Oneplus Nord 2 uppdaterar mellanklassen med pris från 4 500 kronor

Permalänk
Melding Plague

Oneplus Nord 2 uppdaterar mellanklassen med pris från 4 500 kronor

Med en toppsystemkrets från Mediatek, snabbladdande batteri och kamera lånad från Oneplus 9, följer företaget upp fjolårets plånboksvänliga modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här blir nog min första android. Har klämt på första Nord och gillade den.
Skulle ha önskat lite mindre kant runt om speciellt botten och minneskortsplats istället för dubbla sim.
Men detta blir nog ett köp om inget annat sker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy!:

Det här blir nog min första android. Har klämt på första Nord och gillade den.
Skulle ha önskat lite mindre kant runt om speciellt botten och minneskortsplats istället för dubbla sim.
Men detta blir nog ett köp om inget annat sker

Du lär inte ångra dig! Min Oneplus 5 är 4 år gammal och fortfarande raketsnabb i användningen Heja stock android!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Hur ser uppdateringar ut på OnePlus fronten. De har sagt att på 9 ska få 4 års säkerhetsuppdateringar. Men nord är mycket kortare?
Hur är mediateks chip, batteritid och support? Mediatek är ju inte direkt kända för att få supporta chippen länge.
Tittar man på specen så känns ju första nord mer tilltalande, speciellt om den blir fint rabatterad.
Eller typ Samsung a52 5g för 3k som den kostat flera gånger.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av infigo:

Hur ser uppdateringar ut på OnePlus fronten. De har sagt att på 9 ska få 4 års säkerhetsuppdateringar. Men nord är mycket kortare?
Hur är mediateks chip, batteritid och support? Mediatek är ju inte direkt kända för att få supporta chippen länge.
Tittar man på specen så känns ju första nord mer tilltalande, speciellt om den blir fint rabatterad.
Eller typ Samsung a52 5g för 3k som den kostat flera gånger.

Jag hittar inte information gällande mjukvaruuppdateringar för just Nord 2, men GSM Arena rapporterade i början av månaden att tre OS-uppdateringar och fyra år av säkerhetsuppdateringar gäller Oneplus 8/8 Pro/8T och 9/9 Pro/9R. Fjolårets Nord och 7-modellerna stannar på två OS-uppdateringar och tre år av säkerhetsuppdateringar, vilket kan antas gälla även för Nord 2. De allra billigaste N200/N100/N10-telefonerna får bara en OS-uppdatering och tre års säkerhetsuppdateringar.

Gällande rabatt ser förra årets modell ut att vara lite billigare både genom Oneplus butik och flera återförsäljare, där den är prissänkt till 3 990 kronor.

Permalänk
Medlem

Helt klart en intressant mobil men jag hade gärna sett en mindre storlek typ 5,8" men men prislappen är inte dum, får se var Apple lägger sin prislapp 3:e gen SE nånstans.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Känns rätt dyr.. tänk att mellanklass nu kostar mer än vad flaggskeppen gick på för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hur ser uppdateringar ut på OnePlus fronten. De har sagt att på 9 ska få 4 års säkerhetsuppdateringar. Men nord är mycket kortare?

Som redan sagts, två års OS-uppdateringar och tre års säkerhetsuppdateringar för Nord 2. Det innebär att Android 12 som förväntas släppas tillsammans med Pixel 6 i september eller oktober blir en av de två uppdateringarna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Helt klart en intressant mobil men jag hade gärna sett en mindre storlek typ 5,8" men men prislappen är inte dum, får se var Apple lägger sin prislapp 3:e gen SE nånstans.

Pixel 4a borde passa dig då

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns rätt dyr.. tänk att mellanklass nu kostar mer än vad flaggskeppen gick på för några år sedan.

Minns att jag gav runt 4000 kr för Iphone 4S vid release, vilket motsvarar ca: 4400 kr idag. Sjuk prisutveckling.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag som sitter och funderar på att byta min oneplus 3 eller om jag ska ha kvar den. Är mest inne på sony xperia 10 iii eller iphone 12/mini om det blir ett byte. Men den här ser ut att vara ett snäpp bättre än xperia 10 iii på flera punker så kanske värt att titta mer på. Men det kanske faller på att den är lite högre, tycker min nuvarande är precis lagom i storlek.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Minns att jag gav runt 4000 kr för Iphone 4S vid release, vilket motsvarar ca: 4400 kr idag. Sjuk prisutveckling.

