Helgsnack: Hur avnjuter du dina böcker?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur avnjuter du dina böcker?

Den här helgen vill vi veta hur du föredrar att läsa. Är det fysiska böcker, e-böcker eller kanske att lyssna på material som vinner? Hoppa in i tråden och berätta!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ljudbok om något. Läste vanliga böcker "förut", men mycket enklare med ljudböcker numera. Oftast när jag gör något annat. Går, kör bil osv.

Permalänk
Medlem

Inget slår en fysisk bok!

Har läst på både PC och surfplatta, men det var verkligen ingen hit. Blev svårare att följa tråd, dålig överblick. Rörigt helt enkelt, speciellt med större böcker.

Ljudböcker är verkligen ett stort NEJ! Dom är ännu värre,,,

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt för ljudböcker. Jag kan inte koncentrera mig och börjar tänka på annat och missar helt vad som sägs.
Vanlig bok i papper är det som gäller för mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker och e-böcker. Det är ganska jämnt. Jag föredrar fysiska böcker. Det är trevligt att bläddra. Men det är så mycket lättare att bara ta med sig EN platta när jag ska bort. Då behöver jag inte välja böcker. Jag kan ta med nästan alla.

Jag tycker att det är lite unket att klanka ned på hur andra vill ha sina böcker, klanka på olika format och att säga att "ljudböcker inte är böcker" och tänker givetvis inte göra det.

Men med det sagt så funkar ljudböcker inte för mig personligen. Jag är en väldigt aktiv läsare som behöver ge boken min fulla uppmärksamhet. Jag tar ofta pauser, eller tillfällen där jag svävar iväg och blir distraherad. Det är mycket lättare för mig att hitta rätt rad text igen än att börja spola för att hitta var jag slutade när hen bara maler på.

Jag försökte lyssna på ljudböcker när jag jobbade natt, men jag tappade bara bort var jag var hela tiden, och om jag missar något så funkar det inte pga mitt kontrollbehov.

Permalänk
Medlem

Jag brukar vänta tills de blir filmatiserade.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Föredrar pocket-böcker. Tror faktiskt aldrig att jag lyssnat på en ljudbok.

Inte någon konstig principsak eller hangup, men det har bara aldrig blivit av. Men med tanke på att jag knappt löser vanliga böcker längre så borde jag nog testa. Det får bli helgens ”projekt” kanske

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Haft läsplatta senaste tio åren, och älskar det verkligen. Smidigt att läsa i sängen, på stranden eller på spårvagnen. Väger nästan inget och man kan fort hoppa över till nästa bok när man är klar.

Permalänk
Inaktiv

Ljudböcker i arbetet, man får dubbelt gjort på samma tid jämfört med att sitta och lyssna när man är ledig. Passar inte alla typer av jobb dock

Permalänk
Medlem

E-böcker på min Kobo läsplatta (e-ink) + ljudböcker. Mycket bättre för ögonen än de flesta pappersböcker, kan ställa in större typsnitt. Läsupplevelsen är också behagligare än på surfplattor.

Ljudböcker blir det mest på långpromenader och när jag kör bil.

Permalänk
Medlem

Alltid ljudbok, lyssnar på jobbet och vid bilkörande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

e-böcker på ipad pro. Använder Kindle-appen för att läsa.

Permalänk
Medlem

Lika mycket som jag älskar vanliga hederliga fysiska böcker, och har slukat mängder av dem.. Så har jag sällan den tiden numera på grund av privata omständigheter och omställningar i livet.

Så blir mestadels ljudböcker undertiden som jag arbetar med annat... Men ofta har jag samma böcker i fysisk form och läser/lyssnar om vartannat beroende på tillfället.

Men vara helt utan böcker? Knappast...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

100% döda träd från biblioteket

Permalänk
Medlem

Alltid varit en stark förespråkare av fysiska böcker, samma sak med LP/CD skivor.

Men jag får "krypa till korset" och erkänna att e-böcker är helt fantastiskt, jag skulle inte ha plats hemma med det antal mobi, e-pub, pdf, txt böcker jag har i en mapp på datorn för tillfället.

Blandar dock friskt fortfarande mellan fysiska böcker och e-böcker, även om det lutar mer och mer åt det sistnämnda. Ljudböcker klarar jag helt sonika inte av, mest på grund av min egen lästakt misstänker jag, de går helt enkelt för långsamt för mig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ni som lyssnar på ljudböcker som den primära formen av bokkonsumtion, blir ni inte frustrerade över att det går så långsamt?

Permalänk
Medlem

Kör uteslutande klassiska pappersböcker.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt dålig på att läsa, inte för att jag inte kan men det är lite startsträcka för att sätta sig in i det hela sen brukar det flyta på bra.
Samtidigt är jag väldigt dåligt insatt, vad finns det för appar som är bra? E-böcker tänker jag då men skulle även kunna testa ljudbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som lyssnar på ljudböcker som den primära formen av bokkonsumtion, blir ni inte frustrerade över att det går så långsamt?

Ibland. Senaste jag lyssnade på var Harry Potter-böckerna, lästa av Stephen Fry. Det blir liksom en del av upplevelsen också. Men det beror väl på vem som läser osv antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som lyssnar på ljudböcker som den primära formen av bokkonsumtion, blir ni inte frustrerade över att det går så långsamt?

Det är precis samma sak som att lyssna på podcasts, man bör inte göra det i 1.0x hastighet, nästan alla appar har inställningar för hur snabbt man vill att det skall spelas upp, med kompensation så att det inte låter som chip-munks. Tar en liten stund att vänja sig, men bara att ta en bit i taget, 2-3x hastigheten är inga konstigheter.

