Activision Blizzard stäms för diskriminering och sexuella trakasserier

Permalänk

Efter Blitzchung så kännde jag att Blizzard totalt har tappat greppet om verkligheten och jag har avslutat allt gällande detta företag mitt förtroende var borta . Tragiskt att fler människor har fått sina liv förstörda men två år av utredning så är det nog mycket smuts som måste städas ut ur företaget men skadan är redan skedd !

Permalänk
Medlem
Skrivet av LowViolet:

Det är just det som är så skönt att när man, som du, har en högst subjektivt färgad åsikt har möjligheten att välja vilka artiklar man läser och vilka forumtrådar man skriver i. På samma sätt är det högst subjektivt av mig att anse att din åsikt är mer polariserande än ämnet och snarare bidrar till det du påstår vara emot.

Jag är nöjd med att jag visat mitt missnöje till ämnet och orkar inte diskutera huruvida jag bidrar till något större här i världen. Det var inte syftet med kommentaren, vilket du säkerligen redan visste när du citerade mig.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Finns bara en sak att göra, slå dem där det gör ont och märks; jag kommer inte köpa något från dem på 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast det kan rädda liv så frågan blir väl vad man är beredd att göra för att rädda liv.

Ska vi förbjuda trappor också då de hade räddat liv , betydligt fler än detta? Ursäkt min "bluntness" men människor finns det ärligt talat gott om och för planeten är människor inte värda ett skit. Det är en fras vi tagit fram för att känna oss existensberättigade..

Med det sagt vill jag inte att någon ska bli trakaserad men du är i riskzon varje morgon du vaknar, Livet ska levas inte överlevas.

Kanske ska träna folk att stå på sig lite istället för att födda den här flatheten där man blir kränkt för allt. Tror du folk kommer sluta klä sig som de vill bara för någon säger si å så ? Ska polisen bötafälla halva befolkningen ? Kollar vi tex på trafikregler så har förbuden där inte direkt några större genomslag gällande fart, mobiltelefoner mm.

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor safety."

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

ATT det ska vara så j***a svårt att bete sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LowViolet:

Det är väl egentligen ingen omöjlighet att de sett över och korrigerat sina rutiner, men hur de implementerat dem och omformat den företagskultur som förefaller finnas är något helt annat.

Spelar ingen roll då resultatet blir detsamma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Anklagelser är en sak, vad som verkligen hänt är en annan.
Det farliga här är om det påverkar deras spels kvalite. Hearthstones utveckling är det viktigaste för mig angående Blizzard.

Skrivet av superegg:

Det är så världen ser ut, man måste jobba hårt för att få något för det om dom inte får det så skyller dom alltid på diskriminering.

Det är ingen som pratar om männen som blir diskriminering på andra jobb, utan det är bara en sidan som blir hörd.

Håller med.

Skrivet av jeppe109:

Ett förbud av lättkläddhet och "sexighet" i samhället kanske skulle vara på sin plats. Jag tänker mig att om man helt avsexualiserar människor är det mindre risk att sådana här hemska händelser inträffar.

Kan låta hårt vid första anblick men kan det rädda folk så borde vi väl göra allt vi kan.

Du inser väl att det aldrig kommer hända i västvärlden..?
Du får titta på islamiska samhällen där kvinnorna är klädda i heltäckande klädsel där man inte ser ett skvatt!

Nu måste ja in på Blizzard sajt o köpa senaste Gul’Dan kostymen. Jääävla häftig den ser ut! 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

https://youtu.be/Fi5dQzZp3f0?t=263

Har spelat Blizzards spel så länge jag kan minnas sedan Orcs & Humans till DOS, Diablo 1 och första StarCraft när dem kom. Men efter all skit som hänt med blitzchung, hur WoW gått nedåt de senaste åren, hur de behandlade Warcraft 3 remaken och nu detta så har jag fått nog. Är tur att man inte haft någon subscription på WoW sedan September förra året och kommer jag aldrig tillbaka igen. Nu förstår man varför de inte kommer ut med bra expansioner för. De har varit för upptagna med att trakassera folk.

