Helgsnack: Hur avnjuter du dina böcker?

Permalänk
Medlem

Kindle Oasis eller ljudbok, beror på vad man gör, pendlande till jobbet: ljudbok, hemma i sängen/soffan: Kindle Oasis 2nd Gen.

meningsbygnad
Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst vanliga böcker hela livet, med vild entusiasm, så tog det emot att prova e-läsare. Nu har jag mycket svårt att gå tillbaka, det är så oerhört mycket smidigare med e-läsare. Kommer ni ihåg de där pocketböckerna där texten gick in mot mitten och man fick sitta och vika ut boken för varje ny sida för att kunna se vad som stod längst in på raderna? Det, och många andra, problem finns inte längre.

Och man behöver ju inte ens ha en läslampa ovanför sängen längre. Bara en sådan sak!

Ljudböcker, däremot, har jag inte lyckats begripa mig på. Det där med att göra något annat samtidigt som jag lyssnar är för mig helt omöjligt: Kan knappt andas samtidigt som jag lyssnar

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Läste förr flera böcker i veckan men har inte längre ro att ens läsa en. Har försökt men ledsnar efter bara 10 sidor nuförtiden. Vet inte om man är youtube-skadad eller nått, tålamodet är som bortblåst jämfört mot 10-15 år sen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Läsplatta. Lånar digitala böcker från biblioteket.

Permalänk
Avstängd

Långpromenerar med antingen ljudbok eller podcast i hörlurar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Avnjutes som fysisk om det inte finns en epub-version. Har en Kobo Clara HD och en äldre Sony PRS T3. Båda fungerar väl men använder väl Kobon mest av de två.

Som kommentaren ett par steg ovan lånar jag e-böcker via biblioteket. Vissa köper jag.

Är rätt oslagbart att få tag i grymma böcker på loppis, största problemet med fysiska böcker är väl ändå platsen de tar eller ergonomin de inte besitter.

Läser nog ett par böcker i månaden när jag läser som mest.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

kört olika Kindle de sista 10+ åren. Perfekt! Då bär man med sig sitt bibliotek. Kommer jag på att jag vill läsa om bok X så har den redan laddad...eller läsa om slutet av del 3 innan jag börjar läsa del 4...

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Efter att ha läst vanliga böcker hela livet, med vild entusiasm, så tog det emot att prova e-läsare. Nu har jag mycket svårt att gå tillbaka, det är så oerhört mycket smidigare med e-läsare. Kommer ni ihåg de där pocketböckerna där texten gick in mot mitten och man fick sitta och vika ut boken för varje ny sida för att kunna se vad som stod längst in på raderna? Det, och många andra, problem finns inte längre.

Och man behöver ju inte ens ha en läslampa ovanför sängen längre. Bara en sådan sak!

Ljudböcker, däremot, har jag inte lyckats begripa mig på. Det där med att göra något annat samtidigt som jag lyssnar är för mig helt omöjligt: Kan knappt andas samtidigt som jag lyssnar

.

Jag lyssnade på en del böcker förut men precis som du så kan jag inte fokusera på boken och innehållet om jag pysslar med annat.
Ett annat problem är väl att jag bara tål två till kanske tre uppläsare vilket begränsar utbudet och antalet ljudböcker.

Så föredrar också att läsa böcker framför att lyssna på dem.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag lyssnade på en del böcker förut men precis som du så kan jag inte fokusera på boken och innehållet om jag pysslar med annat.

Är det verkligen någon som klarar av att fokusera på två saker samtidigt (utan att minst en aktivitet blir lidande)? Däremot fungerar det ju som sagt bra att till exempel promenera medan man lyssnar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Moderna spelare klarar som sagt ofta att justera hastigheten utan att förändra tonhöjden.