Permalänk
Avstängd

Köper generellt böcker och läser dem oldschool. Känns mest stimulerande även om det finns ljudböcker som är riktigt bra upplästa som 1984 inläst på 50-talet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som lyssnar på ljudböcker som den primära formen av bokkonsumtion, blir ni inte frustrerade över att det går så långsamt?

Jag har det ofta på x2 eller snabbare i fart beroende på vem som läser eftersom det känns som tiden går snabbare då. Men varför skulle jag bli frustrerad? Är boken bra vill jag ju inte att det ska ta slut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Riktig bok eller kindle.

Läsa på surfplatta är big no no för mig iallafall.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har väldigt svårt för ljudböcker. Jag kan inte koncentrera mig och börjar tänka på annat och missar helt vad som sägs.
Vanlig bok i papper är det som gäller för mig.

Jag har det omvända problemet. Försökte lyssna på ljudböcker på bussen (innan pandemin, d.v.s.), men det slutade med att jag blev för koncentrerad och knallade rakt ut i vägen och sånt när jag gått av bussen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Läser nästan enbart på min Kobo läsplatta. Fysiska böcker är trevliga men inte särskilt praktiska tyvärr.

Permalänk
Medlem

Läser mest fysiska böcker och e-böcker men kan lyssna på ljudbok ibland främst när det inte går att läsa som i bilen eller när man går.

Alla formaten har sina för och nackdelar.

Fysisk bok kräver ingen ström annat än för belysning då.(kan vara nackdel nattetid om man inte är ensam).
Fysisk bok är trevligt och ev bilder och sådant blir som tänkt. Är väl också den form av läsning där läsupplevelsen känns naturligast.
Nackdelen är att de kan vara stora och tunga samt ta plats. Är det en biblioteksbok måste den fysiskt lämnas tillbaka.

E-böcker har den fördelen att man kan ha ett helt bibliotek på läs/surfplatta, dator och telefon.
Lånar man biblioteksböcker som jag ofta gör så är det suveränt att kunna ladda ned den var man än är och när lånetiden går ut så är det inga problem att tänka på återlämning då den går ut av sig själv. (går att låna om om man inte skulle hunnit läsa klart men brukar sällan hända då jag läser rätt fort så de varar oftast 1-3 dagar innan jag läst ut dem)
Använder man en enhet med inbyggd belysning så slipper man störa med ljus också.
Använder mest min lätta 14" laptop ihop med Ikeas "bräda" laptopställ på bröstet/magen om jag ligger i sängen och läser.
Datorn har Ips-färgskärm och bra batteritid(för dator) samt skönt att slippa hålla i den som med en surf/läsplatta. Den är också tillräckligt liten för att funka på tåg/flyg/buss också.

Nackdel är med E-böcker är mer eller mindre batteriberoende efter vilken enhet man har och att vissa läsplattor bara är svartvitt även om det börjar komma färgkapabla sådana med. Läsplattorna upplever jag ha sämre bild än datorn också även om de drar lite batteri. Datorn kan ju dessutom användas till annat så det blir mindre prylar att ta med.

Ljudböcker har fördelen att man kan lyssna på dem när man gör annat som kör bil eller går och när man pysslar med något.
Nackdelen är att läsupplevelsen inte alls blir det samma som att läsa själv och mycket av upplevelsen beror på uppläsaren.
Det är inte samma sak när någon annan läser för en jämfört med bildskapandet och associationer i hjärnan när man läser själv.

Permalänk
Medlem

Ljudböcker är det jag föredrar främst men jag är ganska kräsen vad gäller uppläsare så det blir ingen stor konsumtion. Att ha ett riktigt bra dramatiskt framförande kan förbättra upplevelsen.

Är det inte ljudbok så är det vanlig, fysisk bok som gäller.

Skrivet av joakim99:

Ni som lyssnar på ljudböcker som den primära formen av bokkonsumtion, blir ni inte frustrerade över att det går så långsamt?

Det är inget jag lidit av så länge boken och framförandet är bra. Jag tar gärna tid på mig att sjunka djupt in i ett berättande, och det gäller även film då jag absolut inte är en "det hände ju inget" tittare. Att läsa fort är mer något jag gör om det är kommunikation eller kunskapsläsning då jag inte tycker det fungerar bäst för mig om jag vill hitta subtila detaljer som ligger under det ytliga berättandet.

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker, paperback eller hardcover kvittar.
Ljudbok kan fungera i bilen vid mycket pendlande men hemma somnar jag bara..

Studieböcker läser jag dock helst i e-bokformat då det är lättare att både markera och söka fram text vid behov.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Inaktiv

Gillar att läsa riktiga böcker men finns sällan/aldrig tid. Senaste boken jag läste var Metro 2034. Eller ja, kom av mig efter första kapitlet. Läste Metro 2033 innan. Har Metro 2035 som väntar samt en hög med böcker till.

Ljudböcker gillar jag hyffsat, men gäller att "rätt" person står för själva talet. Några av de sämre exemplen så gick det knappt höra vad personen sa så man fick hela tiden backa för att försöka tyda svamlet.

Blir mest poddar idagsläget, ersatte ljudbokslyssnandet mer eller mindre helt för mig.

Permalänk
Medlem

På rygg i sängen innan sovadags. Är så skönt när jag tappar boken i nyllet när jag somnar innan jag lagt ifrån mig den. Sjukt nog är de nerverna med än, hinner alltid väja undan.

Lite utmaning nu bara då boken jag håller på med är på nästan 900 sidor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk