Permalänk
Medlem

Försäkring och buskörning

Jag har en fundering på om bilförsäkring gäller om man buskör.
Ex 1.
I detta fall är man över 18 år och har körkort. Ponera att man går ut o sladdar på en parkering o tappar kontrollen o krockar in i 3 bilar som står där.
Gäller trafikförsäkringen för det är blir man själv skylldig att betala för alla skador?

Ex 2.
(Över 18 med körkort) Om man är rattfull och krockar. Gäller nån försäkring då? Eller får man själv betala alla skador?

Ex 3.
Man är 16 år och snor pappas bil och sladdar runt o krockar. Gäller nån försäkring?
(pappa vet inte att man snott bilen.)

Allt detta är funderingar. Inget som hänt mig på riktigt alltså. Jag bara funderar på saker man läser i tidningen som folk gjort lixom.
Så funderade på hur det funkar för försäkringen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

https://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsavgift/Om-trafikforsak...

Enligt ex. 1 och 2 kommer trafikförsäkringen stå för de skador som orsakats på allt förutom din egendom/bil. I Ex. 2 blir du förmodligen skyldig till självrisken för ersättningen.

Ex 3 är jag osäker på hur det kommer fungera.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

trafikförsäkringen ska väl alltid täcka skador på "andra bilar". Men DU får bara ersättning om du har HELförsäkring och körkort

// LZ

Permalänk

1: Lita ej på desinformation...
2: Det finns något som inom försäkringar kallas för regressrätt.

Alltså det är skillnad på att man säger till försäkringsbolaget att man fick sladd, än att försäkringsbolaget har en dom på en där man åkte dit för grov vårdslöshet i trafik då olyckan inträffade.
Hur och när regressrätt kan de som orkar googla sig fram. Men det är ju självklart att det extremfallet inte är gratis att leka sönder andras egendom med typ högst en självrisk på ens försäkring.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mullvaden83:

Jag har en fundering på om bilförsäkring gäller om man buskör.
Ex 1.
I detta fall är man över 18 år och har körkort. Ponera att man går ut o sladdar på en parkering o tappar kontrollen o krockar in i 3 bilar som står där.
Gäller trafikförsäkringen för det är blir man själv skylldig att betala för alla skador?

Ex 2.
(Över 18 med körkort) Om man är rattfull och krockar. Gäller nån försäkring då? Eller får man själv betala alla skador?

Ex 3.
Man är 16 år och snor pappas bil och sladdar runt o krockar. Gäller nån försäkring?
(pappa vet inte att man snott bilen.)

Allt detta är funderingar. Inget som hänt mig på riktigt alltså. Jag bara funderar på saker man läser i tidningen som folk gjort lixom.
Så funderade på hur det funkar för försäkringen.

Jag skrev ett krångligt svar, men kort och gott är svaret:
Den som gjort sig skyldig till brott kan ej hävda försäkring. Sedan täcker dock trafikförsäkringsföreningen skadorna på andra drabbade. Detta får den som blivit dömd för brottet betala tillbaka.

Den sista är extra krånglig, men jag kan inte komma fram till något som skulle leda till att försäkringsbolaget vill täcka fordonet om barnet i familjen har snott bilen. Trafikförsäkringsföreningen täcker annan skada och den som är dömd för brottet blir betalningsskyldig för detta. (Förälder är ansvarig för skador orsakade av barn till en viss ålder).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag skrev ett krångligt svar, men kort och gott är svaret:
Den som gjort sig skyldig till brott kan ej hävda försäkring. Sedan täcker dock trafikförsäkringsföreningen skadorna på andra drabbade. Detta får den som blivit dömd för brottet betala tillbaka.

Den sista är extra krånglig, men jag kan inte komma fram till något som skulle leda till att försäkringsbolaget vill täcka fordonet om barnet i familjen har snott bilen. Trafikförsäkringsföreningen täcker annan skada och den som är dömd för brottet blir betalningsskyldig för detta. (Förälder är ansvarig för skador orsakade av barn till en viss ålder).

Så du menar om snuten anser att man skulle ha vart vårdslöst i trafiken, när det var en olycka och man skulle blir dömd för det då skulle inte det täcka försäkringen det även om det är helförsäkring?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så du menar om snuten anser att man skulle ha vart vårdslöst i trafiken, när det var en olycka och man skulle blir dömd för det då skulle inte det täcka försäkringen det även om det är helförsäkring?

Jupp: https://lagen.nu/1975:1410#P12

Så låt bli leka runt med bilen där du kan skada dig själv eller andra, det är därför det finns banor man kan köra på.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av superegg:

Så du menar om snuten anser att man skulle ha vart vårdslöst i trafiken, när det var en olycka och man skulle blir dömd för det då skulle inte det täcka försäkringen det även om det är helförsäkring?

Exakt.
Brottsskyldig = Invaliderar din försäkringstäckning + Skadeståndsskyldig för skadorna

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så du menar om snuten anser att man skulle ha vart vårdslöst i trafiken, när det var en olycka och man skulle blir dömd för det då skulle inte det täcka försäkringen det även om det är helförsäkring?