Den videon hade jag helt missat. Fy fan vad vidrigt. Så mycket av panelens åsikter lyser igenom där också..

Permalänk
Medlem

Numer finns inte ett enda utrymme fri från politik woke'isar och ömfotingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

"De uppges ha öppet skämtat.." personligen tycker ja man kan skämta om exakt allt. Speciellt jobbiga saker därför att människor normalt hanterar stress och tradegi med komik. Man märker det ofta när någon är nervös eller pressad, då kan dom sitta och småskratta fast det inte alls är kul egentligen. Tradegi och kommedi går hand i hand. Men uppenbarligen har Blizzard problem som behöver lösas. Själv föreslår jag en tjej division och en kill division och att dom sen får betalt efter prestation dvs hur bra spelen säljer alternativt hur många rader kod dom skriver och hur bra koden är då det tydligen måste va samma lön för samma arbete.

Altså, jag håller med om att det är okej att skämta om alla ämnen, men om ett skämt är ok eller inte beror på så mycket mer än bara ämnet. Det är inte det minsta ovanligt att skämt används för att håna någon. Gärna med kommentaren "vadå? Det är ju bara ett skämt!". Det är verkligen inte okej, oavsett vad skämtet handlar om. Det är inte det minsta ovanligt att sexuella trakasserier tar en liknande form. I slutendan är det upp till mottagaren att avgöra om något är okej eller inte. Än värre blir det när kulturen är sådan att någon blir hånad när de säger ifrån. Tyvärr är inte det heller särskilt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Numer finns inte ett enda utrymme fri från politik woke'isar och ömfotingar.

Ja, visst är det fint att det dyker upp människor med lite medmänsklighet i alla delar av samhället?

Permalänk
Medlem

Asmongold och Preach, de två största WoW streamarna har gett ganska bra information om detta.
De har mycket kontakter med folk som arbetar för Activison Blizzard. Rekomenderar att kolla på dem.
https://www.youtube.com/watch?v=p3Ek2AStH20
https://www.youtube.com/watch?v=JZZUkjvtUfU
https://www.youtube.com/watch?v=tlUmEiCD-QE

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har inte spelat Blizzard spel på länge men alla förtjänar en rättvis dag i domstolen. Om detta är sant är det väldigt allvarligt av Blizzard.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Numer finns inte ett enda utrymme fri från politik woke'isar och ömfotingar.

En anställd blev driven att ta sitt eget liv av de här skitstövlarna. Anställda har i åratal arbetat under stress och skräck från trakasserier och övergrepp. När de sedan har rapporterat detta till chefer eller HR har de återigen fått utstå ytterligare trakasserier, inget har gjorts åt förövarna, en del som anmält har till och med fått sparken.

Permalänk
Medlem

Bra video som sammanfattar stämningsansökan, svar från Blizzard Activision-chefer och tweets från anställda och före detta anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har inte spelat Blizzard spel på länge men alla förtjänar en rättvis dag i domstolen. Om detta är sant är det väldigt allvarligt av Blizzard.

exakt min åsikt med om detta beteende har funnits på arbetsplatserna så är det fruktansvärt illa.

Men låt lagen has sin dag först innan alla dömer någon eller några.

Det är så skrämmande hur alla vill vara först med att kasta stenen och att ingen ens verkar tänka att en kastad sten kan döda någon som kanske inte alls har varit del av det inblandade.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk

Är det något jag missat här men anklagar folk annat folk för att göra falska anklagelser?

Jag kommer nog tro att det är falska anklagelser på samma sätt jag tror det är sanna anklagelser, ett uprepat beteende som anmälts eller påpekats av flera personer vid flera tillfällen av personer i den anklagades krets av kollegor och vänner. Inte random personer på internet som är nojjiga över att få en falsk anklagelse emot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Går jag på köpcentrum med frugan min så lovar jag att varannan man (trots att de går runt med sina partners) glor utav bara helvete tills dom inser att jag glor argt tillbaka på dom.

Är det fel att titta på en attraktiv kvinna eller man?

Blir du arg och glor argt tillbaka om en kvinna spanar in dig på stan också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Numer finns inte ett enda utrymme fri från politik woke'isar och ömfotingar.

Ja, det är himla trist att man inte längre får trakassera sina kollegor utan påföljder. Det var bättre förr.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag förstår inte hur det kan finnas så mycket män som beter sig så grisigt. De finns överallt också.
Går jag på köpcentrum med frugan min så lovar jag att varannan man (trots att de går runt med sina partners) glor utav bara helvete tills dom inser att jag glor argt tillbaka på dom. För att inte tala om alla män som varje dag försöker kladda sig fram och få hennes nummer när hon jobbar (restaurang).
Det finns liksom inte någon gräns, respekt eller självinsikt. Hur svårt ska det vara att inte låta slangen styra???

Tyvärr är detta beteende också väldigt normalt online. Ta valfri ingame eller stream chat så är nästan 90% sånt här grisigt beteende.

Hursomhelst så kom jag nu att tänka på filmen Promising Young Woman, den är bra (men också skrämmande), se den.

  1. Du måste ha en riktigt väldigt fin partner, beskrivningen låter mer som att hon är mycket vackrare än de flesta män är vana vid. Absolut är det inte rätt att bli ner glodd och en viss införståelse saknas hos många män att det gör folk obekväma

  2. Men det är det mest mänskliga, jag själv har känt att det har varit väldigt jobbigt att bli sedd. Men lösningenen är inte att alla tyglar sin blick, det kommer aldrig lyckas med att folk går runt och fokuserar på var de får titta och inte. Istället får man konfrontera problemen men att folk tittar eller glor. Inom rimlighet så klart. Men skulle vi straffa folk för att de ser på andra så skulle det vara den mest diskriminerande bestraffning av alla lagar någonsin. Fattiga och hungriga som stirrar på resturang besökare som sätter i sig mat, eller personer som är olyckligt födda med men och ärr skulle bestraffas i mängder för att deras blickar är oönskade. Medans personer som din fru skulle kunna stirra sig galna på andra utan att få så mycket som en arg blick.

  3. TLDR: för varje person som är lika fin som din partner så finns det en handfull med personer som stirrar ner i bordet eller marken för att de känner att ingen vill stirra i deras ansikte så att möta andras blick är det värsta de vet

Permalänk
Skrivet av Bunk:

En anställd blev driven att ta sitt eget liv av de här skitstövlarna. Anställda har i åratal arbetat under stress och skräck från trakasserier och övergrepp. När den sedan har rapporterat detta till chefer eller HR har de återigen fått utstå ytterligare trakasserier, inget har gjorts åt förövarna, en del som anmält har till och med fått sparken.

Jätte bra att du sätter vad som faktiskt hänt i klartext!

Det är så jävla tråkigt att folk sitter och blånekar att detta har hänt som om det vore någonslags påhittad woke propaganda. Hur släppta är folk att de på en kort stund kan fantisera upp en paranoid konspiration att folk skulle i åratal riskerat sina jobb i ett land som USA för att smutskasta en medarbetare och sen sälja det med att begå något feministiskt jihad och begå självmord på kuppen? Bara för att försöka sälja ett narrativ att det sker trakasserier på arbetsplats.

Permalänk
Skrivet av lossah:

Du blir systematiskt diskriminerad pga att du är kvinna. Du blir inte systematiskt diskriminerad pga att du är man.

Antalet fall där män blir diskriminerade pga kön kan du nog räkna på en hand. Ska hela debatten, pga den handen, handla om männen till 50% då? Orkar inte diskutera mer. Saker och ting kan verkligen inte handla om att kvinnor blir diskrimerande, det ska ALLTID, handla om männen också.

Män blir också systematiskt diskriminerande pga kön på daglig basis. Det anses bara inte vara ett lika stort problem.

Lägre betyg i skolan trots samma uppgift är ett klockrent exempel, eller högre straff för samma brott.

Men det finns många fler tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ett förbud av lättkläddhet och "sexighet" i samhället kanske skulle vara på sin plats. Jag tänker mig att om man helt avsexualiserar människor är det mindre risk att sådana här hemska händelser inträffar.

Kan låta hårt vid första anblick men kan det rädda folk så borde vi väl göra allt vi kan.

Förbud mot lättkläddhet? Kommer du från mellanöstern? 😂

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Din frågeställning är väldigt intressant men svaret är alldeles för djupt för en simpel diskussion på detta forum.

Jag nöjer mig med att konstatera att detta påbörjades när religionen förlorade sitt grepp om människors gemensamma värdegrund, på gott och ont skall tilläggas, detta är en av de sämre konsekvenserna.

Mvh

Menar du verkligen att religion, som har använts och fortfarande används för att förtryckta människor (särskilt minoriteter och kvinnor), på något sätt skulle ha någon positiv effekt på människors värdegrund? Har vi inte tillräckligt med exempel på religioner runt om i världen som har betett sig/beter sig förkastligt för att kunna säga att de inte borde ha något med gemensam moral eller värdegrund att göra.

Nä om man behöver ett hot om helvetet för att kunna bete sig som en vettigt människa så var man nog ingen vettig människa från början.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeig:

Din frågeställning är väldigt intressant men svaret är alldeles för djupt för en simpel diskussion på detta forum.

Jag nöjer mig med att konstatera att detta påbörjades när religionen förlorade sitt grepp om människors gemensamma värdegrund, på gott och ont skall tilläggas, detta är en av de sämre konsekvenserna.

Mvh

Citat:

Let a woman learn quietly with all submissiveness. I do not permit a woman to teach or to exercise authority over a man; rather, she is to remain quiet. For Adam was formed first, then Eve; and Adam was not deceived, but the woman was deceived and became a transgressor.

Citat:

But I want you to understand that the head of every man is Christ, the head of a wife is her husband, and the head of Christ is God.

Citat:

Wives, submit to your own husbands, as to the Lord. For the husband is the head of the wife even as Christ is the head of the church, his body, and is himself its Savior. Now as the church submits to Christ, so also wives should submit in everything to their husbands.

Citat:

To the woman he said, “I will surely multiply your pain in childbearing; in pain you shall bring forth children. Your desire shall be for your husband, and he shall rule over you.”

Här har vi ju lite sköna exempel som man kan hitta i den kristna mytologin... finns många liknande om inte värre i islams mytologi och andra mytologier. Religion är nog en kvinnas värsta ovän. Det där med att moral och liknande ska komma från religion är det bästa skämtet någonsin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Män blir också systematiskt diskriminerande pga kön på daglig basis. Det anses bara inte vara ett lika stort problem.

Lägre betyg i skolan trots samma uppgift är ett klockrent exempel, eller högre straff för samma brott.

Men det finns många fler tillfällen.

Ja män blir också diskriminerande på daglig basis på grund av sitt kön, men den här artikeln/tråden handlar inte om det. Det leder ingen vart att dra "men dom/vi också", om du däremot skriver/hittar en artikel om diskriminering mot män så kan vi gärna diskutera det i den tråden, just nu diskuterar vi hur illa det är med diskriminering i IT-världen och i synnerhet på ActivisionBlizzard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Här har vi ju lite sköna exempel som man kan hitta i den kristna mytologin... finns många liknande om inte värre i islams mytologi och andra mytologier. Religion är nog en kvinnas värsta ovän. Det där med att moral och liknande ska komma från religion är det bästa skämtet någonsin...

Först och främst vill jag börja med att säga att jag inte är något fan av religion personligen och jag strävar efter att ha en pragmatisk hållning till olika religioner och trosuppfattningar.

En av de största fördelarna med de religioner som har dominerat våra samhällen de senaste tusen åren har varit en enande kraft och ett gemensamt rättesnöre för människor att ordna in sig efter.

När dessa religioner så sakteliga försvann (främst i väst) så blev moralen samtidigt fri och subjektiv för varje enskild individ, individualismen tog vid, dvs det som är moraliskt rätt är det som är bra för "mig" eller vad "jag" anser vara gott / ont.

Det är därför gränserna har flyttats fram konstant inom många områden, ex. HBTQ och våra samhällen är mer politiskt polariserade än någonsin, vi är ej längre lika homogena i vår grundläggande syn på saker och ting.

Tyvärr så medför det också att människor ibland tar sig rätten att bete sig på ett negativt sätt mot andra, för "vem är dem" att döma? Förut var gud / religionen den dömande kraften, alla visste vad som gällde och klev man utanför dessa gränser så straffades personen hårt.

Återigen, jag är ateist och inget fan av religion men jag kan se dess fördelar för våra samhällen (och nackdelar).

Edit: När jag skriver "moral" så menar jag bara det som anses vara gott / ont, inte nödvändigtvis att jag instämmer i det. Moralen har förändrats över tid och kommer sannolikt fortsätta förändras genom tiden. Synen på homosexualitet både i religiösa och sekulariserade samhällen är nog ett av de absolut tydligaste exemplen. På 90-00 talet så fanns det gott om människor som nödvändigtvis inte var religiösa men trots det väldigt homofoba, emot samkönade äktenskap etc, kolla på Polen och Ungern idag.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ja, visst är det fint att det dyker upp människor med lite medmänsklighet i alla delar av samhället?

Det är väl inte riktigt det, man väljer väl någonstans sin plats att vara ? Att gå runt och trippa på tå för folk för att inte säga fel saker utan att folk ska bli sura eller ledsna är bland det värsta som finns. Dvs är man överkänslig kanske man inte ska hänga med lättsinta raggarfolk.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Palme_570:

Det är väl inte riktigt det, man väljer väl någonstans sin plats att vara ? Att gå runt och trippa på tå för folk för att inte säga fel saker utan att folk ska bli sura eller ledsna är bland det värsta som finns. Dvs är man överkänslig kanske man inte ska hänga med lättsinta raggarfolk.

Skalan är lite större än så och medmänsklighet handlar inte om att ”trippa på tår”.

Jag har full förståelse för att det är svårt för vissa att förstå det här med medmänsklighet, det är inte för alla men man bör kunna vistas på en arbetsplats och göra sitt jobb utan att behöva känna att man inte kan vara sig själv.

Visst kan man dra allt till sin spets med ytterligheter men förhoppningsvis har vi inte nått den graden av polarisering ännu.

Jag brukar tänka såhär: om jag inte känner att jag med enkla medel kan göra min omgivning lite gladare varje dag så slösar jag bort min tid där jag är just då

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

"De uppges ha öppet skämtat.." personligen tycker ja man kan skämta om exakt allt. Speciellt jobbiga saker därför att människor normalt hanterar stress och tradegi med komik. Man märker det ofta när någon är nervös eller pressad, då kan dom sitta och småskratta fast det inte alls är kul egentligen. Tradegi och kommedi går hand i hand. Men uppenbarligen har Blizzard problem som behöver lösas. Själv föreslår jag en tjej division och en kill division och att dom sen får betalt efter prestation dvs hur bra spelen säljer alternativt hur många rader kod dom skriver och hur bra koden är då det tydligen måste va samma lön för samma arbete.

Självklart får man skämta om allt, men det här är inte stå upp komiker vi pratar om så det som kallas för skämt är nog mer av sorten "du kan få äta min banan istället" eller "kom och sätt dig här i mitt knä så ska vi prata om det första som poppar upp" dvs. inte skämt alls, visst kan man säga sånt och tycka att det är kul, men då ska man nog känna sin publik väldigt bra. En annan sak vi måste komma ihåg är att kulturen i USA är en helt annan än den vi har i Sverige, vi har nog t.ex. inget bra likhet till frat-kultur, samt att de är väldigt mer religiösa än vi vilket kan bidra till en slags idé om att kvinnor är underställda män.

Förstår inte varför det inte skulle vara samma lön för samma arbete, bäst och mest innovativa idéer kommer väl fram när alla känner sig trygga och uppskattade, samt en bra blandning av olika människor.