Moddare tar AMD:s uppskalningsteknik FSR till VR-spel

Permalänk
Melding Plague

Moddare tar AMD:s uppskalningsteknik FSR till VR-spel

Utan officiellt stöd har moddare lyckats implementera Fidelity FX Super Resolution i GTA V, och nu får VR-spel samma behandling.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Finns det benchmarks någonstans?

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av Halldin:

Finns det benchmarks någonstans?

Jag rotade runt lite snabbt men hittade inga.

Permalänk
Medlem

Har spelat en del fo4VR och prestandan är hemsk, mestadels pga dålig optimering och klumpig port, skyrim med massor av mods flyter på

Typ alla andra spel går att spela maxade med en index på ett 2080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Har spelat en del fo4VR och prestandan är hemsk, mestadels pga dålig optimering och klumpig port, skyrim med massor av mods flyter på

Typ alla andra spel går att spela maxade med en index på ett 2080Ti

Följande utlåtande finns på Reddit:

” This thing is pretty incredible. I went from 45 fps with 30-40% interpolation/reprojection rate in fo4VR to sub 10% reprojection rate.
FPS didn't go up, but the game noticeably feel less jittery and smoother.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michwurfus:

Har spelat en del fo4VR och prestandan är hemsk, mestadels pga dålig optimering och klumpig port, skyrim med massor av mods flyter på

Japp, man behöver tweaka F4 en del för att det ska flyta på. De har också gjort om vissa saker, t.ex. Fallout4VRCustom.ini används inte längre utan allt ska läggas i Fallout4Custom.ini vilket en del gamla guider missar.

Här är min config-fil optimerad för att bilden ska vara skarp (konstigt "myrkryp" i bilden med default settings), ingen kickback när man går nära föremål m.m. Flyter på bra på 3070 även med tyngre mods. Men jag förstår att folk inte pallar att lägga den tiden det tar att undersöka allt sånt här. Bara copy-pasta nedan

Fallout4Custom.ini i My games-mappen:

Citat:

[Display]
iLocation X=592
iLocation Y=96
fTAAPostSharpen=--999555555500000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000.999155000
fTAASharpen=--999555555500000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000.999155000
fTAAHighFreq=--999555555500000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000.999155000
fTAALowFreq=--999555555500000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000.999155000
fTAAPostOverlay=--999555555500000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000.999155000
bMBEnable=0
bFogEnable=0
fDOFBlendRatio=-999999999999999999999990000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000
fDOFMinFocalCoefDist=999999999999999999999990000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000
fDOFMaxFocalCoefDist=999999999999999999999990000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000
fDOFDynamicFarRange=999999999999999999999990000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000
fDOFCenterWeightInt=-999999999999999999999990000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000
fDOFFarDistance=999999999999999999999990000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.999155000.155000.155000.155000.155000
bScreenSpaceBokeh=1
bDeferredCommands=0
bMultiThreadedAccumulation=0
bMultiThreadedRenderingUNP=0
fLowestDynamicHeightRatio=0.7
fLowestDynamicWidthRatio=0.7
bUsePrecipitationOcclusion=1
fMeshLODLevel1FadeDist=1999999.0000
fMeshLODLevel2FadeDist=1999999.0000
fMeshLODLevel1FadeTreeDistance=16896.0
fMeshLODLevel2FadeTreeDistance=16896.0
fTreesMidLODSwitchDist=9999999.0000
SSRI=100
SSRBP=24
SSRAT=9.2
SSREFF=9.2
SSRVBP=50
SSRVAP=8
SSRVSP=5
SSRRSS=100
bVolumetricLightingEnable=0
GrFog=-999999999.999999.99999.99999
GrScale=-9999999999.99999.9999.99999
GrGrid=0
fShadowLODMaxStartFade=15000.0
fSpecularLODMaxStartFade=150000.0
iShadowMapResolutionPrimary=8192
fFirstSliceDistance=2000.0000
fDOFMaxDepthParticipation=10000
uGridsToLoad=50000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.50000000000
uExterior Cell Buffer=82000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.82000000000
fLightLODMaxStartFade=210000.0
bAllowScreenshot=1
fMeshLODFadePercentDefault=1.1000
fAO=0
AO=0
fSSAO=0
SSAO=0
[VR]
fVrHMDMovementThreshold=100
fVrScale=74
fVrPowerArmorScaleMultiplier=1.1
[General]
uGridsToLoad=50000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.50000000000
uExterior Cell Buffer=82000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000.82000000000
iNumHWThreads=04
iPreloadSizeLimit=2048576000
bMBEnable=0
iTextureUpgradeDistance1=100
iTextureUpgradeDistance0=50
iTextureDegradeDistance1=130
iTextureDegradeDistance0=66
fAO=0
AO=0
fSSAO=0
SSAO=0
GrFog=-999999999.999999.99999.99999
GrScale=-9999999999.99999.9999.99999
GrGrid=0
SLocalSavePath=Saves\
[VRInput]
fPrimaryTouchpadScale=56.0
[VRWand]
fWandModelScale=56
[ImageSpace]
bDoRadialBlur=-9000000
bDoDepthOfField=0
bScreenSpaceBokeh=1
fAO=0
AO=0
fSSAO=0
SSAO=0
GrFog=-999999999.999999.99999.99999
GrScale=-9999999999.99999.9999.99999
GrGrid=0
[SSSSS]
fSSSSSPower=5.0
[LOD]
fLODFadeOutMultObjects=140.0000
fLODFadeOutMultItems=40.0000
[TerrainManager]
fTreeLoadDistance=1999999
fBlockMaximumDistance=2999999
fBlockLevel2Distance=2899999
fBlockLevel1Distance=2799999
fBlockLevel0Distance=2699999
fSplitDistanceMult=1.1
[Water]
bReflectLODObjects=1
bReflectLODLand=1
bReflectSky=1
bReflectLODTrees=1
[Archive]
bInvalidateOlderFiles=1
sResourceDataDirsFinal=