Ja alltså att sladda runt är vårdslöshet i trafik. Det är lixom inte normal körning.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

All right. tack för svaren.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Jupp: https://lagen.nu/1975:1410#P12

Så låt bli leka runt med bilen där du kan skada dig själv eller andra, det är därför det finns banor man kan köra på.

Verka som att vad som helst skulle kunna klass som vårdslöshet.

Skrivet av DavidtheDoom:

Exakt.
Brottsskyldig = Invaliderar din försäkringstäckning + Skadeståndsskyldig för skadorna

Helt sjuk ändå, att man betala för sin försäkring så gör dom allt för att slippa att betala.

Skrivet av Mullvaden83:

Ja alltså att sladda runt är vårdslöshet i trafik. Det är lixom inte normal körning.

Nu syfta jag inte på att sladda runt, men när man kollar på tv-program så verka det som det inte är bara att sladda runt som skulle kunna klass som vårdslöshet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av superegg:

Helt sjuk ändå, att man betala för sin försäkring så gör dom allt för att slippa att betala.

Känns motiverad att om man blir dömd i rätten för ett brott så har man inget att hämta hos försäkringsbolaget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av superegg:

Helt sjuk ändå, att man betala för sin försäkring så gör dom allt för att slippa att betala.

Det finns "försäkringar " som täcker detta. Typ den emot planka.
Men i vanliga fall handlar det om att man täcker försäkring emot olyckor, skulle de gälla allt så skulle kostnaden bli så hög så ingen skulle kunna ha dem.
Man kan sedan diskutera om gränserna för att själv får betala för sina egna skador är rätt. Olika försäkringsbolag har olika regler kring det mesta med undantag och man får läsa på.
Fast ringer man upp ett försäkringsbolag och säger följande, jag gillar sladda runt lite på parkeringar bredvid riktigt dyra bilar. Om jag gör detta och blir dömd för vårdslöshet i trafik, så undrar om försäkringen från er ändå gäller? Då ger de nog en telefonnumret till en av deras konkurrenter och ber en testa där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Känns motiverad att om man blir dömd i rätten för ett brott så har man inget att hämta hos försäkringsbolaget.

Men det blir ändå bedrägeri, för man betala ändå mycket pengar till försäkringsbolaget per månad, känns som dom bara lura sina kunder hela tiden.

Spelar ingen roll om man skulle blir dömd men har ju ändå betalat för sin försäkring, som man sen inte får ta del av.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns "försäkringar " som täcker detta. Typ den emot planka.
Men i vanliga fall handlar det om att man täcker försäkring emot olyckor, skulle de gälla allt så skulle kostnaden bli så hög så ingen skulle kunna ha dem.
Man kan sedan diskutera om gränserna för att själv får betala för sina egna skador är rätt. Olika försäkringsbolag har olika regler kring det mesta med undantag och man får läsa på.
Fast ringer man upp ett försäkringsbolag och säger följande, jag gillar sladda runt lite på parkeringar bredvid riktigt dyra bilar. Om jag gör detta och blir dömd för vårdslöshet i trafik, så undrar om försäkringen från dem ändå gäller? Då ger de nog en telefonnumret till en av deras konkurrenter och ber en testa där.

Varför skulle den blir hög, men har ju ändå betalat då borde man även få pengar tillbaka om det uppstår olyckor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men det blir ändå bedrägeri, för man betala ändå mycket pengar till försäkringsbolaget per månad, känns som dom bara lura sina kunder hela tiden.

Spelar ingen roll om man skulle blir dömd men har ju ändå betalat för sin försäkring, som man sen inte får ta del av.

Varför skulle den blir hög, men har ju ändå betalat då borde man även få pengar tillbaka om det uppstår olyckor.

Varför skulle försäkring gälla om du kör på fyllan som är olagligt?
Varför skulle försäkring gälla om du kör vårdslöst? (grov vårdslöshet i trafik)
Den är till för olyckor när du följer trafikregler o ändå hamnar i en olycka.
Det står en hel del i villkoren om när det inte gäller när du tecknar den.
Varför ska dem betala för skador du gör om du kör som en idiot eller är rattfull? Eller t ex kör med sommardäck på vintern i snö.
Förstår inte riktigt hur du tänker när du tycker dem ska stå för allt fast du själv gjort nåt med flit.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Men det blir ändå bedrägeri, för man betala ändå mycket pengar till försäkringsbolaget per månad, känns som dom bara lura sina kunder hela tiden.

Spelar ingen roll om man skulle blir dömd men har ju ändå betalat för sin försäkring, som man sen inte får ta del av.

Varför skulle den blir hög, men har ju ändå betalat då borde man även få pengar tillbaka om det uppstår olyckor.

Nej då, det står i försäkringsvillkoren som du struntat i att läsa.