Det kanske de gör, har testat köra 1,25x för att hinna färdigt en bok till hemkomst när man är på slutet och då låter det helt ok. Över 1,5 blir bara jobbigt att lyssna på även om inte rösthöjden ändras.
Jag kör storytel.
Tycker det är konstigt att ljudbokstjänster ofta är så mycket dyrare än musiktjänster. Visst är en ljudbok lite dyrare men inte så mycket dyrare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ljudbok till 100%
Har inte lugnet för att läsa en bok själv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det verkligen någon som klarar av att fokusera på två saker samtidigt (utan att minst en aktivitet blir lidande)? Däremot fungerar det ju som sagt bra att till exempel promenera medan man lyssnar.

Antagligen inte.

Ja jo, kan lyssna på pod eller nyheter när jag går absolut. Däremot inte skönlitteratur, tyvärr - dels på grund av vem som läser upp är ju för min del begränsat vilka jag (hittills) har upptäckt att jag kan lyssna på.
Väldigt subjektivt det där med vad som funkar för vem.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Är det verkligen någon som klarar av att fokusera på två saker samtidigt (utan att minst en aktivitet blir lidande)? Däremot fungerar det ju som sagt bra att till exempel promenera medan man lyssnar.

Städar jag, diskar (kanske räknas som städ iofs) eller lagar mat så kan jag utan problem koncentera på bägge samtidigt. Men att exempelvis läsa en text och lyssna på ljudbok samtidigt går inte alls för mig längre. Speciellt inte om ljudbok och text är på olika språk.

Promenera och lyssna på något medans skulle jag egentligen gilla men behöver något smidigare än de hörlurar jag har idag (1000XMS3 exempelvis). Sedan gillar jag att höra på vad som händer och fundera på allt möjligt medans.

Permalänk
Medlem

Inte alls. Spelar istället.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Städar jag, diskar (kanske räknas som städ iofs) eller lagar mat så kan jag utan problem koncentera på bägge samtidigt. Men att exempelvis läsa en text och lyssna på ljudbok samtidigt går inte alls för mig längre. Speciellt inte om ljudbok och text är på olika språk.

Promenera och lyssna på något medans skulle jag egentligen gilla men behöver något smidigare än de hörlurar jag har idag (1000XMS3 exempelvis). Sedan gillar jag att höra på vad som händer och fundera på allt möjligt medans.

Jo, men det känns som att städning (och bilkörning (tyvärr)) liksom promenad och motion inte kräver så mycket även om man gör det aktivt. När mycket går på rutin finns det utrymme för annat.

Permalänk
Medlem

eböcker

Har en Kobo Clara HD nu som jag läser eböcker på, haft dom tidigare Kobo läsarna också, suveräna, fixar alla kända format samt några okända
Tommy

Permalänk
Medlem

Har tyvärr sällan tid och ro att läsa, men för mig är det bara att läsa fysisk bok som är aktuellt. Ljudbok avskyr jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag föredrar pocketböcker, bekvämt format som lämpar sig bra för sträckläsning och bläddrade fram och tillbaka. Med det sagt läser jag nog ändå mer på min Kindle Paperwhite. Saknar möjlighet att snabbt bläddra till t.ex. index eller kartor, men fantastiskt smidigt med biblioteket i fickan.

Ljudböcker är sköna att somna till, men inlevelsen blir tyvärr mycket sämre för mig.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Klassiska inbundna böcker tycker jag mest om. Jag tycker inga alternativ till en fysisk bok känns alls lika stimulerande såsom jag upplever fysiska verk.

Sedan tycker jag hyllor fyllda med böcker man läst är en väldigt trevlig del av inredningen i ens hem.

Permalänk
Lego Master

Efter ungarna är det nästan bara ljudbok man har tid med. Typ i bilen, när man borstar tänderna eller står i duschen. Men nästan alla ljudböcker får jag lyssna på minst 2-3 gånger innan man känner att man "kan" den.

Förr gillade jag att läsa "på riktigt", men det finns knappt tid till det längre. Har inga problem med e-böcker i princip, men det är nåt speciellt med en bok.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ljud och Tal böcker. För att kunna koncentrera gör jag oftast något annat samtidigt.

Edit:
Håller med om att det är en annan och bra känsla om man håller läser på ett fysiskt papper jämfört med en skärm av olika varianter.
Då jag bläddrar i bäcker och läser högt eller för mig själv(i huvudet) är det oftast fakta/tvivelaktig fakta(hypoteser och liknande).
Skönlitteratur nästan alltid i tal/ljud.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Klassiska inbundna böcker tycker jag mest om. Jag tycker inga alternativ till en fysisk bok känns alls lika stimulerande såsom jag upplever fysiska verk.

Sedan tycker jag hyllor fyllda med böcker man läst är en väldigt trevlig del av inredningen i ens hem.

Fult ser det inte ut, snarare tvärt om. Jag har gett bort de flesta av mina skönlitterär böcker till biblioteket vi har här i våran förening då jag ändå inte läste dem. Men vissa godbitar vill man bara ha hemma. Samt att jag har sparat uppslagsböcker och gamla ordböcker. Jag tycker de är roliga. Fick tag på en Norstedts uppslagsbok från året jag var född. Sen upplaga men likväl lite kul om man blir sugen på att se hur ords betydelser har förändrats.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det verkligen någon som klarar av att fokusera på två saker samtidigt (utan att minst en aktivitet blir lidande)? Däremot fungerar det ju som sagt bra att till exempel promenera medan man lyssnar.

Beror ju helt på vad det är.En hjärndöd aktivitet såsom promenad, hugga ved, städa etc är perfekt för podd eller bok. Men jag skulle inte kunna programmera och lyssna på en bok samtidigt t ex.

Det jag saknar mest med fysiska böcker är att det kan vara en snygg inredning och bra conversation starter.

Permalänk
Medlem

Smasha min Kindle när jag var arg på en person så det är Kindle app for PC & mobil som gäller, läser väldigt lite & sporadiskt tyvärr för en bok är ju bättre än en film, mycket mer spännande osv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Beror ju helt på vad det är.En hjärndöd aktivitet såsom promenad, hugga ved, städa etc är perfekt för podd eller bok. Men jag skulle inte kunna programmera och lyssna på en bok samtidigt t ex.

Nej precis. Ibland framförs det nästan som en nackdel med ljudböcker, men där det inte fungerar är ju inte en vanlig bok bättre.

Permalänk

Fysiska böcker. Köper det mesta på loppis. Historiska romaner läser jag för det mesta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ljudböcker för min del

Permalänk
Medlem

Jag läser enbart e-böcker på min läsplatta. Har idag en Kobo Libra H2O

Permalänk
Medlem

Förr var jag en riktig bokmal som plöjt igenom Kings alla böcker, Lustbader, jordan, Tolkien osv.
Älskade att ligga i sängen fram till 02 och sjunka in i dessa historier med en "tegelsten" på magen.
Sen kom första barnet och lugnet, tiden och lusten försvann.
Det som räddade mig var när jag upptäckte ljudboken, då kunde man greja och dona samtidigt som man lyssnade.

Har försökt med fysiska böcker nu när barnen flyttat hemifrån, men det går inte. Får inte till det liksom
Har en Kindle som jag använder på stranden, där funkar det, men ingen annan stanns.
Fördelen med kindle är att jag har med mig hela biblioteket och bokaffärn så det är bara att köra igång med det jag känner för att läsa.
Jag kommer köpa en e-inc bookreader med färg så fort det kommer ut en riktigt bra! Har mycket serier sparat på e-format så de skulle jag verkligen uppskatta på stranden.

Den här är riktigt intressant, men lite för dyr. Den har android så Kindleappen kan laddas ned.
https://cdon.se/hemelektronik/boox-nova3-color-p73178747?gcli...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ljudbok på jobbet.
Fysisk bok i hemmet för att varva ned efter en lång dag.