningslösningen är? Har hört IT-personal beklaga sig över vissa modeller, och då används de inte till för att spela på.

87°C är inte varmt trots det.
TLDR: Det är ett icke-problem i denna dator.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

87°C är inte varmt trots det.
TLDR: Det är ett icke-problem i denna dator.

Förvisso, så länge den in throttlar så är det inget problem.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Förvisso, så länge den in throttlar så är det inget problem.

*Så länge den uppnår sin marknadsförda klockhastighet så är det inget problem

Om den inte uppnår den pga överhettning så är det ett problem, allt över är en bonus

Permalänk
Medlem

Utöver tipsen du redan fått här skulle du även kunna pröva att (medan den är avstängd) blåsa igenom med lite tryckluft. Om den först börjat nå dessa temperaturer nyligen kan det mycket väl göra skillnad.

Samt att man inte ska underskatta hur mycket ett varmt rum i sig påverkar temperaturerna så här i tropiskt varma tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Enligt NVIDIA är 89 grader maximal temperatur för kortet. Antar att det är då kortet börjar klocka ner sig. Kan du kolla vilken frekvens kortet körs i? HWMonitor visar både temperatur och frekvens, vet inte hur det är i GPU-Z.

Oj då är det ju nära max vad kortet klarar av! Och då får man tänka på att jag mätte temperaturen efter några få minuters spel...hur det ser ut efter en timmes spel vet jag inte. Vill inte testa förens jag fått klarhet hur det ska vara. Vet inte vad det hur jag ska läsa av frekvenserna tyvärr, det är många siffror som jag inte har koll på

Några av er menar att det är normala temperaturer för en laptop, men jag gör nog det säkra före det osäkra och tar med den till en datorbutik på måndag som jag pratat med, så får vi se vad dem säger helt enkelt. Vill inte riskera nått.

Stort tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Oj då är det ju nära max vad kortet klarar av! Och då får man tänka på att jag mätte temperaturen efter några få minuters spel...hur det ser ut efter en timmes spel vet jag inte. Vill inte testa förens jag fått klarhet hur det ska vara. Vet inte vad det hur jag ska läsa av frekvenserna tyvärr, det är många siffror som jag inte har koll på

Några av er menar att det är normala temperaturer för en laptop, men jag gör nog det säkra före det osäkra och tar med den till en datorbutik på måndag som jag pratat med, så får vi se vad dem säger helt enkelt. Vill inte riskera nått.

Stort tack för alla svar!

Jag skulle börja med att testa de billigare och enklare tipsen här. Dumt att betala någon om det exempelvis är så enkelt som att du har lite damm i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Jag skulle börja med att testa de billigare och enklare tipsen här. Dumt att betala någon om det exempelvis är så enkelt som att du har lite damm i datorn.

Bra tanke. Hade "Dust off" hemma från Biltema och blåste ner lite under/bakifrån...kom ut lite damm, men inte så mycket. Har haft datorn avstängd en stund och nu så är siffrorna lite lägre, men inte mycket. Osäkert om det gjorde någon skillnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Bra tanke. Hade "Dust off" hemma från Biltema och blåste ner lite under/bakifrån...kom ut lite damm, men inte så mycket. Har haft datorn avstängd en stund och nu så är siffrorna lite lägre, men inte mycket. Osäkert om det gjorde någon skillnad...

Bra start. Blås mer - i alla hål du ser typ Och testa att undervolta, lyfta inlufts-delen etc. Sannolikt kan inte en butik göra något som inte du kan, men de tar betalt för det de gör och du förlorar mer tid på det. Först om vi pratar ny kylpasta eller liknande som det kan finnas någon poäng med att lämna till butik (och inte ens då om du lyssnar på majoriteten av folket på detta forum ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Bra start. Blås mer - i alla hål du ser typ Och testa att undervolta, lyfta inlufts-delen etc. Sannolikt kan inte en butik göra något som inte du kan, men de tar betalt för det de gör och du förlorar mer tid på det. Först om vi pratar ny kylpasta eller liknande som det kan finnas någon poäng med att lämna till butik (och inte ens då om du lyssnar på majoriteten av folket på detta forum ).

Tack för tips och råd, har blåst i de flesta hål jag ser...blir det ingen skillnad så tar jag den till en butik, vill inte riskera få haveri i ett grafikkort exempelvis pga av för hög temperatur, det kan bli dyrt! Någon skrev ju här att 89 grader är max vad kortet klarar

Permalänk
Medlem

Om damm är problemet så tenderar dessutom fläktarna att gå på högre varv generellt och då förvärras ju problemet ytterligare.

Det kan vara läge att ta montera ur fläktarna helt och hållet för rengöring. Om datorn används flitigt så kan det vara enorma mängder damm och fett som tillslut täpper igen in- eller utblås. Laptopen jag använder idag var på utsidan i mycket fint skick när jag tog över den men det kan inte ha varit någon trevlig historia för den förra ägaren då den inte presterade i närheten av vad den borde ha gjort. Efter rengöring (och s k liquid metal istället för kylpasta) så fungerar den ypperligt.

Om man inte är van att skruva i datorer så är det kanske inte jättekul, men det är sällan en väldigt svår process. En skruv i taget, sortera alla typer och försök minnas vilka typer som suttit vart. Kanske är det smart att ta foton.

Ny kylpasta kan vara en god idé oavsett när du ändå öppnar datorn. Personligen har jag den billigaste tuben på netonnet.

Här är en video på just din maskin:

https://www.youtube.com/watch?v=_WxPpU-_rKc

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Om damm är problemet så tenderar dessutom fläktarna att gå på högre varv generellt och då förvärras ju problemet ytterligare.

Det kan vara läge att ta montera ur fläktarna helt och hållet för rengöring. Om datorn används flitigt så kan det vara enorma mängder damm och fett som tillslut täpper igen in- eller utblås. Laptopen jag använder idag var på utsidan i mycket fint skick när jag tog över den men det kan inte ha varit någon trevlig historia för den förra ägaren då den inte presterade i närheten av vad den borde ha gjort. Efter rengöring (och s k liquid metal istället för kylpasta) så fungerar den ypperligt.

Om man inte är van att skruva i datorer så är det kanske inte jättekul, men det är sällan en väldigt svår process. En skruv i taget, sortera alla typer och försök minnas vilka typer som suttit vart. Kanske är det smart att ta foton.

Ny kylpasta kan vara en god idé oavsett när du ändå öppnar datorn. Personligen har jag den billigaste tuben på netonnet.

Här är en video på just din maskin:

https://www.youtube.com/watch?v=_WxPpU-_rKc

Tack för råden, tar jag med mig! Ska be butiken skicka in ny kylpasta eller liquid metal... inget jag vågar på mig själv att göra. Datorn kanske är 1-1.5 år bara men det kanske har hunnit samla sig mycket damm ändå?!

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett mitt grafikkort över 80 grader. Högsta är 78 men nu när det är undervoltat aldrig över 74c snarare runt 65-72 är normalt.

Klarar mer gör det såklart. Men är knappast hälsosamt att ligga nära Max.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

87C låter absolut inte som något problem. Du säger att spel flyter på bra och fläktarna knappt hörs så det låter ju som att datorn fungerar som den ska?

Visa signatur