Citat:

Har du framkallat försäkringsfallet eller förvärrat följderna av ett försäk- ringsfall genom uppsåt får du ingen ersättning. Har du framkallat eller förvärrat försäkringsfallet genom grov vårdslöshet kan ersättningen utebli eller sättas ned. Detsamma gäller om den försäkrade annars måste antas ha handlat eller underlåtit att handla i vetskap om att detta innebar en betydande risk för att skadan skulle inträffa.

vill du ha ut pengarna förbehållslöst får du spara dem i madrassen istället.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

I grunden styrs det här av trafikskadelagen och det som står där. Utöver det kan försäkringsvillkoren i delar där så är möjligt innehålla ytterligare villkor/begränsningar.

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på att försäkring är ju i grunden ett avtal, så det handlar inte om att man måste dömas för ett brott för att de skall kunna göra något. Försäkringsbolag kan sätta ner ersättningen om de tycker att man inte uppfyllt villkoren, sen får man driva ärendet vidare om man tycker att man inte brutit mot avtalet.

Men de är ju inte dumma utan gör det ju bara om de tycker att de kan bevisa att man framkallat skadan genom vårdslöshet.

Permalänk
Medlem

Gällande personskador (även egna) så gäller i princip alltid trafikförsäkringen, även om man är körkortslös, har snott bilen, kört som en idiot och blivit dömd till något i domstol. Däremot kan bolaget jämka ned den ideella ersättningen till helt eller delvis.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så du menar om snuten anser att man skulle ha vart vårdslöst i trafiken, när det var en olycka och man skulle blir dömd för det då skulle inte det täcka försäkringen det även om det är helförsäkring?

Du har alltid ansvar. Vare sig du tycker att du har det eller ej.
Drulle försäkring är om man klantart till det, så kam man få det delvis täckt. Men som du samt andra påpekat redan. Om man med flit utsätter vad det nu är. Bil i detta fall så spelar det ingen roll om du har halv eller helförsäkring.

Många av reseförsäkringarna som mastarcard och visa är på liknande sätt. Du ska bevisa att du inte missade flyget/båten/tåget mm för att den ska gärlla.

Att ha sänder en bil med flit lär bara lite svårt att bevisa att man "bara" testade den på gilingebanan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag har en fundering på om bilförsäkring gäller om man buskör.
Ex 1.
I detta fall är man över 18 år och har körkort. Ponera att man går ut o sladdar på en parkering o tappar kontrollen o krockar in i 3 bilar som står där.
Gäller trafikförsäkringen för det är blir man själv skylldig att betala för alla skador?

Intressant, för detta exempel hände ganska nyligen i Linköping: https://lkpg.news/2021/04/17/bilist-korde-in-i-parkerade-bila...
En 18-årig kille hade precis skaffat körkort och skulle bara leka lite på en parkering mitt på dagen...

Sambon känner ägaren till bilen som drabbades mest. Verkstadens uppskattade kostnader för att reparera den bilen var ca 260k, så försäkringsbolaget gick med på att de köpte en motsvarande bil istället.

Jag tror också att killen hade lånat bilen han körde med av sin pappa. Dock vet jag inte om trafikförsäkringen täckte alla skador på de alla bilar han körde på...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Du har alltid ansvar. Vare sig du tycker att du har det eller ej.
Drulle försäkring är om man klantart till det, så kam man få det delvis täckt. Men som du samt andra påpekat redan. Om man med flit utsätter vad det nu är. Bil i detta fall så spelar det ingen roll om du har halv eller helförsäkring.

Många av reseförsäkringarna som mastarcard och visa är på liknande sätt. Du ska bevisa att du inte missade flyget/båten/tåget mm för att den ska gärlla.

Att ha sänder en bil med flit lär bara lite svårt att bevisa att man "bara" testade den på gilingebanan.

Förstår, kommer inte ihåg exakt allt jag har skrivit, sist jag skriv så pratar jag om "vårdslöshet i trafik" som innebär att försäkring inte gäller men polisen bruka väl anmäla folk för vårdslöshet i trafik om dom anser att det inte var en "olycka" men rättan går väl alltid efter vad polisen säger även om personen inte gjorde det med meningen så måste personen betala för alla skador, och det tycker jag är fel då man inte kan försvara sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Förstår, kommer inte ihåg exakt allt jag har skrivit, sist jag skriv så pratar jag om "vårdslöshet i trafik" som innebär att försäkring inte gäller men polisen bruka väl anmäla folk för vårdslöshet i trafik om dom anser att det inte var en "olycka" men rättan går väl alltid efter vad polisen säger även om personen inte gjorde det med meningen så måste personen betala för alla skador, och det tycker jag är fel då man inte kan försvara sig.

Trafikförsäkringen täcker skador på andra och andras egendom så du behöver bara stå för dina egna skador eller stå ut med en reducerad ersättning för egna skador.
Jag jobbade med en som enligt egen utsaga körde normalt men ändå körde in i 7 bilar på en parkering, ingen trodde på honom och det fanns inga fel på bilen, försäkringen täckte skadorna men han blev av med all bonus och klassades som högrisk och försäkringspremien ökade några tusen i månaden och han var sur för det för han hade hittat nån försäkring som inte var "svindyr som del andra" men som nu blev dyr och de övriga blev så dyra att han inte hade råd att byta efter olyckan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.