Finns dock väldigt fina telefoner för 3-4k. Skulle jag köpa en egen telefon igen idag skulle jag lägga 3k för en a52 5g (kostade det i några reor nyligen). Sitter på en s20fe från jobbet men tycker inte den gör något nämnvärt bättre än a71 jag köpte själv för 4k.
Men det valet får jag inte, en s22 är väl vad jag får nästa gång, kommer inte längre få välja en billigare telefon.
Finns många telefoner som ser bra ut i det segmentet. Kan inte direkt säga att det är mycket jag skulle sakna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Sitter med en Oneplus 5T och har aldrig varit nöjdare med en telefon som denna. Visst jag har uppdaterat och bytt ut OS ett par gånger för att testa lite men batteriet och allting på denna telefon har hållt så otroligt bra. Det börjar nog bli dags att byta ut denna telefon och till det jag använder den så känns det som Oneplus Nord2 skulle sitta som handsken för mig.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Minns att jag gav runt 4000 kr för Iphone 4S vid release, vilket motsvarar ca: 4400 kr idag. Sjuk prisutveckling.

Men samtidigt är ju dagens telefoner för 4-5000kr riktigt bra. Det var inte det som ansågs vara mellanklass 2011 vad jag minns.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ingen minneskortplats, 3,5mm plats eller riktig IP klassning... lol another oneplus fail

Permalänk
Medlem

Har blivit så van vid trådlös laddning så jag kan inte köpa en utan det. tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Pixel 4a borde passa dig då

Och det kommer nog en 5a när som helst. Slutet augusti verkar det peka mot.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Verkar ganska lik Xiaomi Poco F3. Hur tror ni att de står sig mot varandra.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Och det kommer nog en 5a när som helst. Slutet augusti verkar det peka mot.

Den ryktas dock bli 10mm mer på längden än vad Pixel 4a är (dvs runt 154mm istället 144 mm) och då är den inte lika liten längre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Verkar ganska lik Xiaomi Poco F3. Hur tror ni att de står sig mot varandra.

Stora skillnaden är väl SoC svårt att uttala sig när det inte finns några tester för Dimensity 1200 men på pappret så verkar Dimensity 1200 ha bättre prestanda än Snapdragon 870 dock så optimerar fler utvecklare för Snapdragon.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Riktigt sugen. Hade önskat Qi-laddning, men men. Dimensity 1200 är ett av de första SoCs som säger rakt ut att det stöder Bluetooth LE Audio och LC3, vilket är najs - lär komma stöd med Android 12. Tycker generellt att all konkurrens mot Qualcomm är bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt uttrycka vilket nedkap en mediatek produkt är jämter en snapdragon.. Nej .. Felsteg här OnePlus.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Inaktiv

Hade varit nice ifall de inte hade varit tablet storlekar. Under 6" tack

Permalänk
Medlem

Jag är inte jätteimponerad av OnePlus Nord så tror inte det blir någon tvåa. Hoppas kunna hitta iPhone 12 till bra pris när jag byter om ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den ryktas dock bli 10mm mer på längden än vad Pixel 4a är (dvs runt 154mm istället 144 mm) och då är den inte lika liten längre

Ah! Visste inte och tog inte det i beaktning fastän att ni skev om storlek innan
144 känns klart mer lagom.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Tydlighet med reklam/sponsrade nyheter

Känns som en köpt artikel av Oneplus, men det framgår inte någonstans hur sammarbetet/avtalet ser ut.
Mer tydlighet tack.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av sombrer0:

Känns som en köpt artikel av Oneplus, men det framgår inte någonstans hur sammarbetet/avtalet ser ut.
Mer tydlighet tack.

Då kan jag lugna dig med att avsaknad av sponsormärkning är helt i sin ordning, eftersom det är en vanlig nyhet om en ny produkt - precis som mycket annat vi skriver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Minns att jag gav runt 4000 kr för Iphone 4S vid release, vilket motsvarar ca: 4400 kr idag. Sjuk prisutveckling.

hehe just..jag minns när jag såg en quadcore mobil med 1gb ram för 1000 spänn i kina och tänkte: De speccen är ju bättre än vad gemene man behöver. Vem tusan kommer betala för mobiler i framtiden? Kommer sluta med att google/microsoft/apple ger ut gratis mobiler med haken att man måste använda deras OS.

Uppenbarligen hade jag totalt fel där. En äkta bill gates klassiker, istället rusade mobilpriserna som en raket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Kan inte direkt uttrycka vilket nedkap en mediatek produkt är jämter en snapdragon.. Nej .. Felsteg här OnePlus.

Med tanke på hur bra den presterar i de oberoende tester som finns lätt tillgängliga behöver du nog komma med lite belägg för ditt kategoriska påstående om du vill tas seriöst.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns rätt dyr.. tänk att mellanklass nu kostar mer än vad flaggskeppen gick på för några år sedan.

Precis. Deras debut, flaggskeppet One, kostade väl ca 3200 Kr levererad till köparen om jag inte minns fel?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841