Hur uppgradera SSD med dessa förutsättningar? Kan ha gjort ett misstag...

Permalänk
Medlem

Hur uppgradera SSD med dessa förutsättningar? Kan ha gjort ett misstag...

Hej!

Jag ser mig själv som någorlunda tekniskt lagd, men tydligen var jag inte riktigt teknisk nog för detta.
Jag har sökt runt i forumet här och andra forum för att försöka hitta en lösning på mitt problem, och jag tror jag kommit fram till vilka alternativ jag har. Dock är jag osäker på vilket som är bäst och vill därför få lite input från folk som kan bättre än mig. Beklagar om liknande fråga ställts tidigare, men jag kunde inte hitta någon tråd med riktigt samma förutsättningar.

Situationen:

Idag har jag en 512GB SSD i min pre-built Acer PO3-600. Jag köpte datorn med uppfattningen av att den hade plats för ytterligare en hårddisk (mitt första misstag) och därför köpte jag nu en ny hårddisk för att utöka lagringskapaciteten. Den nya hårddisken är en Samsung 970 EVO Plus 1TB.

Igår öppnande jag upp datorn och till min förvåning fanns det ingen ledig plats för hårddisk (vad jag kunde se).
Nu behöver jag alltså reda ut hur jag går vidare.

Mina lösningar:

Jag bedömer att 1TB lagringsutrymme borde räcka, så jag skulle ju i teorin kunna byta ut 512GB som sitter i nu med den nya 1TB-hårddisken - dock har jag ingen aning hur jag ska göra detta eftersom hela operativsystemet sitter på hårddisken som är i datorn nu. Jag har läst att man kan klona innehållet på den nuvarande disken till en extern hårddisk, därefter stoppa in en nya disken och överföra det gamla innehåller till den nya. Är det någon som vet hur detta faktiskt går till?

Ett annat alternativ som jag hittat är att köpa en sån här och koppla in i en USB-C port i datorn.
Här är jag dock osäker på exakt hur mycket hastighet som tappas i hårddisken när man gör detta.
Är det någon som har några tankar?

Om det finns något tredje eller fjärde alternativ vore det såklart väldigt välkommet.
Jag känner mig helt lost kring vad som är bäst väg framåt. Tusen tack för input.

Permalänk
Medlem

Släng hårddisken i första bästa öppna utrymme, vill du lyxa till det lite sätter du fast den med dubbelhäftande tejp på sidopanelen/botten/toppen/baksidan av moderkortet. Eller menar du att det inte finns några sata/m.2 portar på moderkortet?

Rätt moderkort? Ett gäng sataportar och en m,2 port

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Släng hårddisken i första bästa öppna utrymme, vill du lyxa till det lite sätter du fast den med dubbelhäftande tejp på sidopanelen/botten/toppen/baksidan av moderkortet. Eller menar du att det inte finns några sata/m.2 portar på moderkortet?

Rätt moderkort? Ett gäng sataportar och en m,2 port
https://images.esellerpro.com/2131/I/157/862/DSCN2407.jpg

Hej Cruentusa!

Tack för snabbt svar.
Yes, det ser ut att vara rätt moderkort. På bilden nedan ser det för mig ut som att den nuvarande SSD-disken tar upp den plats som finns. Men du har ju rätt i att det finns SATA-uttag (de röda?). Jag visste dock inte om det ens gick att koppla den nya disken till dem. Innebär inte det att man även tappar mycket av hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickym:

Hej Cruentusa!

Tack för snabbt svar.
Yes, det ser ut att vara rätt moderkort. På bilden nedan ser det för mig ut som att den nuvarande SSD-disken tar upp den plats som finns. Men du har ju rätt i att det finns SATA-uttag (de röda?). Jag visste dock inte om det ens gick att koppla den nya disken till dem. Innebär inte det att man även tappar mycket av hastigheten?

https://i.ibb.co/dLPMfrC/IMG-0968.jpg

hej,

nej du tappar ingen hastighet på att använda flera SATA uttag

Tänk på att du behöver både ström o själva SATA kabeln. Kjell.com säljer ström Y-kablar om det behövs

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

hej,

nej du tappar ingen hastighet på att använda flera SATA uttag

Tänk på att du behöver både ström o själva SATA kabeln. Kjell.com säljer ström Y-kablar om det behövs

// LZ

Tack för förtydligandet kring hastighet. Som det kanske märks är detta mitt första försök att uppgradera datorn på något sätt, så inputen är uppskattad.

