Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nvidia själva använder känslor i detta fallet. Moral är subjektivt, lagar är objektivt. Jag har i otaliga inlägg redoghort för varför jag subjektivt anser att gamers har mer rätt till Geforce än andra. Att du inte håller med betyder inte att jag har moraliskt fel. En miner kan ju fortfarande köpa ett geforce-kort om hen vill, även om jag personligen tycker att hen då skall skämmas.

Att Nvidia nu inför LHR-varianter, något jag hoppas blir normen för Geforce-kort, är för mig ett kvitto på att de lyssnar mer på vårat subjektiva missnöje än den rent juridiska rätten för alla att köpa ett kort. Nvidia kan såklart inte hindra oönskade konsumenter från att köpa korten, men det de kan göra, och har gjort. är att göra kortet olämpligt för tillämpningar de anser är felaktiga.

Kan du länka till dina moraliska argument? Jag har letat och letat men jag hittar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kan du länka till dina moraliska argument? Jag har letat och letat men jag hittar ingenting.

Argument för vad? Att Geforce designades för spel och främst är avsett för gamers och därför skall nu andra än gamers stå tillbaka när det är brist?

Samma princip som brist generellt. Är det brist på mat så ska den bara få köpas av den som tänker äta den, är det brist på toapapper så ska de som tänkt torka sig med det ha förtur, etc etc etc. Jag begriper inte varför det synsättet är så uppseendeväckande.

Sen kan man såklart argumentera för att det är en lyxvara och bla bla. Men ska man börja så så trillar man snabbt i egen grop på det mesta i vårt samhälle idag är lyxvaror.

Sedan har du aspekten med att minimera lidande. En gamer som inte får spela lider, medans en miner har gott om andra sätt att tjäma sina pengar på, då intresset främst verkar vara pengar och inte mining som fenomen. och en krona är ju en krona oavsett om man fått den genom mining, aktiehandel, eller vad det nu kan vara. Det är så jag tänker. Vi gamers behöver våra nya grafikkort för att vara lyckliga, en miner behöver pengar för att vara lycklig, och det finns fler sätt att få in pengar men ska man spela så är man beroende av ett grafikkort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Sen kan man såklart argumentera för att det är en lyxvara och bla bla. Men ska man börja så så trillar man snabbt i egen grop på det mesta i vårt samhälle idag är lyxvaror.

Sedan har du aspekten med att minimera lidande. En gamer som inte får spela lider, medans en miner har gott om andra sätt att tjäma sina pengar på.

Första meningen där är vi faktiskt överens om.

Mening nummer två däremot. Lider? Är det så illa så behövs annan hjälp.

Om du kan din Star Trek så kanske detta ser bekant ut?

https://static.wikia.nocookie.net/memoryalpha/images/6/66/Kta...

Spelare kan ju alltid spela Fia med knuff, sänka skepp, kinaschack eller en vanlig omgång monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Första meningen där är vi faktiskt överens om.

Mening nummer två däremot. Lider? Är det så illa så behövs annan hjälp.

Om du kan din Star Trek så kanske detta ser bekant ut?

https://static.wikia.nocookie.net/memoryalpha/images/6/66/Kta...

Spelare kan ju alltid spela Fia med knuff, sänka skepp, kinaschack eller en vanlig omgång monopol.

Samma argument kan användas åt andra hållet: Om folk är så desperata efter lite extra inkomster att de måste förstöra för andra i processen så behöver de hjälp, så det argumentet är null and void.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Samma argument kan användas åt andra hållet: Om folk är så desperata efter lite extra inkomster att de måste förstöra för andra i processen så behöver de hjälp, så det argumentet är null and void.

Två fel blir inte mer rätt än ett fel. Om du vill ha ett grafikkort så köp ett vetja. Andra lyckas tydligen med detta.

Sen var det ordvalet "lider" som jag ifrågasatte mest. Jag tror inte att du vet vad det innebär att lida på riktigt.

Permalänk
Medlem

Så, någon som vet var vi svenskar kan köpa ett RTX3080 för 3000 kr från en kines som desperat vill bli av med en?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Två fel blir inte mer rätt än ett fel. Om du vill ha ett grafikkort så köp ett vetja. Andra lyckas tydligen med detta.

Sen var det ordvalet "lider" som jag ifrågasatte mest. Jag tror inte att du vet vad det innebär att lida på riktigt.

Rätt osmakligt att ifrågasätta andra människors förnimmelse av världen. Min upplevelse är min upplevelse och den kan ingen ta ifrån mig.

Att du själv inte skulle lida på grund av en viss sak betyder inte att andra inte kan göra det.

Sen har jag själv sagt tidigare att den här och andra nyheter pekar i riktningen att ja, mining är på väg ner och snart kommer vi som spelar kunna köpa kort igen. Men de senaste sidorna har trasslat in dig i att ifrågasätta varför spelare her mer rätt till produkter som är gjorda för spelare. Helknäppt. Men ja, det är klart att jag ser det positivt när tillgängligheten på kort snart ser ut att bli Ok igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen släpp sidospåret*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

Priserna har inte sjunkit ännu. Det som händer nu är ju att Geforcekorten inte blir sålda. Undra vad aktieägarna tycker om det? Lager byggts på och om Nvidia inte har dragit ned på tillverkningstakten så kommer hyllorna svämmas över av Geforce LHR-kort. Undra om det kommer läckas en drivrutin som gör att spärren tas bort. Jag tror Nvidia är moraliskt skyldiga aktieägarna att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Priserna har inte sjunkit ännu. Det som händer nu är ju att Geforcekorten inte blir sålda. Undra vad aktieägarna tycker om det? Lager byggts på och om Nvidia inte har dragit ned på tillverkningstakten så kommer hyllorna svämmas över av Geforce LHR-kort. Undra om det kommer läckas en drivrutin som gör att spärren tas bort. Jag tror Nvidia är moraliskt skyldiga aktieägarna att göra det.

Dom råkar nog säkert läcka källkoden eller en ny beta driver förr eller senare.

LHR drabbar ju gamers också om man tänker frammåt lite, repar sig cryptomarknaden så lär ju icke LHR vara värda mer än dubbelt så mycket på andrahandsmarknaden.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.