Problem: SSD och RAM uppgradering av Dell Latitude 5590

Permalänk
Medlem

Problem: SSD och RAM uppgradering av Dell Latitude 5590

Hej!

Har en Dell Latitude 5590 som jag har försöker utöka hårddisk och RAM-minne på, men stött på patrull.

Hårddisken:
Har köpt en WD Black SN750 1TB M2 NVMe SSD som jag har lyckats installera och kört in systemavbildning/image med lyckad resultat (föregående original disk är på 256GB). Däremot har jag problem att utöka minnet för enhet C: till 1TB. Jag kan formatera den via diskhantering och ge den en annan enhetsbeteckning, men det vore praktiskt i mitt fall att kunna ha hela 1TB på enhet C:.

Ska tilläggas att det finns två små partitioner skapade, kan dessa vara orsaken till att jag inte kan utöka?

Lyckas tyvärr inte infoga skärmdump, men enligt diskhanteringen ser laguppställning ut som följande:
(Disk 0 partition 1) 650MB
(Disk 0 partition 4) 990MB
Hårddisk (D:) 693.05GB <--- Denna har jag skapat nyligen, som jag vill utöka till C:
OS (C:) 236.73GB

RAM-Minne:
Har köpt 16GB (2x8GB) HyperX Impact DDR4 2666MHz, men datorn startar inte ens upp efter att ha satt dit minnena (skärmen reagerar inte alls efter att ha tryckt igång power-knappen. Har även provat ett minne i taget med samma resultat. LED-lampan blinkar två gånger orange följt av tre gånger vitt, vilket enligt googlande ska betyda minnesfel om jag räknar de tre vita blinkningarna. Läste någonstans att det skulle kunna vara så att en BIOS uppdatering skulle kunna lösa problemet, men vill kolla med er först innan utförande (har version 1.7.0 just nu)?

Har säkert glömt en massa nyttig info, i så fall är det bara att ni skäller på mig så försöker jag komplettera

Tack för er tid!

MVH / Martie

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort alla partitioner till höger om din C: -disk, så att det blir "opartitionerat utrymme" eller vad Windows kallar det (sitter inte vid en PC nu).

Du kan inte utöka din partition med partitioner som ligger till vänster.

Det är bara högerklick och "ta bort partition" eller liknande. Tänk på att du blir av med datat.

Sen när det finns ledigt "ickeallokerat" utrymme till höger om din C:-partition, så kan du högerklicka på c: och välja "utöka" och Windows kommer få försöka ta så mycket den kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du kan ta bort alla partitioner till höger om din C: -disk, så att det blir "opartitionerat utrymme" eller vad Windows kallar det (sitter inte vid en PC nu).

Du kan inte utöka din partition med partitioner som ligger till vänster.

Det är bara högerklick och "ta bort partition" eller liknande. Tänk på att du blir av med datat.

Sen när det finns ledigt "ickeallokerat" utrymme till höger om din C:-partition, så kan du högerklicka på c: och välja "utöka" och Windows kommer få försöka ta så mycket den kan.

Tack för svar!

OK, det var det jag misstänkte, fick även tips om NIUBI som skulle kunna fungera då jag inte vågar radera de partitioner som ligger till höger. Det är nämligen en arbetsdator som jag har fått lov att uppgradera om jag inte sabbar nåt

MVH / Martie