Men det behövs väl även någon form av adapter utöver SATA-kabeln och strömkabeln för att kunna koppla NVMe till Sata?
Om ja, vore det inte i så fall enklare att montera den i typ en sån här och ha den extern?
Även nämligen lite osäker på hur allt detta annars ska få plats i datorn och monteras etc.

Permalänk
Medlem

Det finns ju två M.2-platser men det verkar som att den andra inte kan användas till hårddiskar (utifrån min snabbgoogling) och isf behöver du någon adapter ja.

Vill du ha gamla disken inne i datorn tror jag det finns adapters i vanligt 2.5"-format. Annar bör adaptern du själv länkade till funka för kloning och om du sedan vill använda den gamla som extern disk.

Och jo, du förlorar, beroende på hur snabb hårddisken är såklart, hastighet om du skulle koppla en NVMe till SATA via en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det finns ju två M.2-platser men det verkar som att den andra inte kan användas till hårddiskar (utifrån min snabbgoogling) och isf behöver du någon adapter ja.

Vill du ha gamla disken inne i datorn tror jag det finns adapters i vanligt 2.5"-format. Annar bör adaptern du själv länkade till funka för kloning och om du sedan vill använda den gamla som extern disk.

Och jo, du förlorar, beroende på hur snabb hårddisken är såklart, hastighet om du skulle koppla en NVMe till SATA via en adapter.

sorry har inte sett att du skrivit NVME disk. Om du köpt en NVME disk så

1. Jo, du kommer tappa typ 3-5ggr prestandan att köra den över SATA istället för m2/NVME
2. Ja igen, du behöver en adapter

Enklast är nog att försöka byta disken från NVME till en standard SATA disk

// LZ

Permalänk
Medlem

För att förtydliga:

Den nya ssd är en M.2 NVME?

Om jag vore dig skulle jag för enkelhetens skull lämna tillbaka den och köpa en ssd med sata kontakt istället. Ja det kommer att bli långsammare överföringshastigheter än om du kört över M.2 porten men du har ju redan en 512 GB NVME ssd i dator som du kan använda till spel/applikationer där det är extra viktigt att du har så snabb överföringshastighet som möjligt och så lägger du resterande på sata ssd'n.

I ärlighetens namn så är det sällan man märker någon skillnad på ssd'er överhuvudtaget. Den stora skillnaden är mellan vanliga hårddiskar och ssd, i princip vilken som helst. Därefter är det (i vanliga fall, det finns naturligtvis tillfällen där det märks större skillnad) ganska marginella skillnader.

Exempel på bra sata ssd:

Samsung 870 EVO SATA SSD 1TB
https://www.inet.se/produkt/4302318/samsung-870-evo-sata-ssd-...

Crucial MX500 1TB 2.5"
https://www.inet.se/produkt/4300817/crucial-mx500-1tb-2-5

(Kolla priser på prisjakt innan du köper något, vet inte om inet är billigast, tog bara första bästa exempel.)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

För att förtydliga:

Den nya ssd är en M.2 NVME?

Om jag vore dig skulle jag för enkelhetens skull lämna tillbaka den och köpa en ssd med sata kontakt istället. Ja det kommer att bli långsammare överföringshastigheter än om du kört över M.2 porten men du har ju redan en 512 GB NVME ssd i dator som du kan använda till spel/applikationer där det är extra viktigt att du har så snabb överföringshastighet som möjligt och så lägger du resterande på sata ssd'n.

I ärlighetens namn så är det sällan man märker någon skillnad på ssd'er överhuvudtaget. Den stora skillnaden är mellan vanliga hårddiskar och ssd, i princip vilken som helst. Därefter är det (i vanliga fall, det finns naturligtvis tillfällen där det märks större skillnad) ganska marginella skillnader.

Exempel på bra sata ssd:

Samsung 870 EVO SATA SSD 1TB
https://www.inet.se/produkt/4302318/samsung-870-evo-sata-ssd-...

Crucial MX500 1TB 2.5"
https://www.inet.se/produkt/4300817/crucial-mx500-1tb-2-5

(Kolla priser på prisjakt innan du köper något, vet inte om inet är billigast, tog bara första bästa exempel.)

Tusen tack för hjälpen.
Ja, den nya hårddisken är en M.2 NVME. Imorgon ser jag om jag kan byta den mot en av de du länkade till.