Permalänk
Medlem

Finns få ursäkter ifrån spelutvecklare att inte bygga in detta i nya, och hyffsat nya spel med tanke på att moddare gör det kors och tvärs. Cyberpunk, ja, jag tittar på dig! Fast för att vara ärlig så har dom nog annat att göra med sin kod som kanske är viktigare...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Äntligen kommer detta till VR!! Som jag har väntat.
Just Fallout 4 VR är ju en klassiker där de finns massor med prestandaproblem, spelet i sig är hur kul som helst att spela i VR när man väl fått ordning på allt.

Hoppas detta gör att de blir lättare att porta stora speltitlar som egentligen är gjorda för vanliga skärmar utan att tappa allt för mycket prestanda.

Permalänk
Medlem

Som förväntat försvinner mycket detaljer i saker som trädgrenar på håll eller andra saker som helt enkelt inte syns i en lägre upplösning men det mesta i bilden ser ju bra ut och den extra prestandan kan vara skillnaden mellan att spelet är ospelbart och spelbart.

Hoppas som andra här att FSR implementeras brett och man kan ju också hoppas att FSR även förbättras över tid.

Permalänk
Medlem

En moddare har implementerat det i Assetto Corsa, väldigt bra förbättring i prestanda.
https://www.youtube.com/watch?v=SOxOGdN8ils

Permalänk
Medlem

Verkligen najs att det är så "lätt" att lägga till.
Med dessa priser som är nu så behövs verkligen denna teknik för att fejka upp prestandan.

Jag skulle förövrigt vilja se detta i Watch Dogs 2. Legion lär ju verkligen behöva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

En moddare har implementerat det i Assetto Corsa, väldigt bra förbättring i prestanda.
https://www.youtube.com/watch?v=SOxOGdN8ils

Hade varit fett nice för assetto corsa competzione i VR!
För det är t.o.m. tungdrivet på mitt 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MusicEars:

Japp, man behöver tweaka F4 en del för att det ska flyta på. De har också gjort om vissa saker, t.ex. Fallout4VRCustom.ini används inte längre utan allt ska läggas i Fallout4Custom.ini vilket en del gamla guider missar.

Här är min config-fil optimerad för att bilden ska vara skarp (konstigt "myrkryp" i bilden med default settings), ingen kickback när man går nära föremål m.m. Flyter på bra på 3070 även med tyngre mods. Men jag förstår att folk inte pallar att lägga den tiden det tar att undersöka allt sånt här. Bara copy-pasta nedan

Fallout4Custom.ini i My games-mappen:

Jag har försökt köra Fallout 4 VR några gånger men har gett upp då både prestanda och kontroller har känts hopplöst dåliga. Gjorde ett nytt försök och klistrade in din .ini-fil, prestandan verkar väl tillräckligt bra för att vara spelbar men det ser extremt kantigt (aliased) ut på allt som är längre än typ 1 meter bort. Såpass kantigt att jag skulle klassa det som snudd på ospelbart. Du råkar inte ha någon aning om vad det beror på, för jag gissar att det inte ser ut så för dig?

Nästa problem är att jag kör med Oculus Touch-kontroller och det är någonting med mappingen som inte verkar rätt. Jag kan inte navigera runt i menyerna på pip boy, den visar det som att man ska kunna växla menyer med vänster tumspak men det händer ingenting oavsett knapp.